Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

Algemene Weetjes Over Tekst verklaren en het CSE.
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Informatieavond groep 4 5 september 2013
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Taal- en rekenbeleid Wie gaat wat doen? NL, wiskunde of schoolbreed
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1). Nico Interview op school (e2). Herman 5 leden, 2 opdrachten zelf bedacht: SV taalbeleidsplan van.
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
Een lessenserie van drie lessen
Taalbeleid.
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
Ervaringen Implementatie in Nederland
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
Begeleiden, hoe doe je dat?
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Samenvatting Havo 5.
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Vorige week Menukaart/woordweb Verzorgingsstaat
Blz. 98 Blok 4 5. Schrijfvaardig.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Het schrijven van een betoog
Centraal Examen Nederlands
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
– examentraining schrijven & taalportfolio
Virtual Reality in de les
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Dide Breuer.
Hoe de onderwijspraktijk aansluit op schoolse taalleerbehoeften
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Opdracht: SV hfst 6 Handb. Taalgericht Onderwijs (e1)
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Praktijk Opleiders Cursus
Hoe schrijf je een recensie?
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
taal speelt een rol in alle vakken
Het succes van de taalbewuste docent
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
NT2 in het PO en VO Hanna Kuijs hanna.
Een (informatief) Artikel schrijven
De zakelijke brief – schrijven 3.3
Feedback Reinier Geurts.
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
De leesstrategie voor begrijpend lezen
Cijferloos lesgeven bij talen
Transcript van de presentatie:

Elke les is een taalles Welke taalsteun hebben mbo-studenten nodig? Landstede MBO Harderwijk Tiddo Ekens, 27 maart 2018

Programma Kennismaking Waar gaat het om bij taalbeleid? Uitwisseling 1: welke taalvaardigheden beheersen studenten? Welke aanpakken zijn er? Wat werkt? Uitwisseling 2: welke taalsteun hebben studenten nodig?

Wat krijgen studenten bij Nederlands?

Taal volgens Inspectie, PISA, OESO taal- en rekenvaardigheid is sleutel tot succes in alle vakken: elke les is een taalles goede taal- en rekenvaardigheid leidt tot hoger eindonderwijs taal, rekenen en Engels zijn kernvakken

Uitwisseling 1: om welke taalvaardigheden gaat het? Welke taalvaardigheden moeten studenten beter beheersen om goed mee te komen in de opleiding? Wat doen jullie daar nu aan? Wat is het resultaat daarvan?

Ervaren knelpunten in alle vakken volgens docenten studenten lezen slecht, halen niet de kern uit een tekst studenten hebben een slechte woordenschat studenten formuleren onduidelijk en spellen slecht … studenten … doen maar wat denken niet na hebben een slechte werkhouding

Dienstverlenende werkzaamheden niveau 2, theorieboek, Traject Dienstverlening, ThiemeMeulenhoff

Dienstverlenende werkzaamheden niveau 2, werkboek, Traject Dienstverlening ThiemeMeulenhoff

Dienstverlenende werkzaamheden niveau 2, werkboek, Traject Dienstverlening. ThiemeMeulenhoff

Techniek, TransferE Elektrotechniek 1MK, theorieboek, ThiemeMeulenhoff, 2012

Techniek, TransferE Elektrotechniek 1MK, werkboek, ThiemeMeulenhoff, 2012  

Beveiligingsmedewerker niveau 2 In Orde Edu’Actief

Beveiligingsmedewerker niveau 2 In Orde Edu’Actief

Wat werkt? context bieden interactie bevorderen taalsteun bieden Bron: Handboek taalgericht vakonderwijs, Hajer en Meestringa, 2015

Drie didactische tips 1) Bied veel gevarieerde context aan een (persoonlijk) verhaal, actualiseer, breng het in het hier en nu, visualiseer (YouTube), eigen ervaringen… 2) Stimuleer interactie praten en schrijven, check-in-duo’s, modeling (voordoen, samen doen, zelf doen), overleggen … 3) Geef taalsteun schrijf het woord op, onderstreep, doe voor, maak een mindmap/woordweb, gebruik synoniemen, associeer, sluit aan bij eigen taal leerlingen…

Welke lessen lopen lekker? Wat gebeurt er dan? aansluiten bij drie basisbehoeften (Deci/Ryan, 1985/2000) relatie > ik hoor erbij, contact, interactie, elkaar zien competentie > ik kan het, niet te makkelijk, moeilijk maar haalbaar autonomie > ik kan het zelf, keuzevrijheid, zelf route bepalen, vrijheid in volgorde, product en proces

Enkele hulpmiddelen voor studenten stappenplan lezen afspraken antwoorden bij alle vakken woordenlijst schooltaalwoorden feedback geven op taalgebruik

Voorbeeld stappenplan lezen Voor het lezen 1 Kijk naar de titel, tussenkopjes, plaatjes en opvallende woorden. Beschrijf in enkele woorden waar de tekst volgens jou over gaat. Tijdens het lezen 2 Lees de hele tekst. Begrijp je wat er staat? Na het lezen 3 Beschrijf in enkele zinnen waar de tekst over gaat. Maak een mindmap of onderstreep de belangrijkste woorden en zinnen in de tekst.

Afspraken antwoorden formuleren 1 Laat bij elk antwoord ruimte over. Dan kun je er later nog iets bij schrijven. 2 Schrijf in hele zinnen. Gebruik bij elke zin een hoofdletter en een punt. 3 Let op je handschrift. Een ander moet het goed kunnen lezen. 4 Bij grotere opdrachten: herhaal de vraag in je antwoord. 5 Bij alle vakken lees je je antwoord terug om de spelling te checken. 

Feedback op taalgebruik geven kruisje in de kantlijn > er staat een spelfout in deze regel kringeltje onder zin of alinea > als de zinnen niet lopen vraagteken in de kantlijn > als je de inhoud niet begrijpt krulletje of vinkje in de kantlijn > mooie zin, wil ik vaker zien drie complimenten en één tip Vraagteken (begrijp het niet)

Cruciale schooltaalwoorden aangeven aantasten aantreffen aanvaarden aanvankelijk achten achtereenvolgens achterhalen afhankelijk zijn van afnemen anderzijds B baseren op beheersen behoorlijk behoren tot/bij beïnvloeden beoordelen beschikken over beschouwen beseffen bestemd zijn voor betrekkelijk betrekking hebben op bevatten blijken blz. bovendien C ca. combinatie, de conclusie, de conflict, het consequentie, de constateren   D d.m.v. dankzij definitief desnoods dienen voor dikwijls diverse

Uitwisseling 2: Welke steun hebben studenten nodig? Welke taalsteun hebben studenten nodig? Waar kun je morgen zelf al meer nadruk op leggen? Wat zeg je over vandaag tegen een collega die er niet bij kon zijn?

Bewust > bereid > bekwaam > wat is er aan de hand? wat is het probleem? bereid > welke rol wil/kan ik nemen? bekwaam > wat heb ik nodig om dat te kunnen?

info@ekens.nl www.ekens.nl/taalbeleid Meer informatie info@ekens.nl www.ekens.nl/taalbeleid