Lean Six Sigma: DMAIC Define Measure Analyse Improve Control.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1. Codering: bestelling wordt gemaakt via internet en komt binnen bij Wehkamp. 2. Filter invoer: van een bestaande klant gaat de order door naar order.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Corporate Portfolio Management
Hoofdstuk 10 Afsluiting van het project
Marktonderzoek als proces
Customer service en planvorming
LEAN Management in Parker
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Een startersgids voor innovatie
Op zoek naar verbetering
© de vries business consultancy, 2008
Facility management en inkoop
Prestaties Schatten en Managen
Specificatiefase Training Versie 0.2, laatste update 2009/04/01 MS.
Hoofdstuk 8 Six Sigma. 8.2 Ontwikkeling van Six Sigma Six Sigma is in 1985 ontwikkeld bij Motorola. Het in kaart brengen van processen en de mate van.
Hoofdstuk 6 Kwaliteitsbewaking
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Marktonderzoek als proces
LEAN-aanpak Utrecht, Hans Evers. LEAN 2 2 © 2010* VGM B.V. Wat is Lean Six Sigma?  Het doel van Lean Six Sigma is om een zo snel, soepel en.
De fysiotherapeutische behandeling bij patiënten met een CVA, opgenomen in de Nederlandse ziekenhuizen; Een beschrijvende studie van de huidige zorg.
Lean Six Sigma bij de gemeente Amersfoort
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
© de vries business consultancy, 2008
Kwaliteit in productie
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Nike Supply Chain Management
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 6 Six Sigma Hugo Hendriks.
Presentatie titel Logistiek College 3 Rotterdam, 00 januari 2007.
Wat is Lean? Dit is uw organisatie met alles wat daarbinnen gebeurt:
H5 Plannen. Plannen stap 1 Activiteiten bepalen In deelprojecten structureren Afhankelijkheid activiteiten bepalen Volgorde activiteiten bepalen Finish-to-start.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Afdelingsbelevering in de Apotheek van het Erasmus MC anno mei 2008 t.b.v. leveranciers 19 mei 2008.
WELKOM KLANTENDAG LEAN WERKEN! 15 maart 2012 Drs. Daniël Niezink Drs. Kees Ruizendaal Dr. Joost Vos.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
In control met efficiënte en excellente examenprocessen. Eenvoudig en transparant!
Storyboard Lean Six Sigma 1 Projectcharter Define 0. Projectdefinitie Proces, product of dienstVerwachte besparing/ verbetering Black Belt of Green BeltAfdeling,
Kandidaat BlackBelt Opdrachtgever Proceseigenaar.
Template Praktijkproject
In dit document zit de uitwerking van de SIPOC oefening
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Contractbeheersing op basis van kwaliteitsborging
Kandidaat GreenBelt Opdrachtgever Proceseigenaar.
Voorbeeld SIPOC Papieren vliegtuig vouwen
[NAAM afdeling] Welke AMBITIE hebben we?
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
xxxxxxxxxxxxxxx Reindert Westrik Tjitske Cazemier
Project log Van: Project naam:.
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
SLA MUNT UIT UW DMS. SLA MUNT UIT UW DMS Agenda Optimaliseer uw logistieke proces Afname van handmatige acties Nieuwe functionaliteiten TruckVision.
Procesmanagement in de praktijk Hoofdstuk 4 Processen analyseren
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Hoofdstuk 3 Indeling van het magazijn
Methoden om te werken aan continue verbetering
In dit document zit de uitwerking van de SIPOC oefening
Evaluatie [Projectnaam]
Manufacturing A3; Reduceren van de levertijd
Kaizen Quick Reference Card
Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving
Het logistieke proces A - Kwaliteitsprocedures
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Business case De prestaties van onze (1)_______________________ op het gebied (2)_______________________ voldoet niet aan (3)_______________________. Dit.
Template lean Praktijkproject - rev. 2.2
Template lean DMAIC Praktijkproject - rev. 2.2
Template lean SIX SIGMA Praktijkproject - rev. 2.2
Template lean Praktijkproject – Rev 2.2
Transcript van de presentatie:

Lean Six Sigma: DMAIC Define Measure Analyse Improve Control

Lean Six Sigma: DMAIC Outputs Define Measure Analyse Improve Control Outputs: Charter VOC-ctq Sipoc Outputs: Meetplan Dataset Outputs: Knelpunten/ invloedsfactoren overzicht Outputs: Lijst met oplossingen Implementatie-plan Doorgevoerde oplossingen Effectmeting Outputs: Control plan

