Focus op woon-werkverkeer

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Over Falend en Succesvol Parkeerbeleid
Advertisements

Zelf waarde maken in de wijk Jan Brouwer Ede, 18 mei 2011.
Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
Duurzaam mobiliteitsbeleid Jan Cornillie, Adjunct-Kabinetschef van de Vlaamse minister van Mobiliteit 9 november 2007.
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Gedelegeerd bestuurder
Fietsen in Tilburg Fietsberaad 16 maart 2006 Fietsen en Luchtkwaliteit Liesbeth Trip.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Documenten Verkeerscentrum
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
GEN - Visie van de BTTB Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers Stefan Stynen, voorzitter WG Spoorwegen Kees Smilde, coördinator.
Pagina 1 Copyright © Alle rechten voorbehouden. Siemens Real Estate Pollutiepiek Voorstelling van de problematiek en noodplan.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Spits = tijdelijk zeer druk verkeer
17 stadsgewesten in België
verkeerskunde macroscopische verkeersmodellen
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Doel Rijksprogramma Beter Benutten
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Domotica beleid en inzet VWS
Klimaatbeleid & Ruimtelijke Ordening raakvlakken, meerwaarde en kansen Lokale Klimaatagenda.
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Duurzame mobiliteit: visie op 2050 Symposium Duurzame Mobiliteit, 27 januari 2011 Huib van Essen, manager Verkeer, CE Delft.
 Multidisciplinaire verruiming en thematische inperking  Een complexe problematiek verdraagt geen manifest  Een kwestie van kosten en baten?  Een.
Vernieuwing Leidseplein Voorstel verplaatsing tramhaltes
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
Kan een werelddeel krimpen?
Automatic Number Plate Recognition (ANPR-camera’s)
Parkeerbehoefte Dordrecht Toelichting op het onderzoek Raadscommissie Dordrecht Ir Ewald Dijkstra Dordrecht, 17 september 2013.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Meer bereiken door ruimtelijk inrichten Barry Zondag 9 maart 2016.
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
Bevolkingsprojecties voor Regio Brugge - Oostende Johan Surkyn en Liza Lauwers 1.
Verkeerscirculatie Berkel Beknopte evaluatie van het beleid.
Agenda  Opening burgemeester Gelok.  Introductie wethouder Zandee.  Toelichting op het GVVP en de beleidsagenda door Dhr. Louwerse.  Gelegenheid tot.
` Thema avond gemeenteraad Neder-Betuwe Bestemmingsplan Waalwaard en mogelijke verplaatsing De Beijer BV Patricia van Eijndthoven 29 maart 2011.
Startnota Winkelen in Vlaanderen Vlaams parlement 27 oktober 2010 Erik Grietens.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
Workshop bevolkingskrimp en detailhandel SER 1 november
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Uitvoering Actiepunten Parkeerbeleidsplan Maandag 6 Mei 2013.
Cambio is een autodeelsysteem d.w.z. een vloot deelwagens (verschillende modellen – aanbod varieert van stad tot stad) staan op verschillende locaties.
VGN 30 mei, 5 en 7 juni 2007 ZORG AFGEREKEND? Transparantie door Benchmarks Gebruikt u het of gebruikt het u? Dr. Matthijs Almekinders 1 Dynamiek, complexiteit.
De ultieme flexicurity tool? Deeltijd-WW Dimitris Pavlopoulos (VU) Katja Chkalova (CBS en UvA)
Doelgroepenvervoer en Openbaar Vervoer: naar een nieuwe balans
Blok 1 Wonen in een stad Deelvraag:
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen
Stedenbaan Commissie Ruimte & wonen 9 mei 2007.
Mobiliteit: een studie van SD Worx
Actualiseren EV-beleid
Actualiseren EV-beleid
Big Data of Verkeersmodellen
Nationaal Parkeercongres 2017
Robuust Basisnet Bevindingen onderzoek naar het vergroten van
4 havo 3 Stedelijke gebieden § 4-5
Typische problemen R1 Beperkte restcapaciteit
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Vrijetijdsweefsel Oostrozebeke
het aanbod van parkeren bij hoog | stedelijk wonen
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Onze regio, onze toekomst!
Op naar modern mobiliteitsbeleid
Samen sterk!.
Samen sterk!.
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Toekomstvisie capaciteit en OV-tarieven
Transcript van de presentatie:

Focus op woon-werkverkeer

Inkomende pendel NIS - volkstelling 1991

knelpuntanalyse: Kennedytunnel selected link spitsverkeer vooral korte afstanden !!

selected link vracht Kennedytunnel Zwaar vervoer over lange afstand beneemt groot deel wegcapaciteit

73% 45% 79% 38% 34% 93% 94% 90% 97% 91% 96% 86% 95% 89%

Woon-werkverkeer Antwerpen

Knelpunten rond grote steden: Antwerpen zware congestie congestie dreigende congestie

