Taalopdrachten bij een pensum

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop Handelingsgericht werken
Advertisements

STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
VCN NaZomerConferentie drs Suzanne Luger – ILO (UvA)
BattleBots The school battle.
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Binden en verbinden van mensen of personeel…
Lesgeven en begeleiden
Het geven van een workshop
'Om mijn oud woonhuis peppels staan'
Taalkunde Grammatica A
TrabiTour fährt weiter! Deutsch für die Oberstufe
Informatie- avond groep 6
NLT modules en excellentiebevordering
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Activeren van voorkennis
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Workshop tafeltennis Spelenderwijs leren tafeltennissen vanuit een meer impliciete aanpak.
Aan de slag met waarderend vernieuwen
STagebegeleiding Bijeenkomst 8 Blok 2.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Workshop hele getallen 1
Bijeenkomst September 2015
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Lezen: doe het goed voor
2 Even Voorstellen: Eppe Scholtens: - Docent Het Hogeland College Uithuizen (Dalton VMBO) -Auteur Stepping Stones 2e, 3e, 4e en 5e edities -
Cultureel creatief sportief sociaal eigenwijs gezellig Klassieke Talen In de brugklas.
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Bijeenkomst September 2015
Ontwerpen van E-modules. Inleiding Video en audio Deze e-module maakt gebruik van audio en video. Test hier je geluid en stel het juiste volume in. Als.
Omgaan met verschillen tussen leerlingen. Suzanne Vlug.
Periode 1 KOP Thema 2, week 1.3 Directe instructiemodel- lesformulier- beginsituatie 15 september 2014.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Lezen, taalontwikkeling en zwakke lezers en dBos Kenniscirkel dBos 4 juni 2013 Nicolien de Pater.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Docentstages Een inventarisatie van het wat, waarom en hoe.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Begrijpend studerend lezen Groep 4 tot en met 8. Het belang van begrijpend en studerend lezen Lezen heb je nodig, elke dag weer. Als je niet goed kunt.
Dyscalculie uit:
LATIJN EN MOTIVATIE Addisco Docentendag 18 maart 2016 Suzanne Remmelink-Vergouwe.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Programma Uitleg waarom tablets/snappet
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Betrekkelijk voornaamwoord
Verschil: redekundig en taalkundig ontleden
Vakgroep Frans.
Financiële zelfredzaamheid
Lezen samenvatten.
Sleutels, codes en aanwijzingen
Didactiek Lesformulier.
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
Activeren en differentiëren bij Grieks en Latijn
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Didactiek Lesformulier.
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Bijeenkomst tussenrapport Verkenningscommissie Klassieke Talen
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
HOE BLIJF JE IN BALANS? LES 6: KLEVEND IN BALANS.
ZINSDELEN HAVO-2.
Transcript van de presentatie:

Taalopdrachten bij een pensum Suzanne Adema

Opbouw workshop Inventarisatie taal en grammatica in bovenbouwlessen, bij pensum Bronnen en inspiratie voor workshop Voorbeeldmateriaal Ontwerpstappen Aan de slag: zelf ontwerpen bij Heroides XVI en XVII Afronding Taaloefeningen bij een pensum

Bronnen en inspiratie Werkgroep Taalverwerving en taalbeschouwing Grieks en Latijn (PLG) 2015-2016 Deelnemers Vakdidactische Reeks 2017-2018 Literatuur: Adema, S.M. 2017. Taalverwerving en Taalbeschouwing Grieks en Latijn. Vakdidactische kennis. Amsterdam: Amsterdam University Press. Der Altsprachliche Unterricht Latein. 2012. Themanummer Grammatikwiederholung in der Lektürephase (40.3). Keip, Marina, en Thomas Doepner. Interaktive Fachdidaktik Latein. 2de dr. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2014. Glücklich, Hans-Joachim. 2008. Lateinunterricht. Didaktik Und Methodik. 3rd ed. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht. Onderzoek Suzanne Luger, Kokkie van Oeveren Taaloefeningen bij een pensum

Voorbeeld 1: Stijl en congruentie Vormgeving Start met enallage Bij een tekst: Geleide herkenning woordparen van te voren Open opdracht congruentie tijdens lezen Stijlfiguuropdracht achteraf Zelf nakijken en klassengesprek Taaloefeningen bij een pensum

