Marketing 2017 2018 Week 2, les 1 Enquêtevragen maken
Marketing 2017 2018 Doelstelling: (1) Dat je minimaal 3 verschillende eisen voor goede enquêtevragen kunt benoemen (2) Dat je zelf een enquêtevraag kunt opstellen, die aan gestelde eisen voldoet
Klassikale afsluiting Marketing 2017 2018 Stap 5 De Enquêtevragen Terugblik op stap 1 t/m 4 Klassikale afsluiting
Beoordeling & weging opdracht Marktonderzoek Presentatie 2 vs Inhoud 8 Marketing 2017 2018 Beoordeling & weging opdracht Marktonderzoek Presentatie 2 vs Inhoud 8 Variatie van de enquêtevragen 2 Kwaliteit Enquêtevragen + toelichting Inhoud: 4 van de 8
1. Stap 5: De Enquêtevragen Het maken van enquêtevragen Marketing 2017 2018 1. Stap 5: De Enquêtevragen Het maken van enquêtevragen Enquêtevraag: “Wat vindt u van de hotelprijzen in Rome?” Antwoord: …………………………………………………………………………….. “Vindt u de hotelprijs van Hotel Cesar in Rome ook niet duur?”
Het maken van enquêtevragen Marketing 2017 2018 Het maken van enquêtevragen Opzet: Jullie gaan ieder minimaal 2 enquêtevragen (p.p. incl. antwoordmogelijkheden) maken (10 min) Feedback op elkaars vragen (10 min) Per groep ‘1 vraag + antwoordmogelijkheden’ mailen naar: ej.toppen@noorderpoort.nl Vervolg feedback op elkaars vragen (5 min) Klassikale feedback op gemailde vragen (zie 3) (15 min) Klassikaal nalopen ‘instructie’ of er nog ‘tips’ missen (5 min) Zelfstandig verder uitwerken enquêtevragen (docent komt langs om feedback stap 1 t/m 5 te bespreken) Google eerst op ‘maken van enquêtevragen’ en ga dan aan de slag!
Marketing 2017 2018 2. Terugblik op stap 1 t/m 4 Stap 1 : Keuze onderwerp (handleiding, pag. 3: stap 1) Stap 2 : Formuleer de onderzoeksvraag Stap 3: Omschrijf de populatie Stap 4 : Hoe & waar gaan jullie enquêteren? ======================================= 10 maart
B. Open & gesloten vragen C. Meerkeuze & schaalvragen Marketing 2017 2018 A. De openingsvragen B. Open & gesloten vragen C. Meerkeuze & schaalvragen
De openingsvragen Man Vrouw Leeftijd Woonplaats (stad/provincie) Marketing 2017 2018 De openingsvragen Man Vrouw Leeftijd Woonplaats (stad/provincie)
Open vragen Verwerkingstijd Kwaliteit resultaten Tip: Marketing 2017 2018 Open vragen Verwerkingstijd Kwaliteit resultaten Tip: Eindig de enquête met een open vraag! Hierdoor geef je respondent de gelegenheid tot ‘eigen woorden’
C. Meerkeuze & schaalvragen Marketing 2017 2018 C. Meerkeuze & schaalvragen ‘voelt u zich wel eens onveilig op straat?’ nooit soms regelmatig vaak
‘voelt u zich wel eens onveilig op straat?’ Marketing 2017 2018 ‘voelt u zich wel eens onveilig op straat?’ nooit soms (1-2 x per kwartaal) regelmatig (3-5 x per kwartaal) vaak (> 5 x per kwartaal)
Goed Voldoende Neutraal Onvoldoende Slecht Marketing 2017 2018 'Schaalvragen': gradatie op schaal 5- of 7 puntsvragen Bijvoorbeeld: 'De service van Air China vind ik:' Goed Voldoende Neutraal Onvoldoende Slecht
'Schaalvragen’ bij een stelling (mening vragen): Marketing 2017 2018 'Schaalvragen’ bij een stelling (mening vragen): Bv.: ‘Turkije is een veilig vakantieland’ Helemaal mee eens Mee eens Neutraal Mee oneens Helemaal mee oneens
Rangorde bepalen (populariteitsvragen): Marketing 2017 2018 Rangorde bepalen (populariteitsvragen): Geef aan wat u bij een hotelovernachting belangrijk vindt belangrijk. (1 = meest belangrijk 5= minst belangrijk) Let op: U mag elk cijfer ( 1 t/m 5) een keer gebruiken! 3 Prijs Locatie Behulpzaamheid Personeel Aanwezigheid faciliteiten Kwaliteit bed 1 4 2 5
Marketing 2017 2018 Hoe ga je om met een groepslid die er vandaag en/of de 2e les niet bij is?
Volgende les (2e uur Marketing deze week): Alle vragen in concept klaar Vragen door een klasgenoot (andere groep) laten invullen + feedback Verwerken feedback Enquêtevragen ‘startklaar’! Inlevermap donderdag 22 maart: VERVALT!
3. Klassikale afsluiting (RZ2A) Marketing 2017 2018 3. Klassikale afsluiting (RZ2A) Go to www.menti.com and use the code 23 90 60
Marketing 2017 2018