Inventarisatie 2017-2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Advertisements

SPF SANTE PUBLIQUE, SECURITE DE LA CHAINE ALIMENTAIRE ET ENVIRONNEMENT 1 CO 2 -emissies van lichte voertuigen Voorstel van verordening van de raad en het.
Benchmark Overheidskantoren 2008
Waterschap Rivierenland
People - Planet – Purchasing, aan de slag met maatschappelijk verantwoord inkopen.
Een financiële uitwerking van de zonnepanelen.
Stimular, de werkplaats voor Duurzaam Ondernemen ISO is goed voor je Adriaan van Engelen 010 –
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
CO 2 emissies transport. Nederland vergeleken met andere EU landen Jan Anne Annema.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Stimular, de werkplaats voor Duurzaam Ondernemen Milieubarometer Benchmark Overheidskantoren Den Haag, 28 juni 2011 Isja Dominicus & Willemien Troelstra.
Green Deal CO 2 emissiefactoren Initiatiefnemers:.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Athlon Car Lease Duurzaam Mobiliteitsplan
Inleiding Mos Grondwatertechniek levert (direct en/of indirect) producten en diensten aan ProRail en/of Rijkswaterstaat. Sinds 1 december 2009 hanteert.
Oplossingen voor het toenemende energieverbruik 1 september 2015 Oplossingen voor het toenemende energieverbruik1.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Handleiding gebruik Carbon Manager t.b.v. Low Car Diet
Presentatie EED oktober 2015.
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
Wat kun je eraan doen? EUROPEAN COMMISSION Klimaatverandering.
Benchmark MPZ werkgroep monitoren Over gegevens 2011.
1© GfK | De Nederlandse Investeringsmonitor | November 2015 De Nederlandse Investeringsmonitor © GfK | November 2015.
Duurzaam voor Charlie 2015 Duurzaamheid verankeren in onze bedrijfs DNA/cultuur.
Energieke Sportverenigingen in Borsele Plan van aanpak.
A1 - Startoverleg, 15 januari 2013, Arnhem Beesel Evaluatie Heerstraat- Kesselseweg.
1/46 T.Selderbeek - Taxiën van Vliegtuigen Taxiën van vliegtuigen Afstudeerpresentatie - T. Selderbeek - 20 december 2012.
Mobiliteit en Transport LEF-sessie 1 8 maart 2013 Slimmer en ander mobiliteitsgedrag Inleiding Bert van Wee, TUDelft/TRAIL.
Prinsjesdag 2013 Afdeling Auto’s Amsterdam, 18 september 2013.
Ambtelijk Waterpanel 10 december 2009 Toetsing overstorten “Eenheid in verscheidenheid” Projectgroep Waterpanels.
Monitoring De Nieuwe Band Resultaten monitoringsonderzoeken 2010.
LNG sleephopperzuiger
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
INFORMATIE BIJEENKOMST VERDUURZAMEN SPORTACCOMMODATIES
SAMEN STERK VOOR UW CLUB
een toekomst zonder gas
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
Potentiële baten van Triple-A banden in 2013, 2016 en 2020 Stephan van Zyl (TNO) Sven Jansen (TNO) Michael Dittrich (TNO) Erik de Graaf (M+P)
De ‘Melkkoe’ anno 2017 ROB
Naslagwerk data analyse per branche
CO2 Toolboxmeeting Dolmans Landscaping Group
Wat is CO2? CO2 = natuurlijk gas Fossiele brandstoffen
Bevorderingsrichtlijnen van de Bernardus: soepel of streng
POD Maatschappelijke Integratie Evaluatie van de energiefondsen
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Energie voor je leerlingen
CO2 emissies in de gemeente Oude IJsselstreek
CO2 prestatieladder van Stef Jonker
MIRT Leergang 15 december 2017
een toekomst zonder aardgas ?
Rekenmodel 3: Binnenvaart containers
Wat is dan de temperatuur in Kelvin?
Personenverkeer werkgever
Rekenmodel 3 Binnenvaart Bulk
Gemeentelijk Rioleringsplan Haarlem voor periode 2018 t/m 2023
Vraag 1: Stuurt u in uw bedrijfsvoering op andere mobiliteit?
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
Hoofdstuk 26 Rekenen met procenten. Hoofdstuk 26 Rekenen met procenten.
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Rekenen MZ4.
Zonnebloem op zonne-energie
Zero emissie personenvervoer
Rapportage van voortgang of status
Towards one third of renewable energy in transport in 2030
Trein als substituut voor vliegtuig
Bijtelling Aantal privé kilometers
Voorlichting zonnepanelen: Wijkvereniging zonderwijk 8 maart 2018
N.V. RENDO Holding “Energietransitie!”
De scope van het project
Transcript van de presentatie:

