Marketing 2017 2018 Week 7 les 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Advertisements

Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
Exploitatiebegroting
Omzet.
Agenda  Les 15  wkn 14 2e  hs 2.6 winst & verlies
Agenda  Les 13  wkn 13 2e  hs 2.4 overige kosten
Get 5 Get Rich Get 5 Rich. © 2001 Goovaerts & Menick Wat Zou u Doen of Kopen Als u Zoveel Geld Zou Hebben en Niet Op De Prijzen Zou Hoeven Letten?
WORKSHOP MARKETING VOOR STARTERS. Agenda: 1………………………………………. 2………………………………………. 3………………………………………. 4………………………………………. 1. WIE IS FREEK? 2. DE BASIS VAN JE.
Het nut van Business Planning
Met gebruik van een verhoudingstabel
Stap 2 Investeringsbegroting
5.1 Hoeveel kost dat? Afzet is het aantal producten dat een bedrijf verkoopt. Vermenigvuldig je de afzet met de verkoopprijs (excl. btw) dan weet je wat.
Opstellen begroting Openingsbalans.
Bedrijfseconomie H3 Omzet en marge Junior accountmanager.
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Filiaalmanager.
Budgetteren H2 Inzicht in de functie van begrotingen Ondernemer detailhandel.
Toepassingen 5L week 12: ‘Koken kost geld’ een breuk of een procent nemen van een getal overbodige gegevens schrappen prijs berekenen als de eenheidsprijs.
Les: Ondernemings plan 2. LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Omzetprognose AOC Oost Robbert Oosterom Doelstelling Aan het eind van deze les moet je een omzetprognose kunnen berekenen.
Les: Ondernemings plan LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Groeiprojecten identificeren ‘stap 7’ Welke projecten hebben het potentieel om de groeiambities waar te maken? -> laatste stap van de oriëntatiefase.
Investeringsselectie Bij het beoordelen en selecteren van investeringen (overname,uitbreiding,nieuwe productielijn) maken ondernemingen gebruik van cashflow.
Pag 107 t/m 136. Waar gaan we het vandaag over hebben? Kostprijzen Wat zijn kostprijzen? Wat zit er in de kostprijs? Urenkostprijs Manurentarief.
KENGETALLEN in de horeca
Hoofdstuk 2 De winstmarge
Hoofdstuk 3: Vestigingsplaatsonderzoek Blz. 80 tm 105
omzet, inkoopwaarde, bedrijfskosten en nettoresultaat
Welkom havo 4..
Hoofdstuk 2 De winstmarge VWO 3
Welkom VWO 5..
Lesbrief Vervoer H2.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Beste Havo 4..
Welkom op dag 2 van Jong Ondernemen
Welkom Havo 5..
Hoofdstuk 11 De Break-Even Afzet (BEA) Les
BTW = Belasting toegevoegde waarde
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Marktanalyse voor fysiotherapeuten. Marktanalyse voor fysiotherapeuten.
What will you do to change the
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom Havo 5..
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Les 5: Het marketingplan
Beste ath 4..
Beste havo 4..
Beste ath 4..
Beste ath 4..
Beste ath 4..
Begroten & Budgetteren
Opfriscursus kengetallen
Resultatenrekening prognose
liquiditeitsbegroting
Marketing Week 4 Les 1 De exploitatiebegroting.
Marketing Week 3 les 1.
Les 2: gegevens samenvatten
Marketing Week 2 Les 1 (maandag 4 december 2017)
Break-Even Hoofdstuk 11 M&O.
Financiering Onderneming
Marketing Week 1, les 2 De onderzoeksvraag.
Marketing Week 1 Les 1 Introductie opdracht Marktonderzoek.
Marketing Week 7 les 2 Extra: Omzetberekening ‘Kledingwinkel’
Hoofdstuk Omzet in kengetallen
Hoofdstuk De exploitatiebegroting (exploitatiebudget)
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Kostprijs.
duurzame productiemiddelen
Transcript van de presentatie:

Marketing 2017 2018 Week 7 les 2

Waarom omzet berekening (schatting)? Hotel- & Restaurantbenadering Marketing 2017 2018 Waarom omzet berekening (schatting)? Hotel- & Restaurantbenadering Schatten & feiten

Waarom omzet berekening (schatting)? Marketing 2017 2018 Waarom omzet berekening (schatting)? Wilheminakade, stad Groningen (Oranjewijk) Gegeven : 20.000 klanten per week Aantal klanten per jaar : 20.000 x 52 = 1.040.000 Gem. besteding per klant? : € 17,50 (gok) Jaaromzet : 1.040.000 x € 17,50 = € 18.200.000

Marketing 2017 2018 Wat is voor een startende ondernemer beter in te schatten: de kosten OF de opbrengsten ? Waarom zou je als (startende) ondernemer je potentiele omzet willen weten? # blijft er wel iets over ? (winst / leefgeld) # STEL: je wilt voor de start van je bedrijf een lening van de bank. Waar zal een bank meer aandacht aan besteden: Informatie over je product/dienst OF Financiële getallen waaronder omzet minus kosten

Marketing 2017 2018 De potentiele omzet maakt snel duidelijk of er winst maken realistisch is….

2. Hotel- & Restaurantbenadering Stap 1: hoeveel kamers? Stap 2: gem. bezettingsgraad (% kamers bezet)? Stap 3: gem. besteding (*) per overnachting? Stap 4: stappen 1 t/m 3 levert dagomzet op Dagomzet: 70 x € 90 = € 6300 Stap 5: hoeveel dagen open per jaar? Stap 6: bijzondere omstandigheden (**) Jaaromzet: 365 x € 6300 = € 2.299.500 (*) cross-sell!! (ontbijt / restaurant /minibar etc.) (**) decembermaand / Noorderslag, 4 Mijl etc.) 100 70% € 90 365

Marketing 2017 2018 Stap 1: hoeveel zitplekken? Stap 2: bezettingsgraad (% tafels bezet) Stap 3: hoeveel shifts? Stap 4: gemiddelde besteding per persoon? Stap 5: stappen 1 t/m 4 levert dagomzet op 75 x 2 = 150 bezoekers 150 x €25 = € 3750 per dag Stap 6: hoeveel dagen open per jaar? Stap 7: bijzondere omstandigheden (*) (*) decembermaand / Noorderslag etc. 100 75% 2 € 25

Marketing 2017 2018 3. Schatten & feiten VS

Marketing 2017 2018 Een doelgroep (*) bepalen? Zo concreet mogelijk afgebakend: Bepaal leeftijdsgrenzen Bepaal regio/plaats Man/vrouw of beiden Inkomen Bestedingsgedrag Leefgewoontes (*) Let op: een bedrijf kan meerdere doelgroepen hebben

Marketing 2017 2018

Marketing 2017 2018 4. Hotelberekening