Maayke Maas-Cooymans Jouko Barensen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
Advertisements

BRZO dag 15 mei 2014 Mr. M.G.J. Maas-Cooymans.
In samenwerking met 13 maart 2014.
Vrijzinnig Hoofdvraag: 'Hoe moet GroenLinks zich verhouden tot de afnemende populariteit van het gedoogbeleid, specifiek op het gebied van softdrugs?'
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Europees Jaar In de EU : leven 85 miljoen mensen in armoede;
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Dertig jaar na Uniser-affaire
17 september 2009Raadsinformatieavond Aanpak mensenhandel Zandpad Raadsinformatieavond 17 september 2009.
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
THE END OF ORGANISED CRIME IN THE EUROPEAN UNION NICHOLAS DORN.
Les htv2 hfdst 38 APV Blz
Bibob en huisvesting in Amsterdam
Hfdst 21 Onderzoek aan lichaam of kleding
Strafrecht en Strafvordering
Marie-Claire Breet Adviseur Landelijk Bureau Bibob
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
H ET BELEID VAN DE OVERHEID CRIMINALITEIT Zelfs problemen hebben recht op bestaan, los ze derhalve niet op. Karel Jonckheere: Vlaams schrijver en dichter.
Analysegestuurde handhaving we weten niet wat we weten.
Aansprakelijkheid en bewonersinitiatieven
Workshop Versterken van de aanpak van zorgfraude door opsporing Ilja Beentjes Rechercheur Kristina Bozic Adviseur.
1 Programma Opening De aanpak van woonoverlast vanuit de woningcorporatie, Hester van Buren (RvB Rochdale) De aanpak van woonoverlast:
NATIONALE POLITIE MINISTERIE VAN VEILIGHEID EN JUSTITIE.
SLUITINGSBEVOEGDHEID BURGEMEESTER Artikel 174a Gemeentewet Antoinet den Dekker Directie Veiligheid December 2011.
… in bijzondere wetten advies en trainingscentrumFrank Joosten Themadag BIBOB, 15 december 2009 Actuele ontwikkelingen.
Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling Veilig Thuis in Weststellingwerf Commissie Sociaal Domein 9 december 2014.
Themabijeenkomst raad Integriteit en Veiligheid Roland Thiels (sr. medewerker/beleidsadviseur OOV)
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Monitors rond Criminaliteit en Rechtshandhaving Presentatie voor het Directeuren Overleg Bestuur, 1 april door Jaap de Waard 1 april 2014.
Basiseenheid Brunssum/Onderbanken/Nuth/Voerendaal Commissie RTG Nuth
Presentatie Regionaal beleidsplan Noord-Nederland 1 Concept Regionaal Beleidsplan Noord-Nederland.
Integraal Veiligheidsbeleid gemeente Landerd Wat is het? Doelen van het beleid Prioriteiten Vragen?
Meld- en Steunpunt Woonoverlast 2011 Gemeente Den Haag Dienst Stedelijke Ontwikkeling Kick-off Landelijk Platform Woonoverlast 28 april 2011.
Uitvoering zero tolerance drugsbeleid. Flexteam Ervaringen flexteam Toenemende vraag om handhaving n.a.v. “successen” Verplaatsing naar drugsgerelateerde.
Verder zal ik over verschillende dingen gaan bloggen, om te beginnen met SEO. Search Engine Optimalisation. Zo zal ik in het kort uit leggen wat het in.
Het ABC van de GAS-wet: een kort overzicht van de mogelijkheden van de GAS- wet #VVSGhandhaven 26 mei Mechelen.
POLITIEWET 2012 POLITIEK-BESTUURLIJKE INVLOED Edward van der Torre.
OMGEVINGSWET Kansen en randvoorwaarden Joyce Nellissen Adviseur 29 september 2015 Vakgroep GGB.
GSB III financiële verantwoording. Inhoud: 1.Rechtmatigheid 2.Begrip besteding per BDU 3.Eerst rijksmiddelen uitgeven.
FRL Nieuw Politiebestel. Eindbeeld nieuw politiebestel (1) Landelijk korps onder minister V&J 10 regionale eenheden + landelijke eenheden en landelijk.
Handhaving orde en veiligheid in de Dordtse horeca
Gij zult openbaren: privacy en de open overheid
Recht in Gedwongen Kader
Externe integriteit: Wet Bibob
FACILITERENDE BEROEPSBEOEFENAREN ALS MEDEPLEGER(S)/MEDEDADER(S)
Piet Van Schuylenbergh
GRIP OP CALAMITEITEN Lastigheden die bestuursorganen en omgevingsdiensten ervaren bij inzet van handhavingsinstrumenten: Wie kan worden aangemerkt als.
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Het beleid van de overheid”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
Landelijke expertbijeenkomst coördinatoren woonoverlast De Amersfoortse aanpak 15 september 2016 / Renate de Wit.
Belang van doelmatigheid en de valkuilen
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Directie Veiligheid December 2011
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Bibliotheek, ouderen en sociaal domein Rotterdam, 26 april 2018
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Cursus Politiek Actief Bijeenkomst 2: De gemeente
kennisbijeenkomst 24 april 2018
Stijn van Griensven Gertrin van Lune Hugo Wittekoek Oktober 2015
Milieu wet en regelgeving
Ondermijning in Meierijstad!
Programma’s onder de Omgevingswet ruimte voor ontwikkeling, waarborg voor kwaliteit Nicole Hardon 12 juni 2018.
Valkuilen Wet Bibob en vastgoed Hier komt ook tekst
Wat is gebiedsgericht werken?
Van Twitter naar toezicht: omgaan met het burgerperspectief bij incidenten Robert Mout Mark Taal.
Open Data gemeente Nijmegen
Transcript van de presentatie:

Maayke Maas-Cooymans Jouko Barensen VJK Congres – donderdag 21 juni 2018 Maayke Maas-Cooymans Jouko Barensen

Wat is Ondermijning? Waar denkt u aan bij “Ondermijning”? Gemeenten, OM en opsporingsdiensten gebruiken de term “ondermijning” te pas en te onpas. Een drugspand in een woonwijk? Ondermijning! Fraude via Marktplaats? Ondermijning! Witwassen? Ondermijning! Laatst stelde een OvJ op een congres: alle vormen van milieucriminaliteit zijn feitelijk ondermijnend. Is dat zo en is dat erg? Het zorgt in ieder geval voor de perceptie dat we overal en altijd ondermijnd worden.

“Ondermijnende criminaliteit is criminaliteit die maatschappelijke structuren of het vertrouwen daarin schaadt”. Deze definitie staat op de site van het OM. Wat ons betreft een goede houvast.   We kunnen uren praten over de vraag wat nu wel en wat nu niet Ondermijning is. Is alle georganiseerde misdaad Ondermijning? Vast niet. Maar: moeten we het dan ineens niet bestrijden? Ook niet. Zijn haatimams criminelen? Vast niet volgens iedereen. Werken hun speeches ondermijnend? Vast wel. Dus moeten we er wat mee, zullen veel burgemeesters zeggen. Gisteren op nu.nl het voorbeeld van de boeren die worde benaderd door criminelen om hun loodsen ter beschikking te stellen. [12 april 2018] Voormalig CDA- bestuurder Wim van der P. is woensdag veroordeeld tot één jaar cel voor medeplichtigheid aan de productie van harddrugs. Volgens de rechter moest hij zich ervan bewust zijn geweest “dat wat er in zijn loods gebeurde het daglicht niet kon verdragen” en heeft hij “geen rekening gehouden met de negatieve effecten voor anderen”. Justitie schatte de dagelijkse omzet van het laboratorium op 10 miljoen euro. (NRC)

Aanpak van Ondermijning in het strafrecht (I) OM: Landelijk Parket, Functioneel Parket, lokale parketten; Bidstructuur; Lokale parketten: vier ‘werkomgevingen’ => één daarvan heet “Ondermijning”; TCI Mensenhandel Terrorisme Fraude Etc.