Inventarisatie 2017-2

Inventarisatie 2017 Soort 2016 2017 Verschil Scope 1 emissie Leasewagenpark 243,39 245,48 0,9% Brandstofverbruik 26,44 23,59 -10,8% Totaal emissie scope 1 269,83 269,07 -0,3% Scope 2 emissie Ingekochte elektriciteit 0,00 0,0% Zakelijk km privé voertuig 1,53 2,71 78,0% Openbaar vervoer 18,75 17,53 -6,5% Zakelijke vliegtuig km's 1,48 0,84 -42,7% Totaal emissie scope 2 21,75 21,09 -3,0% Scope 3 emissie Papier verbruik 0,64 0,36 -43,9% Totaal emissie 292,23 290,53 -0,6% * Emissie in ton CO2

Inventarisatie 2017 Soort 2016 2017 Verschil Scope 1 emissie Uit een enquête onder medewerkers blijkt dat hybride rijders gemiddeld 40% van de kilometers op groene stroom rijden. Daar is in onderstaande alternatieve inventarisatie rekening mee gehouden. Soort 2016 2017 Verschil Scope 1 emissie Leasewagenpark 241,54 242,33 0,3% Brandstofverbruik 26,44 23,59 -10,8% Totaal emissie scope 1 267,98 265,92 -0,8% Scope 2 emissie Ingekochte elektriciteit 0,00 0,0% Zakelijk km privé voertuig 1,53 2,71 78,0% Openbaar vervoer 18,75 17,53 -6,5% Zakelijke vliegtuig km's 1,48 0,84 -42,7% Totaal emissie scope 2 21,75 21,09 -3,0% Scope 3 emissie Papier verbruik 0,64 0,36 -43,9% Totaal emissie 290,38 287,37 -1,0% * Emissie in ton CO2

CO2-Prestatieladder 2017

CO2-Prestatieladder 2017 Totaal co2 emissie per half jaar (afgelopen 5 half jaar)

CO2-Prestatieladder 2017 Scope 1 emissie per half jaar (afgelopen 5 half jaar)

CO2-Prestatieladder 2017 Scope 2 co2 emissie per half jaar (afgelopen 5 half jaar)

CO2-Prestatieladder 2017 Scope 3 co2 emissie per half jaar (afgelopen 5 half jaar)

Evaluatie 2017 Doelstellingen

Reductiedoelstellingen 1 De CO2-emissie als gevolg van het brandstofverbruik (aardgas voor verwarming) in de huisvesting in Maarn wordt minimaal gelijk gehouden tot 2017 t.o.v. de eerste helft van 2015. CO2-emissie als gevolg van brandstofverbruik [ton]: 2015-1 2017-1 2017-2 Verschil 2017-2 en 2015-1 Brandstofverbruik (aardgas) 13,2 13,8 9,8 Graaddagen 1714 1591 1090 CO2 uitstoot per graaddag (kg CO2 / graaddag) 7,7 8,7 8,9 15,6% Evaluatie: Resultaten niet in lijn met doelstelling. Het brandstofverbruik is duidelijk gedaald in 2017-2. Echter zijn er ook veel meer graaddagen (rekeneenheid voor variërende temperatuur) in 2015-1 dan in 2017-2, dit leidt tot een toename in CO2 uitstoot per graaddag. Mogelijk is de bezetting van het kantoor hoger geweest. Voor 2018 e.v. is een nieuwe doelstelling voor aardgasverbruik geformuleerd. Er worden extra maatregelen genomen om het aardgasverbruik te verminderen.

