Infosessie master in de rechten: zij-instroom

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Invoering van Corona Belangrijke wijzigingen voor studenten Check regelmatig voor updates van deze presentatie.
Advertisements

1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? •Opleidingsmodel i.p.v. jaarmodel •Eenvormige structuur voor alle studenten van.
Geïndividualiseerde trajecten Faculteit PSW Academiejaar
1 Diplomaruimte Informatie voor Studenten. 2 Wat is de diplomaruimte? Invoering van een opleidingsmodel Eenvormige structuur voor alle studenten van de.
Infosessie tolerantiesysteem en (niet-) bindend studieadvies rechten
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (FacRa)
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Master in de economie, het recht en de bedrijfskunde
FACULTEIT THEOLOGIE EN RELIGIEWETENSCHAPPEN
1. GIT-regels (facultair) 2. Regels m.b.t. volgtijdelijkheid (OC) 3. Deadlines en werkwijze Alle info: > GIT GIT-regels en volgtijdelijkheid.
Infosessie Erasmus Donderdag 7 november 2013
Infosessie niet-Europese bestemmingen Donderdag 29 oktober 2009.
Infosessie eerste bachelor WELKOM Infosessie eerste bachelor Verwelkoming - K. Malfliet, decaan Structuur bacheloropleidingen en praktische.
Infosessie examens en ombudsdienst Programma infosessie Zittijden en examenperiodes Examenreglement Ombudsdienst Survival tijdens de examens.
Enkele voorbeelden.
Master Sociaal werk en sociaal beleid Infosessie schakeljaar 24 september 2007.
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten.
Infosessie Culturele Studies
Infosessie studievoortgang criminologie
Infosessie studievoortgang rechten
Ombuds in de praktijk Toelichting bij ‘De taken van de examenombuds’
Infosessie vakkenprogramma master - erasmus. MODELTRAJECT Eerste semesterTweede semester EERSTE FASE Insolventierecht (6) International and European Human.
Theologie en religiewetenschappen studeren Voor wie reeds beschikt over een diploma hoger onderwijs.
Infosessie verkorte programma’s criminologie 21 september 2015.
Infosessie praktische PPW Voor studenten 1 ste bachelor Pedagogische Wetenschappen.
Informatiesessie zij- instromers PW/MES-N. Welkom aan de faculteit! Voorstelling PPW Praktische informatie Vooruitblik op het eerste.
Infosessie praktische PPW Voor studenten 1 ste bachelor Psychologie.
Infosessie verkorte programma’s rechten 21 september 2015.
Infosessie niet- Europese bestemmingen Maandag 5 oktober 2015.
Infosessie Erasmus Donderdag 22 oktober BASISREGELS U blijft ingeschreven als student aan KU LEUVEN U betaalt inschrijvingsgeld aan KU LEUVEN Vakkenprogramma.
Onderzoeksmaster Rechten 5 november Wat is de onderzoeksmaster? Uniek programma in Vlaanderen Samenwerking met Universiteit Tilburg Afzonderlijke.
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
Individueel Studieprogramma
College-etiquette. ICT-toepassingen: KU Loket, Toledo, ISP & IER
Infosessie master in de rechten 28 april u MTC
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Master of Science in het sociaal werk en sociaal beleid Infosessie masterprogramma Academiejaar
Voorlichting Trajectkeuze Bachelor Rechtsgeleerdheid Oktober 2015.
Infosessie master in de rechten 20 april 2015, 18u, AP
Infosessie master in de rechten: zij-instroom en werkstudenten 21 september 2015.
Infosessie master in de rechten 21 september 2015.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) Facultaire Studietrajectbegeleiding.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
Master of Science in het sociaal werk en sociaal beleid Infosessie schakelprogramma Academiejaar
Bachelor taal- en letterkunde I. Vastleggen curriculum Ba 2 en 3 (praktisch) II. Keuzes curriculum Ba 2 en 3 (inhoudelijk) Infosessie Bachelor Taal- en.
Naam presentatie – Naam maker en/of presentator - 12/09/2005 Faculteit Naam Faculteit – Dienst of Vakgroep (optioneel) 20 september 2010 Infosessie Geïndividualiseerde.
Keuzemogelijkheden BA HIR – 3 e fase Maandag 09/05 om 12u30.
Je examenresultaten derde examenperiode Inhoud presentatie 1. Je resultaten Je resultaten 2. Studievoortgangsdossier Studievoortgangsdossier 3.
Voorstelling ombudsdienst faculteit rechtsgeleerdheid December 2014.
Infosessie Niet-bindend studieadvies: 1 e fase psychologie Februari 2012 Kirsten Ceuppens.
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Verkorte bachelor Psychologie (90 studiepunten)
1 Diplomaruimte en leerkrediet Informatie voor studenten Schakelprogramma: Master of Science in de Psychologie.
Introductiedag Bacheloropleiding HW 18 september 2015.
Introductiedag Schakelprogramma HW 18 september 2015.
Je examenresultaten tweede examenperiode Inhoud presentatie 1. Je resultaten Je resultaten 2. Studievoortgangsdossier Studievoortgangsdossier 3.
Programma(hervorming) Prof. dr. Jan Masschelein Prof. dr. Filip Dochy 15/02/20111.
Belangrijke informatie na de junizittijd. Overzicht Studievoortgangsmaatregelen aan de KU Leuven Herexamens Wat nu? o Je resultaten nabespreken met de.
Infosessie master in de rechten: werkstudenten 4 juli 2016.
Infosessie master in de rechten 26 september 2016.
Taal- en Letterkunde BA2
Voorlichting studieprogramma bachelor Rechtsgeleerdheid
Infosessie examenresultaten januari Rechten
Infomoment schakel- en voorbereidingsprogramma’s FPPW
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden
Toelichting pijlenschema’s volgtijdelijkheidsvoorwaarden bachelor - master HW In onderstaande figuren wordt, per afstudeerrichting, voor de master in de.
Infosessie master in de rechten: zij-instroom
Onderzoeksmaster Rechten
Master in de rechten Infosessie
Transcript van de presentatie:

