Principes van digitale communicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
Advertisements

HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Briefconventies 6 januari 2014
Normen specifiek voor brieven
Handboek verzenden van Nieuwsbrief Caribbean.nl 12 september 2012 •Ga naar CMS •Kies Nieuwsbrief Caribbean.nl.
Communicatie & Presentatie
Uiterlijke structuur aanbrengen
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Zakelijk telefoneren Niveau 2 Kerntaak 2.
Opmaak brief.
Hoofdstuk 2 Communicatie
Groetjes van onze Kenny ….
ASCC clubmiddag 19 april 2011 Ruud Vloeimans 2011 © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands.
Nadia van Turnhout2 of elektronische post (de afkorting van Electronic Mail (elektronische post) is een van de meest gebruikte toepassingen.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
KOMMAGEBRUIK.
Schrijven in passende stijl
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Efficiënter omgaan met
het bouwen van een website
Overdragen van de Informatica, 2006 Het schrijven van een krantenartikel Jan Broersen / Gerard Vreeswijk, 2006/7.
TEKSTOPMAAK: SELECTEREN Klik met je muis op een woord in de tekst. Er gebeurt dan nog niets.
Taalportfolio Les 3, jaar 1, Winter 2008
Basiscommunicatie Publiekgerichtheid Verplaatsen in Afstemmen E=K*A
Plaats hier bijvoorbeeld het onderwerp of activiteit Plaats hier ter afsluiting Bijvoorbeeld een uitnodigende Tekst voor de lezer! Gebruik deze tekst voor.
De dag van het solliciteren Blok 1
VEILIGE S - Uit Respect voor uw Vrienden,Kennissen, EN UZELF
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
voor familie en vrienden van
Paragraaf schrijven h2 Zakelijke brief.
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Zakelijke communicatie
Solliciteren! Een vak op zich.
Zakelijke communicatie
Rapporteren en Formuleren
De zakelijke (formele) brief
Hoofdstuk 8 Brieven en s Deel 6: Schrijven Hoofdstuk 8 Brieven en s 1.
Examen schrijven Kan de volgende tekstsoorten bevatten:
Soorten rapporten naar de vorm naar de inhoud. naar de vorm briefrapport memo lossezinnenrapport.
Naam: 1 Vul je naam in. Beantwoord zo snel mogelijk de vragen. Kijk aan het einde hoeveel je er goed had. Druk op knop om te beginnen!!
SCHRIJVEN 1.5 ZAKELIJKE EN PERSOONLIJKE BRIEF. VERSCHILLEN ZAKELIJKE BRIEF Officiële brief Verzoek Klacht Mededeling Gericht aan een persoon die je niet.
Schrijven V – 2011 periode Afzender plus adres gegevens 2. Dagtekening: plaats, datum 3. Geadresseerde plus (post-)adres 4. Betreft-regel.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE BRIEF. WAT GA JE LEREN? Wat een zakelijke brief is. Hoe een zakelijke brief is ingedeeld: briefconventies. Hoe je een zakelijke brief.
SCHRIJVEN ZAKELIJKE . WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.
Standaard briefmodel (briefconventies)
Sollicitatiebrief schrijven!
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Standaard briefmodel (briefconventies)
Lezen 1.3 en 2.1 Woordenschat 1.1 en 1.2
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
De zakelijke brief.
Nederlands Tekstbegrip Onderwerp, deelonderwerp en hoofdgedachte
VEILIGE S - uit respect voor uw vrienden, bestemmelingen
Taalhulp voor een PowerPoint: lay-out
Schrijven 1.3 en 1.4 Spreken en gesprekken 1.3 en 2.1 Grammatica 3.2
Les 4 Schrijven 3.1 en 3.2 (let op: hoofdstuk 2 komt pas in periode 4 aan bod!) Spreken en gesprekken: 2.4 Grammatica en spelling: 3.4.
Les 1: - Schrijven Spreken en gesprekken
Betoog.
Schrijven 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.2
Les 7 en 8 Spreken en gesprekken hoofdstuk 5 - tweegesprekken 5.1 – zakelijk telefoongesprek 5.2 – Adviesgesprek 5.3 – Klantgesprek 5.4 – klachtgesprek.
Schrijven Zakelijke brief.
Les 1 – formeel en informeel taalgebruik
English S3 6 November 2018 Mural in Glasgow.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
De zakelijke brief – schrijven 3.3
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
De website.
Transcript van de presentatie:

Principes van digitale communicatie Email Principes van digitale communicatie

Algemene principes Digitale vs. papieren tekst - wordt 20-30% trager gelezen - wordt minder zorgvuldig gelezen, lezer scant + wordt even goed begrepen + is even vermoeiend

Algemene principes Less is more digitaal communiceren = kort en helder

Algemene principes volledige mail = 1 beeldscherm = 23 regels 1 tekstblok is (maximum) 1/3 van beeldscherm tussen elke paragraaf 2 of 3 witregels alinea = maximum 5 regels tussen elke alinea 1 witregel 1 zin is max. 2 regels = 20 tot 25 woorden 1 regel = 75 karakters (spaties inbegrepen)

Het medium email Volledig ingeburgerd (eind jaren 90) Nog maar weinig afspraken of regels Hybride genre: ergens tussen brief en memo? ergens tussen brief en telefoongesprek? Eigenlijk een genre op zich

Voor- en nadelen Makkelijk Snel Betrouwbaar Goedkoop Bedenktijd Te gemakkelijk Te emotioneel Vrij asociaal Geen privacygarantie Geen ondertekening

Mails worden niet geopend... Het onderwerp ontbreekt of is te vaag ontvanger selecteert steeds vaker op onderwerp De afzender is onbekend jef_091988@hotmail.com flopsy335@yahoo.com

Schrijfprincipes Schrijf duidelijk snel leesbaar kort en helder w-vragen techniek Spreek je lezer aan: u of jij-vorm Schrijf correct

De velden ‘aan’, ‘cc’, ‘bcc’ Aan vul hier het emailadres van je lezer in of dubbelklik ‘aan’ om het adresboek te openen CC staat voor carbon copy deze lezers ontvangen een kopie BCC staat voor blind carbon copy deze lezers krijgen een ‘geheime’ kopie

Onderwerpregel Duidelijk Dus niet: “Verslag”, maar: “Verslag teamvergadering 25 oktober”. Vermeld ‘dringend’ indien nodig Geen uitroeptekens (spamfilters) Vlag moet lading dekken

Reply Handige knop afzender wordt direct beantwoord Te vermijden: accordeonmails

Bijlagen Niet naar te veel ontvangers tegelijk overbelasting servers verwijs liever naar bvb. website, intranet Gebruik standaardextensies .doc of .docx .ppt of .pptx .xls of .xlsx .pdf Vermijd grote bijlagen lange wachttijd = irritatie

Structuur Aanleiding kort (bvb. antwoord op vorige mail) Kern kom onmiddellijk ter zake Toelichting indien nodig extra uitleg bij kern Afsluiting kort, geen klassieke eindformules

Spelling en taalgebruik Correct spellen, geen afkortingen Geen emoticons of smileys Niet zo formeel als zakelijke brief aanspreking: goedemorgen mevrouw X slotformule: met vriendelijke groeten, tot kijk Verschillende registers persoonlijk > vrienden > kennissen zakelijk > collega’s > klanten

Opmaak Hou het sober! Vermijd storende achtergrondkleuren Vet en onderlijnd kan wel Cursief leest niet zo prettig Niet elk mailprogramma ondersteunt html-techniek (jouw opmaak vs. opmaak lezer !!!)