Workshop 2D Spelontwikkeling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wij vertegenwoordigen SLIDEPLAYER.NL
Advertisements

Introductie GameEngine. Inhoud  De Game Package  Speelveld aanmaken  GameObjecten met plaatjes neerzetten  De Game-loop  Besturing door de speler.
Paginanaam aanpassen Activeren of deactiveren vd pagina Verwijderen vd pagina NOOIT OP KLIKKEN Geen functie.
Computers Door: Jelle Smits 3TG erste.
Games in marketing. Hoe kunnen games uw marketingstrategie naar een hoger plan tillen?
The art of game design Hoofdstuk 17 tot 19. Trandsmedia worlds Games video's en speelgoed zijn poorten in trandsmedia worlds.
Componenten van een algoritme Variabelen en hun Inhoud Instructies Sekwenties (van instructies) Selecties (tussen instructies) Herhalingen (van instructies)
Greenfoot Workshop Bobby - Snake.
ICT 1ste graad Kennismaken met computerconfiguratie Tijdens de eerste jaren van het secundair onderwijs, hebben jullie reeds kunnen kennismaken met de.
Stijn Van Wonterghem1 ALICE Een inleiding. Alice - Een Inleiding2 Wat is ALICE? Een moderne programmeeromgeving –Visuele voorstelling, opgebouwd uit drie-
Klik in de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
Project OO-AD: Color Crazy Domien Nowicki, Bjorn Schobben.
Game Architectuur Case. Game Architectuur Case - Requirements Hardware  het spel moet op een PC draaien met verschillende hardware; Input  het spel.
ZombieNation Sam Vanderstraeten Sibrand Staessens Bernard Spitz
Hoofdstuk 15: One Kind of Experience Is the Story Story/Game Duality The Myth of Passive Entertainment The Dream The Reality The String of Pearls The Story.
ADP tussenopdracht Naam: Pieter Hoekstra Klas: GDD1A Datum: 20 maart, 2010 Module: D&R, Action Design Principles Docent: Karel Millenaar Planet game.
Workshop PHP Een productencatalogus. Case Uitgever van software wil webpagina met productgegevens publiceren op basis van catalogus. Het gaat momenteel.
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 3.
Hulp op afstand Presentatie door Kick de Wolff Hulp op afstand Hulp op afstand Hoe kom ik van mijn SPAM af (afhankelijk van de beschikbare tijd) Hoe kom.
WEBBUILDING 07/03/2005 Saartje De Geyter.
Game Design Document Florian & Maurice Flints Project.
Instructieprogramma Behoort bij OPEN LEERTAAK OT 1.3.1
Welkom bij workshop webdesign
World of Warcraft Spelen tot level 20. Beeldvorming vooraf Niks voor mij Mooi vormgegeven Vecht game Vooral games interessant.
Door PresentatieKracht.nl
Game concept Samenvatting hoofdstuk 20 & 21. De waarde van esthetiek Het kan spelers aan trekken die het spel anders niet hadden gespeeld Het kan jouw.
Playstation 3 Gepresenteert door: IO42B Niels Priester Robert Maes.
GTA IV. Speel de game Ik speel deze game nu zo’n half jaar. Tot nu toe heb ik geweldige ervaringen gehad met dit spel. Ik heb een jaar gewacht om dit.
 De Loader Class wordt gebruikt om afbeeldingen (jpg, png, gifs) of swf’s tijdens het afspelen van het programma te laden. Ze staan dus niet in de Library.
Basis vaardigheden PowerPoint
Wikiwijs.
Project OO-AD: Color Crazy Domien Nowicki, Bjorn Schobben.
Trogdor The burninator Ruben Middel Raymond Siudak.
CONTROLESTRUCTUREN (DEEL 1)
Design je eigen web-pagina Met behulp van Photoshop.
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #2 CRAFT YOUR BACKGROUND.
Let’s go! ›Beginnerspresentatie ›Starten met prospero ›Verschil CMS en web navigator ›Nieuwe content > nieuwe folder aanmaken ›Bestanden uploaden ›Linkobject.
“video op Youtubekanaal” Doeworkshop voor arbeidsconsulenten Sofie, ICT-verantwoordelijke.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Experiment 3: Stimulering museumbezoek via social media en games.
C++ Les 1: introductie. Programmeren Programma’s scripts Websites libraries (Sound, GUI, netwerking…)
Hoe maak je een goede educatieve game??? Van een educatieve game leer je iets!!!! Gebruik gamemaker.
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
GUI Graphical User Inferface. Window Definieer object(en) create voeg toe aan Gui update Gui draw Gui.
Via TEGELS | ZETTEN is de tegel Browser te openen. ( B )
Windows 10 Creators Update
Denken als een computer
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Hoe werkt bibliografische software?
Gameprogrammeren: Game Assets
Gameprogrammeren: Introductie
Mark: Goedemiddag allemaal, bedankt voor jullie komst naar onze presentatiesessie over het B2B Marketing Trendrapport 2017.
Educatieve Games – Leermiddel of Lapmiddel?
De ideale gamecomputer
Werken met Proware en Wordpress
Het 24 spel.
LES 11 : HET TABBLAD OVERGANGEN COPYRIGHT : RAYMOND BRIGEZ
GAME MAKER ONLINE Les 2 / Breakout Michel Fiege.
GAME MAKER ONLINE Les 1 / Sokoban Michel Fiege.
GAME MAKER ONLINE Les 3 / Pac-Man Michel Fiege.
Samen op weg naar een rookvrij terrein
GAME MAKER ONLINE Les 6 / Super Mario Michel Fiege.
Kiezen met Kaarten.
Chromecast Door Google.
Onderzoek water!! Les 2 WaterLab www. onderzoekwater.nl Regenmeter
Referentieboeking aanmaken
Leren programmeren met Scratch
SJABLOON VOOR EEN SCHOOLREISJE
Speedy’s go digital – basecamp base
Transcript van de presentatie:

