Focus op woon-werkverkeer
Inkomende pendel NIS - volkstelling 1991
knelpuntanalyse: Kennedytunnel selected link spitsverkeer vooral korte afstanden !!
selected link vracht Kennedytunnel Zwaar vervoer over lange afstand beneemt groot deel wegcapaciteit
73% 45% 79% 38% 34% 93% 94% 90% 97% 91% 96% 86% 95% 89%
Woon-werkverkeer Antwerpen
Knelpunten rond grote steden: Antwerpen zware congestie congestie dreigende congestie
R2 Wommelgem-Merksem 2500 3500
Nieuwe wegen genereren nieuw verkeer? Bestaande trips: reactie op daling kosten Ongewijzigd gedrag route gewijzigd naar goedkopere variant Wijziging tijd Wijzigen modus Vermindering autobezetting Verhogen tripfrequentie Verdere bestemming Verdere herkomst 24-11-2018
Antwerpen evolutie verkeer per richting
Uitbreiding wegcapaciteit Nieuwe capaciteit wordt ingenomen door verdrongen vraag Leuven - Sterrebeek: uitbreiden tot 7 rijstroken per richting om verdoken vraag op te vangen! Totaal wegverkeer neemt toe accentuering nieuwe knelpunten grote infrastructuren voor doorgaand verkeer (bypass) weinig invloed op spits
Benuttingsmaatregelen verkorten volgtijden Smart car Blokrijden Adviessnelheden Capaciteit beter benutten Wisselstroken Tijdelijk gebruik pechstrook Variabele rijstroken Toeritdosering Doelgroepstroken (carpool, vracht) Routing
Benuttingsmaatregelen Verminderen onbeschikbaarheid infrastructuur Voorkomen incidenten/accidenten Adviessnelheden Betere informatie (VMS, RDS-TMC) Sneller opruimen hindernissen Snel ingrijpen bij accidenten (Fast) Kortere termijn wegenwerken Werken buiten spitstijden
Nieuwe technieken? Drastische verhoging mogelijk bij extern geleide voertuigen 5000 vtg/uur tegenover 2000 nu: +250% Smallere rijstroken mogelijk: +75% Combi-road: onbemand vrachtvervoer op eigen bedding Op korte termijn vooral actieve incidentbeveiliging
Push maatregelen Verbeteren concurrentiepositie openbaar vervoer Tarieven (gratis ov?) Service (sneller, frequenter, comfortabeler) Ruimtelijke ordening Afremmen stadsvlucht Centralisatie/decentralisatie bedrijven Lokatiebeleid bedrijven (dienstencentra op A-lokaties) Parkeerbeleid Prijsmaatregelen
Sensitiviteit sturend scenario
Reductie autokilometers
Verhogen variabele autokost Pro: schaalbaar efficiënt Contra drastische verhoging nodig om autonome groei te compenseren invloed op alle verplaatsingen, ook buiten spits of congestiegebieden invloed op welvaart, concurrentiepositie Onverwachte effecten Duurdere brandstof leidt tot minder brandstofverbruik, niet noodzakelijk minder autorijden
Tol - Rekeningrijden efficiënter en minder drastisch door gerichte toepassing (tijd - plaats) schaalbaar principe gebruiker betaalt
Effecten Rekeningrijden (Randstad Nederland) Belangrijke reductie spits 30 à 50% daling aan heffingspunten Verdrongen verkeer komt elders terug 50% wijzigt vertrektijd 28% wijzigt route 12% wijzigt modus 10% wijzigt bestemming Dagverkeer daalt met 4 à 15% grootste effect op korte afstandsverkeer
E40 Leuven - Brussel
E40 Leuven - Brussel
Kennedytunnel
Rekening rijden Toepassing op Vlaanderen Spreiding in modus 12% overstap naar andere modus verhoging piek openbaar vervoer met 50%
Rekening rijden Toepassing op Vlaanderen Spreiding in route verzadigd lokaal wegennet veiligheid leefbaarheid uitbreiding heffing stuit op bevoegdheidsconflict provinciewegen, stadswegen, gemeentewegen Brussels gewest geen drastische verschillen in kosten!
Rekeningrijden Toepassing op Vlaanderen wijzigen bestemming vooral woon-winkel, recreatief verkeer telewerk relocatie bedrijven op termijn: afwenteling heffing rekrutering personeel overplaatsing personeel CAO
Parkeerbeleid hoge parkeerkost beperking parkeerplaatsen korte verplaatsingen worden vervangen door lange beperking parkeerplaatsen groot privé-areaal grote druk op foutparkeren combinatie met P&R
Ruimtelijk beleid concentratie bevolking spreiding tewerkstelling efficiënter openbaar vervoer kortere verplaatsingen spreiding tewerkstelling spreiden congestie algemeen jobmobiliteit > woonmobiliteit zeer traag proces
Ruimtelijke invulling: 2010 trend
Ruimtelijke invulling: 2010 structuurplan
Diverse maatregelen Verschuiven activiteiten naar nacht en weekend 4-dagen week Glijdende werktijden Bedrijfsvervoerplannen Telewerken Carpool voorzieningen Diensten via internet Buizentransport voor goederen
Aanpak congestie Besluit Breed-spectrum aanpak nodig openbaar vervoer incidentbeveiliging aanpak structurele knelpunten verhoging variabele autokosten flexibele werktijden, telewerken ruimtelijke planning Rekeningrijden als fijnregeling bijsturen congestiepunten (tijd - ruimte)