Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Succesvol in onderwijs met ICT
Advertisements

Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Wat komt er zoal bij kijken?
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
Samenwerken in kennen en kunnen Onderwijs ontmoet zorg, 4 oktober 2013.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Gepersonaliseerd leren
Digitalenklas in breder verband Verkenning samenwerkingsmogelijkheden Sake Jager / Alessandra Corda 28 november 2002.
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Oplossingsgericht coachen voor Studieloopbaanbegeleiding
Stimuleringsprogramma Welzijn Nieuwe Stijl Dinsdag 11 mei 2010.
Informatiebeveiliging
DU project Ontwerpgericht Onderzoek Subtitels: Verbinden van Onderwijs en Onderzoek; Praktijkgericht Ontwerponderzoek Review 23 oktober 2006 Review 23.
Tegel 1: Versterken preventie Tegel 2: Kennisinfra Tegel 3: Toerusten professionals Tegel 4: ZAT Tegel 5: CJG Tegel 6 en 8: Effectief portfolio Tegel.
Maurits Huigsloot (PO-Raad) Hans Plomp (DUO)
Voorbereiding aanvraag pilot ronde 4b Projectleider: hbo instelling en twee mbo instellingen Proces: project management - Fase 1: werkgroep strategie &
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
Leren in de regio Marc van Rooden, 26 mei Wat is RegioLeren Regio Leren is het ontwikkelen, uitbouwen en onderhouden van een regionale kennisinfrastructuur.
moderniseren van het curriculum.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Informatiemanagement
Workshop ‘visieversneller’
Beleidsinformatie Jeugd
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
Opzetten itembank Voeding en Diëtetiek HHS
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
met studievaardigheden
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Modernisering van leerarrangementen M.J.M. van den Berg.
Aan de slag met een digitale tool voor woordenschat
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
27 september 2006Doorlopende leerlijnen in de beroepskolom Doorlopende Leerlijnen in de Beroepskolom vo-mbo-hbo-wo Introductiebijeenkomst 27 September.
Online leren in de mbo praktijk Leo Bakker - Kennisnet.
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Strategische Sportvisie Heeze-Leende Bijeenkomst woensdag 23 november 2011.
6 september 2012 Heb jij genoeg ruimte om je werk goed te doen? Ans Jansen.
1 Afstuderen interne communicatie bij de unit Gegevens 2 februari 2017 Hanneke van der Linde.
Evaluatie FAB-trainingen Mondriaan Parnassia GGz Centraal Een beknopt overzicht van uitkomsten 7 maart 2017.
Centraal inwerkprogramma docenten HAN
Privacy… ook voor jou? Informatiebeveiliging en privacy in het mbo
De Verander versneller Workshop op 30 november 2017.
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Pilot bewaring Den Haag
Honours communities als motor voor een cultuur van excellentie
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Inkoopcoöperatie.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Sieberdam/ROCS & KODOS
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 18 januari 2018.
NETWERKBIJEENKOMST ICT-AMBASSADEURS 18 JANUARI 2018
Wolkom yn Fryslân! Wifi netwerk Eduroam of FC-Gasten wachtwoord:
Even bijpraten…. Jan Bartling (saMBO-ICT) en Leo Bakker (Kennisnet)
Het E-depot van Rotterdam
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Programma Bruggen Bouwen
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Reflecteren volgens de kritische incident methode
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Een lerend HVi netwerk Hoe doen we dat?
Wikiwijs saMBO Conferentie 18 & 19 januari.
Digitaal lesmateriaal zoeken, maken en delen met
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 30 mei i 2018.
Transcript van de presentatie:

Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017

Agendapunten Bruggen bouwen Convenant Centraal aanmelden

Plaatje vervangen door nieuwe versie

Aanleiding Inzet ict enorm toegenomen Diepte interviews bij drie instellingen laat zien dat er nog verschil in perceptie is tussen onderwijs en ict De brug is vaak nog niet gedicht Belang van kaders en richtlijnen versus creativiteit van het onderwijs Gerealiseerde infrastructuur en toepassingen worden niet optimaal gebruikt Weinig samenhang in inzet van ict in het onderwijs Richtlijnen worden lang niet altijd gevolgd (changemanagement, privacy, .) Docenten blijven vaak ontevreden over ict dienstverlening Management blijft piepen over investeringen in ict Bruggen Bouwen