Aanpak van Ondermijning in het strafrecht (II) Politie: Landelijke eenheid Nationale Politie Lokale eenheden (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam etc.) Rechercheteams met accenten fraude, milieu Rijksrecherche (integriteitsonderzoeken) Koninklijke Marechaussee Bijzondere Opsporingsdiensten: FIOD ILT (I&W) ISZW (SZW) NVWA (EZ)

Aanpak van Ondermijning in het strafrecht (III) Ondermijning leent zich uitstekend voor het inrichten van samenwerkingsverbanden, het maken van afspraken met ketenpartners, het inrichten van barrièremodellen en het schrijven van dikke beleidsplannen over informatiedeling, maar…   dat is nuttig en nodig, maar het gaat uiteindelijk om de uitvoering, de evaluatie, en om de efficiënte inzet van mensen en middelen. Ondermijning is feitelijk all about: samenwerking ketenpartners en uitwisseling informatie. Wie kan welk instrument op welk moment het beste inzetten? Navordering Belastingdienst? Weigeren of intrekken vergunning? Betrekken vorderingen van slachtoffers bij afhandeling schade? Inmiddels stopgezette ‘stoplichtconvenanten’ tussen politie en autoverhuurder cq makelaars! => privacy…

Praktijkvoorbeeld vanuit het perspectief van het OM: aanpak grootschalige hennephandel Onderzoek Adusta Opgestart n.a.v. een aantal meldingen en aantreffen van hennepkwekerijen; Samenloop met van kracht worden ‘growshopverbod’; Hoofdkwartier in een industriegebied in Den Haag, waar allerlei hennep naar binnen werd gebracht, en werd gedistribueerd; Inzet van taps, camera’s, observatieteams, OVC, nachtelijke inbeslagneming; Afpakken van crimineel verkregen vermogen (horloges, geld, speedboat, auto’s, panden); Bestuurlijke rapportage => sluiting van panden door gemeenten; Overig (fiscus, uitkeringsinstanties, VOG in bepaalde branches als de haven); Straf; Onderzoek Ergoline: Vermoeden van handel hard- en softdrugs in Schevingen; Zogenaamde autohandel; Besloten gemeenschap, moeilijk tussen te komen; alarmsystemen etc. Observatie, taps, bakens onder auto’s, OVC in garage; (leidt tot vondst van diverse hennepkwekerijen en drogerijen) In kaart brengen vermogen: boten, contanten, auto’s, horloges; Samenwerking met Belastingdienst (in combinatie met afluisteren); financieel rechercheren.

Kanttekening: het strafrecht is zeker geen wondermiddel bij de aanpak van Ondermijning. Het kan wel één van de middelen zijn om ondermijnende structuren cq. een georganiseerd samenwerkingsverband plat te leggen.   Er kan veel in de opsporing. De wet biedt talloze mogelijkheden om verdachten te observeren, telefoons af te tappen, afluisterapparatuur te plaatsen, informanten in te zetten, burgers te laten assisteren en te infiltreren, beslag te leggen op vermogen etc. etc.; Procedures kosten echter veel tijd; Gebrek aan tijd en capaciteit, en aan de beschikbaarheid van informatie. Voldoende lef? Lees de rapportage Aanpak Georganiseerde ondermijnende criminaliteit 2016: je ziet nauwelijks een verrassende aanpak. Onderste punt: dus is meer afpakken en opvoeren van maximumstraffen voor 140 Sr (zie brief Grapperhaus d.d. 16 februari 2018) niet de oplossing. Wat goed gaat kennelijk: Wat wél blijkt is dat in het Zuiden van het land de Wet Damocles meer wordt toegepast, omdat de politie daar middels de Ondermijningsteams beter communiceert met de gemeente. https://politiek.tpo.nl/2017/10/05/tpo-onderzoekt-gemeenten-sloten-2016-wet-damocles-duizend-panden/ Kritiek!