Infosessie master in de rechten: zij-instroom 26 september 2016

De Faculteit Rechtsgeleerdheid Oude Valk (DV1) Nieuwe Valk (DV3) Hooverplein 7-11 Colleges op de campus of in een omtrek van max. 500 m Lokalen en adressen? In uurrooster lokaal aanklikken

Facultaire diensten Facultaire studentenadministratie (Oude Valk): ‘Infopunt’ geopend elke voormiddag tussen 8.45u en 12.15u ISP-verantwoordelijken Technische vragen over het ISP kunnen gesteld worden door in het ISP ‘isp-verantwoordelijke’ aan te klikken Algemene vragen: info@law.kuleuven.be Tip: vermeld vakcodes en studentennummer in je e-mails Dienst Studentenbegeleiding (Hooverplein): Studietrajectbegeleiding (vragen over studietraject, programma, ISP, IER,...) : Liesbet Smedts Examenombudsdienst (problemen tijdens examenperiode) Spreekuren of op afspraak Contactgegevens: zie studentenportaal

Centrale KU Leuven diensten Centrale studentenadministratie KU Leuven: Inschrijvingen, attesten, studiegelden www.kuleuven.be/inschrijvingen Andere diensten: Dienst studeren en functiebeperking (o.a.leerstoornissen), Sociale dienst, Huisvestingsdienst, Studieadvies ICTS: Kotnet, Toledo, webmail (e-mails van privé-adres mogen niet beantwoord worden!) Zie www.kuleuven.be/studenten

Studentenportaal http://www.law.kuleuven.be/onderwijs/leuven/studentenport aal Toegangspoort tot alle belangrijke informatie over het onderwijs – raadpleeg deze dagelijks! Informatie over verzoekschriften, onderwijsaanbod, studiebegeleiding, infosessies, ISP-info, examens, reglementen en beleidslijnen... Opleidingspecifieke informatie: werkcolleges en seminaries, masterproef… Sommige communicatie gebeurt via e-mail – andere informatie enkel via studentenportaal Vakspecifieke informatie via Toledo

ISP en IER ISP (Individueel StudieProgramma) en IER (= Individueel ExamenRooster): toepassingen in KU Loket - Toledo ISP: vakken aanvinken die je dat academiejaar wil volgen. IER: examenmomenten van de aangevinkte vakken in het ISP voor de eerste (januari) en tweede (juni) examenperiode Mogelijkheid van voorlopig opslaan Je mag geen (keuze)vakken opnemen waarvan de examenmomenten overlappen (tenzij meteen tweede zittijd) De examenregeling voor de derde examenperiode wordt bekend gemaakt ten laatste twee weken voor de start van de examenperiode.

