Beoordeling betalingsaanvraag Wat is er allemaal gebeurd? Beheer voeren betekent het uitvoeren van de activiteiten en maatregelen zoals deze in de gebiedsaanvraag zijn gemeld en deze in het jaarlijks beheer is aangegeven. N.a.v. het uitvoeren dient er mogelijk een melding gemaakt te worden t.b.v. het uitvoeren van een gewijzigde activiteit of uitgevoerde activiteit. Door diverse administratieve vastlegging van percelen of veranderingen in het veld kunnen er KI’s ontstaan die invloed hebben op grootte van de percelen in de aanvraag. Dit komt in de voorbeelden terug. Door NVWA in het veld uitgevoerde controles Al met al veel communicatie over en weer. Peter Barbiers René Stiphout Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling: Europa investeert in zijn platteland
Wat gaan we doen? Algemeen Tot stand komen van betaalbeschikking Gevolgen van controles Algemeen? Wat is er gebeurd in 2016, welke mijlpalen en waar staan we nu? Uitleg over oppervlaktebuffer en financiele buffer. Wat betekent dit nu en hoe komen we tot deze buffer? Wat zijn de controles die worden uitgevoerd en wat zijn de gevolgen?
Cijfers over 2016 Aantal collectieven: 40 Aantal aanvragen: 45 Aantal deelnemers: 6631 Beschikt: 64.296 ha Beschikt: €44.500.000,-/jaar Het gaat hier om de beschikking van de gebiedsaanvraag. Dus de maximaal aangevraagde hoeveelheid; oppervlakte en beschikt bedrag.
Tijdlijn periode activiteit wie 2015 Gebiedsaanvraag indienen + beschikken Collectief/Provincie/ RVO.nl Uiterlijk 15 jan ‘16 Jaarlijks beheerplan indienen Collectieven Vóór 15 mei ’16 Betalingsaanvraag indienen Uiterlijk 1 okt ‘16 Indienen verantwoording Vanaf oktober ’16 Beoordeling betalingsaanvraag RVO.nl Uiterlijk 1 december ‘16 Indienen voortgangsverslag Collectieven aan provincies Vanaf januari ‘17 Uitbetaling jaarvergoeding In 2016 was de indientermijn voor het jaarlijks beheer verlengt van 1 januari naar 15 januari Aandachtspunt is het indienen van het voortgangsverslag uiterlijk 1 december
Indienen aanvragen, meldingen En wijzigingen , beoordelen En beschikken 2 3 1 Indienen meldingen en wijzigingen (jan-dec) Drie formele aanvraagmomenten: Jaarlijks beheer Betalingsaanvraag Verantwoording 1-1 (010) 15-5 (020) 30-9 (030) Controleren ter plaatse Beoordelen openstaande bevindingen Analyseren: Tijdigheid meldingen en wijzigingen Normpercentages Par. 4.5 voorwaarden Beschikken, betalen en informeren
Niet voldoen aan natuurbeheerplan Grondgebruik onjuist opgegeven Bepalen oppervlakte (oppervlakte buffer) B Bepalen waarde beheer (financiële buffer) Te hoge aangiften Weigeringen i.v.m. niet-naleving van subsidiabiliteitscriteria, verbintenissen en andere verplichtingen Te late indiening betalingsaanvraag Randvoorwaarden Overige afwijkingen, voortvloeiende uit de nationale (en provinciale) of Europese regelgeving waaronder: Kortingen en sancties worden direct verrekend op het subsidiebedrag Afwijkingen worden