E-payments: veiligheid terecht een commercieel argument?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Migratie naar SEPA Bernard Juffermans Programmamanager SEPA Nederland 249 dagen te gaan Sepa Seminar VNO-NCW en MKB-Nederland Herkenbosch 28 mei 2013 De.
Advertisements

Presentatie milieupassen
#Exactlive12 / #livesessie8 Wel of niet naar de cloud?
1.7 Aankopen moeten betaald worden
Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
Finace & Outsourcing. Finace: Think Build Operate  Wat doet Finace  Advies  Implementatie  Outsourcing  800 medewerkers  Branches  Handel, Industrie,
Hoe om te gaan met mobile commerce?. Iedereen heeft een mobiele telefoon… Consumenten kopen al via mobiel… 2010 Expected 2011 > 2 billion.
9 BOUW STENEN Alex Osterwalder heeft negen bouwstenen ontwikkeld waar dit proces mee is te beschrijven. Deze bouwstenen worden samen het ‘Business model.
Online kopen (e-shoppen) Lezing 12 oktober 2009 Peer Custers.
E-commerce juridisch Domeinnamen Consumentenbescherming/ verkoop op afstand Contracten Elektronische handtekening BTW Auteursrechten Privacy.
Trends en ontwikkelingen in betalen op Internet Ir. Simon Lelieveldt S. Lelieveldt Consultancy.
De toekomst van de betaalinstrumenten
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
Trends en Innovaties in het Retail Betalingsverkeer
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Stilstaan bij beweging 2 juli 2003
Elektronisch betalen OF ELEKTRONISCH BANKIEREN
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
Marketing PFS Access Management SEPA: Het einde van een commodity tijdperk ? Peter Devlies 30 mei 2006.
De Nederlandsche Bank Eurosysteem Tijdig meebewegen met SEPA biedt ondernemers voordelen! Jacqueline Rijsdijk Seminar MKB-Nederland SEPA, e-factureren,
Business Marketing Management
M-Payments en Elektronisch geld 1.1a2, vereniging van Elektronisch Geld Instellingen in Nederland Simon Lelieveldt (secretaris)
André den Hollander SEPA-middag pensioenfondsen.
The LAW VBI9A4.
Vooronderzoek Multi-Channeling ING bank. Doel  Verkrijgen van inzicht in en een overzicht van reeds lopende en nog te starten projecten binnen BPI/A&I.
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
SURFnet Relatiedagen, Noordwijkerhout, 30 mei 2006 Altijd en overal online iPass Klaas Wierenga
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
Telecom bij Banken & Betalen. © S Lelieveldt Nationaal Overleg Telecommunicatie 25 juni 2002.
RoHS – Wetgeving & praktijk Mat-Tech Center of Competence for Solder technology Overstappen naar RoHS compliancy ….! Hoe is het gegaan in de praktijk?
 Introductie  Hoofdstuk 1 t/m 4 en 7 & 8  The Filter Bubble en online marketing  The Filter Bubble en de toekomst  The Filter Bubble en organisaties.
Mobile Marketing. Wat is Mobile Marketing? Welke vormen zijn er? De toekomst... De doelgroep en het effect Wat zijn de wettelijke regels? De voor en nadelen...
De SEPA-migratie in de praktijk; het Belgisch verhaal Amsterdam, 30 mei 2012 Jan Vermeulen SEPA Program Officer Nationale Bank van België.
Consumer and Commerce Circuit – C3 Innovatieve Handelsnetwerken in de praktijk.
Experimenteren op Afstand SURF/DU dag – 7 oktober 2004 Gaming, Simulaties, Cases: Authentic Learning Leendert van Gastel Universiteit van Amsterdam.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/001] thema: What about smoking in this B&B? can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags.
TraceNet CLIFFORD Electronics Benelux B.V.
The making of NEN 1010: september 2015
Ed Boogaard schrijft, 14 oktober 2015#w2p2015 WebToPrint Waar staan we nu?
Gezamenlijk naar efficiënter en veiliger betalingsverkeer Pinnen bij sportclubs Ook iets voor u? René de Wit Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen.
Premium Cloud Backup Makkelijk.Veilig.Betrouwbaar.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Elektronisch factureren: de volgende stap in online zaken doen Datum 14 september 2006.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
De WKR in de zorg: zorg voor belastingvoordeel Datum:6 juni 2014 Door:Martijn Thissen – Commercieel Manager.
De acht feiten over het huidige beursklimaat Karel Mercx 5 april 2014.
Interpay gaat Internationaal Bedrijfscultuur bij marktgerichte en internationale aspiraties Dave Rietveld 3 november 2005.
Slim en veilig online winkelen [Naam Presentator].
Disruption in Retailing Customer will buy differently Prof Dr Cor Molenaar RSM/ErasmusUniversity eXQuo consultancy.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Blockchain technologie
‘Business at the speed of change’
Loont investeren in DCIM?
Kans of bedreiging? SEPA DACT Treasury Beurs 11 november 2011
Standaarden en spelregels voor de Slimme Stad
WirelessEnterprise Ontdek de mogelijkheden van HP Wireless
GOUD is geld de rest krediet
Regels voor vastleggen van ELVs
Microsoft vs de rest “Wat biedt het Microsoft Cloudplatform en hoe kan dit bijdragen aan veilig, snel en schaalbaar werken binnen elke organisatie.” Thomas.
Waarom zou je als reseller/partner
Kluwer The end of Publishing
DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT
Leer mij de oudere kennen! Rotterdam, 26 april 2018
Gemeente Nieuwkoop - Bechtle
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Flexibiliteits opties in Energie Prestatie Contracten
Statistiek en open data
Transcript van de presentatie:

E-payments: veiligheid terecht een commercieel argument? Simon Lelieveldt

S. Lelieveldt Consultancy Simon Lelieveldt Bedrijfskundig ingenieur (1989) Elektronisch betalen goed geregeld? Postbank (1990-1995) commerciele en back-office kant betalingsverkeer De Nederlandsche Bank (1995-2001) toezicht elektronisch geld en beleid retail betalingsverkeer 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

S. Lelieveldt Consultancy Advies, onderzoek en opleiding/training eBack: safe payment over the web NIBE/SVV: cursus/workshop elektronisch betalen ePSO-project EU: onderzoek standaarden voor integratie e-payments in bedrijfsvoering ECP.NL: rapport Betalen via Internet (2) Privver.nl: review bill payment via Internet advisering mobiele operator over wettelijke regels / produktkenmerken 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

Veiligheid van e-payments Marktonderzoek (Zeist) Is de fraude zo groot? Hoe is het zo gekomen? Waar staan we nu? Waar gaan we naartoe? Veiligheid een terecht argument? 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

Marktonderzoek e-payments Wie gebruikt hier Internet? Hoe lang al? Wie heeft credit-card? Wie doet aan home of Internet-bankieren? Wie koopt regelmatig op het web? Wie koopt af en toe op het web? Wie koopt niet? 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

S. Lelieveldt Consultancy Welke stelling kiest u? A- De creditcard betaling via internet is onveilig B- Aan de creditcard betaling via internet zit een luchtje C- De credit-card betaling via internet is geen enkel probleem 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

Marktonderzoek e-payments Aantal Nederlanders online 50 % Hiervan aantal actief winkelen 18 % Belangrijkste reden winkelen: gemak Belangrijkste reden weerzin: veiligheid Bron: Nipo, juli 2001 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

Marktonderzoek e-payments Top 3 consumer concerns: interception of cred card numbers 81 % sale of personal data 77 % misuse of credit card number 59 % June 18, 2001 http://www.nua.ie/surveys/?f=VS&art_id=905356879&rel=true 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

Internet-betalingen eind 2000 Credit card 43,8 % (dalend) Acceptgiro 22,0 % (stijgend) Eenm machtiging 8,1 % Rembours 8,1 % Telebankieren 7,3 % Op rekening 5,1 % Diversen / anders 3,6 % Digitaal (oa I-pay) 2,0 % 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

S. Lelieveldt Consultancy Is de fraude zo groot? Fraude 1,2 billion dollar Omzet 1087 billion dollar Opbrengst (2% of turnover) Fraude is 0,1 (tot 0,2 %) van omzet 5 % van opbrengst 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

S. Lelieveldt Consultancy Visa persbericht (28.2.2000) Fraud losses for every $ 100: 1992: 18 cents 1998: 7 cents 1999: 6 cents 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

USA: liever cards dan bankieren FED-rapport credit card banks (2000) Credit card earnings continue to compare favorably to returns on all other commercial bank activities (3,14 % t.o.v. 1,81 %) 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

Fraude in Verenigd Koninkrijk In 2000, fraud rose by 50% to £300 million. Criminal's are using ever more sophisticated tactics meaning this figure is set to rise. The bulk of thefts are caused by "cloned" cards. Fraud losses against turnover - at 0.145 per cent in 2000 - are still less than half the 1991 peak level of 0.33 per cent. (18.01.01) 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

S. Lelieveldt Consultancy Canadees rapport 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

Credit-card Australia (acq) Merchant service fee of $ 1,78 Composition: cost: $ 0,43 fraud $ (0,01) Int fee $ 1,06 revenue $ 0,72 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

Credit-card business case (iss) Rev. $ 2,69 Intr. Marg $ 1,36 Int fee $ 0,95 annetc. $ 0,38 Cost $ 1,93 credit loss $ 0,35 fraud $ 0,07 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

S. Lelieveldt Consultancy Kosten, baten en fraude Credit-card is mooi en winstgevend produkt Onderscheppen credit-card nummer op het web etc valt in het niet bij de fysieke fraude Niet het internet, maar de magneetstrip is de werkelijke zwakte De klant is dus bang voor betalen met credit-card via Internet, maar ten onrechte! 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

