De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Privacy vs. archiveren: hoe wenselijk en rechtmatig is openbaarmaking?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Privacy vs. archiveren: hoe wenselijk en rechtmatig is openbaarmaking?"— Transcript van de presentatie:

1 Privacy vs. archiveren: hoe wenselijk en rechtmatig is openbaarmaking?
Bart van der Sloot Senior Researcher Tilburg Institute for Law, Technology, and Society (TILT) Tilburg University, Netherlands

2 Overzicht (1) Wetgeving archivering en openbaarmaking (2) Archief 2020
(3) Wetgeving privacy en gegevensbescherming (4) Privacy 2020

3 (1) Wetgeving archivering en openbaarmaking
Wet van 28 april 1995, houdende vervanging van de Archiefwet (Stb. 313) en in verband daarmede wijziging van enige andere wetten Wet Openbaarheid van Bestuur Wet Open Overheid Wet Hergebruik Overheidsinformatie

4 (2) Archief 2020 Doelstellingen
Digitale duurzaamheid. De overheid borgt op een duurzame manier de toegankelijkheid van overheidsinformatie. Openbaarheid. De overheid maakt overheidsinformatie beter inzichtelijk en beschikbaar voor iedereen. Toegankelijkheid. De samenleving haalt maximaal maatschappelijk rendement uit gezamenlijke archieven. Documenteren van de samenleving. Naast de primaire archieftaak zorgt de archiefsector gezamenlijk voor veiligstelling van belangrijke particuliere archieven. Kwaliteitszorg en bestelversterking. Samen vormen we een kennisnetwerk van toekomstvaste archiefinstellingen

5 Archief 2020

6

7

8 Open toegang Hergebruik Open data Linked open data
E-depot & standaardisatie Metadatering Actieve openbaarheid Openheid by design Algemeen Open toegang Hergebruik Open data Linked open data

9 (3) Wetgeving privacy & gegevensbescherming
Richtlijn bescherming persoonsgegevens Wet bescherming persoonsgegevens Algemene Verordening Gegevensbescherming Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie Artikel 7 Eerbiediging van het privé-leven en het familie- en gezinsleven Eenieder heeft recht op eerbiediging van zijn privé-leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn communicatie. Artikel 8 Bescherming van persoonsgegevens 1. Eenieder heeft recht op bescherming van de hem betreffende persoonsgegevens. 2. Deze gegevens moeten eerlijk worden verwerkt, voor bepaalde doeleinden en met toestemming van de betrokkene of op basis van een andere gerechtvaardigde grondslag waarin de wet voorziet. Eenieder heeft recht op toegang tot de over hem verzamelde gegevens en op rectificatie daarvan. 3. Een onafhankelijke autoriteit ziet toe op de naleving van deze regels.

10 (3) Wetgeving privacy & gegevensbescherming
Artikel 4.1 Algemene Verordening Gegevensbescherming: “persoonsgegevens”: alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon („de betrokkene”); als identificeerbaar wordt beschouwd een natuurlijke persoon die direct of indirect kan worden geïdentificeerd, met name aan de hand van een identificator zoals een naam, een identificatienummer, locatiegegevens, een online identificator of van een of meer elementen die kenmerkend zijn voor de fysieke, fysiologische, genetische, psychische, economische, culturele of sociale identiteit van die natuurlijke persoon;

11 (3) Wetgeving privacy & gegevensbescherming
Zelfs de ligging van gewone kabels kan al iets zeggen over personen: als een huis bijvoorbeeld geen aansluiting heeft op riolering, elektriciteit en water dan vertelt dit iets over de leefomstandigheden van de bewoners en wellicht hun financiële situatie. Verreweg de meeste data van de overheid betrekking hebben op mensen, op menselijke handelingen of gedragingen. Het probleem is dat het vaak onduidelijk is welke informatie in dergelijke databases als identificerend moet worden bestempeld en welke niet. Wil de overheid, archivaris of private organisatie dit goed uitzoeken om te voorkomen dat direct identificerende gegevens worden gepubliceerd of verstrekt aan een hergebruiker, dan zal ze alle databases nauwkeurig moeten napluizen. Dit veronderstelt echter zulke sisyfusarbeid dat het de vraag is of het nog economisch rendabel is om het hergebruik van dergelijke overheidsinformatie na te streven.