Lean Six Sigma: DMAIC tools Define Measure Analyse Improve Control Tools: SWOT VOC-CTQ QFD Kano-model VOB Gemba-walk Nominale groepstechniek SMART SIPOC Tuckman Belbin ROI GANTT chart Tools: Visgraatdiagram Steekproefplan MSA: Gauge R&R MSA: Kappa (attibute Gauge R&R) KPI’s Tools: Normality test Control chart Cp-Cpk Histogram Boxplot Multi-vari chart Pareto Spreidingsdiagram Visgraatdiagram VSM + 7 versp Spaghettidiagram 5xWhy FMEA TOC Hypothesetoetsen Tools: Creatieve technieken van de Bono DOE Hoeden van de Bono PICK-schema Pugh Conceptselectie 8 stappen John Kotter Kaizen 5s Poka Yoke SMED Kanban Tools: Visueel management Control charts OCAP RACI Audits Kata

Lean Six Sigma: DMAIC Outputs Define Outputs: Charter VOC-ctq Sipoc

Project Charter Business Case Scope Probleem beschrijving 15-11-2018 Project Charter Business Case Scope Leg uit waarom het project van belang is. Bijvoorbeeld omdat het klanttevredenheid vergroot. Of dient het aantal foute producten te verminderen? Maak de koppeling met de VOB (Voice of the Business). Geef aan wat de te verwachten baten zijn met een betere proces sigma Wat wordt de focus van het project? Welke grenzen zijn er, aan het proces, of aan de doelstellingen? Probleem beschrijving Proces (start en einde) Beschrijf het probleem, of de kans in heldere, samenhangende termen (5xW 1xH): Hoe vaak treedt het probleem op? Waar vindt het probleem plaats? Wie heeft er last van het probleem? Begin van het proces: … Einde van het proces: … SIPOC toevoegen Doelstelling Team “SMART” Hoeveel verbetering wil je bereiken? (bijv. XX% minder fouten, YY% kortere doorlooptijden) Welke meetbare businessimpact zal de verbetering hebben? Hoe groot, welk type? Wanneer wil je de verbetering realiseren? Wie zijn betrokken? (Champion, Opdrachtgever, MBB, Black Belt, Team Members, …) fase Tollgate datum Status Define Measure Analyse Improve Control 19-11-2013 20-12-2013 01-02-2014 01-04-2014 01-05-2014 Start - 6

Project Charter (voorbeeld) 15-11-2018 Project Charter (voorbeeld) Business Case Scope De performance van onze stansafdeling op het gebied van compleet gestanste platen voldoet niet aan het doel 99% goed gestanste platen te produceren. Uit metingen blijkt slechts 87%% goed gestanst. Niet-goed gestanste platen veroorzaken vervolgens problemen in het opzetten/ vouwen van de verpakkingen Dit kost €195.000 per jaar aan afval en verlies van productiviteit. Tevens zijn er afgelopen jaar 27 klachten van klanten geweest over slecht gestanste platen. De herstelkosten van deze klachten bedroegen €43.000. Binnen scope: het inkoopproces – interne logistiek – werkvoorbereiding - snijproces –stansproces Buiten scope: verkoopproces, afvalverwerkproces Probleem beschrijving Proces (start en einde) De gestanste platen voldoen niet aan de eisen van (interne) klanten. De afgelopen week hebben machine operators een meting gedaan. Van de 60.050 gesneden platen waren er 810 niet goed. De machine operators (interne klanten) en de productieleiding vermoeden dat het aantal slecht gestanste platen de laatste 6 maanden is toegenomen. Het vermoeden is dat het type stansmachine, type stansmes en type karton invloed hierop hebben. Begin van het proces: orderbon van werkvoorbereiding en platen van magazijn Einde van het proces: gestanste platen die naar de inpakafdeling of de klant gaan. SIPOC toevoegen:volgt Doelstelling Team Binnen 2 maanden willen we het aantal goed gestanste platen verhogen van 87% tot 99% Orlando K.– Champion, Henk vd W. – Black Belt Mark O. – product specialist, Johan R. – procesowner fase Tollgate datum Status Define Measure Analyse Improve Control 19-11-20xx 20-12-20xx 01-02-20xx 01-04-20xx 01-05-20xx Start - 7

VOC – CTQ’s Leverbetrouw- baarheid Funtionerende vliegtuigen Juiste Goed vliegtuigjes toegeleverd krijgen Leverbetrouw- baarheid Funtionerende vliegtuigen Juiste aantal Juiste moment Registratie nummer Zweeftijd Gebruiksduur Bewerkingstijd Wachttijd

Business case Op bedrijfsniveau voldoet de performance van onze ___________ op het gebied van _________ niet aan ___________. Over het geheel genomen veroorzaakt dit problemen met _____________, wat ons wel € ____________ per ____________ kost.