eerst verrekend binnen de financiële buffer. Pas na uitputting van de buffer worden de resterende afwijkingen direct verrekend op het subsidiebedrag. Oppervlakte controle (KI 2110 en KI 12151) Controle op subsidiabiliteitscriteria, verbintenissen en andere verplichtingen (weigeringen) verdeling Punt 2: Niet voldoen aan natuurbeheerplan Grondgebruik onjuist opgegeven Cumulatie met andere deelnemer en met andere percelen Niet (volledig) uitgevoerde activiteiten Baseline overtreding Niet voldoen natuurbeheerplan 4.5 (Mozaïek/verhoudingen onjuist (bijv. 10% water) Niet voldoen aan de min Te laat indienen (actieve) meldingen Te laat indienen wijzigingen (14 dagen) Te laat indienen jaarlijks beheer of verantwoording Datum indiening van de betalingsaanvraag Randvoorwaarden Overige afwijkingen uit nationale of Europese regelgeving Verdeling punt 5 (overige afwijkingen op regelgeving): Weigeren controles ter plaatse Double funding Intrekken certificaat Buiten bedrijfssituatie (KI 12230) Voortgangsverslag aan Provincie
Betaalspecificatie: Linkerkant
Betaalspecificatie: Rechterkant
Belang van oppervlakte en financiële buffer: Collectief beschermen tegen kortingen en sancties Terugdringen fouten % (doel EC) Na zo’n lijst controles, wil ik het hebben over de buffers. Want de hoop is dat deze de afwijkingen op voorgaande pagina voor een groot deel gaan opvangen. Mits het collectief genoeg buffer heeft en er geen puinhoop van maakt.
Oppervlakteafwijking en -buffer (1) Voorbeeld 1: Oppervlakte buffer Oppervlakteafwijking en -buffer (1) Beschikking leefgebied Min. 100 ha Max. 115 ha Gem. bedrag 1000 euro Betalingsaanvraag Aangevraagd: 130 ha Geconst.opp.: 120 ha Oppervlakte afwijking: 10 ha A: Maximale jaarvergoeding (115ha*€1000)= € 115.000 Oppervlakte buffer = 15 ha (130ha - 115ha) Door oppervlakte buffer geen korting! Oppervlakte buffer als geconstateerde oppervlakte (gevonden hectares landbouwgrond/landschapselement na controle) > aangevraagde oppervlakte. Aangevraagde oppervlakte = aangevraagde oppervlakte in betalingsaanvraag afgetopt op maximum uit de gebiedsaanvraag. Kortingen als gevolg van oppervlakte afwijking alleen als geconstateerde oppervlakte < aangevraagde oppervlakte.
Oppervlakteafwijking en –buffer (2) Voorbeeld 2: Geen oppervlakte buffer Oppervlakteafwijking en –buffer (2) Beschikking leefgebied Min. 100 ha, Max. 115 ha Gem. bedrag 1000 euro Betalingsaanvraag Aangevraagd: 114 hectare Geconstateerde oppervlakte afwijking: 3 hectare Geconst.oppervlakte: 111 ha (114-3) % afwijking: (3/111)*100%=2,7% Korting : 2 * 3ha * €1000= € 6.000 A: Maximale jaarvergoeding (111ha*€1000=€ 111.000) - € 6.000 = € 105.000 Sanctieregel: Groter dan 2 Ha of groter dan 3% is sanctie Oppervlakte afwijkingen worden afgehandeld conform de voorwaarden bij GDI <3% = alleen bijstellen, geen korting 3-20% = bijstellen + korting van tweemaal het verschil >20% = geen betaling voor het leefgebied! 2ha?
