Onderzoekend experimenteren met Coach

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Excel in het voortgezet onderwijs
Advertisements

CMA Inspiratietoer 2013.
ICT voor bèta-onderwijs
Flipping the classroom
Industriële Chemie VWO 6
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
FESTO MecLab Werkplekbespreking MecLab stations van FESTO Didactic.
Practica Computerlinguistiek Tekst en uitleg:
Statistiek en kans Experiment havo A.
Workshop LabQuest Vernier en Logger Pro
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis
Toetsen en leerlijnen in nieuwe scheikunde
Presentation Of Learning
De nieuwe syllabus scheikunde
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Electrochemische analysemethodes
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Ontwerpprojecten Ofwel hoe combineren we drie stromen? Steven Nijhuis.
Informatica op het Kalsbeek College. Informatica op het Kalsbeek College.
Werkgroep Dynamische modellen
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
H1 Experimenteel onderzoek
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Moderne Wiskunde 11e editie inzicht, structuur, vernieuwing.
Interactieve Bèta Leeromgeving, een onderwijsvernieuwingsproject van de FNWI Nataša Brouwer AMSTEL Instituut Programmaraad ICT&O I nteractieve.
havo wiskunde A Tom Eitjes
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inzicht in Leerprocessen
Wiskunde en zwaartekracht: een kwestie van aantrekking
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
ANALYSE 3 INFANL01-3 WEEK CMI Informatica.
Hoorcollege 1: efficiëntie en complexiteitsontwikkeling.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Coach en VinciLab mogelijkheden van een rijke ICT-omgeving Vincent Dorenbos Ron Vonk ECENT Conferentie Digitale Didactiek 15 mei 2013.
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Zuren en basen Scheikunde Niveau 3 Jaar 2 Periode 3 Les 2.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Thema 1 Studie en beroep in beeld Inhoud thema Taak 1 – Project Taak 2 – Werkplek in beeld brengen Taak 3 – Relatie studie en werkplek Centrale.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Programmeren met kinderen
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Vincent Dorenbos Ewa Kedzierska
Pré-NLT-module 3D-printen
Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht Programma  Inleiding
Virusuitbraak modelleren
Programmeren met Reeksen
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Virtuele labs bij natuurkunde en scheikunde onderwijs
WAT IS NLT?.
2. Aan de slag met enkele activiteiten
Unified Modeling Language 2.0
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Lectora als ontwikkeltool voor interactieve multimedia programma’s
U-Talent Academy Uitdagend bèta onderwijs in 5 en 6 vwo op school én op de universiteit.
Bijeenkomsten vakdidactiek
Nieuwe Scheikunde Duurzaam ontwikkeld
Product van TU Delft, SEC
Producten van TU Delft, SEC
Product van TU Delft, SEC
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Scheikunde 1.5. Stoffen om ons heen (microniveau)
Bemesting van bodem en substraat
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend experimenteren met Coach Scheikunde Studiedag 10 april 2018 Jasper Croll (jasper@cma-science.nl) www.cma-science.nl

Programma Introductie Onderzoekend leren met de computer Scheikunde met Coach Zelf proberen www.cma-science.nl

CMA Hardware (interfaces + sensoren) Educatieve ICT Gereedschap voor de leerling Constructivistisch Zelfstandig data verwerven en verwerken, beter begrip van concepten d.m.v. onderzoekend leren Informatief Presenteren van resultaten Rol van de docent / toa Architect van de leertaak Manager van het leerproces Vereist kennis van ICT-zaken CMA Hardware (interfaces + sensoren) CMA Software (Coach 7) CMA Lesmateriaal CMA Nascholing www.cma-science.nl

Meten met de computer Voordelen van meten met de computer Snel data verzamelen 1.000.000 metingen per seconde Overal meten met een datalogger Experimenten buiten de klas ‘Onzichtbare’ grootheden zichtbaar maken pH, concentratie, reactiesnelheid Voordelen van Coach Breed scala aan experimenten, één softwareomgeving Uitgebreide analyse van resultaten www.cma-science.nl

Instructie- en voorbeeldactiviteiten meegeleverd! Mogelijkheden Coach Sturen en regelen Videometen Modelleren Gegevens verzamelen Analyse en verwerking Animaties Instructie- en voorbeeldactiviteiten meegeleverd!