ISP en IER Pas wanneer ISP en IER volledig is ingevuld en bevestigd, kan je het ISP indienen Strikte deadline ISP eerste semester = 12/10/2016. Programma tweede semester kan nog gewijzigd worden in februari Zie studentenportaal voor meer informatie over ISP en IER – veel gestelde vragen en zie www.kuleuven.be/onderwijs/student (demo’s, handleidingen…) De ISP’s worden goedgekeurd tegen 15/11 maar de student is verantwoordelijk voor zijn/haar programma => na de ISP-deadline is het programma definitief

Uurroosters en Toledo Toledo: online leerplatform bij elk opleidingsonderdeel Van zodra ISP ingediend (of voorlopig opgeslagen) is, worden opleidingsonderdelen automatisch toegevoegd aan Toledo, maar steeds mogelijk om vakken toe te voegen of te verwijderen via admin-toepassing. De vakken die je ziet in je Toledo-toepassing zijn dus niet noodzakelijk dezelfde als die in je programma. Verwijder niet opgenomen vakken teneinde verwarring te voorkomen!

Uurroosters en Toledo Cursusmateriaal: via Toledo of tijdens eerste college. Te koop via cursusdienst (VRG) of ACCO. Uurroosters: persoonlijk uurrooster via KU Loket van zodra ISP opgeslagen/doorgestuurd is, maar algemeen uurrooster steeds consulteerbaar via programmagids (studentenportaal > programmagids)

Examens Eerste examenperiode: (vrij) 13/01/17 -(za) 4/02/17 Tweede examenperiode: (vrij) 9/06/17- (za) 1/07/17 Derde examenperiode (tweede zittijd): (do) 17/08/17 -(za) 9/09/17 Bekendmaking resultaten in studievoortgangsdossier KU Loket (concrete tijdstippen studentenportaal) Binnen de 7 kalenderdagen na de bekendmaking: collectieve nabespreking en inzage / beroep Rekening mee houden bij plannen vakanties Examenombudsdienst Examenfaciliteiten

Slaagcriteria en studievoortgangs- bewaking Nultolerantie in masteropleidingen => op alle vakken 10/20 of meer halen Uitzondering: Eén vak met 9/20 wordt getolereerd indien minstens 68% opleidingspercentage (onderscheiding) Cumulatieve studie-efficiëntie (CSE) De verhouding tussen het aantal behaalde credits en het aantal opgenomen studiepunten, over de jaren heen, binnen dezelfde opleiding Max. aantal inschrijvingen 3de inschrijving voor een opleidingsonderdeel kan mits 50% CSE

Slaagcriteria en studievoortgangs- bewaking Leerkrediet Meer informatie: zie Studentenportaal (studietrajectbegeleiding) of http://www.kuleuven.be/onderwijs/student

International and European Human Rights Law (6) EERSTE SEMESTER TWEEDE SEMESTER   MASTER 1 Insolventierecht (6) International and European Human Rights Law (6) 2 Klemtoonvakken (6)+(6) Religie (eventuele programmatie) Internationaal privaatrecht (6) Substantive Law of the European Union (6) 1 Klemtoonvak (6) 1 Reflectiecollege (4) Masterproef deel I, a (werkcollege) (3) Masterproef deel I, b (werkcollege) (3) Masterproef deel I, c (seminarie) (4) Masterproef deel II, a (masterscriptie deel 1: onderzoeksproject) (3) MASTER 2 3 Klemtoonvakken (6)+(6)+(6) 1 Keuzevak (4) Religie (normale programmatie) (3) 3 Keuzevakken (4)+(4)+(3) Global Law (3) Masterproef deel II, b (masterscriptie deel 2: onderzoek en rapportering) (12)

