Nieuwe examenprogramma’s, pak je kans met BWI!
Sectoren en Profielen Techniek: Bouwen Wonen en Interieur Produceren Installeren Energie Mobiliteit & Transport Economie: Economie en ondernemen Horeca, bakkerij, recreatie Zorg & welzijn: Zorg en welzijn Intersectoraal: Eén profiel
Drie profielen techniek Per profiel zijn er vier profieldelen (exameneenheden) De vier profieldelen samen beheersen 50% van het examenprogramma De profieldelen worden centraal geëxamineerd
Totstandkoming profieldelen Alle richtingen in de sector vertegenwoordigd Wat is nu de grootste doelgroep/ doorstroom Aanspreken verschillende doelgroepen (niet alleen de concrete / praktische leerling, maar ook de creatieve en de ondernemer) Examineerbare eenheden (voldoende ‘gewicht’) Onafhankelijke eenheden
BWI Profiel Kernprogramma Hout- en meubelverbindingen Bouwproces en Bouwvoorbereiding Bouwen vanaf de fundering Hout- en meubelverbindingen Design en decoratie
Profieldelen Bouwproces en bouwvoorbereiding Bouwproject voorbereiden Bouwproces organiseren Maatvoeren en uitzetten Profielen en kozijnen stellen Bouwen vanaf de fundering Bekistingen en funderingen maken Opgaand werk metselen Isolatiematerialen verwerken Veilig werken op steigers en ladders Hout- en meubelverbindingen Werkstuk met enkelvoudige verbindingen maken Werken met elektrische en pneumatische handgereedschappen en houtbewerkingsmachines Design en decoratie Interieur-elementen ontwerpen Interieur-elementen maken Decoratie / ontwerpen Voorbehandelen en afwerken
Keuze delen Per profiel zijn er keuzedelen (50%) Een leerling kan 4 keuzedelen kiezen. Door de keuzedelen samen te stellen kan een leerling smal, breed of sector overstijgend worden opgeleid. Keuzedelen kunnen gekozen worden binnen of buiten de sector.
Keuze delen Een profieldeel(25%) uit een ander profiel kan als keuzedeel dienen Keuzedelen worden afgesloten met een schoolexamen Er is ruimte voor scholen/platforms/bedrijfsleven om eigen keuzeprogramma-onderdelen te ontwikkelen.
Keuze delen Schilderen/ afwerken van hout & stenen ondergronden Interieurbouw stands en betimmeringen Schoon metselwerk Constructieve aansluitingen en afwerking Gevelopeningen Onderhoud en renovatie Bijzonder metselwerk Interieurontwerp en design Daken- en kapconstructies Onderhoud van schilderwerk Wandafwerking Scheidingswanden Bouwrijp en woonrijp maken Vloeren Terreinafwerking Glas Schilderen, spuiten van metalen Bouwmethoden & bouwstijlen Meubel maken
Bouwen Wonen & Interieur Keuzedelen BWI Kernprogramma Bouwproces en bouwvoorbereiding Bouwen vanaf de fundering Hout- en meubelverbindingen Design en decoratie Bouwen Wonen & Interieur Wandafwerking Meubelmaken Afwerking hout en stenen ondergronden Bouwmethode & Bouwstijlen Creatieve leerling
Bouwen Wonen & Interieur Keuzedelen BWI Kernprogramma Bouwen Wonen & Interieur Schoon metselwerk Dak- en Kapconstructies Vloeren Onderhoud en renovatie Bouwvakker/ ZZP Bouwproces en bouwvoorbereiding Bouwen vanaf de fundering Hout- en meubelverbindingen Design en decoratie
Keuzedelen BWI Kernprogramma Kernprogramma Kernprogramma Kernprogramma keuzedeel 1 Keuzedeel 2 Keuzedeel 3 Keuzedeel 4 keuzedeel 5 Keuzedeel 6 Keuzedeel 7 Keuzedeel 8 keuzedeel 9 Keuzedeel 10 Keuzedeel 11 Keuzedeel 12 Kernprogramma Kernprogramma Kernprogramma Metselen Fijnhoutbewerken Infra Hout- en meubelverbindingen Bouwproces en Bouwvoorbereiding Bouwen vanaf de fundering Design en decoratie keuzedeel 13 Keuzedeel 14 Keuzedeel 15 Keuzedeel 16 keuzedeel 17 Keuzedeel 18 Keuzedeel 19 Keuzedeel 20 Kernprogramma Kernprogramma Kernprogramma Bouwen Wonen & Interieur Timmeren Schilderen en afwerken
Kernprogramma Drie delen A: Algemene kennis en vaardigheden B: Professionele kennis en vaardigheden C: Loopbaanoriëntatie en -begeleiding Het kernprogramma is verweven in de profiel- en keuzedelen Kernprogramma bestaat uit vaardigheden die voor alle techniekleerlingen gelden.
Kernprogramma in de context Het kernprogramma wordt beoefend en getoetst in de context van het profiel Meten Meten binnen BWI is wezenlijk anders als meten in de PIE Tekening lezen Tekeninglezen in de PIE is wezenlijk anders dan tekening lezen in de Mobiliteit
Wie wil ik aanspreken?
Schema voor mijn school
Platform BWI Invulling op uw school Hoe leerlingen te werven Helpen kiezen van de keuzedelen Samenstellen lesmateriaal Persoonlijk contact via regiocoördinator
Vragen?