Break-outsessie Digitale Bronnen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in het Nederlandse bibliotheeklandschap Bas Savenije (KB), OCLC Contactdag 31 oktober 2013.
Advertisements

Dimitri Brosens & Bart Goossens Informatie & Datacentrum INBO OMGAAN MET ONDERZOEKSDATA: INBO.
EBSCO DISCOVERY Els Schaerlaekens Tom De Mey.
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Advies databankarchivering COP Documentbeheer en archivering III 25 november 2008.
Basis van digitaal collectiemanagement
Een korte blik op het E-depot
Metasearch wat is het probleem bij de oplossing? welke oplossing bij welk probleem?
HALLO OPLETTEN : Waarom sql DOEN : Introductie opdracht
1 Omgaan met onderzoeksdata: beheer van onderzoeksdata in uw instelling Inleiding bij de studiedag georganiseerd door VVBAD, aan de Universiteit Antwerpen,
Primaire OnderzoeksData In Utrecht Makkelijk toegankelijk een podium voor uw waardevolle onderzoeksdata.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie UKB-studiedag 16 mei 2002.
Onderzoeksdata in de Bibliotheek: Tijd voor een nieuw Informatie-specialisme? Ervaringen uit de praktijk Rob Grim Research Data Specialist/e-Science Coordinator.
1 OMI Technisch ontwerp. 2 Technisch ontwerp ‘content’ Veel breder dan business portals (Carlson) Verschillende aspecten / aandachtspunten:
Voor aanvang college afwisselend slides 1, 2, 3, 4, 5 , 6, 7, 8, 9, heen en terug zien via enter / backspace.
DANS is een instituut van KNAW en NWO Data Archiving and Networked Services NARCIS: nationale portal van onderzoekinformatie Elly Dijk SURFacademy ‘CRIS.
Data Archiving and Networked Services DANS is een instituut van KNAW en NWO Open access tot surveydata Peter Doorn Directeur DANS Nederlandstalig Platform.
Digitalisering Digitale duurzaamheid Hans Jansen 11 december 2008.
Informatieplattegrond
Your GateWay to the Finest Academic Research papers in the Netherlands Technische aspecten: de ARNO archive server Thomas Place KUB.
Wetenschap ontsloten bestuurlijke visie op digital repositories Wim Kardux lid College van Bestuur Universiteit Utrecht Reclaiming Academic Output De.
Bibliotheek in de wolken vorm en inhoud van informatie.
Bas Savenije Bibliothecaris van de Universiteit Utrecht Utrecht, 10 juni 2005.
Datasets, verrijkte publicaties …en de rol van DANS 1Maarten Hoogerwerf, , NVB.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Hoofdstuk 4 – Gegevens analyseren
BOM-VL WP1 Gebruikersnoden Overzicht onderzoekstaken Gert Nulens IBBT/SMIT Vrije Universiteit Brussel.
De openbare bibliotheek in verandering Presentatie bibliotheekvernieuwing in West-Friesland M. van Wijk Mei 2008, Stede Broec.
AGORA is méér dan een gebouw. Het is een concept: “een sociaal kruispunt van informatie, technologie en dienstverlening.” Dienstverlening Ruime openingstijden.
Data Maarten Terpstra en Peter le Clerq. 1.Wij denken dat bedrijven in toenemende mate data gebruiken voor toepassingen in marketing, sales, service,
EhBIB Search Eenvoudig en geavanceerd zoeken Zoekresultaten weergeven.
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
19 juni 2008 PRESERVERING Van beleid naar praktijk.
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Kennismanagement & Sociale media
1 OMI Digitaal publiceren in bredere context.
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie Conclusies.
KB Research Lab Lotte Wilms, Afdeling Onderzoek.
Schets van het landschap Deel B Presentatie RDNL
Van librije tot digitale bibliotheek: de universiteitsbibliotheek utrecht eric sieverts.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Rotterdam, 00 januari 2007 Project 3 Vrijdag 21 november 2014 Verzamelen, analyseren en presenteren van gegevens.
Beheer van Onderzoeksdata (RDM) Hannelore Vanhaverbeke – DOC Jan Ooghe, Kristel Hoydonckx – ICTS TOB project o.l.v. Hilde Van Kiel - UB.
FRED TRUYEN HANS COPPENS BRUNO VANDERMEULEN Doelstelling  Verantwoord omgaan met informatie op 3 niveaus: Zorgvuldig beheer van informatie Verantwoordelijkheid.
1. 1 Digitale interacties aangepast aan de burger/ondernemer o digital first o 1 uniek loket (vlaanderen.be) o toestelonafhankelijk o gebruik e-loket.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
EContentplus Chris De Loof Europeana en zijn sattelietprojecten Jubelparkmuseum, Brussel 8 januari 2009 Nationale ATHENA Workshop België.
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
GBIF NODES Committee Meeting Copenhagen, Denmark 4 th October 2009 De GBIF Integrated Publishing Toolkit Alberto GONZÁLEZ-TALAVÁN Programme Officer for.
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
Forum Standaardisatie Het belang van open standaarden Presentatie voor FOBID RDA bijeenkomst 29 september 2016 Marijke Abrahamse.
Metadata Het organiseren van informatie Tjalling Gelsema.
Webcare en ZGW Dimpact 10 jaar! Frank Bruijninckx 17 november 2016.
Kathleen D’hanis – november 2016
De Who – Wat moet de bibliotheek ermee?
HOE KRIJG IK DE PDF? ALLE MANIEREN OM DE FULL-TEKST TE VINDEN VAN WETENSCHAPPELIJKE ARTIKELEN (MET OF ZONDER HULP VAN DE BIBLIOTHEEK…) Het bespreken van.
HIVE-pilot: van LCMS naar Onderwijsrepository
I-lab Waarom dit project, wat is het, wat is de stand van zaken en wat levert het op voor de onderzoeker?
RVC – Clinical Assistant
International Image Interoperability Framework (IIIF)
Afstemming OCLC – KB OB contract
Informatiegestuurd voor de gemeente Den Haag
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Break-outsessie Digitale Bronnen Tom Willaert Studiedag WDI Laura Mesotten Competent content Brussel 24 april ‘18