Reductiedoelstellingen 2 De CO2-emissie als gevolg van het elektriciteitsverbruik in de huisvesting in Maarn wordt gereduceerd met 97% in 2017 t.o.v. de eerste helft van 2015. CO2-emissie als gevolg van elektriciteitsverbruik: Evaluatie: Resultaten in lijn met doelstelling. Tot en met augustus 2015 gebruikte Infram EcoStroom van Eneco met een emissie van 355 g CO2 per kWh. Per september 2015 is Infram overgestapt naar Groene stroom (Windkracht) met een emissie van 0 g CO2 per kWh. 2015-1 2017-2 Verschil Elektriciteitsverbruik 1,36 0,00 100%

Reductiedoelstellingen 3 De CO2-emissie van het leasewagenpark (uitstoot per leaserijder) wordt gereduceerd met 15% in 2017 t.o.v. 2012. CO2-emissie per leaserijder en verschil t.o.v. 2012. Uit een enquête onder medewerkers blijkt dat hybride rijders gemiddeld 40% van de kilometers op groene stroom rijden. Daar is in onderstaande alternatieve inventarisatie rekening mee gehouden. Evaluatie: Resultaten niet in lijn met doelstelling Tot en met 2015 waren de emissies in lijn met doelstelling, daarna niet meer. In 2016 is geïnvesteerd in het leasen van hybride auto’s. Op basis van fabrieksnorm zou dit resulteren in verdere reductie van CO2-emissie; in de praktijk blijken de hybrides vele malen minder zuinig te zijn dan de fabrieksnormen. Het investeren in hybrides heeft dan ook een averechts effect gehad en resulteert in een toename in CO2-emissie. Met additionele maatregelen is getracht dit effect te verminderen. Voor 2018 e.v. is een nieuwe mobiliteitsdoelstelling geformuleerd gebaseerd op de huidige situatie en nieuwe maatregelen (met name het veranderen van het leasewagen park – zuinigere auto’s en transitie naar waterstof/elektrisch- en stimuleren OV-gebruik). 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Emissie per leaserijder 6,33 6,15 6,07 5,67 5,86 5,71 Verschil t.o.v. 2012 -2,9% -4,1% -10,4% -7,4% -9,8% 2012 2013 2014 2015 2016 2017 Emissie per leaserijder 6,33 6,15 6,07 5,66 5,82 5,64 Verschil t.o.v. 2012 -2,9% -4,1% -10,5% -8,1% -11,0% Op basis van de achterliggende data is gebleken dat sinds 2016 emissie door benzine (en elektriciteit) flink is toegenomen ten opzichte van de voorgaande jaren. Dit is niet in verhouding met de reductie van emissie ten gevolge van diesel. Het overstappen naar hybrides heeft dus een negatieve effect op de emissie van Infram. De minst zuinige hybrides rijden maar 1:16.

Reductiedoelstellingen 4 De CO2-emissie van de zakelijke kilometers privé blijft tenminste gelijk. Evaluatie: Resultaten in lijn met doelstelling Verdere afname van zakelijke kilometers met privé voertuigen. De verwachting is dat dit veroorzaakt is door stimulering op OV gebruik, bewuster reisgedrag en de gunstige locatie van het nieuwe kantoor.

Reductiedoelstellingen 5 De CO2-emissie van zakelijke OV-kilometers blijft per kilometer tenminste gelijk Evaluatie: Resultaten in lijn met doelstelling voor 2016 en 2017 Emissies per OV-kilometer wijzigt per jaar en is afhankelijk van de verhouding tussen hoeveel gereisd is met de trein (relatief weinig CO2-uitstoot) in verhouding tot hoeveel gereisd is met overige types OV middelen (metro/tram en bus; meer CO2-uitstoot).

Reductiedoelstellingen 6 De CO2-emissie van zakelijke vliegtuigkilometers blijft per kilometer tenminste gelijk. Evaluatie: Resultaten niet in lijn met doelstelling. In 2016 en 2017 zijn weinig vliegtuigkilometers gemaakt. De totale emissie als gevolg van vluchten is minder dan alle voorgaande jaren. De emissie per vliegkilometer is echter hoger omdat alleen vluchten zijn gemaakt op korte afstanden. Vanuit het CO2-team is geconstateerd dat de doelstelling nu onvoldoende aansluit bij het beoogde doel, namelijk de monitoring van de keuze voor duurzame vluchten. Voor 2018 is een nieuwe doelstelling geformuleerd. Weinig km en korte afstand

Reductiedoelstellingen 7 Een reductie van de CO2-emissie als het gevolg van het papierverbruik op het kantoor van 1% CO2 per FTE per jaar in de jaren 2015, 2016 en 2017 CO2-emissie van papiergebruik per FTE en verschil t.o.v. 2014 Evaluatie: Resultaten in lijn met doelstelling. De reductie door genomen maatregelen is veel groter dan ingeschat. Voor 2018 wordt een nieuwe doelstelling geformuleerd. 2014 2015 2016 2017 Emissie papiergebruik per FTE 26,10 19,39 16,37 8,41 Emissie t.o.v. 2014 -26% -37% -68% Nog FET 2017 van Greetje krijgen

