Waarom worden mensen crimineel?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Advertisements

Casuswerk Bachelor Maatschappelijke Veiligheid.
Gemiste Kansen Culturele diversiteit en de jeugdzorg
De pluriforme samenleving
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Afstand en toenadering Jaarrapport Integratie 2008 Toelichting door Jan Latten.
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
… als voorwaarde voor verantwoordelijkheid (hoofdstuk 2)
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Training Risicovol middelengebruik signaleren bij jongeren
H ET BELEID VAN DE OVERHEID CRIMINALITEIT Zelfs problemen hebben recht op bestaan, los ze derhalve niet op. Karel Jonckheere: Vlaams schrijver en dichter.
Voortijdig schoolverlaten
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
VoorZorg Primaire preventie van kindermishandeling 2015.
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Jongeren en de publieke ruimte: Hangjongeren en straatcultuur
Ontwikkeling van het kind (0-12 jaar)
COLLEGE 6; KOHNSTAMM H9 Ontwikkeling in adolescentie.
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
Kind in ontwikkeling deel A Thema 3 Adolescent
Een onderzoek naar criminele jeugdgroepen op Curaçua.
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Levenslooppsychologie werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
JEUGDBENDES Junger-Tas, J., Steketee, M. & Moll, M. (2008). Achtergronden van jeugddelinquentie en middelengebruik. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut Stefanie.
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
1 § 1: Met elkaar omgaan p140 § 2: Verliefd, verloofd, getrouwdp142 § 3: Als de relatie stuklooptp144 § 4: Samen of alleen?p156 § -: Soms loopt het andersp148.
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
Geweld Geweld 1 Toets ethiek, intro.
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Geweld Geweld 1 Intro, definitie, soorten, statistieken.
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Rayandro ( ): wat ga je doen als je een kind hebt youtube
Pluriforme samenleving paragraaf 2
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
De sociaal-maatschappelijke dimensie
Waarom worden mensen crimineel
3. Oorzaken van criminaliteit
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Rayandro ( ): wat ga je doen als je een kind hebt youtube
Gedragsproblemen en stoornissen
Schizofrenie Jenniviëne Gosepa Ailnairis Belefanti Trejani Emerencia.
Gedragsproblemen en stoornissen
Diversiteit en integratie
Hoofdstuk 1 Wat is politiek?
Agressie Les 2.
Wat is criminaliteit? Thema Criminaliteit.
ADHD ADHD, als chaos overheerst Hermien De Backer Peter Raeymaekers
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Hoofdstuk 4: Met werk kom je verder.
Hoofdstuk 6: De verzorgingsstaat
Tekstboek: Interactieve opdrachten: Via SOM -> Leermiddelen Of
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Aangeboren of aangeleerd?
Opgepakt.. en dan? Criminaliteit.
Aangeboren of aangeleerd?
Hoofdstuk 3 & 4 Thema Jongeren.
Hoofdstuk 6:hoe krijgen we criminaliteit omlaag?
Thema: Wat is maatschappijleer?
Lectoraat Verslavingskunde
Observeren, rapporteren
Hoofdstuk 1.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 4
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Nadya Karim Criminaliteit Mavo 3.
Waarom gedraag ik mij zoals ik doe??
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Transcript van de presentatie:

Waarom worden mensen crimineel? Thema 7 Hoofdstuk 2

Risicofactoren Slechte opvoeding. Groepsdruk. Alcohol of drugs. Spijbelen en schooluitval. Biologische factoren Blijft lastig te voorspellen.

Maatschappelijke omstandigheden Minder strenge normen Minder sociale controle Opvallende groepen: Jongens en mannen Jongeren Niet westerse allochtonen

De wetenschap over criminaliteit Thema 7 hoofdstuk 3

5 theorieën Persoonlijkheidstheorie Bindingstheorie Aangeleerd-gedrag-theorie Etiketteringstheorie Gelegenheidstheorie

De persoonlijkheidstheorie Sigmund Freud Gevolg psychische stoornissen Oerdriften, seks en agressie Geweten Driften beheersen

Bindingstheorie Goede bindingen met familie, vrienden, klasgenoten etc. Geen crimineel gedrag. Iemand zonder opleiding, werk, relatie Eerder crimineel gedrag.

Aangeleerd-gedrag-theorie Sutherland Foute vrienden Als je vrienden of collega’s het gewoon vinden….

Etiketteringstheorie Eenmaal een misdaad begaan, dan word je anders behandeld Etiket ‘crimineel’ Crimineel gaat zich naar etiket gedragen. Alternatieve straffen, bureau Halt

Gelegenheidstheorie Kiezen wat is het voordeligst? Rekensommetje ‘Wat levert het op en wat kost het me’? Vb. beveiliging huis.

Huiswerk LB: blz. 130 t/m 133 WB: blz 155 t/m 160. Hoofdstuk 2: Waarom worden mensen crimineel? Niet maken: 4, 5, 10, en de pagina Ons beeld van criminaliteit Hoofdstuk 3: De wetenschap over criminaliteit Niet maken: 6, 7 en 8 Schooltv -> meer grip op criminaliteit Video: https://schooltv.nl/video/de-kennis-van-nu-in-de-klas-meer-grip- op-criminaliteit/#q=criminaliteit