Wegwijs bij pesten 5 november 2014

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Advertisements

Uitslag enquête over online pesten
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Internet fun & veilig! titeldia.
Themabijeenkomst Pesten
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
Weerbaarheid De Ark, Schipluiden Ouderavond 8 november 2012
SVEB Plezier en Respect in Voetbal Sport als belangrijke drager van de leefbaarheid van een dorp/gemeenschap Ouderavond SVEB 28 oktober 2013.
LEEFSTIJL vanuit Amerika 1986 voortgezet onderwijs
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Welkom op onze thema-avond
Dr. Albertus Risaeusschool
Communicatiehandvatten Blijf in contact
5 november 2014 Wegwijs bij pesten 5 november 2014 Laura Mol, School en Veiligheid/Pestweb.
Stichting Visible Results
Welkom op de ouderavond van de groepen 4
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OGW op de Firtel.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Werken met groepen jonge kinderen
Opdrachten en eindopdracht
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
De leerling of stagiaire in beweging!
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Intervisie Door: Chantal van der Gouwe.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
Welkom op onze thema-avond
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Pesten op het werk.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Fides-methode Sociale weerbaarheid Zelfvertrouwen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Ouderavond
Mediawijsheid competentie:
Tevredenheidsonderzoek 2017
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
kennis- en informatieavond leerjaar 2 september schooljaar
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Mediawijsheid competentie:
Deel 2: dicht bij de leerlingen
Trauma sensitief lesgeven
Loopbaan en burgerschap les 2
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Introductie Jaar 2 Dag 1: Kennismaken.
Mijn visie op onderwijs
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Onze school is een KiVa-school!.
introductiebijeenkomst
Loopbaan en burgerschap les 3
Herkennen en reageren Cyberpesten Les 1 VO 1-2 VMBO BK.
SEL Les 2: normen en waarden.
Semantisatieverhaal: Heb jij wel eens iets gezegd wat iemand anders kwetst? Dat je iets zegt of doet waardoor iemand verdrietig wordt (of zich beledigd.
Eens / oneens HET EERSTE IDEE IS VAAK HET BESTE IDEE
Time-out protocol Presentatie 7 maart 2019.
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Weet wat pesten is en wat de gevolgen kunnen zijn! Maak pesten bespreekbaar, zo kunnen we veel verdriet voorkomen.
Transcript van de presentatie:

Wegwijs bij pesten 5 november 2014 Laura Mol, School en Veiligheid/Pestweb

Zitten en staan….

School en Veiligheid bevorderen van een sociaal veilig klimaat informatie geven en deskundigheid bevorderen adviseren van schoolleiders, leraren, vertrouwenspersonen, ouders en leerlingen via de helpdesk Stichting School en Veiligheid wordt gesubsidieerd door het ministerie van OCW. www.schoolenveiligheid.nl | www.ppsi.nl | www.gayandschool.nl | www.pestweb.nl School en Veiligheid

Website Pestweb en CSV

Gesprekken in 2013 Chat 1168 Telefoon 320 E-mail 700

Wat moet ik er tegen doen? Hiiiiiii, Ik heb een heel stom meisje in me klas. ZELFS 4 en ze pesten miijjjj Ze Roddelen Over Mijj Zeggen Dat Ik Lelijk Ben Echt Heel Stom En EEntje Schold mijjj Uit! ik bind het niet leukkkk!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11 Ze nbeten Kim en Elyuuhzee en nog twee hele Lelijke Namen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111 Kunnen jullie Me Helpwn! En zE breanwachen mijn BFFFFF!!!!!!!!!!!!!!! Die gaad Aleen met hun om!!!!1  EEn van de Meisjeswas eerst Mijn Vriendin maar Die Deed Stom tegen Mij! En nu doe ik Goed Arguumeten tegen Hun, Maar Zij Lachen Mij Uit!!!!!!!!! E  ze zzEGGEN dat Ik Arm Ben! IK Haat ZE! Wat Moet Ik er Tegen Doen???????????????????????????????????????????????????????? Wat moet ik er tegen doen?

Werkwijze Pestweb Gespreksmethodiek inzetten Compliment maken Luisteren, doorvragen, samenvatten Kind stimuleren zelf oplossing aan te dragen Advies op maat Wat durf je, en wat kan je? 3 opties geven Werkwijze Pestweb

Casus Toch maar even afwachten? Je voelt dat er iets speelt in je klas, maar je krijgt niet boven tafel wat er nu echt aan de hand is. Af en toe zijn er flauwe grapjes gemaakt over een jongen uit de klas; niet stiekem, gewoon waar hij bij is. Je hebt na een les al eens met de bewuste jongen gesproken, maar hij zegt dat hij niet gepest wordt en dat hij nergens last van heeft. Als je in een daaropvolgende les in de hele klas aan de orde stelt dat je de grapjes wel erg flauw vindt en dat zulke opmerkingen onbedoeld kunnen kwetsen, reageert de groep met de opmerking dat er eigenlijk helemaal niets aan de hand is en dat het allemaal wel meevalt. Het was maar een geintje! Moet je het dan ook maar hierbij laten of onderneem je toch verdere actie? Casus

Actie ondernemen De klas (laten)observeren Bespreken met de klas: wanneer is iets een geintje? Normen stellen voor de klas Ouders betrekken bij dit onderwerp, in een vroeg stadium Duidelijk zijn: “dit tolereer ik niet” Klasse contract opstellen Vraag stellen: ”Hoe zorgen we met elkaar dat we ons fijn voelen in de klas? Dit incident laten zitten> volgende incident direct oppakken “De zandbak in” introductieweek gebaseerd op groepsdynamica Werken met Denkbeelden Leerlingen zich laten verplaatsen in een ander (hoe voelt die jongen zich?) De klas observeren mbv een sociogram Omgangsvormen/ normen en waarden benoemen aan het begin van het schooljaar Actie ondernemen

Aanpakken en voorkomen Prima Pestmeter en e-learning Investeren in sfeer: Gouden weken Filmmateriaal/lesmateriaal Veiligheidsbeleid Aanpakken en voorkomen

Helpdesk Pestweb Voor ouders en leerlingen met vragen over pesten Helpdesk Pestweb Voor ouders en leerlingen met vragen over pesten. Telefoon: 0800 - 28 28 280, gratis nummer E-mail: pestweb@schoolenveiligheid.nl Website: www.pestweb.nl Helpdesk Centrum School en Veiligheid Voor schoolprofessionals met vragen over veiligheidsbeleid, pedagogisch klimaat of ongewenst gedrag. Telefoon: 030 - 285 66 16 E-mail: csv@schoolenveiligheid.nl Helpdesk