R2 Wommelgem-Merksem 2500 3500

Nieuwe wegen genereren nieuw verkeer? Bestaande trips: reactie op daling kosten Ongewijzigd gedrag route gewijzigd naar goedkopere variant Wijziging tijd Wijzigen modus Vermindering autobezetting Verhogen tripfrequentie Verdere bestemming Verdere herkomst 24-11-2018

Antwerpen evolutie verkeer per richting

Uitbreiding wegcapaciteit Nieuwe capaciteit wordt ingenomen door verdrongen vraag Leuven - Sterrebeek: uitbreiden tot 7 rijstroken per richting om verdoken vraag op te vangen! Totaal wegverkeer neemt toe accentuering nieuwe knelpunten grote infrastructuren voor doorgaand verkeer (bypass) weinig invloed op spits

Benuttingsmaatregelen verkorten volgtijden Smart car Blokrijden Adviessnelheden Capaciteit beter benutten Wisselstroken Tijdelijk gebruik pechstrook Variabele rijstroken Toeritdosering Doelgroepstroken (carpool, vracht) Routing

Benuttingsmaatregelen Verminderen onbeschikbaarheid infrastructuur Voorkomen incidenten/accidenten Adviessnelheden Betere informatie (VMS, RDS-TMC) Sneller opruimen hindernissen Snel ingrijpen bij accidenten (Fast) Kortere termijn wegenwerken Werken buiten spitstijden

Nieuwe technieken? Drastische verhoging mogelijk bij extern geleide voertuigen 5000 vtg/uur tegenover 2000 nu: +250% Smallere rijstroken mogelijk: +75% Combi-road: onbemand vrachtvervoer op eigen bedding Op korte termijn vooral actieve incidentbeveiliging

Push maatregelen Verbeteren concurrentiepositie openbaar vervoer Tarieven (gratis ov?) Service (sneller, frequenter, comfortabeler) Ruimtelijke ordening Afremmen stadsvlucht Centralisatie/decentralisatie bedrijven Lokatiebeleid bedrijven (dienstencentra op A-lokaties) Parkeerbeleid Prijsmaatregelen

Sensitiviteit sturend scenario

Reductie autokilometers

Verhogen variabele autokost Pro: schaalbaar efficiënt Contra drastische verhoging nodig om autonome groei te compenseren invloed op alle verplaatsingen, ook buiten spits of congestiegebieden invloed op welvaart, concurrentiepositie Onverwachte effecten Duurdere brandstof leidt tot minder brandstofverbruik, niet noodzakelijk minder autorijden

Tol - Rekeningrijden efficiënter en minder drastisch door gerichte toepassing (tijd - plaats) schaalbaar principe gebruiker betaalt

Effecten Rekeningrijden (Randstad Nederland) Belangrijke reductie spits 30 à 50% daling aan heffingspunten Verdrongen verkeer komt elders terug 50% wijzigt vertrektijd 28% wijzigt route 12% wijzigt modus 10% wijzigt bestemming Dagverkeer daalt met 4 à 15% grootste effect op korte afstandsverkeer

E40 Leuven - Brussel

E40 Leuven - Brussel

Kennedytunnel

Rekening rijden Toepassing op Vlaanderen Spreiding in modus 12% overstap naar andere modus verhoging piek openbaar vervoer met 50%

Rekening rijden Toepassing op Vlaanderen Spreiding in route verzadigd lokaal wegennet veiligheid leefbaarheid uitbreiding heffing stuit op bevoegdheidsconflict provinciewegen, stadswegen, gemeentewegen Brussels gewest geen drastische verschillen in kosten!

Rekeningrijden Toepassing op Vlaanderen wijzigen bestemming vooral woon-winkel, recreatief verkeer telewerk relocatie bedrijven op termijn: afwenteling heffing rekrutering personeel overplaatsing personeel CAO

Parkeerbeleid hoge parkeerkost beperking parkeerplaatsen korte verplaatsingen worden vervangen door lange beperking parkeerplaatsen groot privé-areaal grote druk op foutparkeren combinatie met P&R

Ruimtelijk beleid concentratie bevolking spreiding tewerkstelling efficiënter openbaar vervoer kortere verplaatsingen spreiding tewerkstelling spreiden congestie algemeen jobmobiliteit > woonmobiliteit zeer traag proces

Ruimtelijke invulling: 2010 trend

Ruimtelijke invulling: 2010 structuurplan

Diverse maatregelen Verschuiven activiteiten naar nacht en weekend 4-dagen week Glijdende werktijden Bedrijfsvervoerplannen Telewerken Carpool voorzieningen Diensten via internet Buizentransport voor goederen

Aanpak congestie Besluit Breed-spectrum aanpak nodig openbaar vervoer incidentbeveiliging aanpak structurele knelpunten verhoging variabele autokosten flexibele werktijden, telewerken ruimtelijke planning Rekeningrijden als fijnregeling bijsturen congestiepunten (tijd - ruimte)