SHZG Het zelfstandig gymnasium En het waarderend perspectief

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
I love you.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Er zal altijd iemand... REM: Everybody Hurts..
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Wat is APPRECIATIVE INQUIRY Een manier van kijken en Een co-creatie voor duurzame verandering
Sociale media op school
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Iedereen coach naar Jef Clement.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ontwikkeling Gouden Standaard
Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014
OGW op de Firtel.
Het coachende functioneringsgesprek
VERSTERK WAT WERKT.
Welkom ik maak me sterk.
Ondernemend gedrag Hoofdstuk 2 Kan het ook beter? Signaleer mogelijkheden voor verandering.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Brainstorming Rogier van der Linde, WAT & WAAROM BRAINSTORMEN 2 Genereren van ideeën of oplossingen voor één of meerdere problemen waar je normaal.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Tienerschool Heilige Familie Site Gallaitstraat/Schaarbeek.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Workshop Waarderende oudergesprekken 7 en 9 juni 2016.
Slimme kinderen en dyslexie. Wat is uw associatie?
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Budg€t Fun.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Anders kijken, anders doen
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Hand-Out.
Bepaal jouw SuperPowers!
Salt & Light Zout & Licht
Er zal altijd iemand... REM: Everybody Hurts..
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Workshop ‘netwerken, samenwerken, delen en verbinden in de praktijk’
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Covey trainingsavond.
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
© UNIEK IN DE KLAS.
Samenwerken, dat kunnen ze wel
Zin Ja Netwerk 14 december 2017
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Verlangen naar God Longing for God
INNOVATIEATELIER 3.0. Woensdag 26 september 2018
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Een beetje menselijk doen, graag!
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Werken met plezier en goed presteren
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Loopbaan en burgerschap les 3
INSPIRATIEBIJEENKOMST Positief Onderwijs
Waarderende benadering
Voor iedereen! Zonder oordeel, open, betrokken en actief!
Transcript van de presentatie:

SHZG Het zelfstandig gymnasium En het waarderend perspectief

Even voorstellen Gerda Hoekstra Nederlandse taal- en letterkunde Opleidingen: leiding geven, talentanalyse, AI, (team)coaching Plaatsvervangend rector Sorghvliet Den Haag Directeur SHZG/ ZZP’er info@gymnasia.nl 06-145.04.715

Tom Tom: u bevindt zich hier

kwaliteit

Brede ontwikkeling in kennis en kunde

(Culturele) extra’s

Schoolcultuur: klein & persoonlijk zelf kritisch denken ( Schoolcultuur: klein & persoonlijk zelf kritisch denken (?), type leerling & docent

Tom tom: Waar wilt u naartoe?

Waartoe is het onderwijs op aarde?

Waartoe is het onderwijs op aarde? Bespreek met elkaar wat uw mooiste en meest indrukwekkende schoolervaring is. Wat zegt dat over wat u werkelijk van belang vindt in het onderwijs?

Waartoe is het onderwijs op aarde? Uw kind komt thuis met een slecht rapport. Dat verbaast u niet, want hij/zij is ook meer bezig met de voetbal (Albert Heijn / feestjes) bezig dan met schoolwerk. Hoe reageert u?

Maslow

Kwalificatie (socialisatie, persoonsvorming)

Non scholae sed vitae discimus

“For the first time in my life I saw the truth as it is set into song by so many poets, proclaimed as the final wisdom by so many thinkers. The truth - that Love is the ultimate and highest goal to which man can aspire. Then I grasped the meaning of the greatest secret that human poetry and human thought and belief have to impart: The salvation of man is through love and in love.” ― Viktor E. Frankl, Man's Search for Meaning

Verandering paradigma

Ontwikkel je talent, word wie je bent

Ontwikkel je talent, word wie je bent Wat is talent? (site Den Bosch) Voorbeelden: voetbalteam, lego Talent, vaardigheden & gedrag, context Energie, als vanzelf, onzichtbaar voor jou Overkoken van talent (bezige bij en kip zonder kop, positivo, ja-zegger) Non-talent Teams en talent (buikdenker en doordenker)

Ontwikkel je talent, word wie je bent Talent op school Beperkt aantal talenten van belang Beperkt aantal interesses Op een stoel zitten, aantekeningen die je kunt lezen, analyseren, structureren, memoriseren, reproduceren Als je talent is: presteren in wat je interessant vindt, buikdenker, mooimaker, dan krijg je het moeilijk Leerproblemen: gedrag dat docenten ergert, dat niet in het systeem past dyslecten kunstenaars beelddenkers, add/adhd focus in wat ze interessant vinden Hoeveel mensen gaan bloeien na school?

Op zoek naar talent Wat ziet u uw kind al van jongs af aan doen? Hoe reageert hij/zij op stress? Waarmee/Hoe speelde uw kind het allerliefste toen hij/zij 3 jaar was? Waar zet uw kind dit talent op dit moment in? Wanneer is het nog ongepolijst, of is er nog geen bijpassend gedrag

Op zoek naar talent Wanneer bent u helemaal in uw element als ouder? Hoe zou u daar nog meer gebruik van kunnen maken? Hoe zou de school meer gebruik kunnen maken van het talent van ouders?

Onderwijs op basis van talent Wat kan uw kind helemaal niet? Mag dat? Hoe zou hij/zij daar mee om kunnen gaan?

Gericht op ontwikkeling

Onvoldoendes, doubleren

Gericht op ontwikkeling

Alles wat aandacht krijgt, groeit werkt het niet, doe iets anders

Gericht op het proces

Alles wat aandacht krijgt, groeit INFORMATIEF COMPLIMENT WAT HEB JE DE ANDER ZIEN DOEN? WAT WAS HET EFFECT DAARVAN? WAAROM BEN JIJ DAAR ZO OVER TE SPREKEN? WAT ZEGT DAT IN JOUW OPTIEK OVER WAAR DE ANDER GOED IN IS EN/OF PLEZIER AAN BELEEFT?

Alles wat aandacht krijgt, groeit Welk compliment zou u uw kind willen geven? Hoe kan het zo informatief mogelijk zijn?

Onderzoekend: CWO

Appreciative inquiry: toetsonderzoek

Waarderend onderzoek Schets uw gesprekspartner een moeilijke situatie met uw kind Positieve vraag: Hoe zou ik hier op een waarderende manier mee om kunnen gaan? Houdt een gesprek dat zich richt op oplossingen Wanneer lukt(e) het u om… Wanneer reageert uw kind positief op u? Stel u voor… Wat zou u wel willen? Wat zou u dan doen/laten, zeggen of juist niet? Wat zou een eerste stap kunnen zijn?

Samen

Honours programma gymnasia

Wat neemt u mee naar huis? Grote dromen, kleine stappen Wat heeft u het meest geinspireerd vanavond? Wat gaat u daar morgen mee doen? Wie of wat kan daarbij helpen?