Voorbeeld 1: Stijl en congruentie Vakinhoud taalbeschouwing Congruentie en woordvolgorde bieden dichters in Latijn ruimte om te spelen met taal. Voor Ovidius is dit bijna een sport. In bijv. het Nederlands is er ook ruimte voor dichters, maar minder. Bewust taal verwerven: je hebt kennis van congruentie en vormleer nodig voor zorgvuldig vertalen en voor het herkennen van stijlfiguren en talige speelsheid. Taaloefeningen bij een pensum

Voorbeeld 1: Stijl en congruentie Vakinhoud taalverwerving / leesvaardigheid Vormleer naamwoorden. Congruerende woordparen herkennen en vertalen (op basis van vorm en/of betekenis). Chiasme, hyperbaton, enallage Philemon en Baucis: Genoeg congruerende woordparen (als iedere tekst) Ook voorbeelden van chiasme en hyperbaton waar betekenis aan gegeven kan worden Geen duidelijke enallage: voorbeeld uit andere tekst (Actaeon) Taaloefeningen bij een pensum

Voorbeeld 1: Stijl en congruentie Onderwerp, relevantie en leerdoelen Leerlingen kunnen communiceren over congruentie en woordvolgorde als middelen die een dichter van Latijnse poëzie in kan zetten in zijn poëzie. Leerlingen kunnen de stijlfiguren hyperbaton, chiasme, enallage herkennen, analyseren en interpreteren. Leerlingen kunnen kennis van congruentie inzetten bij tekstbegrip. Leerlingen kunnen kennis van de morfologie van (voor)naamwoorden inzetten bij tekstbegrip. Onderdelen van minimumlijst gezamenlijk en betekenisvol aangeboden, komen veelvuldig voor in pensum en herhaling is de moeite waard (bijv. contermina quercus). Taaloefeningen bij een pensum

Voorbeeld 1: Stijl en congruentie Vormgeving Vakinhoud taalbeschouwing Vakinhoud taalverwerving Leerdoelen en relevantie Taaloefeningen bij een pensum

Stappen in ontwerp taalopdrachten: Onderwerp, relevantie en leerdoelen Vakinhoud taalverwerving Vakinhoud taalbeschouwing Vormgeving Deze stappen gelden ook voor het ontwerpen van grammatica-uitleg = “Vakdidactische checklist Grammatica-uitleg” (uit: Taalverwerving en Taalbeschouwing Grieks en Latijn, AUP 2017). Taaloefeningen bij een pensum

Stap 1 in ontwerp taalopdrachten: Onderwerp, relevantie en leerdoelen Onderwerp & relevantie Leerdoel(en) Relatie tot voorkennis / minimumlijst / eindtermen / examenvragen / visie op vak Taaloefeningen bij een pensum

Stap 2 in ontwerp taalopdrachten: Vakinhoud taalverwerving Vormen, regels, gebruikswijzen, termen minimumlijst Procedurele kennis: van regel tot vertaling en interpretatie Voorbeelden / materiaal voor oefening Taaloefeningen bij een pensum

Stap 3 in ontwerp taalopdrachten: Vakinhoud taalbeschouwing Voor leerling: wat heb je eraan Rol in taalsysteem, belang voor interpretatie van teksten Hoe doen we dit in het Nederlands Taaloefeningen bij een pensum

Aan de slag met Heroides XVI en XVII Stap 1: Onderwerp, relevantie en leerdoelen Stap 2: Vakinhoud taalverwerving Stap 3: Vakinhoud taalbeschouwing Uitwisselen Taaloefeningen bij een pensum

Stap 4 in ontwerp taalopdrachten: Vormgeving Terug naar leerdoelen Typen oefeningen Benoemen Omzetten Sorteren Combineren Herkennen in tekst Gatentekst (Latijn of vertaling) Multiple choice Vertaling zin Zinnen vertalen … Overwegingen: activerend/motiverend tijd opbouw in moeilijkheid passend bij leesfase: voor, tijdens en na het lezen toewerken naar zelfstandig vertalen en interpretatie (= leerdoelen) Taaloefeningen bij een pensum

Afronding Dank voor jullie aandacht! Voor het materiaal: Quamlibet.nl Site van Lampas Taaloefeningen bij een pensum