4 (MAJOR) + 3 (MINOR) = 7 KLEMTOONVAKKEN (telkens 6 sp.) 5 PLICHTVAKKEN Religie, zingeving en levensbeschouwing (3 sp.) Internationaal privaatrecht, Insolventierecht, International and European Human Rights Law, Substantive law of the European Union (telkens 6 sp.) 4 (MAJOR) + 3 (MINOR) = 7 KLEMTOONVAKKEN (telkens 6 sp.) privaatrecht strafrecht publiekrecht economisch recht fiscaal recht sociaal recht internationaal en Euro­pees recht 4/3 vakken uit:   European contract law Aansprakelijkheids­recht Familiaal vermogens­recht Familiale ge­schillen­recht Goederenrecht Verbintenissenrecht in de onderneming Het strafproces Strafrechtelijk sanc­tie­ recht _________________ + 2/1 vak(ken) uit: European criminal law Bijzonder strafrecht Economisch, fiscaal en sociaal strafrecht Federale systemen Instrumentarium van de overheid Rechtsbescherming tegen de overheid Discrimination law Mi­lieu‑ en energie­recht Vennootschapsrecht Marktrecht ___________________ Verzekeringsrecht Bank‑ en effecten­recht Intel­lectuele rechten Vennootschapsbelas­ting B.T.W. International taxation European taxation Socialebeschermings­recht Arbeidsrecht en onderneming Sociale schadeleer Sociaal handhavings­recht Loon en employee benefits Global Social Law Public international law International busi­ness law Judicial protection in the E.U. The law of internatio­nal organizations Consti­tutional law of the E.U. KEUZEVAKKEN (in beginsel 3 of 4 sp.) ten belope van in totaal 15 studiepunten Te kiezen uit Consumentenrecht, Verkeers- en lokaal strafrecht, Europees burgerlijk procesrecht, Boekhoud­recht, Personenbelasting, Fiscaal vermogensbeheer, met inbegrip van registratie- en successierechten, Fiscaal procesrecht, Welzijnsrecht, Jeugdbeschermingsrecht, ICT-recht, Medisch recht, Oost‑Europees recht, Aanvullende sociale verzekeringen, European family law, International criminal law, European Compe­titi­on Law, European Company Law, Europe­an labour law, Europe­an social secu­ri­ty law, International arbitration, The law of the exter­nal relations of the European Union, The law of the World Trade Organization, Humanitarian and Security Law from a European Perspective, Vreemdelingenrecht, Chinese law from a European perspective, Negotiation, Bewijsrecht, Cybercrime and crime control in a digitising world, Kunst- & cultureel –erfgoedrecht, Rechtspersonen en familie, Sportrecht, Transport law, Geschiedenis van het internationale recht, Onderwijsrecht Eén of meer keuzevakken kunnen vervangen worden door klemtoonvakken. Eén of meer keuzevakken kunnen vervangen worden, ten belope van ten hoogste 8 studiepunten, door interfacultaire opleidingsonderdelen of niet-juridische vakken uit het masterprogramma van andere academische opleidingen aan de KU Leuven of aan een andere Belgische universiteit waarmee op dat stuk een overeenkomst is gesloten en voor zover het Bestuur van de faculteit met de keuze instemt OFWEL door de vakken “Leren en onderwijzen” en/of “Onderwijs, opvoeding en samenleving” uit de specifieke lerarenopleiding. GLOBAL LAW (3 sp.) 2 REFLECTIECOLLEGES (telkens 4 sp.) te kiezen uit Rechtsfilosofie, Legal History, Deontologie, European Legal Theory, Economic analysis of law, The Court of justice and the emerging common law of Europe, Law and Anthropology (niet in 1617) Masterproef (25 sp.) Deel I (2 werkcolleges, 1 seminarie) - Deel II (Masterscriptie deel 1: onderzoeksproject, Masterscriptie deel 2: onderzoek en rapportering)

Modeltraject Plichtvakken Keuze major-minor met klemtoonvakken Eerste fase: Insolventierecht, IEHuman Rights Law, IPR en Substantive law Tweede fase: Religie en Global Law (cfr. infra) Keuze major-minor met klemtoonvakken Major: 4 vakken waarvan bij bepaalde majores sommige met verplichting Minor: 3 vakken Keuzevakken (cfr. infra) Volgens verdeelprocedure (cfr. infra) Reflectiecolleges 2 vakken naar vrije keuze Masterproef Deel I: 2 werkcolleges, 1 seminarie cfr. bachelor Deel II (eigenlijke masterproef): Masterscriptie deel 1: onderzoeksproject en Masterscriptie deel 2: onderzoek en rapportering

