HET KAN Cognitieve gedragstherapie bij mensen met een verstandelijke beperking Endang Rizzi 15 maart 2018.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

De (on)gezonde leerling?
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Gedragsproblemen
Screeningsprotocol psychosociale veerkracht
Frank en Raymond / Het Nieuwe Lyceum
Diseasemanagement in de praktijk
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Een aanzet tot deeltijdbehandeling
Psychotherapie bij ouderen
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
Hans Grietens Centrum voor Gezins- en Orthopedagogiek
E health binnen Ingrid van Vuuren en Petra Tamis december 2013.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Het Nieuwe Lyceum, 22 maart 2010
Autismespectrumstoornis
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Emilia Dejager, 1BATP B1 Pervasieve ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jeugdigen met een lichte verstandelijke beperking de Bildt, A., Kraijer, D.
Jongeren met een beperking
Verstandelijke beperking. Chromosomale aandoeningen Prenatale diagnose Postnatale diagnose.
Verstandelijke beperking
Huisartsensymposium ‘Bariatrische chirurgie’ – Bariatrische psychologie Marjolein de Jong & Lale Ozer-Gok, verbonden aan de afdeling Medische Psychologie.
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Deel 1: Definitie, geschiedenis en prevalentie
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Het begrijpen van eetstoornissen
17 november 2010 Een complex probleem Passende zorg voor verslaafde justitiabelen met co-morbide psychiatrische problematiek en een lichte verstandelijke.
Oriëntatie op het beroep
Ouderschap en psychiatrie Ouders met een psychotische stoornis.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Week 6 GGZ Preventie en psycho-educatie
Oriëntatie op het beroep
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
GemeenteZorgkantoor (AWBZ) Zorgverzekeraar (ZVW) Zorgverzekeraar (ZVW) UWV /CWI / bedrijfsarts Werkgevers / scholen / Zelf betalen Netwerkpsychologen.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Verslaving en psychiatrie een gedwongen huwelijk? Heerenveen 17 sept 2014.
Autismespectrumstoornissen Ina Van Berckelaer- Onnes.
Ontwikkelingspsychologie Ontwikkelingspsychologie = de psychologie van de ontwikkeling van de persoonlijkheid.
18-/18+ of transitiepsychiatrie? Ambities ggz: pleidooi voor een levensloopbenadering Adolescentie is de psychologische ontwikkeling van de jongere naar.
Oog voor Jongeren met een licht verstandelijke beperking Jopie Nooren Voorzitter Raad van Bestuur Lunet zorg 3 september 2012.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Dementie en een verstandelijke beperking
IHT en psychotherapie / systeemtherapie in de acute fase
Dr. Alyt Oppewal AVG opleiding
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Hoofdstuk 7 Assessment Perspectives and the Human Matrix: Brigdes to Effective Treatment Planning in the Initial Interview.
Communicatie met LVB-ers, maatwerk!
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Diagnose en classificatie in de Psychiatrie
Aanpakken! CGT behandelmodule voor volwassenen
Kenniskring jobcoaching SBCM
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
Jeanet Nieuwenhuis, (beleids)psychiater VGGNet en junior onderzoeker
Workshop Paniek de Baas
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
JEUGDzorg - voor wie?.
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
drs. Marije van Dalen Promovenda/psycholoog-onderzoeker
Transcript van de presentatie:

HET KAN Cognitieve gedragstherapie bij mensen met een verstandelijke beperking Endang Rizzi 15 maart 2018

Wat zou je doen met een miljoen? De Rotonde Expertisecentrum VG-GGZ

Het Project Verschillende modules ontwikkeld Centrum Verstandelijke Beperking en Psychiatrie: 1) Trekthermometer 2) TERP-training 3) Werkboek verslaving GGZ Rivierduinen, Kristal 1) Pretreatment CGT 2) zelfbeeldmodule 3) CGT bij depressie 4) CGT bij paniekstoornis 5) CGT bij sociale fobie 6) CGT bij obsessief compulsieve stoornis 7) ERT voor mensen met een IQ < 70

Zwakbegaafdheid en verstandelijke beperking (1) V-code IQ 70-85 Wonen en werken in de maatschappij. Werken betaald in het vrije bedrijf, soms sociale werkvoorziening na lager onderwijs/ LOM school/Praktijkschool. Zelfstandige woning meestal zonder ambulante woonbegeleiding. Onderhouden van relaties en gezin. Ontwikkelingsleeftijd vanaf 12 jaar Lichte verstandelijke beperking IQ 50/55-70 + beperkingen in adaptief functioneren Meestal geen diploma. MLK onderwijs en stages. Wonen meestal met 24-uurs begeleiding of steunpunt Maar lang niet altijd! Relaties onderhouden en opvoeden kinderen vaak moeilijk. Ontwikkelingsleeftijd 7-12 jaar

Zwakbegaafdheid en verstandelijke beperking (2) Matige verstandelijke beperking IQ 35/40-50/55 + beperkingen in adaptief functioneren Niet in staat zelfstandig te functioneren. Zmlk onderwijs, dagbestedingsplek. 24 uurs begeleid wonen. Ontwikkelingsleeftijd 4 – 7 jaar Ernstige verstandelijke beperking IQ < 40 + beperkingen in adaptief functioneren Op vrijwel alle terreinen afhankelijk van anderen. Weinig tot niet in staat verbaal te communiceren. Verbale communicatie begrijpen vaak moeilijk. Ontwikkelingsleeftijd < 4 jaar.

