Hoe duurzaam is School at Sea?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
Advertisements

Kunst, cultuur en duurzaamheid... Steven Vromman – Low Impact Man.
Kwantificeren van milieuprestaties van gebouwen.
Burundi. 3FM Serious Request vraagt dit jaar aandacht voor kinderen die sterven door diarree. Kinderen die eenvoudig te redden zijn met schoon water,
H1 wikken en wegen Paragraaf 1+2.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Gemaakt door Julie, Aliza, Betso, Wout En Thomas V.
Brainport 2020 Gamaakt door: Quincy wezenberg Danique sabel Joris koolen.
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Een project in het kader van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit
7.1: duurzame ontwikkeling
“Het leven van een wetenschapper op Antarctica.”
© de vries business consultancy, 2008
Vermelding onderdeel organisatie 1 3TU Masteropleiding Construction Management and Engineering (CME) De missie van CME in relatie tot de ontwikkelingen.
GRONDSTOFFEN & MATERIALEN
Het maken van een spreekbeurt
Wat kunt u eraan doen? EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Klimaatverandering.
Onze doelen en visie in beeld
Kindertraktaties maken
Afval en milieu Basisstof 4,5.
SOT REKENEN IN GROEP 1-2 Waar ben ik mee bezig?. WAT HEB IK GEDAAN: Interview leerkracht groep 1-2 Beginsituatie van de school geschetst Literatuuronderzoek.
Gemaakt door Rosan Derkx ik. Gemaakt door Rosan Derkx.
Wat kun je eraan doen? EUROPEAN COMMISSION Klimaatverandering.
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 1 Powerpoints staan op med.hro.nl/houmj/Klas_1BCEHI_Inductief/
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Competentiegebied 3: Voorwaarden scheppen voor opvoeding & ontwikkeling. GEMAAKT DOOR: AYSUN, ANNA EN TESSA.
Kritisch denken ‘vertaald’
Hoofdstuk 2 Sportvoeding voor betere prestaties.  10:45 Terug blik vorige week  10:50 Opdracht schijf van vijf vergelijken met de voedselpiramide 
Kosten en Waarden C2C ontwerp Mariska van Dalen Gecertificeerde Cradle to Cradle consultant
L3 en L4 Zeeklassen Nieuwpoort.  GWP = geïntegreerde werkperiode: ◦ de leerlingen leren om van huis te zijn (zelfstandigheid, weerbaarheid en wereldbeeld.
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
Duurzaamheid in afvalzorg Duiven 16 september 2010 Patrick van der Sanden.
~Guido Lek~. Kiezen voor techniek Dit project leert kinderen wat een sensor is. Dit project leert kinderen dat je technische oplossingen voor menselijke.
DUURZAAM ONDERNEMEN in het bedrijfsleven Een gezond, winstgevend en succesvol bedrijf door duurzaam ondernemen (SPRINT) MARKETING EN COMMUNICATIE.
Downsyndroom door naam. *Vandaag houd ik een spreekbeurt. *Het gaat over mijzelf. *Want het gaat over Downsyndroom. Spreekbeurt.
Duurzaamheid. Duurzaamheid afvalwaterketen WINNET, water innovatie netwerk
Welkom in groep 2!.
Het Cirrus Project: De Resultaten
VTR Bio-economie en de tropen
Les 5 Duurzame energie Deel 2
Passend onderwijs.
VLIR-UOS Actieplan 2016 Transport CO2 compensatie Sensibilisatie
Vmbo 2 economie Goede producten?
Duurzaamheid voedselketen.
humor in reclame, werkt dat ?
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Samen maken we Nederland aardgasvrij
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 2 Dag 1.
Les 3 Hoe onderzoek je de samenleving?
Waarom verpakken? Kwaliteitsbehoud houdbaarheid.
blok 2 les 2: taal thuis en op school
Voel je wel in je vel !.
volgende bladzijde terug
Wat heb je nodig: Pen en papier en een fototoestel.
Context- en concurrentieonderzoek
? Wie is dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het.
Waarom verpakken? Kwaliteitsbehoud houdbaarheid.
? Wie zijn dat? Ik weet het niet.  Ik VRAAG het. 2, 3, 4 personen.
Krachten in constructies
Waarom verpakken? Kwaliteitsbehoud  houdbaarheid.
Lessenserie: Voeding – mbo 2 Vak: burgerschap 2 Lesuren: Herkomst van voeding Eigen verspillingsgedrag.
Producten van TU Delft, SEC
Geef afval een nieuw leven
voorbeeld volgende bladzijde terug
Aantekening: Energie en grondstoffen
waar / niet waar EEN PRODUCT IS VOOR JE KLANT EEN CADEAUTJE
Hoofdstuk 2 Natuur en milieu
voorbeeld volgende bladzijde terug
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 3 Planet.
Transcript van de presentatie:

Hoe duurzaam is School at Sea? Ellen van Bueren/Aad Correlje / Theo Toonen September 21, 2018 TU Delft Faculteit Techniek, Bestuur en Management

Wat is duurzaamheid? September 21, 2018

Hoe meet je duurzaamheid? Definieer en meet indicatoren September 21, 2018

Levenscyclusanalyse (LCA) Meet prestatie product van wieg tot graf (of: van wieg tot wieg) September 21, 2018

Meten = weten ?? of ? September 21, 2018

Duurzaamheid = afweging van waarden September 21, 2018

Meetinstrumenten September 21, 2018

Meet nu jullie eigen duurzaamheid: hoe duurzaam is een schooldag? Groep 1 Groep 2 Een schooldag op zee Een schooldag van een kind in jullie gastgezin September 21, 2018 Eventueel ook: een schooldag thuis

Indicatoren (wat kun je ‘meten’) Activiteit Hulpmiddelen Gemaakt van Herkomst materialen Gepro-duceerd in Indicatoren (wat kun je ‘meten’) School/ leren Boek Schrift Pen Laptop etc. Hout Recycled papier Scandinavie Nederland China Grondstoffen Energie Water Emissies Leefkwaliteit Kosten (€) Mogelijkheid tot hergebruik of recycling Transport van en naar school Auto, fiets, te voet… Voeding Frisdrank Brood Rijst Kooktoestel … Kleding Jas, ondergoed, Hygiene Zeep, toilet, douche, zonnebrand, etc. Etc. September 21, 2018

Jullie analyse Prima! Trek desondanks conclusies: Vergelijk jullie schooldagen (bediscussieer) Noem 3 belangrijkste conclusies uit de vergelijking Hoe zou deze schooldagen (op zee, thuis, gastgezin) duurzamer kunnen? September 21, 2018

Een flinke klus… Spreek af hoe lang elke groep ermee bezig is. Eventueel kun je ervoor kiezen om 1 ‘thema’ (bijv. voeding) wat meer uit te diepen en de rest oppervlakkiger te benoemen. Spreek af wanneer je de resultaten uitwisselt/bediscussieert. Als je wilt, kijk ik naar jullie resultaten: e.m.vanbueren@tudelft.nl September 21, 2018