Masterproef De masterproef is een werkstuk waarmee de masteropleiding wordt voltooid zelfstandig juridisch onderzoek ontwikkeling probleemoplossend vermogen kritisch-reflecterende ingesteldheid Opbouw masterproef: 25 studiepunten Masterproef deel I: 2 werkcolleges en 1 seminarie Masterproef deel II: Masterscriptie deel 1: onderzoeksproject Masterscriptie deel 2: onderzoek en rapportering

Eerste fase master Tweede fase master Semester 1 Semester 2 Werkcollege A Werkcollege B Masterscriptie deel 2: onderzoek en rapportering Seminarie Masterscriptie deel 1: onderzoeksproject

Masterproef deel II: masterscriptie = eigenlijke ‘masterproef’ begeleiding door promotor keuze uit 42 domeinen (hoeft niet hetzelfde te zijn als je major) algemene domeinen transversale domeinen (bv. Consumentenrecht, Gezondheids- en welzijnsrecht, Aanvullende sociale verzekeringen, Intellectuele eigendom en ICT-recht, Jeugdrecht en kinderrechten, Kunstrecht, Internationaal handelsrecht, Mededingingsrecht, Milieu- en energierecht, Onderhandelen en bemiddelen, Rechtspsychologie, Sportrecht, Wereldhandelsorganisatierecht)

Masterproef deel II: masterscriptie Meer informatie over de onderwerpen verschijnt op het studentenportaal (http://www.law.kuleuven.be/onderwijs/leuven/studentenportaal/rechten/master_re chten/masterproef) Deel 1: Onderzoeksproject (eerste fase) Faculteitsbrede sessies en sessies per vakdomein Stand van zaken, probleemstelling, onderzoeksvragen, onderzoeksmethode, inhoudstafel, bibliografie Deel 2: Onderzoek en rapportering (tweede fase) Redactie masterscriptie Deadline: begin mei Mondelinge verdediging voor een jury (promotor, corrector en papieren voorzitter)

Verdeelprocedure WC, SEM, OP Voor WC a en WC b, voor Seminarie en voor OP OP start pas semester 2, maar nu reeds keuze doorgeven Volgens verdeelprocedure, geen vrije keuze Voor WC en Seminarie: volgtijdelijkheidsvoorwaarde: geslaagd of tolerantie voor basisvak Voor WC rechten van de mens of WC insolventierecht => deze vakken opnemen in fase 1 van de master Uitz. geen volgtijdelijkheidsvoorwaarde voor sommige seminaries: insolventierecht, IPR, ICT-recht, gezondheidsrecht, rechtsgeschiedenis Toelichting onderwerpen seminaries: http://www.law.kuleuven.be/onderwijs/leuven/studentenportaal/rechten/ov erzicht-seminaries-2016-2017.pdf

Verdeelprocedure WC, SEM, OP Voor masterscriptie (OP): geen volgtijdelijkheidsvoorwaarde Studenten die op dit moment ingeschreven zijn, kregen vandaag een e-mail met link naar de inschrijvingsmodule, andere studenten vinden deze info op http://www.law.kuleuven.be/onderwijs/leuven/studentenport aal/rechten/werkcolleges_seminaries Zij-instroom kan via de inschrijvingsmodule een papieren formulier afprinten waarin de voorkeuren worden opgegeven – dit moet binnengebracht worden bij de studentenadministratie uiterlijk op vrijdag 30/09/16 Papier kan ook hier verkregen worden na de sessie

Verdeelprocedure WC, SEM, OP Geen first come, first serve Verdeling vanaf vrijdag 7/10 te vinden op het studentenportaal Colleges starten vanaf week 10/10 Studentenadministratie voegt werkcolleges en seminaries toe aan het ISP. Student kan dit zelf niet De werkcolleges tweede semester worden pas toegewezen bij aanvang van het tweede semester (check volgtijdelijkheid) Voor Masterproef: OP: eens geslaagd => geen verandering domein meer mogelijk

Alternatieve vormen masterproef In het algemeen: flexibilisering binnen de traditionele masterscriptie In het bijzonder: project PrakSiS, project IusStart (ICT/IP, Privaatrecht, Economisch) Meer informatie op het studentenportaal en via e-mail PrakSis: meedoen aan gewone procedure, selectie nadien (oktober-november) IusStart: meteen kiezen (zelf toevoegen aan formulier!) Moot courts of pleitwedstrijden Infosessie op woe 28/09 20u00 in lokaal DV3 01.01. Meer informatie via mootcourts@law.kuleuven.be Meedoen aan gewone procedure, selectie nadien

