Oorcheck op het mbo 7a Over Gehoor & gehoorschade

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gehoorbeschadiging: !!! Het sluipende gevaar !!!.
Advertisements

Aard van de prikkel: geluid
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Muziek Project; Klaplong
Geluid Biologie 3ASO-3TSO.
Natuurwetenschappen Geluid Natuurwetenschappen
Weer- raadseltjes.
Natuur- en Scheikunde Pulsar leerjaar 1 hoofdstuk 3
Samenvatting Geluid Hoofdstuk 4 geluid.
Geluid Andries de Boer Groep 5.
Geluid Door : Josephine.
Module 1 – Dag 1 Hallo.
Waarnemen Basisstof 4: Horen.
Luidspreker of stemvork trilt. Lucht trilt mee.
1. Geluiden zijn trillingen
Deze presentatie gaat over de risico’s van lawaai en over wat werkgever en werknemer hieraan kunnen en moeten doen. De presentatie is algemeen. Gebruik.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Schadelijk geluid Toolboxmeeting.
Les 1. Boeven in beeld Haha ah. Doelen Na deze les: kunnen jullie uitleggen hoe, als we naar een filmpje kijken, onze indrukken wordt beïnvloed door kleur,
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Lawaai en maatregelen op de werkvloer Het voorkomen van één van de meest voorkomende beroepsziekte.
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
TRENDS 2014 Hafida
Les natuur en techniek, maandag en dinsdag groep 5 en 6
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Luisteren. Belangrijke factor om met mensen in contact te staan. Hoe goed kun je luisteren? Wat zijn de voorwaarden om een goede gesprekspartner te zijn?
Kiezen voor keuzedelen
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Machines en veiligheid 2
Oorverdovend Gehoorschade door harde muziek Wim Niessen Sociaal Geneeskundige.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Gehoor & gehoorschade Intro. Deze les gaat over het gehoor en gehoorschade.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Vrouw zoekt man Door onze werkwijze is Liever prive één van de snelst groeiende dating sites van Nederland en dagelijks zijn er vele nieuwe aanmeldingen.
G E L U I D.
Met wie app jij? Mediabegrip week
Opdracht Taakanalyse en stroomschema kopieermachine.
Thema 6 Waarnemen Waarnemen Bewust en met aandacht met de zintuigen in zich opnemen; synoniem: constateren, gewaarworden, bemerken. Zintuig Een orgaan.
Het oor.
Waarnemen 2.2 Horen.
Social media Door: Eloise Post Docent: E. Louisse
Frequentie en trillingstijd
Oorcheck op het mbo 3 Over Gehoor & gehoorschade
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Oorcheck op het mbo 7b (werk) Over Gehoor & gehoorschade
Thema 7: Zintuigelijke Waarneming
volgende bladzijde terug
Oorcheck op het mbo 2 Over Gehoor & gehoorschade
Slim tellen.
Oorcheck op het mbo 5 Over Gehoor & gehoorschade
Thema Zintuigen.
Oorcheck op het mbo 4 Over Gehoor & gehoorschade
JUIST GYM.
Oorcheck op het mbo 8 Over Gehoor & gehoorschade
Oorcheck op het mbo 6 Over Gehoor & gehoorschade
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
Afsluiting: Hoe zit jij in je kippenvel?
De oren Paragraaf 4.
Slim tellen.
ADL Les 1.
SEL Les 2: normen en waarden.
Les 3: regels en afspraken met de klas
Hoofdstuk 5- les 3 Geluidssterkte.
ADL Les 1.
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Oorcheck op het mbo 7a Over Gehoor & gehoorschade

Hoe hard is het? Geluid is feitelijk trillingen in de lucht. Het aantal trillingen per seconde is de frequentie, wat wordt uitgedrukt in Herz. Als de trillingen elkaar snel opvolgen is het een hoog geluid. Als de trillingen elkaar langzaam opvolgen, is het een laag geluid. Hoe hard het geluid is wordt uitgedrukt in decibel (dB). dB(A) is een weging waarbij de geluidssterktes gecorrigeerd zijn voor de gevoeligheid van het menselijke oor. Een verhoging van 3 dB is een verdubbeling van het geluidsniveau. Een geluidsverhoging van 3 dB betekent dat je de helft minder lang zonder risico aan die geluiden blootgesteld kunt worden.