Werking financiële buffer Voorbeeld: Financiële buffer (rechterkant) Werking financiële buffer Waarde Beheer (o.b.v. max. tarief) 111 hectare (geconst. landbouwgrond): Perceel 1: 10 ha grasland met rustperiode (1 apr / 15 juni) € 18.790 Perceel 3: 4 ha kruidenrijk grasland € 2.520 enz. _____________ Totaal: 111 ha € 118.479 Perceel 2: 10 ha ruige mest toeslag * € 270 euro € 2.700 _____________ B: Activiteiten bedrag € 121.179 A: Maximale jaarvergoeding € 105.000 Financiële buffer/rekenruimte: (€121.179 – €105.000) € 16.179
Doorwerking gevolgen voor controles Grondgebruik onjuist opgegeven Oppervlakte van beheeractiviteit die het betreft maal tarief beleidsregels Aanpassing van oppervlakte Cumulatie met andere deelnemers en met andere percelen Niet volledig uitgevoerde activiteiten Oppervlakte van beheeractiviteit die niet voldoet maal tarief beleidsregels maal opgesteld kortingspercentage Geen aanpassing van oppervlakte Niet voldoen natuurbeheerplan 4.5 Oppervlakte van beheeractiviteit maal beschikte prijs per ha voor het leefgebied Baseline overtreding Oppervlakte van beheeractiviteit dien niet voldoet maal beschikte prijs per ha voor het leefgebied Overzicht van verschillen bij berekening gevolgen van controles. Dit zijn niet alle controles maar is een greep uit de controles. De controles worden volgens een vaste volgorde afgehandeld, omdat de gevolgen van een korting doorwerken op de basisgegevens voor de volgende korting.
Gevolg van niet voldoen aan gesteld % Activiteit 22: In periode wordt minimaal x% tot maximaal y% van het leefgebied gesnoeid Voorbeeld: Opgegeven 100 ha heg Gesnoeid 4 ha Voorwaarde is min. 5% per jaar snoeien op leefgebied (5 ha). 4 ha terugrekenen naar 5% van de oppervlakte 80 ha telt mee Sanctie: 20 ha maal het tarief voor de betreffende activiteit Het melden van gesnoeide oppervlakte kan tot en met 15-12! Het niet uitvoeren van activiteit 22 leidt niet altijd tot een verlaging. Pas wanneer niet voldaan wordt aan het minimum % wordt RVO gaat beoordelen of aan de minimum eis is voldaan door de werkelijk uitgevoerde activiteit terug te rekenen naar het minimum %. Als deze onder de opgegeven oppervlakte ligt, wordt er een sanctie opgelegd van verschil maal het max. tarief Dit geldt ook voor activiteit 23. Voor alle overige activiteiten met minimum % geldt artikel 2.14 lid 4 dat er doordat er niet meer correct gecontroleerd kan worden beheer op € 0,- wordt gezet voor dat perceel.
Voorbeeld: Analyseren par. 4.5 voorwaarden
Gevolgen van controles: Niet voldoen aan minimum Beschikking Min. 100 ha, Max. 115 ha, Gem. bedrag 1000 euro Betalingsaanvraag Aangevraagd: 95 Ha Geconstateerde opp.: 95 ha Verminderingen Niet voldoen aan minimum (100-5 Ha)* € 1000 € 5.000 Extra korting ((100-95)/95)*100%= 5,26% = 2 * € 5.000 € 10.000
Analyseren tijdigheid Voorbeeld: Analyseren tijdigheid Tijdig 4 januari: Opgave jaarlijks beheer (leefgebied Open grasland) Perceel 1, Grasland met rustperiode van 1 april tot 15 juni (1c) Activiteiten 1, 2 en 25 (beleidstarief voor deze rustperiode is € 845) Omvang: 10 Ha. Perceel 2, Ruige mest (7a). Activiteit 6 (beleidstarief is € 270) Omvang: 10 Ha. (ligt op zelfde locatie als perceel 1) Actieve meldplicht 15 mei: Betalingsaanvraag ingediend 10 juni: Wijziging ingediend Rustperiode is verlengd van 15 juni naar 15 juli (van 1c naar 1g) Beleidstarief voor act. 1, 2 en 25 voor de nieuwe rustperiode is € 1.879 1 augustus: Kwaliteitsindicatoren opgelost. Beide percelen verkleind naar 9,5 Ha. 10 september: Gemeld dat mest is uitgereden op perceel 2 30 september: Verantwoording ingediend (met perceel 1 (1g) met omvang 9,5 Ha, perceel 2 (7a) met omvang 9,5 Ha Tijdig In kortings- periode Tijdig Tijdig Tijdig
Voorbeeld betaalspecificatie Linkerkant (maximum A) Aangevraagde omvang: 9,5 Ha. Gemiddeld tarief: € 1.000 Verminderingen: geen Maximum A : € 9.500 Rechterkant (maximum B) Waarde perceel 1 : 9,5 Ha * € 1.879 = € 17.851 Waarde perceel 2 : 9,5 Ha * € 270 = € 2.565 __________ Waarde beheer in leefgebied € 20.416 Vermindering niet uitgevoerde act. 9,5 Ha * € 270 -/- 2.565 Vermindering te laat gewijzigd 9,5 Ha * 1.879 * 7% -/- 1.250 Maximum B € 16.601
De kwaliteitsindicator niet is opgelost Wat…als…. De kwaliteitsindicator niet is opgelost 4 januari: Opgave jaarlijks beheer (leefgebied Open grasland) Perceel 1, Grasland met rustperiode van 1 april tot 15 juni (1c) Activiteiten 1, 2 en 25 (beleidstarief voor deze rustperiode is € 845) Omvang: 10 Ha. Perceel 2, Ruige mest (7a). Activiteit 6 (beleidstarief is € 270) Omvang: 10 Ha. (ligt op zelfde locatie als perceel 1) Actieve meldplicht 15 mei: Betalingsaanvraag ingediend 10 juni: Wijziging ingediend Rustperiode is verlengd van 15 juni naar 15 juli (van 1c naar 1g) Beleidstarief voor act. 1, 2 en 25 voor de nieuwe rustperiode is € 1.879 1 augustus: Kwaliteitsindicatoren opgelost. Beide percelen verkleind naar 9,5 Ha. 10 september: Gemeld dat mest is uitgereden op perceel 2 30 september: Verantwoording ingediend (met perceel 1 (1g) met omvang 9,5 Ha, perceel 2 (7a) met omvang 9,5 Ha
Beoordelen openstaande bevindingen (kwaliteitsindicatoren) Aangevraagd perceel Geconstateerd perceel (subsidiabel) KI12150 (buiten leefgebied) KI2110 (buiten AAN) KI2110 KI12150
Kwaliteitsindicator is een Oppervlakte afwijking Scenario 1: Kwaliteitsindicator is een Oppervlakte afwijking Linkerkant (maximum A) Aangevraagd opp. 10,0 Ha. Gem. tarief leefgebied: € 1.000 Aangevraagd bedrag: € 10.000 -/- opp. korting (0,5 * 1000) € 500 __________ Maximum A : € 9.500 Rechterkant (maximum B) Waarde perceel 1(act. 1, 2 and 25) : 9,5 Ha * € 1.879 = € 17.850 Waarde perceel 2 (act. 6) : 9,5 Ha * € 270 = € 2.565 __________ Waarde beheer in leefgebied € 20.415 Vermindering niet uitgevoerde act. 9,5 Ha * € 270 -/- 2.565 Vermindering te laat gewijzigd 9,5 Ha * 1.879 * 7% -/- 1.250 Maximum B € 16.600
Kwaliteitsindicator is bevinding op NBP Scenario 2: Kwaliteitsindicator is bevinding op NBP Linkerkant (maximum A) Aangevraagde omvang: 10 Ha. Gemiddeld tarief: € 1.000 Verminderingen: geen Maximum A : € 10.000 Rechterkant (maximum B) Waarde perceel 1 (aangevraagd) : 10 Ha * € 1.879 = € 18.790 Waarde perceel 2 (aangevraagd) : 10 Ha * € 270 = € 2.700 __________ Waarde aangevraagd beheer € 21.490 Niet-subsidiabel (0,5 * 1.879 + 0,5 * 270) -/- 1.075 Vermindering niet uitgevoerde act. 9,5 Ha * € 270 -/- 2.565 Vermindering te laat gewijzigd 9,5 Ha * 1.879 * 7% -/- 1.250 Maximum B € 16.600
Vragen?