Global Law Global Law School: ‘buitenlandse ervaring’ bij gastprofessoren 2de fase modeltraject Jaarvak maar colleges worden modulair aangeboden in blokken Alle info op http://www.law.kuleuven.be/onderwijs/leuven/studentenportaal/r echten/global_law (via studentenportaal > opleiding rechten) Domeinen (meer informatie weldra op webpagina) Keuze van een domein via TOLINTO in Toledocursus C05I8A Global Law Via e-mail bericht wanneer opgave domein dient te gebeuren Vrije keuze Examenvorm: essay

Keuzevakken Keuzevakken – contingentering of ‘numerus clausus’ – 2de fase van modeltraject – min. 15 stp Waarom beperking op het aantal studenten? Kleinere groepen Mogelijkheid tot meer actieve werkvormen Mogelijkheid tot mondelinge examens Invoering nieuwe keuzevakken om keuzevrijheid te vrijwaren (totaal 34 keuzevakken) Keuzevakken mogen vervangen worden door klemtoonvakken

Keuzevakken Procedure (zie ook e-mail en webpagina: http://www.law.kuleuven.be/onderwijs/leuven/studentenpo rtaal/rechten/contingentering Keuze doorgeven tussen 26/09 (12u) en do 29/09 (12u) via www.law.kuleuven.be/apps/keuzevakken Geen first come, first serve Keuze doorgeven per semester 1 Keuzevak = 4 voorkeuren. 2 Keuzevakken = 5 voorkeuren. 3 Keuzevakken = 6 voorkeuren. 4 Keuzevakken = 7 voorkeuren. 5 Keuzevakken = 8 voorkeuren. Zolang keuzeronde loopt kan student doorgegeven keuzes wijzigen door opnieuw aan te loggen

Keuzevakken Toewijzing op vrij 30/09 op webpagina Colleges starten in week van 3/10 Student voegt zelf keuzevakken toe aan ISP tegen 12/10 (= ISP deadline) Wie niet deelnam aan procedure, een ander keuzevak wil opnemen of geen keuzevak meer wil opnemen algemeen verzoekschrift ten laatste tegen 6/10 (of tussen 13/02 en 28/02/17 voor vakken tweede semester) enkel mogelijk voor keuzevakken waar contingent nog niet bereikt is. Special: Negotiation: vrij te kiezen in verdeelprocedure, maar nadien nog selectieprocedure

Informatie voor ‘zij-instromers’ ‘Zij-instromers’ = studenten met een bachelordiploma van buiten KU Leuven FUNDP, VUB, USL, Universiteit Antwerpen, UGent,… (Hasselt cfr. infra) Aangepast curriculum, maar niet meer dan 120 stp Controle of basisopleidingsonderdelen gezien zijn

Informatie voor ‘zij-instromers’ basisopleidingsonderdelen Eerste semester Goederenrecht Bijzondere overeenkomstenrecht Strafrecht Strafprocesrecht Internationaal recht Europees recht Tweede semester Verbintenissenrecht Personen- en familierecht Familiaal vermogensrecht Staatsrecht Administratief recht Handels- en economisch recht Vennootschapsrecht Arbeidsrecht Sociaalzekerheidsrecht Fiscaal recht Gerechtelijk recht

Informatie voor ‘zij-instromers’ UA: geen basisopleidingsonderdelen FUNDP: bopo Fiscaal recht (5 stp) Niet: International and European Human Rights Law (6 stp) => 16 (i.p.v. slechts 15) studiepunten keuzevakken in curriculum opnemen VUB: bopo’s Europees recht, Handels- en economisch recht en Socialezekerheidsrecht 12 studiepunten keuzevakken of reflectiecolleges minder in het curriculum op te nemen

Informatie voor ‘zij-instromers’ UGent: Handels- en economisch recht, Socialezekerheidsrecht en Familiaal vermogensrecht Niet: International and European Human Rights (6 stp) => 6 studiepunten keuzevakken of reflectiecolleges minder in het curriculum op te nemen USL: Internationaal recht, Sociale zekerheidsrecht en Fiscaal recht