Basis

Noodzaak om Bruggen te Bouwen Uit voorgaande concluderen we dat er nog steeds iets van een kloof bestaat tussen ICT en onderwijs. Wat te doen? stages van medewerkers uit ICT-staf bij onderwijs en van onderwijs bij ICT, coaches/verbindingsofficieren die zowel onderwijs als ICT goed kennen en vertaalslag kunnen maken naar digitale didactiek, trainen van docenten op digitale didactische vaardigheden, digitale vaardigheden en didactiek als onderdeel van de functioneringscylcus en voorwaarde bij aanname docenten, ICT-servicepunt gerund door studenten die de dagelijkse technische problemen van docent en student oplossen. Bruggen Bouwen

Opzet programma Bruggen Bouwen Uit de reacties bleek dat veel instellingen voelen voor de inzet van e/i-coaches. E/i-coaches zijn docenten met kennis van ICT-didactiek, die hun collega’s helpen ICT op een productieve manier in het onderwijs in te zetten. In een aantal instellingen is daar de afgelopen jaren ervaring mee opgedaan. Om optimaal gebruik te maken van die leerervaringen willen saMBO-ICT en Kennisnet deze leerervaringen in kaart brengen en bundelen. De gebundelde leerervaringen testen we vervolgens in een aantal instellingen die met e/i-coaches aan de slag zijn of willen. Zo weten we of we bruikbare tips, do’s en don’ts formuleren en welke voorwaarden van belang zijn bij implementatie. Opgedane kennis en ervaring delen we met het veld, zodat elke instelling zelf aan de slag kan met de ervaring van andere instellingen. Waar mogelijk en nodig willen we initiatieven bundelen en versterken zodat we efficiënt en effectief werken. Bruggen Bouwen

Handreiking ict-bekwaamheid vervolgstap: mbo-specifieke context meenemen Bruggen Bouwen

Aanpak in 4 stappen De totale aanpak bestaat daarmee uit vier stappen die onderling samenhangen: In kaart brengen en testen aanpak e/i-coaches: we selecteren een aantal instellingen die met e/i-coaches werken en brengen met hun de leerervaringen in kaart. Vervolgens toetsen we of het mogelijk is tot een gedeelde aanpak te komen voor het werken met e/i-coaches. Testen aanpak e/i-coaches: Op basis van de ervaringen uit stap één werken we met een drietal instellingen die met e/i-coaches willen werken als pilot de aanpak verder uit door gezamenlijk aan de slag te gaan. Bruggen Bouwen community: we verspreiden en vertalen de leerervaringen uit de verkenning en de pilots naar het veld zodat andere instellingen geïnspireerd en gemotiveerd raken zelf aan de slag gaan met e/i-coaches. Verbinding en gezamenlijk leren organiseren: daar waar het veld of een groot aantal instellingen gezamenlijk op kan trekken in het dichten van de kloof zorgen we voor verbinding en gezamenlijke actie zodat leerervaringen effectief en efficiënt toegepast worden in de praktijk. Bruggen Bouwen

Benchmark IBP en ICT-Monitor Opgeven voor benchmark ibp Iedereen doet mee Inmiddels 40+ instellingen ICT Monitor Svz ICT binnen instellingen Met instellingen, nieuwe versie Fin. benchmark en 4-in-balans Convenant

Model bewerkersovereenkomst Traject MBO Raad Convenant Convenant po/vo Model bewerkersovereenkomst Traject MBO Raad Edu-K: Tactisch Overleg Privacy Convenant

Bestuurlijke verkenning (-> ‘16) VVA Scenario’s (-> ‘17) Centraal aanmelden Bestuurlijke verkenning (-> ‘16) VVA Scenario’s (-> ‘17) Draagvlak verkenning Businesscase Analyse draagvlak Tussentijds 16 instellingen CA

Naar een collectieve voorziening 2016 2017 Naar een collectieve voorziening

Vervolgstappen Bijeenkomst 22-9 Website Brief 4 oktober Convenant

Meer informatie: Jan Bartling jan.bartling@sambo-ict.nl 06-53367865