Hoe is het zo gekomen? (1995-2000) E-commerce vereist betaalmogelijkheid Credit-card veelgebruikt maar: teruggedraaide cardtransacties in gok en erotische sector Toekomstig probleem slordige web-winkeliers; zelfs als 99,95 % netjes de eigen site zou gaan beveiligen, levert aanval op ,05% van de winkeliers veel kaartinformatie op 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

Vanaf 1995: betaaloplossingen op web: Diverse techniek-initiatieven (e-cash etc) Microsoft en Visa ontwikkelen SETT (Secure Electronic Transaction Technology) Netscape en Mastercard werken aan SEPP (Secure Electronic Payment Protocol) Besluit om gezamenlijk op te trekken (SET) 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

Gezamenlijk SET-protocol / produkt 3KP berichtenprotocol van IBM Elke entiteit (klant, winkelier, bank) ziet alleen de informatie die nodig is en heeft eigen beveiligings-sleutels Winkelier ziet credit-card nummer niet en kan er ook niet onvoorzichtig mee omgaan Basis voor SET (Secure Electronic Transaction) protocol en produkten 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

Verdere marketing van SET Discussie draaien naar beveiligingsoptiek 1: zo mogelijk gebruik credit-card ontmoedigen 2: ontwikkelen van veilig SET-protocol/produkt 3: regelgevers bewerken Consument dwingt winkeliers tot SET 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

Gebruik credit-card ontmoedigen Nederlandse banken staan SSL betalingen niet toe en waarschuwen voor gebruik credit-card op het web KPN haalt credit-card autorisaties bij Natwest in UK Nederlandse banken staan SSL-betalingen toch maar wel toe 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

S. Lelieveldt Consultancy Ontwikkeling SET Vooral Europees gedreven: ondiepe leveranciersmarkt omdat SET geen probleem in de VS oploste: VS-wetgeving beperkt aansprakelijkheid kaarthouder lokale fraudepreventie dmv adresverificatie zero-liability policy richting klant kleinere fraudeproblematiek internet 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

Regelgevers bewerken: Communicatie Europese Commissie over fraude met betaalkaarten (1998) Ophef Nederlandse overheid mbt credit-card fraudes in zomer 2000 Actieplan Europese overheid (2001) om fraude en vervalsing betaalmiddelen tegen te gaan 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

In praktijk bleek gaandeweg: SET kreeg een zware consumenten wallet Consumenten moest doorzetten om boel te installeren Kosten winkelier erg hoog, complexe software, interoperabiliteit op diverse platforms lastig te realiseren Weinig winkeliers accepteren produkt Proeven met SET nu stopgezet 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

S. Lelieveldt Consultancy Opmerkelijk: zomer 2000 Mastercard and Visa UK kondigen 3-cijferige verificatiecode aan, te gebruiken vanaf 1 April 2001 Visa geeft best practices for webmerchants uit en kondigt 3-Domein model aan om winkelier te vrijwaren van chargeback 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

S. Lelieveldt Consultancy Waar staan we nu? SET is definitief ten einde Consument nog steeds bezorgd Diverse aanpalende maatregelen / sancties hebben fraudeproblematiek op web beheersbaar gemaakt Nieuwe technische oplossingen in ontwikkeling 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

S. Lelieveldt Consultancy Waar gaan we naartoe? Klantgegevens opgeslagen op server, eenvoudiger interface voor zowel klant (wallet) als winkelier Verschillende produkt-smaken in ontwikkeling Orbiscom - Pseudo Card Number Visa - 3D Secure Mastercard - SPA / UCAF Maestro - PCN random expiry date 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

Eerste ervaringen in VS Nieuwe oplossingen werken goed in gecontroleerde omgevingen Credit-card kopers zijn vóór: 81 percent van huidige kopers zou pseudo card nummers gaan gebruiken ipv echte kaartnummers 67 procent stelt dat single-use or substitute credit card numbers hen meer vertrouwen geeft bij aankopen doen op het web http://www.nclnet.org/shoppingonline/shoppingsurvey.htm 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

Veiligheid een terecht argument? NEE Juridische voorwaarden / vertrouwen / service is wezenlijker dan veiligheid JA Op dit moment is publiek ‘veiligheidsbewust’ die vraag beantwoorden levert extra omzet op 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

S. Lelieveldt Consultancy Conclusie Veiligheid kan goed gebruikt worden in de marketing van produkten Terugwinnen van vertrouwen met nieuw produkt kan wel eens moeilijk blijken Misschien toch beter om geen onterechte angsten te voeden.... 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy

S. Lelieveldt Consultancy Dank voor uw aandacht! Contact: simonl@wxs.nl 23-11-2018 S. Lelieveldt Consultancy