Hoe hard is het? Hoeveel geluid maken jullie? Download een decibelmeter app: iOS: Safe Noise Android: deciBel Voorbeeldtekst: “Hoe hard geluid is kunnen we meten met een decibelmeter. Er bestaan ook decibelmeter-apps waarmee je kunt zien hoe hard het geluid in je omgeving is (Safe Noise voor iOS, Decibel voor Android). Wij gaan nu verschillende geluidsniveaus meten. We gaan namelijk meten hoe lawaaiig jullie zijn. Download een decibelmeter app om ook mee te meten. Maak met elkaar onderstaande geluiden, meet dit met de decibelmeter of app en noteer het aantal dB: Iedereen stil: Iedereen praat op normaal niveau met elkaar: Iedereen schreeuwt: Iedereen schreeuwt en stampt op de grond:

Geluidsniveaus Hier zien jullie verschillende geluidsniveaus en vanaf welke geluidsniveau geluid schadelijk kan zijn. Groen = veilig, oranje = risico, rood = hoog risico. Vanaf 80 decibel loop je risico bij langere blootstelling. Op 120 decibel zit de pijngrens en kun je directe gehoorschade oplopen. Dan gaan we nu kijken waar op de schaal jullie geluiden van daarnet zitten. Iedereen stil: __ decibel Iedereen praat op normaal niveau met elkaar: __ decibel Iedereen schreeuwt: __ decibel Iedereen schreeuwt en stampt op de grond: __ decibel Kijk hoeveel decibel de klas geproduceerd heeft en waar dat geluid zich op de schaal bevindt.

Hoe hard is het? Meten maar! Ga nu minimaal 5 activiteiten meten waarbij jij in je dagelijks leven met hard geluid te maken krijgt. Meet bijv. het geluid: uit je koptelefoon, in het praktijklokaal, krijsende kinderen, een voorbijrazende trein, tijdens een feestje of uitgaan, bouwwerkzaamheden, in een kledingwinkel, tijdens het klussen enz. Noteer de activiteit. Meet 1-15 minuten hoe hard het is en noteer dit achter de activiteit (gem aantal dB en piek). Zoek uit of dit geluid schadelijk is en noteer wat jij of je omgeving zou kunnen doen om gehoorschade te voorkomen. Zoek op: www.oorcheck.nl www.hoorstichting.nl Deze vragen kunnen de studenten in de school, in het praktijklokaal en buiten de school zelf uitvoeren.

Meetresultaten Wat waren de meest opvallende meetresultaten? Bespreek jouw resultaten en adviezen in viertallen. Als de studenten terugkomen in de les gaan de studenten de resultaten van hun onderzoekje bespreken. Beoordeel de geschreven adviezen en geef feedback.

Samenvatting Volume meten: decibel. Verhoging 3dB = verdubbeling geluidsniveau en halvering veilige verblijfstijd. Vanaf 80 dB loop je risico op gehoorschade. Bespreek de samenvatting: “Volume meten: decibel. Verhoging 3dB = verdubbeling geluidsniveau en halvering veilige verblijfstijd. Vanaf 80 dB loop je risico op gehoorschade.“ Het is aanbevolen om nu de volgende module van het pakket te doen: Oorcheck op het MBO 8- Hierin wordt het muziekluistergedrag met hun muziekspelers/telefoons behandeld. En krijgen de studenten inzicht hoe ze veilig kunnen luisteren.

Extra Filmpjes Filmpje Love music, f*ck piep: https://www.youtube.com/watch?v=LH7hOEYnv_I Hoe klinkt gehoorschade: http://www.oorcheck.nl/gehoorschade/hoe-ontstaat-schade/zo- klinkt-het/ Verschillende testjes: http://www.oorcheck.nl/test-jezelf/ Informatie over gehoorschade: http://www.oorcheck.nl/test-jezelf/ Cijfers en feiten uit onderzoek: http://www.hoorstichting.nl/info-advies/publicaties/ Gehoorschade de Q-musical: http://qmusic.nl/nieuws/gehoorschade-de-q-musical Gehoorschade op het werk https://www.napofilm.net/nl/napos-films/napo-stop-noise/didnt- hear-it-coming