Wie zijn wij? Tom Willaert Laura Mesotten tom.willaert@kuleuven.be Digital scholarship Artes, onderzoeker Faculteit Letteren Laura Mesotten laura.mesotten@kuleuven.be Procesverantwoordelijke onderzoeksondersteuning/stafmedewerker Artes

Intro Brede publiek en professionele onderzoekers hebben vandaag toegang tot ongekende hoeveelheden data en informatie Digitalisering en ‘big data’ brengen mogelijkheden en uitdagingen met zich mee Onderzoeksdomeinen en –gemeenschappen in verandering Zie clip ‘Big Data + Old History’

Intro Mogelijkheden van ‘big data’ Vanuit bureaustoel toegang tot grote hoeveelheden informatie Gegevens zijn op verschillende manieren doorzoekbaar Fulltext Machine-leesbare bestanden Text mining Vragen beantwoorden die we eerder niet konden stellen Hoe evolueert de perceptie rond fenomeen X in geschreven bronnen uit de periode x-y (zie bv. google ngram viewer)

Intro Uitdagingen van ‘big data’ Overaanbod aan informatie Materiaal op verspreide locaties Combinaties van digitale en analoge bronnen Veel is gedigitaliseerd, maar lang niet alles Niet alles wat is gedigitaliseerd, is ook toegankelijk ‘Vluchtigheid’ van digitale data en media Vragen meer onderhoud dan ‘analoge’ gegevens Combinaties van gestructureerde en ongestructureerde data Databases Tekst, afbeeldingen, … Veranderende onderzoeksvragen en types onderzoek

Intro Om te kunnen functioneren in het digitale landschap hebben kenniswerkers vandaag uitstekende informatievaardigheden nodig Informatie filteren uit e-mailberichten Google search

Intro Hoe kunnen informatieprofessionals onderzoekers en het brede publiek helpen om die vaardigheden te ontwikkelen? Niet alleen informatie terugvinden (collectiebeheer, enz.), maar ook ondersteuning bij de eigenlijke analyse van de data (data uit bronnen extraheren, inzicht verwerven) Hulp bij beheer van onderzoeksgegevens in alle fasen van de ‘data life cycle’ Rode draad: kunnen samenwerken met ‘machines’ (zoekalgoritmes, enz.); data voorbereiden zodanig dat ze zowel door mensen als machines kunnen worden geïnterpreteerd.