Reductiedoelstelling 8 In alle offertes en evaluaties wordt – waar relevant – aandacht besteed aan duurzaamheid (waaronder CO2-reductie) Infram heeft in 2016 en 2017 enkele opdrachten uitgevoerd waarin duurzaamheid een nadrukkelijke rol speelde, waaronder de ontwikkeling van businesscase tools voor duurzame brandstoffen en de advisering in de ontwikkeling van waterstoftankstations. In 2017-1 heeft Infram in 4 offertes extra expliciete aandacht besteed aan duurzame advisering. 2 offertes daarvan zijn gegund. Uit klantevaluaties blijkt dat daarnaast in 2017-1 in 4 gevallen duurzaamheid expliciet en extra is besproken met de opdrachtgever. In 1 geval heeft dat ook concreet geleid tot een uitbreiding van de scope van het project. De offerte analyse loopt van juli tot juni, dus in juli 2018 komt het overzicht over 2017 beschikbaar.

Doelstellingen projecten met gunningsvoordeel (1/2) Op dit moment zijn er twee lopende projecten met CO2-gunningsvoordeel. Voor deze projecten worden afzonderlijke doelstellingen geformuleerd om duurzaam vervoer naar de projectlocaties te stimuleren. Zie het Plan van Aanpak CO2-Prestatieladder van Infram voor meer informatie. 14i018 - Voorbereiding en begeleiding aanbesteding "Bergen Kogge“ Infram is betrokken bij de voorbereiding en begeleiding van de aanbesteding voor het bergen van de Kamper Kogge. Looptijd:: 174 weken (t/m 31 december 2017) Status: Lopend Aantal medewerkers en kilometers tot project: 4 (80 KM, 100 KM, 50 KM, 40 KM) Regulier reisgedrag totaal: 440 vervoersbewegingen (enkele reizen) per auto, 24 keer thuiswerken, carpoolen of fietsen. Gewenst reisgedrag: 276 vervoersbewegingen per auto, 188 keer thuiswerken, carpoolen of fietsen Projectdoel: 2005700 gram CO2, 34% reductie per vervoersbeweging. Werkelijk reisgedrag: 265 vervoersbewegingen per auto, 521 keer thuiswerken, carpoolen of fietsen. Voortgang: 5407060 gram CO2, 62% besparing per vervoersbeweging. Werkelijk bespaarde CO2 t.o.v. alleen met auto reizen: 8338130 gram CO2 Conclusie: Het opstellen van diverse documenten speelde een grotere rol in deze opdracht dan vooraf ingeschat. Daarbij is gekozen om dit werk veelal thuis uit te voeren. Opdracht loopt nog maar er is nog maar een medewerker actief, die slechts zeer sporadisch reizen maakt in dit verband.

Doelstellingen projecten met gunningsvoordeel (2/2) Op dit moment zijn er twee lopende projecten met CO2-gunningsvoordeel. Voor deze projecten worden afzonderlijke doelstellingen geformuleerd om duurzaam vervoer naar de projectlocaties te stimuleren. De doelen richten zich op het reduceren van CO2 per reisbeweging (een enkele reis). Zie het Plan van Aanpak CO2-Prestatieladder van Infram voor meer informatie. LUV VTS Infram is betrokken bij het ‘Landelijk en uniform vervangen (LUV) van Vessel Traffic Services (VTS) voor de scheepvaart in de rol van procesbegeleider bij het voorbereiden van de inkoop. Looptijd: 40 weken. Status: Afgerond. Aantal medewerkers en kilometers tot project: 1 (13 km) Regulier reisgedrag totaal: 80 vervoerbewegingen per auto. Gewenst reisgedrag: 36x thuiswerken/carpoolen/fietsen, 44x auto. Projectdoel : 68328 gram CO2 besparing, 45% reductie per vervoersbeweging. Werkelijk reisgedrag: 36x thuiswerken/carpoolen/fietsen, 44x auto. Werkelijke besparing: 68328 gram CO2 besparing, 45% reductie per vervoersbeweging. Conclusie: Projectdoel gehaald.