SHZG Het zelfstandig gymnasium En het waarderend perspectief
Even voorstellen Gerda Hoekstra Nederlandse taal- en letterkunde Opleidingen: leiding geven, talentanalyse, AI, (team)coaching Plaatsvervangend rector Sorghvliet Den Haag Directeur SHZG/ ZZP’er info@gymnasia.nl 06-145.04.715
Tom Tom: u bevindt zich hier
kwaliteit
Brede ontwikkeling in kennis en kunde
(Culturele) extra’s
Schoolcultuur: klein & persoonlijk zelf kritisch denken ( Schoolcultuur: klein & persoonlijk zelf kritisch denken (?), type leerling & docent
Tom tom: Waar wilt u naartoe?
Waartoe is het onderwijs op aarde?
Waartoe is het onderwijs op aarde? Bespreek met elkaar wat uw mooiste en meest indrukwekkende schoolervaring is. Wat zegt dat over wat u werkelijk van belang vindt in het onderwijs?
Waartoe is het onderwijs op aarde? Uw kind komt thuis met een slecht rapport. Dat verbaast u niet, want hij/zij is ook meer bezig met de voetbal (Albert Heijn / feestjes) bezig dan met schoolwerk. Hoe reageert u?
Maslow
Kwalificatie (socialisatie, persoonsvorming)
Non scholae sed vitae discimus
“For the first time in my life I saw the truth as it is set into song by so many poets, proclaimed as the final wisdom by so many thinkers. The truth - that Love is the ultimate and highest goal to which man can aspire. Then I grasped the meaning of the greatest secret that human poetry and human thought and belief have to impart: The salvation of man is through love and in love.” ― Viktor E. Frankl, Man's Search for Meaning
Verandering paradigma
Ontwikkel je talent, word wie je bent
Ontwikkel je talent, word wie je bent Wat is talent? (site Den Bosch) Voorbeelden: voetbalteam, lego Talent, vaardigheden & gedrag, context Energie, als vanzelf, onzichtbaar voor jou Overkoken van talent (bezige bij en kip zonder kop, positivo, ja-zegger) Non-talent Teams en talent (buikdenker en doordenker)
Ontwikkel je talent, word wie je bent Talent op school Beperkt aantal talenten van belang Beperkt aantal interesses Op een stoel zitten, aantekeningen die je kunt lezen, analyseren, structureren, memoriseren, reproduceren Als je talent is: presteren in wat je interessant vindt, buikdenker, mooimaker, dan krijg je het moeilijk Leerproblemen: gedrag dat docenten ergert, dat niet in het systeem past dyslecten kunstenaars beelddenkers, add/adhd focus in wat ze interessant vinden Hoeveel mensen gaan bloeien na school?
Op zoek naar talent Wat ziet u uw kind al van jongs af aan doen? Hoe reageert hij/zij op stress? Waarmee/Hoe speelde uw kind het allerliefste toen hij/zij 3 jaar was? Waar zet uw kind dit talent op dit moment in? Wanneer is het nog ongepolijst, of is er nog geen bijpassend gedrag
Op zoek naar talent Wanneer bent u helemaal in uw element als ouder? Hoe zou u daar nog meer gebruik van kunnen maken? Hoe zou de school meer gebruik kunnen maken van het talent van ouders?
Onderwijs op basis van talent Wat kan uw kind helemaal niet? Mag dat? Hoe zou hij/zij daar mee om kunnen gaan?
Gericht op ontwikkeling
Onvoldoendes, doubleren
Gericht op ontwikkeling
Alles wat aandacht krijgt, groeit werkt het niet, doe iets anders
Gericht op het proces
Alles wat aandacht krijgt, groeit INFORMATIEF COMPLIMENT WAT HEB JE DE ANDER ZIEN DOEN? WAT WAS HET EFFECT DAARVAN? WAAROM BEN JIJ DAAR ZO OVER TE SPREKEN? WAT ZEGT DAT IN JOUW OPTIEK OVER WAAR DE ANDER GOED IN IS EN/OF PLEZIER AAN BELEEFT?
Alles wat aandacht krijgt, groeit Welk compliment zou u uw kind willen geven? Hoe kan het zo informatief mogelijk zijn?
Onderzoekend: CWO
Appreciative inquiry: toetsonderzoek
Waarderend onderzoek Schets uw gesprekspartner een moeilijke situatie met uw kind Positieve vraag: Hoe zou ik hier op een waarderende manier mee om kunnen gaan? Houdt een gesprek dat zich richt op oplossingen Wanneer lukt(e) het u om… Wanneer reageert uw kind positief op u? Stel u voor… Wat zou u wel willen? Wat zou u dan doen/laten, zeggen of juist niet? Wat zou een eerste stap kunnen zijn?
Samen
Honours programma gymnasia
Wat neemt u mee naar huis? Grote dromen, kleine stappen Wat heeft u het meest geinspireerd vanavond? Wat gaat u daar morgen mee doen? Wie of wat kan daarbij helpen?