12 (3) Wetgeving privacy & gegevensbescherming
‘Data can be either useful or perfectly anonymous but never both’

13 (3) Wetgeving privacy & gegevensbescherming
Zelfs als het lukt om een database volledig te anonimiseren en gegevens te de-identificeren, dan nog moet er rekening mee worden gehouden dat het omgekeerde proces vaak evenzogoed mogelijk zal zijn. Zo blijkt uit onderzoek dat het zelfs bij zware anonimisering van zeer gevoelige medische gegevens het nog mogelijk is om zo’n 40% van de deelnemers aan een DNA-onderzoek te reïdentificeren.

14 (3) Wetgeving privacy & gegevensbescherming
Gegevensbeschermingsregels zijn ook van toepassing zijn op ‘identificeerbare’ gegevens, dat wil zeggen gegevens die op dit moment niet, maar in de toekomst wel, met relatief eenvoudige middelen, tot een identificerend gegeven kunnen worden gemaakt. Het zal, zeker met de voortschrijdende technische middelen, in toenemende mate eenvoudig zijn voor bedrijven om anonieme gegevens te koppelen aan data die al in hun bezit zijn, om zo identificerende persoonsgegevens te verkrijgen. Stel bijvoorbeeld dat een archief openbaar maakt over milieu- en omgevingsfactoren en dat daaruit blijkt dat een fabriek een bepaalde giftige stof heeft gelekt, waarbij de wijken in de omgeving zijn getroffen. Dit is op zich geen persoonlijke informatie, maar koppel dit aan het relatief publieke gegeven van iemands woonadres en er ontstaat een zeer gevoelig profiel, met informatie over mogelijke gezondheidsrisico’s. Ook hiermee moet rekening worden gehouden bij het vrijgegeven van archieven.

15 (3) Wetgeving privacy & gegevensbescherming
Tot slot moet worden opgemerkt dat zelfs als een dergelijke koppeling niet mogelijk is, de anonieme gegevens toch kunnen worden gebruikt voor de beïnvloeding van personen en hun levenssfeer (ook al zijn de personen die worden geraakt niet direct geïdentificeerd). Vrijgegeven data over een groep of een categorie personen, bijvoorbeeld in het geval dat de overheid geaggregeerde of statistische gegevens openbaar maakt, kunnen immers worden gebruikt door instanties en bedrijven om beleid te formuleren en ten uitvoer te brengen die bepaalde groepen of categorieën privilegiëren, terwijl anderen juist worden beperkt in hun rechten of mogelijkheden. Dergelijke praktijken zullen dan weliswaar buiten het gegevensbeschermingsrecht vallen, maar desalniettemin binnen het recht op bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Kortom, er moet rekening mee worden gehouden dat als een dataset meer informatie bevat dan slechts de ligging van zeekabels en de wandelroutes in Utrecht west, het recht op privacy en gegevensbescherming al snel van toepassing zullen zijn.