Workshop 2D Spelontwikkeling

1. Inleiding In deze workshop gaan we een klein videospel maken In Python (3) Stap voor stap Een aantal bestanden voor het spel kan je al downloaden https://jpelgrims.iswleuven.be/gamedev_1/files_start.zip Afbeeldingen, geluid en basiscode voor het spel Je kan deze workshop ook meevolgen op de volgende website: https://jellepelgrims.com/articles/workshop_gamedev_python Op deze webpagina staat de hele workshop uitgeschreven

1. Inleiding Wat voor spel gaan we maken? Hoe gaan we dit doen? We gaan een spelwereld aanmaken Die spelwereld vullen we op met spelmonsters Als laatste zorgen we ervoor dat de monsters en ons spelkarakter met elkaar kunnen vechten (door tegen elkaar te botsen) Hoe gaan we dit doen? We starten met de code die beschikbaar is op de website van de vorige slide Deze gaan we geleidelijk aan uitbreiden met de nodige code

2. Basis van spelontwikkeling Videospellen zijn te ingewikkeld om alles zelf te maken: Graphics (Voornamelijk 3D) Input (Muis, toetsenbord, controllers, joystick, …) Netwerken (spelservers) Algoritmen (collision detection, pathfinding, world generation, …) … Daarom maken bijna alle games gebruik van externe libraries / game engines Wij gebruiken Pyglet “Pip install pyglet”

2. Basis van spelontwikkeling De spelstructuur Wat speelt er zich af achter de schermen van een simpel videospel? De spellogica De “graphics” Input verwerken van de speler Dit komt allemaal samen in de “Game loop” De basis van elk spel Lus die herhaald wordt zolang het spel speelt

2. Basis van spelontwikkeling De graphics Relatief simpel voor 2D videospellen 2D coördinatensysteem Wij werken met een camera-systeem: De camera laat een gebied zien dat even groot is als het spelscherm De camera is gericht op een bepaald punt in de spelwereld (waarschijnlijk de speler) De coördinaten van de spelwereld moeten dan omgezet worden naar camera- coördinaten

2. Basis van spelontwikkeling De graphics We gaan ook gebruik maken van sprites Alle sprites van een spel afzonderlijk laden zal leiden tot slechte code en veel tijdsverlies Daarom: spritesheets!

2. Basis van spelontwikkeling De spelwereld We gaan een 2D spelwereld maken Deze wereld is opgedeeld door een “grid” en bestaat dus uit verschillende “tiles” Deze tiles kunnen we verschillende waardes geven Bv. 0 voor grond, 1 voor muur Op deze manier kunnen we een interessante wereld aanmaken Handmatig een spelwereld maken duurt echter veel te lang Daarom maken we gebruik van een algoritme: “Random walk” algoritme

2. Basis van spelontwikkeling De spelkarakters Objecten, bijgehouden in een lijst We plaatsen ze op willekeurige plaatsen in de spelwereld De spelmonsters moeten achter elkaar jagen Hiervoor hebben we een ‘pathfinding’-algoritme nodig: A*

3. Einde De workshop kan je nog eens op je eigen temp bekijken: https://jpelgrims.iswleuven.be/gamedev_1/files_start.zip https://jellepelgrims.com/articles/workshop_gamedev_python