Business case Op bedrijfsniveau voldoet de performance van onze ___________ op het gebied van _________ niet aan ___________. Over het geheel genomen veroorzaakt dit problemen met _____________, wat ons wel € ____________ per ____________ kost. Op bedrijfsniveau voldoet de performance van onze deb. Adm. op het gebied van facturering niet aan het doel uitstaande schulden binnen 47 dagen te innen. Over het geheel genomen veroorzaakt dit problemen met de cashflow en het budget, wat ons wel € 4 miljoen per jaar kost.

Probleembeschrijving Voorbeeld: De rekruteringstijd voor software-engineers voor de afdeling ICT in Zwolle mist in 73% van de gevallen het doel van 70 dagen. De gem. tijd om een vacature te vervullen over de afgelopen 15 maanden bedroeg 154 dagen. Dit kost €145.000 per maand aan overwerk, het inschakelen van derden en uitbesteding.

Sipoc Supplier Input Process Output Customer Papier handelaar inkopen Papier handelaar Papier - Bestellen voor 9.30 uur - Lossen binnen 15 minuten - 100% van de pallets retour Vliegtuig - Nummer op vleugel - Moet minimaal 4,5 sec. zweven - Van FSC papier Eigen kids nummeren Buurt kids Romp vouwen Neus vouwen Vleugel vouwen Inspecteren & leveren

Voorbeeld SIPOC Inkoopproces Verpakkingenproducent in 4 stappen Supplier Input Process Output Customer Inkoop Behoefte vaststellen Materiaal behoeftelijst Inkoop Bestellen Leverancier Materiaal behoeftelijst Bestelbon Magazijn Artikelen Leverancier Artikelen Ontvangen Inkoop Pakbon Leverancier Betalen Factuur Leverancier Geld

Lean Six Sigma: DMAIC Outputs Measure Outputs: Meetplan Dataset

Lean Six Sigma: Meetplan Wat meten we? Of welke data verzamelen we? Waarom meten we dit? Hoe verzamelen en noteren we de gegevens? Wanneer verzamelen we de gegevens? Waar in het proces? Wie verzamelt ze? Hoe weten we dat de data betrouwbaar is? Aantal fout genummerde vliegtuigen De klant wil minder fout genummerde vliegtuigen Checksheet, aantallen Tijdens kwaliteitscontrole Na vleugel vouwen Kwaliteitsinspecteur Goede checksheet en goede instructie Zweeftijd CTQ2 Stopwatch, in honder- ste van seconden Elke vrijdag MSA gedaan etc

Lean Six Sigma: DMAIC Outputs Analyse Outputs: Knelpunten/ invloedsfactoren overzicht

Lean Six Sigma: Overzicht invloedsfactoren Processtap Knelpunt Invloedsfactor Hoe vastgesteld of dit echt de invloedsfactor is? Registratie Verkeerd genummerd Mens (werkervaring) en methode (A, B of C) Op basis van interviews en geinspecteerde producten Vouwstappen Niet allemaal evensnel Mens Hypothese toets gedaan Inspectie Verspilling van tijd (Muda stap) Methode VSM gemaakt Zweven Niet lang genoegd Materiaal

Lean Six Sigma: DMAIC Outputs Improve Outputs: Lijst met oplossingen Implementatie-plan Doorgevoerde oplossingen Effectmeting

Lean Six Sigma: Oplossingenmatrix Processtap Knelpunt Invloeds-factor Oplossing Bewerk-ingstijd Wachttijd Kwaliteit Effect Verander-baarheid Registratie Verkeerd genummerd Mens en methode Op het eind nummeren (Laatste processtap i.p.v. eerste_   x Groot Makkelijk Vouwstappen Niet allemaal evensnel Mens en materieel Bottleneck ontlasten X Moeilijk Inspectie Verspilling van tijd (Muda stap) Methode Geen aparte inspecteur maar deze stap in de lijn laten uitvoeren Gemiddeld Zweven Niet lang genoegd Materiaal Lichter papier gebruiken

Lean Six Sigma: Implementatieplan Wat? (activiteit) Wanneer? Door wie? Met wie? Waarmee? Hoofdproces defeinieren Februari GJK WT, Jale, Geti 15 uren Format bepalen Maart - 10 uren Etc.

Lean Six Sigma: DMAIC Outputs Control Outputs: Control plan

Lean Six Sigma: Control plan Processtap Materieel Procesparameter Productkenmerk Specificatie Meetmethode Steekproefomvang Frequentie Documentatie Handeling bij afwijking Registreren Pen Bewerkingstijd 2 sec. +- 0,5 Stopwacth 10 per 100 Per order Orderblad Bespreken Nummers op beide vleugels zonder vlekken Zie fotoboek Visueel Corrigeren Romp vouwen Liniaal Symetrisch dubbel gevouwen 0 mm. +- 0,05 Neus vouwen Neusvouwmachine Vouwaantal 100 +- 10 per min teller machine 1 keer bij aanvang Machineblad Bijstellen