16 (3) Wetgeving privacy & gegevensbescherming
Artikel 5 Algemene Verordening Gegevensbescherming Persoonsgegevens moeten (a) voor welbepaalde, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden worden verzameld en mogen vervolgens niet verder op een met die doeleinden onverenigbare wijze worden verwerkt; de verdere verwerking met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden wordt overeenkomstig artikel 89, lid 1, niet als onverenigbaar met de oorspronkelijke doeleinden beschouwd (d) worden bewaard in een vorm die het mogelijk maakt de betrokkenen niet langer te identificeren dan voor de doeleinden waarvoor de persoonsgegevens worden verwerkt noodzakelijk is; persoonsgegevens mogen voor langere perioden worden opgeslagen voor zover de persoonsgegevens louter met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden worden verwerkt overeenkomstig artikel 89, lid 1, mits de bij deze verordening vereiste passende technische en organisatorische maatregelen worden getroffen om de rechten en vrijheden van de betrokkene te beschermen („opslagbeperking”)

17 (3) Wetgeving privacy & gegevensbescherming
Algemene Verordening Gegevensbescherming Artikel 9.1: Verwerking van persoonsgegevens waaruit ras of etnische afkomst, politieke opvattingen, religieuze of levensbeschouwelijke overtuigingen, of het lidmaatschap van een vakbond blijken, en verwerking van genetische gegevens, biometrische gegevens met het oog op de unieke identificatie van een persoon, of gegevens over gezondheid, of gegevens met betrekking tot iemands seksueel gedrag of seksuele gerichtheid zijn verboden. de verwerking is noodzakelijk met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden overeenkomstig artikel 89, lid 1, op grond van Unierecht of lidstatelijk recht, waarbij de evenredigheid met het nagestreefde doel wordt gewaarborgd, de wezenlijke inhoud van het recht op bescherming van persoonsgegevens wordt geëerbiedigd en passende en specifieke maatregelen worden getroffen ter bescherming van de grondrechten en de belangen van de betrokkene. Artikel 14: Wanneer persoonsgegevens niet van de betrokkene zijn verkregen, verstrekt de verwerkingsverantwoordelijke de betrokkene de volgende informatie….. het verstrekken van die informatie onmogelijk blijkt of onevenredig veel inspanning zou vergen, in het bijzonder bij verwerking met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden, behoudens de in artikel 89, lid 1, bedoelde voorwaarden en waarborgen, of voor zover de in lid 1 van dit artikel bedoelde verplichting de verwezenlijking van de doeleinden van die verwerking onmogelijk dreigt te maken of ernstig in het gedrang dreigt te brengen. In dergelijke gevallen neemt de verwerkingsverantwoordelijke passende maatregelen om de rechten, de vrijheden en de gerechtvaardigde belangen van de betrokkene te beschermen, waaronder het openbaar maken van de informatie; Artikel 17: De betrokkene heeft het recht van de verwerkingsverantwoordelijke zonder onredelijke vertraging wissing van hem betreffende persoonsgegevens te verkrijgen en de verwerkingsverantwoordelijke is verplicht persoonsgegevens zonder onredelijke vertraging te wissen wanneer een van de volgende gevallen van toepassing is…. met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden overeenkomstig artikel 89, lid 1, voor zover het in lid 1 bedoelde recht de verwezenlijking van de doeleinden van die verwerking onmogelijk dreigt te maken of ernstig in het gedrang dreigt te brengen;

