Waarom HR en Marketing moeten blenden Employer Branding Waarom HR en Marketing moeten blenden
Waarom deze conferentie? Toenemende druk op de arbeidsmarkt West-Vlaanderen: enkel nog structurele werkloosheid Bepaalde profielen: ondervinden problemen in heel Vlaanderen Bedrijven hun groei moeten vertragen Verder toenemen!! Geen Google- of Microsoft-verhalen Wel verhalen: die u moeten aanzetten om na te denken om creatief te zijn en zorgen dat je met beperkte middelen veel kan doen
Marketing Zorgen dat er een sterk merk is in de markt In de markt Bekendheid genereren Differentiëren Competitief zijn Zorgen dat klanten zich thuis voelen binnen het bedrijf en loyaal blijven Proactief op zoek gaan naar nieuwe klanten Met de juiste communicatiemix de juiste klantensegmenten bereiken met de juiste boodschappen
HR Zorgen dat er een sterk merk is in de arbeidsmarkt In de markt bekendheid genereren differentiëren competitief zijn Zorgen dat medewerkers zich thuis voelen binnen het bedrijf en loyaal blijven Proactief op zoek gaan naar nieuwe medewerkers Met de juiste communicatiemix de juiste “profielen” bereiken met de juiste boodschappen
Employer branding Deel van een groter geheel Intern en extern In elk (HR-)proces en elk (HR-)beleid zijn er kansen Sollicitatieproces Onboarding Salarisbeleid Carrièrebeleid Leiderschapsstijl Offboarding Etc. Zorgen dat de doelstellingen/KPI’s behaald worden
Waar staan we in Vlaanderen? Een meerderheid van de bedrijven... ...ervaart een krappe arbeidsmarkt ...ondervindt problemen om mensen te vinden ...raakt met name moeilijk aan technische profielen, IT en sales ...leeft employer branding “nog” niet en heeft geen plan ...doet geen onderzoek naar employer branding ...heeft geen KPI’s …(hoofd)verantwoordelijkheid : werving en selectie maar andere functies betrokken ...betrekt Marketing hier niet bij ...gebruikt meer dan 5 kanalen om mensen te zoeken ...en daarbij zijn interim, de bedrijfswebsite en jobsites de belangrijkste Samengevat: we staan nog niet ver met employer branding en vallen nog helemaal terug op de klassieke manieren en leggen de verantwoordelijkheid te laag in de organisatie
Welke waarden zijn “populair”?
Employer Brand Index Size Seduce Star Brand Identity Brand Personality How is your organisation perceived on functional attributes? How is your organisation perceived on emotive attributes? Brand Reality visible challenge atmos-phere balance CSR security job content top quality entrepre-neurship emotive fun people oriented feel at home honest strong competent status innova-tive What is potential looking for? salary(*)