Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 7 Dag 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Mondeling Nederlands Cursus 1 – thema wonen.
Advertisements

Mondeling Nederlands nieuw cursus 2 thema werk en vrije tijd.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – de school.
Hoorde je ook net de bel? Heeft het secretariaat zich vergist? Het is toch nog maar tien voor drie? Toch niet… er is geen vergissing… Vandaag is het 5.
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Vraag het maar als je jarig bent
Lopen. de benen de fiets de kar de bel/ bellen/tring.
Visueelwoordenboek voor horeca-onderwijs van woorden die hetzelfde klinken, maar iets anders betekenen (homoniemen) Alfabet Woord toevoegen.
klankoefeningen klinkers: a –e –o –u -i
De gezonde voedingstest
Restaurantje In de kleutergroepen maken we gebruik van het Restaurantje. De hulpjes zetten de bakken met eten en drinken op de restaurant tafel. Ze zetten.
Dit eten is gezond. Je moet er elke dag wat van eten.
digitale verkeerskrant van Rilland
Fonologische herkenning en verwerking
wat moet ik doen zwaan fiets laars kaars glas fles.
Heren, waarom je best een doe-het-zelver wordt…. Maandag, 19u… Ben jij dat schat ????
Groep 1 t/m 4 Donderdag 5 april 2012
Verhaal 1“Hallo ik ben nieuwe juf”
Tentoonstelling.  Tentoonstelling Inhoud  Themahoek: eten en drinken.
Bloem is een wit poeder dat we gebruiken om brood te bakken.
huis haas hees hijs zij bij hij haas haar haan haak pet net het het
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2
Mondeling Nederlands nieuw het verhaal
Kikker en de stoelendans!
De appel valt niet ver van de boom.
Help Illustratie Kies een taart Bruidstaart Klik op verder voor je eerste vraag.
Powerpoint: gemaakt door Tilly
Wat doet een magneet?.
Met een gebogen hoofd zit Carmen aan tafel met haar boek. Met een moeilijk gezicht kijkt ze naar de opdrachten voor zich. Over een paar weken is haar.
Van tijd tot tijd Taalbeschouwing Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
1 Hoeveel kerstballen hangen in de boom?
de letter h helikopter mis bus gaas bal helikopter begint met de letter h. Zie je het woord helikopter? helikopter.
de letter k Konijn begint met de letter k. Zie jij het woord konijn? konijn appelbooom boom ster vis konijn.
de letter k kerstboom begint met de letter k. Zie jij het woord kerstbooom? kerstboom appelbooom boom ster vis kerstboom.
Wenboekje Speelzaal Humpie Dumpie. Wat fijn dat je bij ons komt spelen. Trek je jas maar uit en hang die maar op aan de kapstok..
Maak foto’s van kinderen die tegenstellingen uitbeelden. Opdracht: 1. De kinderen gaan in tweetallen een tegenstelling bedenken die zij willen.
Hallo, ik ben Lina. Vandaag ga ik naar de speelzaal. Ga je met mij mee? Wenboekje Speelzaal Tierelier.
Wenboekje Speelzaal Dikkie Dik. Hallo, wat fijn dat je komt spelen. Hang je jas en tas maar aan de kapstok..
Dieren op de boerderij. Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
MAIZENKOEKJES TUTORIAL Chevaila Schenkers. Om te beginnen heb je nodig: 125 gr Blue Band bakboter 125 gr witte basterd suiker 1 ei 300 gr maïzena Vanille.
Hij,ze,hem,haar,zijn,deze,dit,die,dat
IJsster maken.
Smakelijk ! Slaapwel !.
Leefstijl bij kanker Anika Adriaans en José Breedveld
OPDRACHT Voor de leerkracht: Druk de volgende twee blaadjes af.
Smul gezond.
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
Hé, wie zijn dat. Zijn dat Sinterklaas en Zwarte Piet. Nee, hoor
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 4 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 1 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 3 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 3 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 6 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 7 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 2 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 1 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 4 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 4 – Module 2 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 4 Dag 1.
Het eten.
Schijf van Vijf.
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Transcript van de presentatie:

Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 7 Dag 1

Wat hebben we al geleerd? Weet je nog? Wat hebben we al geleerd? De familie Het speelgoed De kleding Het weer

Klankoefeningen /o/ op pop drop sop sok long tong tok mok stok

klankversje olleke bolleke rebu solleke knol

klankversje hop hop hop paardje in galop wil je wel wat harder lopen is het zakje haver op gaan we lopen in galop hop hop hop hop hop

Klankoefeningen /e/ pen hek bel zes bed weg hemd fles melk nek pet mep

Woord van de dag: dansen

filmpje a (evolution of dance 5.51 min, in dit filmpje zie je de ontwikkeling van de dans van oertijd tot nu)

Wie heeft er ook een beer thuis Wie heeft er ook een beer thuis? Waar is de beer, slaapt de beer bij jou? de beer

de knop (van de cassetterecorder) Doe maar na: draai aan de knop de knop (van de cassetterecorder)

de CD-speler

de muziek

de rok

+ leerling: laat het woord vervoegen en een zin maken zingen

hard – zacht (geluid)

de weg loopt langs het water. Uitbeelden (ik loop langs de tafel) langs lopen langs het water. de weg loopt langs het water.

langzaam - snel

snel

oud (hout)

nieuw (hout)

tegen (stoten tegen de tafel) uitbeelden tegen (stoten tegen de tafel)

meervoud de beer de knop de rok

meervoud de beer de beren de knop de knoppen de rok de rokken

meervoud de cd-speler

meervoud de cd-speler de cd-spelers

de nieuwe rok Het verhaal

Aan de slag We gaan uitbeelden Langzaam / snel Langs de tafel Tegen de tafel Hard tikken/praten , zacht tikken/praten Tegenstelling oud / nieuw laten zien

Ter afsluiting Stoelendans (liedje op globe.yurls -> cursus 1) Woorden herhalen met de memory kaarten (even pakken uit de kast) In TweetalCoach elkaar opdrachten geven: langzaam/snel/hard/zacht/langs/ tegen

Wat hebben we geleerd Het verhaal: wie, doet, wat, waar? De woorden Wat is dansen?

Dag 2

weet je het nog? De beer De rok dansen

Wat ga je leren? Eten Drinken Tafel dekken

het eten

het drinken

Klankoefeningen /o/ op pop drop sop sok long tong tok mok stok

klankversje olleke bolleke rebu solleke knol

klankversje hop hop hop paardje in galop wil je wel wat harder lopen is het zakje haver op gaan we lopen in galop hop hop hop hop hop

Klankoefeningen /e/ pen hek bel zes bed weg hemd fles melk nek pet mep

klankversje ik ben net in bed en daar klinkt een trompet tet-te-tet-te-tet

klankversje ekkie rekkie zat op het hekkie ekkie rekkie brak zijn nekkie er is niet ene timmerman die ekkie rekkie maken kan

de beker

het bord

het mes

de lepel

de vork

het bestek

Aan de slag Tafel dekken

Verdelen eten drinken Benoem de dia’s en leg de materialen in 2 kolommen Benoem de dia’s en leg de materialen in 2 kolommen

de boter

de kip

de koffie

de limonade

de patat

de rijst

de thee

de vis

het vlees

het voedsel – de groenten

drinken

eten

proeven

vies - lekker

Uitbeelden / knippen plakken Hmmmmm, dit vind ik lekker! Bah! Dit vind ik vies!

meervoud het bord de borden de kip de kippen het mes de messen de vork de vorken

meervoud het bord de kip het mes de vork

meervoud de beker de lepel

meervoud de beker de bekers de lepel de lepels

Wat hebben we geleerd Teken jouw lievelingseten

Dag 3

wat hebben we geleerd? eten / drinken tafel dekken lekker/ vies

Klankoefeningen /o/ op pop drop sop sok long tong tok mok stok

klankversje olleke bolleke rebu solleke knol

klankversje hop hop hop paardje in galop wil je wel wat harder lopen is het zakje haver op gaan we lopen in galop hop hop hop hop hop

Klankoefeningen /e/ pen hek bel zes bed weg hemd fles melk nek pet mep

klankversje ik ben net in bed en daar klinkt een trompet tet-te-tet-te-tet

woord van de dag: de speeltuin

Ben jij wel eens in een speeltuin geweest?

de glijbaan

het klimrek

de wip

het springtouw

de kar

durven

duwen

klimmen

trekken

zin hebben in

(naar) boven - (naar) beneden omhoog - omlaag op - neer

Wijd (met de benen wijd staan)

vanmorgen - vanmiddag

meervoud de glijbaan de kar het klimrek de speeltuin het springtouw de wip

meervoud de glijbaan de glijbanen de kar de karren het klimrek de klimrekken de speeltuin de speeltuinen het springtouw de springtouwen de wip de wippen

sem en igor in de speeltuin Het verhaal

grammatica Igor duwt Igor klimt Igor glijdt Sem staat Sem wacht Sem trekt Sem valt

Wat hebben we geleerd? Herhaal de woordkaarten – mix en ruil

Dag 4

Klankoefeningen /o/ op pop hond rok sok tong drop bord vork stop

klankversje olleke bolleke rebu solleke knol

klankversje hop hop hop paardje in galop wil je wel wat harder lopen is het zakje haver op gaan we lopen in galop hop hop hop hop hop

Klankoefeningen /e/ pen hek bel zes bed weg hemd fles melk nek pet mep

klankversje ik ben net in bed en daar klinkt een trompet tet-te-tet-te-tet

klankversje ekkie rekkie zat op het hekkie ekkie rekkie brak zijn nekkie er is niet ene timmerman die ekkie rekkie maken kan

woord van de dag: smal en breed

wat hebben we geleerd? de speeltuin hoog /laag boven / beneden op / neer

het bord

de boter

het brood

het brood

de koffie

de lamp

het bestek

de patat

de rok

het touw

de vis

de vuist

de wc

de wc - plassen

duwen

gillen

lachen

trekken

slaan

de vraag

meervoud het bord het brood de lamp het mes de rok het touw de vis de vork de vuist

meervoud het bord de borden het brood de broden de lamp de lampen het mes de messen de rok de rokken het touw de touwen de vis de vissen de vork de vorken de vuist de vuisten

meervoud de tafel de wc

meervoud de tafel de tafels de wc de wc’s

Wat hebben we geleerd? Herhaal de woordkaarten

Dag 5

Weet je nog? Eten Drinken Tafel dekken

Wat ga je leren? De taart Het meel Bakken feest

Klankoefeningen /o/ op pop hond rok sok tong drop bord vork stop

klankversje olleke bolleke rebu solleke knol

klankversje hop hop hop paardje in galop wil je wel wat harder lopen is het zakje haver op gaan we lopen in galop hop hop hop hop hop

Klankoefeningen /e/ pen hek bel zes bed weg hemd fles melk nek pet mep

klankversje ik ben net in bed en daar klinkt een trompet tet-te-tet-te-tet

klankversje ekkie rekkie zat op het hekkie ekkie rekkie brak zijn nekkie er is niet ene timmerman die ekkie rekkie maken kan

Klankoefening /u/ druk stuk vlug juf puk mug bus kus zus rug stug muts

klankversje hummeltje tummeltje zat op de wagen hummeltje tummeltje viel van de wagen er is geen ene timmerman die hummeltje tummeltje maken kan

Woord van de dag: de taart

de aardbei

de boter

het deeg – de deegroller

het ei

de hap

het meel

de oven

de slagroom

de suiker

bakken

nodig hebben (Wat heb ik nodig om een taart te bakken?)

proeven

lekker

Het verhaal Je kan er nu voor kiezen om het prentenboek ‘een taart voor kleine beer ‘ voor te lezen, in de map van de powerpoint staat ook een powerpoint met de platen van het verhaal. Een vereenvoudigde versie van de tekst staat in de handleiding.

meervoud de aardbei het ei de hap de taart

meervoud de aardbei de aardbeien het ei de eieren de hap de happen de taart de taarten

meervoud de oven

meervoud de oven de ovens

Het - woorden Pak de HET- doos en een rood blad Herhaal alle het woorden uit de doos Schrijf het woord: feest op het blad Laat de kinderen alle het- woorden opplakken en kleuren in hun woordenboek