Ondermijning en het bestuursrecht I Lokaal probleem? grensvlak bestuursrecht en strafrecht; Gedoogbeleid coffeeshops Woonwagenpark Misbruik van vergunningen Klassieke toezichtbevoegdheden toereikend? Inzet beleid Samenwerking onontkoombaar

Ondermijning en het bestuursrecht II Aanhangige wetsvoorstellen: Uitbreiding van de Wet Bibob (12 april 2018 ter consultatie aangeboden): Uitbreiding mogelijkheden voor (o.a.) gemeenten om eigen onderzoek te verrichten Toegang tot justitiële informatie van derden Uitbreidingen toepassingsbereik Wet Bibob Wet gesloten coffeeshopketen (34 165): Gemeenteraad aan zet (beleid en verordening) Gedoogbesluit burgemeester Ondermijningswet Kst 34 700, nr 34 => “Proeve van wetgeving” van de kant van de regioburgemeesters. Verruiming sluitingsbevoegdheid OW, 34 763

Ondermijning en het bestuursrecht III Bestaande mogelijkheden? Toezichtbevoegdheden niet de sleutel! Wet Bibob Samenwerking justitie, maatschappelijke organisaties Beleid Voorbeeld gemeente Stein; bronaanpak Aanpak gericht op: duurzame participatie jeugd Zorg Sociale veiligheid Zie brief van minister van 16 februari 2018.

Praktijkvoorbeeld vanuit het perspectief van de Gemeente (I) Inzet van bevoegdheid artikel 13b OW om een woning te sluiten; Indien in woningen / lokalen middelen van lijst I of II van de OW aanwezig zijn, of worden afgeleverd/verkocht kan de burgemeester een last onder bestuursdwang opleggen; De informatiebron: een bestuurlijke rapportage opgesteld door de politie; Bestrijden overtreding én voorkomen! Anders dan in het strafrecht. Indien stelselmatig en in georganiseerd verband de OW wordt overtreden, kan de burgemeester zich al gauw in redelijkheid op het standpunt stellen dat sluiting woning noodzakelijk is (RVS:2017:294).

Praktijkvoorbeeld vanuit het perspectief van de Gemeente (II) Do’s en dont’s; Evenredigheid in het concrete geval; Communicatie Gemeente – Advocaat – politie; Inhoud bestuurlijke rapportage; Laatste stand van zaken (wat is er met de verdachten gebeurd?) Belangrijkste bewijsmiddelen Waarom moet deze woning (nog) dicht? Bijzonderheden? Ook: Artikel 174a Gemeentewet bepaalt dat hij een woning (huur én koop) kan sluiten indien door gedragingen in de woning de openbare orde rond de woning wordt verstoord. De Wet Victoria geeft de burgemeester bevoegdheid tot sluiting van: een woning; een niet voor het publiek toegankelijk lokaal; een bij die woning of dat lokaal behorend erf. En: Wet Victor, 13b Woningwet: In het kader van deze wet is: aan de Woningwet een mogelijkheid toegevoegd om panden in beheer te nemen; in het Burgerlijk Wetboek is in artikel 7:231 lid 2 voor de verhuurder de mogelijkheid gecreëerd om in geval van sluiting de huur op te zeggen; aan de Onteigeningswet de mogelijkheid toegevoegd om als ultimum remedium tot onteigening over te gaan, als het in gebruik of beheer nemen van een pand niet helpt of kan. De Woningwet bepaalt dat de gemeente van de eigenaar van een gesloten pand kan eisen het in beheer te laten nemen door een ander.

Maayke Maas-Cooymans E: m. maas@ploum Maayke Maas-Cooymans E: m.maas@ploum.nl M: 06 51 30 57 26 Jouko Barensen E: j.barensen@ploum.nl M: 06 10 98 10 63 Ploum Blaak 28, 3011 TA Rotterdam Postbus 711, 3000 AS Rotterdam T: 010 440 64 40 F: 010 436 44 00