Videometen Video: Verzameling beeldjes Nodig voor een meting: De beeldfrequentie De schaal Een goede meting Stilstaande camera Contrast met achtergrond www.cma-science.nl

Steeds meer modelleren… Modelleren in eindtermen BiNaSk vakken! Belangrijke vaardigheid voor leerlingen. Dus ook voor docenten/TOA’s! Op detailniveau verschijnselen leren kennen. Simuleren van verandering in het model. Vgl. werkwijze van wetenschappers, industrieel ontwikkelaars, vormgevers, enz. Binnen Coach is er de mogelijkheid om te modelleren. Modelleren gecombineerd met animaties. www.cma-science.nl

Voorbeelden www.cma-science.nl

Voorbeelden www.cma-science.nl

Geleidbaarheid Sk Met de geleidbaarheidssensor kan de mate waarin een oplossing stroom geleidt gemeten worden Zwakke vs. sterke zuren Goed vs. slecht oplosbare zouten www.cma-science.nl

Absorptie Sk Met de colorimeter kan de absorptie gemeten worden. Zo kan bijvoorbeeld het reactieverloop gevolgd worden. www.cma-science.nl

Gaschromatografie Sk Met de gaschromatograaf (nano2) kan de werking van een GC ook in de les gedemonstreerd worden. Zie: www.nano2.nl www.cma-science.nl

Troebelheid Sk Met de troebelheidssensor kan het verloop van een reactie gevolgd worden Reactiekinetiek www.cma-science.nl

pH Sk Met de pH-sensor kunnen veel verschillende soorten experimenten uitgevoerd worden Titraties pH-veranderingen in de tijd www.cma-science.nl

ORP-sensor Sk Met de ORP-sensor (Oxidatie-Reductie-Potentiaal) kan bijvoorbeeld de wet van Nernst worden onderzocht www.cma-science.nl

Sensoren Sk Voorbeelden van sensoren voor scheikunde Colorimeter Geleidbaarheidsensor pH-sensor Druksensor (voor gasdruk) Temperatuursensoren Troebelheidsensor Spanningsensor ORP-sensor (oxidatie-reductiepotentiaal) Draaihoeksensor (voor meten van gasvolume) Gaschromatograaf www.cma-science.nl

Lesactiviteiten www.cma-science.nl Uitleg over activiteiten, opbouw en af met coach activiteit + resultaat www.cma-science.nl

Nascholing Cursussen Werken met Coach Modelleren in Coach Basiscursus Verdiepingscursus voor uw vakgebied Modelleren in Coach Maatwerk bij u op school Inhoud gebaseerd op uw leervraag, beta-breed. Bv. modelleren in de beta-vakken Gebruik Coach Implementatie ICT-practica in curriculum. www.cma-science.nl

Bedankt voor uw aandacht! Jasper Croll Jasper@cma-science.nl Onderzoekend experimenteren met Coach Bedankt voor uw aandacht! Jasper Croll Jasper@cma-science.nl www.cma-science.nl

Bedankt voor uw aandacht! Sander Habets sander@cma-science.nl Chemische reacties modelleren met Coach Bedankt voor uw aandacht! Sander Habets sander@cma-science.nl www.cma-science.nl

Computermodel - grafisch Model bevat altijd een onafhankelijke variabele (vaak is dat ‘tijd’) v als functie van t N als functie van t [A] als functie van t Soms niet I als functie van U www.cma-science.nl

Computermodel - grafisch Stock-flow diagram ‘Container’ ‘Instroom’ Vult container ‘Uitstroom’ Laat container leeglopen Constanten www.cma-science.nl

Computermodel - grafisch Voorval past het model aan, zodra aan een bepaalde voorwaarde voldaan wordt “Zodra x = y, dan …” Relatiepijl toont relatie tussen onderdelen Terugkoppeling en/of verband Maakt selectie in Editor mogelijk Doet verder zelf niets www.cma-science.nl

Computermodel - grafisch Voor berekeningen aan chemische reacties Toestandsvariabele die rekening kan houden met de stoichiometrie van in- en output www.cma-science.nl