Uw wereld draait door Logius 9 mei 2017
MijnOverheid draait met u mee Doorontwikkeling in 2018 en daarna Matthijs Claessen Lotje Meijknecht Twitter mee via #UWDD & @Logius_minbzk Code voor Mentimeter: 795793
MijnOverheid: situatie 2017 Gebruikers Governance 6,5 mln RR DV, Afn Raad en BZK Functionaliteiten Stuurgroep Vernieuwing BB, LZ, PG, +notificatie Berichtenvoorziening Afnemers Financiering 315 (BB), 16 (LZ), 8 (PG) B&E, geen doorontwikkeling Beheer en exploitatie Visievorming GLOBE en Framework Portalenvisie / Federatief stelsel
Relevante ontwikkelingen Migratie Berichtenbox (GLOBE) Doorbelasting GDI Doorontwikkeling GLOBE (voor ondernemers) Rapporten Maak Waar! Mijn Overheid voor Ondernemers (Studiegroep Informatiesamenleving en Overheid) Interactie strategie De Digidelta: samen versnellen (evaluatie van de NCDO) Machtiging voorziening Verkenning federatief stelsel 13 november 2018 |
Van verzuiling naar optimaal aanbod
Digitale dienstverlening Ontkoppeling is nodig systeem systeem systeem Belastingdienst VNG VROM EZ SZ BZK KVK …. mijn BD kanaal xyz mijn kadaster Ondernemers Plein mijn UWV mijn overheid mijn KVK Portalen Probleem: verzuilde dienstverlening, suboptimalisatie, .. In een maatschappij die steeds meer gecombineerde en wisselende dienstverlening vraagt Oplossing: zorg dat meer flexibiliteit mogelijk is door ontkoppeling -verander lokaal met minder impact op de keten -voer veranderingen door per afnemer in eigen planning en timing Het invoegen van deze laag maakt het mogelijk om de zaken tussen burgers /bedrijven en (aangesloten) overheden als een geheel te presenteren, zonder achterliggende processen te veranderen. Dit maakt de IT operatie eenvoudiger, zoveel eenvoudiger dat het opweegt tegen een meer ingewikkelde afstemming bij set-up Het minimaliseert het gevaar van inconsistente of foutieve informatie. Bij veranderende processen van de overheid, bijv. verplaatsingen van uitvoering, kan dit gebeuren zonder impact op burgers en bedrijven Kosten benchmark …. ontkoppelde voorziening Belasting-dienst Gemeentes Kadaster RVO UWV … Handels register … Diensten
Burger en Bedrijven staan centraal systeem systeem systeem KVK Belastingdienst VNG VROM …. SZ EZ BZK mijn BD kanaal xyz balie abc virtuele balie app’s, api’s mijn UWV … mijn overheid mijn KVK Portalen Profiel Machtigen Authentiseren Kanalen content Probleem: verzuilde dienstverlening, suboptimalisatie, .. In een maatschappij die steeds meer gecombineerde en wisselende dienstverlening vraagt Oplossing: zorg dat meer flexibiliteit mogelijk is door ontkoppeling -verander lokaal met minder impact op de keten -voer veranderingen door per afnemer in eigen planning en timing Het invoegen van deze laag maakt het mogelijk om de zaken tussen burgers /bedrijven en (aangesloten) overheden als een geheel te presenteren, zonder achterliggende processen te veranderen. Dit maakt de IT operatie eenvoudiger, zoveel eenvoudiger dat het opweegt tegen een meer ingewikkelde afstemming bij set-up Het minimaliseert het gevaar van inconsistente of foutieve informatie. Bij veranderende processen van de overheid, bijv. verplaatsingen van uitvoering, kan dit gebeuren zonder impact op burgers en bedrijven Kosten benchmark …. Regie op gegevens Data analyse Digimelding 2.0 Notificeren Inzage 2.0 Attenderen SBR Berichten Box Digipoort … Platform Belasting-dienst Gemeentes Kadaster RVO UWV … Handels register … Diensten
MijnOverheid brengt bij elkaar Optimaal Aanbod Toegang: App en meerdere portalen, hoger auth niveaus en -middelen Platform: distributie contactgegevens, toeleiden naar Toptaken; API Berichtvz. Diensten: profiel, notificeren, berichten, attenderen, inzage bronnen+ Slim Zaken Doen Toegang: meervorming & meertalig met machtiging van derden (professionals e.a.) Platform: sturen op gebruiker herkennen en erkennen, persoonlijke relevantie, beeld verrijken en slim aanbieden Diensten: aanvragen, betalen, trigger notificaties; life events gepersonaliseerd Gericht en persoonlijk Toegang: gebruiker centraal, bij burger en bedrijf is Platform: helpt proposities samen te stellen binnen en over diensten Diensten: ondersteunen transacties en geleiden burgers en bedrijven door het proces Huidig Aanbod Verzuilde dienstverlening
Nabije toekomst
Selectie uit bekende wensen en eisen Multimiddelen implementatie Regie eigen gegevens / Inzage+ Wensen ontrent berichten en stromen (omvang bericht / tweerichtingverkeer/notificeren) Optimaliseren digitalisering Klant centraal Personalisering in toeleiding
5. Contouren Roadmap MijnOverheid 2018-20 Taartpunten plaat 13 november 2018 | Voettekst
Stellingen 1. Burgers en bedrijven staan centraal, niet het proces van een uitvoeringsorganisatie. 3. We moeten nu afspraken maken en bouwen aan (het platform van) de toekomst. 2. Welke ingang een klant ook kiest, de informatie, de transactie en de resulterende dienst moeten in gelijke gevallen gelijk zijn. 13 november 2018 | Voettekst
Baby steps Wat vragen we u? Spread the word: Denk mee: de verregaande digitalisering heeft bestuurlijke aandacht, deze moet omgezet worden in actie en samenwerking. Denk mee: Visie Prioriteiten Planning
Vragen? Twitter mee via #UWDD
site mijn Overheid voor Ondernemers Legenda Huidige proces Globe Wenselijk processen voor o.a. ondernemers Aanpassingen aan processen om berichtenverkeer voor bedrijven met Globe te ondersteunen systeem Burger & Bedrijf perspectief GDI bouwstenen (generieke verwerking) Systemen Overheid (bedrijfsspecifieke Kanalen (presenteren) mijn BD call center abc app xyz … site mijn Overheid voor Ondernemers mijn Overheid Afnemers portaal mijnDigiD Tweeweg Bericht naar systeem halen Berichten inzien Deze laag zorgt voor gepersonaliseerde dialoog …. Berichten via ondernemersportaal Identificeren Machtigen Met bedrijfs-machtigingen Deze laag biedt generieke diensten/voorzieningen …. Inzage Notificeren en attenderen berichtenvoorziening Koppelvalk….REST API Digi koppeling bericht verzenden Bericht aan bedrijf verzenden Belasting dienst UWV Kadaster Gemeente … … BKR Berichten opslag ABC Systeem Y Globe Doorontwikkeling – Overzicht en Plateauplanning slide 22 april 2017