Strafuitvoering in België. Dweilen met de kraan open?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Burgerarrest Het burgerarrest moet voldoen aan de volgende voorwaarden: - Er is sprake van een strafbaar feit - Er is sprake van een verdachte - Er.
Advertisements

Adolescentenstrafrecht
INTERNERING Joris Casselman
Vrijheidsberoving na een als misdrijf omschreven feit
Is er nog hoop voor geïnterneerden?
Kordaat straffen = straffen op maat 1 Annemie Turtelboom Minister van Justitie – Ministre de la Justice.
Katern Criminaliteit Maatschappijleer 2.
Eindelijk vrij! Een terugkeer naar (n)ergens: invrijheidstelling van illegale gedetineerden Femke Terryn 1BASWC.
Lezing Tineke Strik universitair docent Migratierecht Radboud Universiteit Nijmegen.
1.1: in de naam der wet Nakijken Intro HC Opdracht Opdracht bespreken
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoe verloopt een proces?
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
Hoofdstuk 7: Nederland een rechtsstaat Hoe worden rechten gegarandeerd?
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
Homofobie: Tendezen, meldgedrag en uitdagingen
Gendercrime Aanpak PZ Gent van homofobe en transfobe misdrijven.
 Problemen in huidige hulpverlening met overlapping, gebrek aan samenwerking,…  Andere organisatie van hulpverlening aan minderjarigen uit: › Algemeen.
Seminar 23 april 2014: Uw rechten en plichten bij een inval
Vrouwe justitia.
Inleiding Recht en rechtspraak Rechterlijke organisatie Rechtbank
Materieel Strafrecht Hfdst 8 blz
Hoofdstuk 4: u wordt veroordeeld tot …
Hoofdstuk 3: recht in hun schoenen
Hfdst 15 strafprocesrecht
Hfdst. 9 De strafbepaling
Rechtsstaat 22 april Rechtsstaat 22 april 2008.
Strafrecht en Strafvordering
Het strafproces in een rechtsstaat
Evenwicht in de machtsindeling
Het misdrijf: inbraak. Wannes Esprit
Vrouwe justitia.
H ET BELEID VAN DE OVERHEID CRIMINALITEIT Zelfs problemen hebben recht op bestaan, los ze derhalve niet op. