Directie Veiligheid December 2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Advertisements

Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Samenleving op stoom Reflectie vanuit de bedrijfseenheid Samen leven.
PAR. 3.6 Stad en regio een eenheid Bestuurlijke netwerken Samenwerking Publiek-private samenwerking.
Veiligheid: macht en onmacht van bestuurlijke aanpak
Waterweg-Noord Non-alcoholzone G.H.J. van der Heiden Hoofd wijkpolitie Vergadering Commissie Samenleving en Bestuur d.d
Lessenserie gericht op gezonde leefstijl. Ontwikkeling 2002 Ontwikkeld  RCT 2009 Doorontwikkeld  pilot 2011 Landelijke uitrol  implementatie onderzoek.
Inleiding Sinds 1970: deïnstitutionalisering
Overlast in uitgaansbuurten
Geschreven door Koen Van Heddeghem
Over sluiting en sluitingsuren
Bibob en huisvesting in Amsterdam
Verzamelen en Vervuiling
8 september 2014 Veiligheid Dorplein Eerst wat algemene informatie.
Marie-Claire Breet Adviseur Landelijk Bureau Bibob
Buurtaanpak Staatsliedenbuurt College van Burgemeester en Wethouders besluit in 2006 om 1 miljoen Euro extra budget beschikbaar te stellen voor de Staatsliedenbuurt.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Doel: Met deze presentatie worden docenten geïnformeerd over DOiT en worden zij enthousiast gemaakt om met de methode aan de slag te gaan. Door de praktische.
WORKSHOP Gert Dijkstra – Manager Woonservice
Landelijk Platform Woonoverlast Handhaven: mogelijkheden burgemeester en woningcorporaties Marcel van Wezel, Tomlow Advocaten Antoinet den Dekker,
1 Programma Opening De aanpak van woonoverlast vanuit de woningcorporatie, Hester van Buren (RvB Rochdale) De aanpak van woonoverlast:
Aanpak op woonoverlast
Jur Verbeek Riet van Loon 25 juni Wat verstaan we onder woonoverlast? verbaal geweld burenruzie harde muziek drugsoverlast pesterijen ongepast.
1 Programma uurOpening uur Perspectief Woningcorporatie Mitros uur Ontwikkelingen Platform Woonoverlast
Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek
Aanpak woonoverlast Kick-off Landelijk Platform Woonoverlast 28 april 2011 Gemeente Leeuwarden - Henry de Roo.
3 Overlastgevende Gezinnen in de Diamantbuurt
SLUITINGSBEVOEGDHEID BURGEMEESTER Artikel 174a Gemeentewet Antoinet den Dekker Directie Veiligheid December 2011.
Jur Verbeek Riet van Loon 25 oktober Wat verstaan we onder woonoverlast? verbaal geweld burenruzie harde muziek drugsoverlast treiteren ongepast.
Riet van Loon 25 juni Ketenpartners aanpak woonoverlast Politie Woningcorporaties Gemeente: veiligheid, ggd, sozawe Buurtbemiddeling GGZ Maatschappelijk.
Alles rondom het huishoudelijk reglement door mr. J.A. (John) Liewes
Woonoverlast en psychisch kwetsbaren Martha van der Linden Procesregisseur Meldpunt Bijzondere Zorg Regio Nijmegen Riet van.
Utrecht.nl Hier komt tekst Disconnected Utrecht Hier komt ook tekst Chrissie Westbroek Carolien Moerdijk.
… in bijzondere wetten advies en trainingscentrumFrank Joosten Themadag BIBOB, 15 december 2009 Actuele ontwikkelingen.
Roadshow Omgevingswet Deelsessie Gezondheid en omgevingsplan
Jur Verbeek Riet van Loon 4 juni Wat verstaan we onder woonoverlast? verbaal geweld burenruzie harde muziek drugsoverlast treiteren ongepast gedrag.
Monitor Sociaal Kwetsbare Groepen Carolien van den Brink.
2 Overlast in de woonomgeving verbaal geweld burenruzie harde muziek drugsoverlast treiteren ongepast gedrag vernieling overbewoning geluidsoverlast intimidatie.
Startbijeenkomst Veilige Publieke Taak Noord-Nederland Naar een nieuw evenwicht in de omgang met klanten die over de grens gaan Wanneer de klant van links.
Het lokaal integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid Nadja Desmet VVSG - Stafmedewerker gemeentelijk veiligheidsbeleid.
Het Centrum voor Jeugd en Gezin en het Veiligheidshuis Inleiding door Aad Kouwenhoven.
Meld- en Steunpunt Woonoverlast 2011 Gemeente Den Haag Dienst Stedelijke Ontwikkeling Kick-off Landelijk Platform Woonoverlast 28 april 2011.
9 juni 2009 De keten Handhaving Persoon en Pand. Het netwerk waarin we opereren en de werkzaamheden die we doen. Bijeenkomst Kennisdeling.
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
20 april 2016 Nationaal Coördinator Groningen 1 Programma 1.Welkom en inleiding door wethouder Pier Prins 2.Toelichting op de inspecties door Sharmila.
Aanpak woonoverlast Rotterdam 2014 Rijk van den Ham verbaal geweld burenruzie harde muziek drugsoverlast pesterijen ongepast gedrag vernieling overbewoning.
Relatie Wet Veiligheidsregio en Wet Publieke Gezondheid Toekomstige samenwerking GGD en GHOR Relatie Wet Veiligheidsregio en Wet Publieke Gezondheid Bas.
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:  1.4 Waarom gezondheid? Zijn milieunormen niet genoeg?  2.18 Gelderse Gezondheidswijzer 
REGIE EN INFORMATIEDELING VERWARDE PERSONEN ‘ 10 IN TWENTE’ Wilma Meere, Veiligheidsregio Twente, ’16.
Welkom. Woonwagencentrum Koolmond Stand van zaken onderzoek en proces ten behoeve van het opstellen van een plan van aanpak.
Huurdersraadpleging donderdag 27 oktober 2016
Handhaving orde en veiligheid in de Dordtse horeca
Fractie Jeanne van Eert Axel de Wit Bart van Lieshout
Vroegsignalering OGGZ Klein, Snel en Samen
APOG Noordwijkerhout 10 maart 2016 Casusuïstiek Moreel beraad & ethiek
Jaarwisseling Reimerswaal
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:
Landelijke expertbijeenkomst coördinatoren woonoverlast De Amersfoortse aanpak 15 september 2016 / Renate de Wit.
Riet van Loon 25 juni 2012.
Integraal veiligheidsplan
Spelregels Digitale stad
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Maayke Maas-Cooymans Jouko Barensen
‘Suikerziekte’ Gezondheidskunde Symposium Sport & Bewegen Enschede.
Veranderopgave handhaving
kennisbijeenkomst 24 april 2018
Extramurale cliënten en hun privacy
Landelijk Platform Woonoverlast Handhaven: mogelijkheden burgemeester en woningcorporaties Marcel van Wezel, Tomlow Advocaten Antoinet den Dekker,
Regie en Informatiedeling verwarde Personen ‘10 in Twente’
Transcript van de presentatie:

Directie Veiligheid December 2011 SLUITINGSBEVOEGDHEID BURGEMEESTER Artikel 174a Gemeentewet Antoinet den Dekker Directie Veiligheid December 2011 6-12-2018

“De burgemeester kan besluiten een woning, een niet voor het publiek ARTIKEL 174a GEMEENTWET “De burgemeester kan besluiten een woning, een niet voor het publiek toegankelijk lokaal of een bij die woning of dat lokaal behorend erf te sluiten, indien door gedragingen in de woning of het lokaal of op het erf de openbare orde rond de woning, het lokaal of het erf wordt verstoord.” 6-12-2018 Regelgeving en handhaving softdrugs

Ernstige verstoring van de openbare orde ARTIKEL 174a GEMEENTWET Ultimum Remedium Ernstige verstoring van de openbare orde Ernstige overlast Veiligheid en gezondheid woonomgeving Artikel 174a van de Gemeentewet (Wet Victoria) is bedoeld als ultimum remedium. Artikel 174a van de Gemeentewet kan worden ingezet als er sprake is van een ernstige verstoring van de openbare orde rondom de woning, die wordt veroorzaakt door gedragingen in de woning. De ordeverstoring moet gepaard gaan met ernstige overlast die nadelig is voor de veiligheid en de gezondheid van de woonomgeving.

Sluitingstermijn in beginsel 6 maanden ARTIKEL 174a GEMEENTEWET Beleidslijn woonoverlast 2009 + overkoepelende aanpak Woonoverlast. Beleidsregels Artikel 174a Artikel 13b Opiumwet Sluitingstermijn in beginsel 6 maanden http://www.rotterdam.nl/woonoverlast Regie bij de deelgemeenten. Reden tot matigen 3 maanden Reden tot verzwaren 12 maanden 6-12-2018

Uitdagingen in de uitvoeringspraktijk Dossiervorming ARTIKEL 174a GEMEENTEWET Uitdagingen in de uitvoeringspraktijk Dossiervorming Gegevensverstrekking vanuit politie Gegevensverstrekking vanuit zorg (GGD) Rol pandeigenaar? Rolverdeling gemeente/woningbouwcorporatie: Wie sluit en/of ontbindt in welk geval? Geluidsoverlast blijkt niet voldoende

Zorgplicht voor bewoners Zorgpatiënten als overlastgevers ARTIKEL 174a GEMEENTEWET Zorg en woonoverlast Zorgplicht voor bewoners Zorgpatiënten als overlastgevers Sluiting niet altijd de oplossing Burgemeester kan vergunning weigeren als de openbare orde gevaar loopt of het woon- en leefklimaat nadelig wordt beïnvloed. Combinatie met andere vergunningen is niet toegestaan. Coffeeshopeigenaar moet elk jaar aantonen goed betalingsgedrag.