Focus van deze presentatie Overzicht van de data life cycle Verschillende fasen die (onderzoeks)gegevens doorlopen van de bron tot de uiteindelijke publicatie van de resultaten Vier kerncompetenties die centraal staan in verschillende fasen van de cyclus Construeren en beheren van databases Text mining Datavisualisaties Data delen en publiceren (via niet-gedrukte kanalen) Vragen en input na elk item

Vragen intro Welk soort vragen krijgen jullie doorgaans van jullie onderzoekers? Werken jullie samen met verschillende disciplines? Wat zijn terugkerende vragen over de grenzen van disciplines heen? Waar zitten eventueel verschillen?

De data life cycle ‘Bronnen’ vs. ‘data’ Onderzoeksdata

De data life cycle Model voor verschillende fasen van onderzoeksproject met aandacht voor transformaties van data Verschillende interpretaties (afhankelijk van instelling, domein, enz.) Verschillende manieren waarop wetenschappelijke bibliotheken, universiteiten ondersteuning kunnen bieden (via infrastructuur, training, enz.) Belangrijk in de context van research data management (goed beheer van onderzoeksgegevens)

De data life cycle Study the concept - ‘voor je begint’ Data collection - verzamelen van data Data processing - verwerken van data Data archiving - bewaren van data Data distribution & discovery - data delen en ontdekken Repurposing - hergebruik https://admin.kuleuven.be/icts/onderzoek/dlm/DLMnl

https://admin.kuleuven.be/icts/onderzoek/dlm/DLMnl

Vragen data life cycle Werken jullie samen met andere diensten rond de analyse en het beheer van onderzoeksdata? Hoe verloopt die samenwerking? Hoe gaan jullie om met eventuele weerstand?

Kerncompetenties 4 kerncompetenties die in verschillende stappen van het onderzoeksproces aan bod komen Databases Datavisualisaties Text mining Data delen Competenties liggen in lijn van kerntaken informatieprofessionals

Databases (1) Alomtegenwoordig in onderzoek Doelstelling Digitale bibliotheek Refentiemanagementsoftware Onderzoeksdatabases Doelstelling Ongestructureerde/semi-gestructureerde gegevens (tekst, afbeeldingen, geluidsfragmenten) opslaan in gestructureerd en dus beter doorzoekbaar formaat

Databases (2) Datamodellen Zoektalen/markuptalen Tabellen Relationele databanken Graph databases / linked data Zoektalen/markuptalen SQL XML/Xpath

Datavisualisaties (1) Gegevens inzichtelijker maken Tendensen/patronen blootleggen Anomalieën blootleggen Exploratieve analyses Onderzoeksresultaten presenteren Tooling R/Python Excel (!)

Datavisualisaties (2) ‘Geletterdheid’ in het aflezen van datavisualisaties Manipulatie, ‘fake news’

Text mining Informatie uit teksten filteren zonder teksten effectief te moeten lezen Distant reading Tools zoals Voyant Tools, AntConc NLP-toepassingen Automatische classificatie van documenten Named entity recognition (extractie van metadata)

Data delen Inzetten op proactieve dienstverlening “Library-centric” (collectie) “scholar-centric” (scholarly communication) Jingfeng Xia & Yue Li (2015) Changed Responsibilities in Scholarly Communication Services: An Analysis of Job Descriptions, Serials Review, 41:1, 15-22, DOI:10.1080/00987913.2014.998980

Data delen Open access models Persistent identifiers Partnerships Special funds Self-archiving / Institutional repositories Persistent identifiers Copyright / Open licensing

Vragen competenties Wat zijn jullie ideeën over deze competenties? Wat ontbreekt? Welke competenties gebruiken jullie het vaakst om onderzoekers te bedienen? Waar winnen jullie informatie in?

Conclusies Naast technische skills ook ‘soft skills’ van belang (dataprofessional als onderzoeker) Domein en gemeenschap in voortdurende verandering

Vragen wrap-up Hoe kiezen jullie een focus? Wat beschouwen jullie als kerntaak, wat als afleiding? Toekomstplannen (inzake beleid, ondersteuning, infrastructuur)?