18 (3) Wetgeving privacy & gegevensbescherming
Artikel 89 Algemene Verordening Gegevensbescherming Waarborgen en afwijkingen in verband met verwerking met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden 1. De verwerking met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden is onderworpen aan passende waarborgen in overeenstemming met deze verordening voor de rechten en vrijheden van de betrokkene. Die waarborgen zorgen ervoor dat er technische en organisatorische maatregelen zijn getroffen om de inachtneming van het beginsel van minimale gegevensverwerking te garanderen. Deze maatregelen kunnen pseudonimisering omvatten, mits aldus die doeleinden in kwestie kunnen worden verwezenlijkt. Wanneer die doeleinden kunnen worden verwezenlijkt door verdere verwerking die de identificatie van betrokkenen niet of niet langer toelaat, moeten zij aldus worden verwezenlijkt. 2. Wanneer persoonsgegevens met het oog op wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden worden verwerkt, kan in het Unierecht of het lidstatelijke recht worden voorzien in afwijkingen van de in de artikelen 15, 16, 18 en 21 genoemde rechten, behoudens de in lid 1 van dit artikel bedoelde voorwaarden en waarborgen, voor zover die rechten de verwezenlijking van de specifieke doeleinden onmogelijk dreigen te maken of ernstig dreigen te belemmeren, en dergelijke afwijkingen noodzakelijk zijn om die doeleinden te bereiken. 3. Wanneer persoonsgegevens met het oog op archivering in het algemeen belang worden verwerkt, kan in het Unierecht of het lidstatelijke recht worden voorzien in afwijkingen van de in de artikelen 15, 16, 18, 19, 20 en 21 genoemde rechten, behoudens de in lid 1 van dit artikel bedoelde voorwaarden en waarborgen, voor zover die rechten het verwezenlijken van de specifieke doeleinden onmogelijk dreigen te maken of ernstig dreigen te belemmeren, en dergelijke afwijkingen noodzakelijk zijn om die doeleinden te bereiken. 4. Wanneer verwerking als bedoeld in de leden 2 en 3 tegelijkertijd ook een ander doel dient, zijn de afwijkingen uitsluitend van toepassing op verwerking voor de in die leden bedoelde doeleinden.

19 (3) Wetgeving privacy & gegevensbescherming
Artikel 86 Algemene Verordening Gegevensbescherming Verwerking en recht van toegang van het publiek tot officiële documenten Persoonsgegevens in officiële documenten die voor de uitvoering van een taak van algemeen belang in het bezit zijn van een overheidsinstantie, een overheidsorgaan of een particulier orgaan, mogen door de instantie of het orgaan in kwestie worden bekendgemaakt in overeenstemming met het Unierecht of het lidstatelijke recht dat op de overheidsinstantie of het orgaan van toepassing is, teneinde het recht van toegang van het publiek tot officiële documenten in overeenstemming te brengen met het recht op bescherming van persoonsgegevens uit hoofde van deze verordening.

20 (3) Wetgeving privacy & gegevensbescherming
Artikel 5 Algemene Verordening Gegevensbescherming Persoonsgegevens moeten (b) toereikend zijn, ter zake dienend en beperkt tot wat noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt („minimale gegevensverwerking”); (c) juist zijn en zo nodig worden geactualiseerd; alle redelijke maatregelen moeten worden genomen om de persoonsgegevens die, gelet op de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt, onjuist zijn, onverwijld te wissen of te rectificeren („juistheid”); (e) door het nemen van passende technische of organisatorische maatregelen op een dusdanige manier worden verwerkt dat een passende beveiliging ervan gewaarborgd is, en dat zij onder meer beschermd zijn tegen ongeoorloofde of onrechtmatige verwerking en tegen onopzettelijk verlies, vernietiging of beschadiging („integriteit en vertrouwelijkheid”).

21 (3) Wetgeving privacy & gegevensbescherming
Artikel 25: Gegevensbescherming door ontwerp en door standaardinstellingen Artikel 30: Register van de verwerkingsactiviteiten Artikel 32: Beveiliging van de verwerking Artikel 35: Gegevensbeschermingseffectbeoordeling Artikel 37: Aanwijzing van de functionaris voor gegevensbescherming Artikel 83: Inbreuken op onderstaande bepalingen zijn overeenkomstig lid 2 onderworpen aan administratieve geldboeten tot EUR of, voor een onderneming, tot 4 % van de totale wereldwijde jaaromzet in het voorgaande boekjaar, indien dit cijfer hoger is:

22 Privacy 2020 Is archivering 2020 realistisch en doelmatig?
Waar zullen de baten terechtkomen? Ondermijning van het sociaal contract tussen burger en overheid? Ondermijning van de legitimiteit van archieven?


Download ppt "Privacy vs. archiveren: hoe wenselijk en rechtmatig is openbaarmaking?"

Verwante presentaties


Ads door Google