Informatie voor ‘zij-instromers’: U Hasselt Studenten met een credit (geen tolerantie!) voor Mensenrechten aan UHasselt => keuzevak uit de bachelor in de rechten in de plaats van International and European Human Rights Law t.w.v. min. 6 stp Procedure: algemeen verzoekschrift invullen (niet verzoekschrift vrijstelling) op http://www.law.kuleuven.be/onderwijs/leuven/studentenportaal/administratie/verzoekschriften/formulieren Bewijs van behaalde credit voor vak mensenrechten aan UHasselt opladen als bijlage bij verzoekschrift In verzoekschrift aangeven welk bachelorvak je wil opnemen Bachelorvak zelf toevoegen aan je ISP (‘selecteren uit onderwijsaanbod’)

Informatie voor ‘zij-instromers’: niet-U Hasselt ALLE studenten met een bachelordiploma van buiten KU Leuven vullen algemeen verzoekschrift in http://www.law.kuleuven.be/onderwijs/leuven/studenten portaal/administratie/verzoekschriften/formulieren met als bijlage het reeds gevolgde curriculum zodat het programma kan vastgelegd worden (voor de basisopleidingsonderdelen)

Informatie voor ‘zij-instromers’ Studenten die nog vakken in de bachelor (voor max. 66 stp) aan de andere universiteit moeten opnemen Moeten goedkeuring krijgen van de faculteit om te kunnen inschrijven voor de master (algemeen verzoekschrift invullen met als bijlage bewijs alle behaalde credits in de bachelor) Met deze goedkeuring inschrijving in orde maken bij de inschrijvingsdienst Naamsestraat 22

Samenstelling van het masterprogramma Modeltraject: niet verplicht maar aan te raden bv. Insolventierecht en Int. and Eur. Human Rights moeten gevolgd zijn in de eerste fase (eerste semester) om de resp. werkcolleges te kunnen volgen in het tweede semester Volgtijdelijkheid: Fase 1: Masterscriptie deel 1: onderzoeksproject vóór Fase 2: Masterscriptie deel 2: onderzoek en rapportering Geen volgtijdelijkheid tussen bachelor en master Je kan kiezen voor een bepaalde major zonder credit voor het basisvak

Samenstelling van het masterprogramma ISP enkel invullen voor 2016-2017 maar voor jezelf wel al een programma opstellen fase 1 (2016-2017) én fase 2 (2017-2018) – Daarbij rekening houden met: Evenwicht semesters en jaren Uurroosters en examenroosters Twee examenmomenten voor plicht – en klemtoonvakken! Keuzevakken kunnen ingewisseld worden door klemtoonvakken Gewoon aanvinken in het ISP en niet deelnemen aan verdeelprocedure Indien klemtoonvakken uit een andere major/minor => vrij selecteren uit onderwijsaanbod onderaan ISP

Samenstelling van het masterprogramma Veranderen major – minor is mogelijk elke ISP-periode: bij herinschrijving zelf veranderen indien nog niet ingeschreven of nadien via e-mail via het ISP aan de ISP-verantwoordelijke Reeds afgelegde klemtoonvakken kunnen ingebracht worden als keuzevak Nultolerantie in de master

Samenstelling van het masterprogramma Tips voor studenten in een geïndividualiseerd traject (vroegere ‘flexibel traject’) met vakken uit bachelor en master Bachelor gaat voor! Realistisch zijn => niet te veel studiepunten Stp bachelor én master samen: max. 72 stp Rekening houden met uurrooster en examenrooster! Mogelijkheid afstuderen januari 2019 Enkel eerste semestervakken + masterscriptie deel 2 indien opgenomen in ISP van 2017-2018

Erasmus Infosessies voor studenten die in tweede master (tijdens eerste semester) naar het buitenland willen gaan: Woensdag 28 september: 13u tot 14u (lokaal DV1 02.54) Belangrijke informatie ivm samenstellen masterprogramma

RBIB Verplichte rondleiding in de Rechtsbibliotheek voor zij- instroom 4 momenten tijdens de tweede week van het academiejaar Inschrijven via de Toledo-community van de bibliotheek waartoe alle studenten automatisch toegang hebben

Veel succes!