Diagnostiek van de Verstandelijke Beperking * + Gelijktijdig aanwezige tekorten in of beperkingen van het huidige aanpassingsgedrag op tenminste twee van de volgende terreinen: communicatie, zelfverzorging, zelfstandig kunnen wonen, sociale en relationele vaardigheden, gebruik maken van gemeenschapsvoorzieningen, zelfstandig beslissingen nemen, functionele intellectuele vaardigheden, werk, ontspanning, gezondheid en veiligheid. Niveau van functioneren Cognitieve ontwikkelingsleeftijd DSM-IV-TR (IQ)* Zwakbegaafd Vanaf ongeveer 12 jaar ± 71-84 Lichte verstandelijke beperking Ongeveer 7-12 jaar 50/50 tot ±70 Matige Ongeveer 4-7 jaar 35/40 tot 50/55 Ernstige < 4 jaar 20/25 tot 35/40 Zeer ernstige/diepe verstandelijke beperking < 2 jaar < 20

Prevalentie Ca. 15% van de bevolking heeft een IQ < 85

Verstandelijke beperking in Nederland 16.800.000 inwoners IQ < 70: 112.000 tot 380.000 70 < IQ > 85: 2,2 miljoen (schatting van het sociaal cultureel planbureau)

DSM-IV-TR/DSM 5 criteria Geen strikte IQ grenzen meer Een beoordeling van het functioneren op cognitief, sociaal en praktisch vlak bepaalt welke classificatie passend is The conceptual domain includes skills in language, reading, writing, math, reasoning, knowledge, and memory. The social domain refers to empathy, social judgment, interpersonal communication skills, the ability to make and retain friendships, and similar capacities. The practical domain centers on self-management in areas such as personal care, job responsibilities, money management, recreation, and organizing school and work tasks.

Sociaal-emotionele ontwikkeling Zelfde ontwikkelingsfasen Tragere ontwikkeling Eerder stagnatie Belangrijk om de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling in verhouding tot elkaar te zien!

Disharmonische/discrepante profielen Als de cognitieve ontwikkelingsleeftijd ≠ emotionele ontwikkelingsleeftijd ≠ sociale ontwikkelingsleeftijd ≠ praktische vaardigheden Hoog risico op overvraging (en soms ondervraging) N.b. De mate van de beperking wordt bepaald door het laagste niveau! Het niveau kan afhankelijk van de context hoger of lager zijn!

Psychiatrie Klachten uiten zich anders Onderdiagnosticering Hoort bij VB Moeilijk onder woorden kunnen brengen Comorbiditeit > met name veel psychosociale problemen DM-ID Syndromen Syndroom van Down Prader Wili VCF-syndroom

Dubbel diagnose: Een verstandelijke beperking én psychiatrie Ca. 30-40% van de volwassenen met een verstandelijke beperking heeft een psychiatrische stoornis Ca. 10% van de reguliere populatie heeft een psychiatrische stoornis veel hoger risico!

Oorzaken verhoogd risico Biologisch Organiciteit, syndromen Sociaal Kwetsbaar voor trauma, onvoldoende aansluiting omgeving, psychosociale problematiek Psychologisch Laag zelfbeeld, beperkte coping Ontwikkelingsfactoren Hechting, beperkt begripsvermogen ?

Mengbeelden Psychose/autisme psychose/borderline Autisme/ADHD borderline/PTSS

Integratieve diagnostiek

Behandeling

Voorwaarden voor de behandeling Cognitieve gedragstherapie: IQ>55 Gedragstherapie: IQ<55 Stabiliteit in de sociale context Betrokkenheid van steunsysteem NB. Zoveel mogelijk aansluiten op de reguliere zorgprogramma’s: CGT en farmacotherapie

Beperkende factoren in de behandeling Beperkt begrip Kortere aandachtspanne Beperkt (zelf)inzicht Moeite met het leggen van verbanden Beperkt vermogen zich in een ander te verplaatsen Moeite generaliseren naar andere context Informatie beklijft minder goed Lastiger om op afspraken te komen Moeite huiswerkopdrachten te doen Hoge, irreële doelen

Houding van de therapeut in de behandeling Bied regelmaat en voorspelbaarheid Wees consequent Wees geduldig Wees ondersteunend en bied extra hulp Richt je op het positieve Wees duidelijk in wat je verwacht

Aanpassingen aan de behandeling Concretiseren Visualiseren Flexibiliteit Creativiteit Directief Brede inzet - Nauwe samenwerking met (keten)partners - Omgeving betrekken - Multidisciplinair Langer durend Meer op locatie Vaker individueel/kleinere groepen

Effecten van de behandeling Vanuit de wetenschap Over algemeen positieve effecten (Didden 2007, Schuringa et al., 2009) Meta-anlyse studie Vereenooghe en Langdon, (2013): CGT redelijk effectief bij agressieproblematiek en depressie. Individuele therapie effectiever dan groepsbehandeling CGT is effectief in de behandeling van depressie bij mensen met een licht verstandelijke beperking (MacGillery & Kerschaw, 2015)

Effecten van behandeling (2) Vanuit de praktijk klachtenreductie accepteren van klachten en daardoor minder last betere aanpassing omgeving zelfvertrouwen is toegenomen medicatie afname Patiënten rapporteren meer tevreden te zijn over hun leven (ORS en SRS)

De ontwikkelingen in het land Toenemende erkenning Groeiend aantal behandelcentra Binnen VCGt tevens een aparte sectie voor mensen met een verstandelijke beperking Noodzaak ontwikkelen

Wensen voor de toekomst Meer onderzoek naar de effectiviteit Onderzoek naar de werkzame factoren Landelijk meer met elkaar delen

Leiden Leidschendam Gouda

Bedankt voor uw aandacht! Vragen? Bedankt voor uw aandacht!

Endang Rizzi GZ-psycholoog i. o. t. Klinisch Psycholoog E Endang Rizzi GZ-psycholoog i.o.t. Klinisch Psycholoog E.Rizzi@rivierduinen.nl