Onderzoekend experimenteren met Coach Scheikunde Studiedag 10 april 2018 Jasper Croll (jasper@cma-science.nl) www.cma-science.nl
Programma Introductie Onderzoekend leren met de computer Scheikunde met Coach Zelf proberen www.cma-science.nl
CMA Hardware (interfaces + sensoren) Educatieve ICT Gereedschap voor de leerling Constructivistisch Zelfstandig data verwerven en verwerken, beter begrip van concepten d.m.v. onderzoekend leren Informatief Presenteren van resultaten Rol van de docent / toa Architect van de leertaak Manager van het leerproces Vereist kennis van ICT-zaken CMA Hardware (interfaces + sensoren) CMA Software (Coach 7) CMA Lesmateriaal CMA Nascholing www.cma-science.nl
Meten met de computer Voordelen van meten met de computer Snel data verzamelen 1.000.000 metingen per seconde Overal meten met een datalogger Experimenten buiten de klas ‘Onzichtbare’ grootheden zichtbaar maken pH, concentratie, reactiesnelheid Voordelen van Coach Breed scala aan experimenten, één softwareomgeving Uitgebreide analyse van resultaten www.cma-science.nl
Instructie- en voorbeeldactiviteiten meegeleverd! Mogelijkheden Coach Sturen en regelen Videometen Modelleren Gegevens verzamelen Analyse en verwerking Animaties Instructie- en voorbeeldactiviteiten meegeleverd!
Videometen Video: Verzameling beeldjes Nodig voor een meting: De beeldfrequentie De schaal Een goede meting Stilstaande camera Contrast met achtergrond www.cma-science.nl
Steeds meer modelleren… Modelleren in eindtermen BiNaSk vakken! Belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Dus ook voor docenten/TOA’s! Op detailniveau verschijnselen leren kennen. Simuleren van verandering in het model. Vgl. werkwijze van wetenschappers, industrieel ontwikkelaars, vormgevers, enz. Binnen Coach is er de mogelijkheid om te modelleren. Modelleren gecombineerd met animaties. www.cma-science.nl
Voorbeelden www.cma-science.nl
Voorbeelden www.cma-science.nl
Geleidbaarheid Sk Met de geleidbaarheidssensor kan de mate waarin een oplossing stroom geleidt gemeten worden Zwakke vs. sterke zuren Goed vs. slecht oplosbare zouten www.cma-science.nl
Absorptie Sk Met de colorimeter kan de absorptie gemeten worden. Zo kan bijvoorbeeld het reactieverloop gevolgd worden. www.cma-science.nl
Gaschromatografie Sk Met de gaschromatograaf (nano2) kan de werking van een GC ook in de les gedemonstreerd worden. Zie: www.nano2.nl www.cma-science.nl
Troebelheid Sk Met de troebelheidssensor kan het verloop van een reactie gevolgd worden Reactiekinetiek www.cma-science.nl
pH Sk Met de pH-sensor kunnen veel verschillende soorten experimenten uitgevoerd worden Titraties pH-veranderingen in de tijd www.cma-science.nl
ORP-sensor Sk Met de ORP-sensor (Oxidatie-Reductie-Potentiaal) kan bijvoorbeeld de wet van Nernst worden onderzocht www.cma-science.nl
Sensoren Sk Voorbeelden van sensoren voor scheikunde Colorimeter Geleidbaarheidsensor pH-sensor Druksensor (voor gasdruk) Temperatuursensoren Troebelheidsensor Spanningsensor ORP-sensor (oxidatie-reductiepotentiaal) Draaihoeksensor (voor meten van gasvolume) Gaschromatograaf www.cma-science.nl
Lesactiviteiten www.cma-science.nl Uitleg over activiteiten, opbouw en af met coach activiteit + resultaat www.cma-science.nl
Nascholing Cursussen Werken met Coach Modelleren in Coach Basiscursus Verdiepingscursus voor uw vakgebied Modelleren in Coach Maatwerk bij u op school Inhoud gebaseerd op uw leervraag, beta-breed. Bv. modelleren in de beta-vakken Gebruik Coach Implementatie ICT-practica in curriculum. www.cma-science.nl
Bedankt voor uw aandacht! Jasper Croll Jasper@cma-science.nl Onderzoekend experimenteren met Coach Bedankt voor uw aandacht! Jasper Croll Jasper@cma-science.nl www.cma-science.nl
Bedankt voor uw aandacht! Sander Habets sander@cma-science.nl Chemische reacties modelleren met Coach Bedankt voor uw aandacht! Sander Habets sander@cma-science.nl www.cma-science.nl
Computermodel - grafisch Model bevat altijd een onafhankelijke variabele (vaak is dat ‘tijd’) v als functie van t N als functie van t [A] als functie van t Soms niet I als functie van U www.cma-science.nl
Computermodel - grafisch Stock-flow diagram ‘Container’ ‘Instroom’ Vult container ‘Uitstroom’ Laat container leeglopen Constanten www.cma-science.nl
Computermodel - grafisch Voorval past het model aan, zodra aan een bepaalde voorwaarde voldaan wordt “Zodra x = y, dan …” Relatiepijl toont relatie tussen onderdelen Terugkoppeling en/of verband Maakt selectie in Editor mogelijk Doet verder zelf niets www.cma-science.nl
Computermodel - grafisch Voor berekeningen aan chemische reacties Toestandsvariabele die rekening kan houden met de stoichiometrie van in- en output www.cma-science.nl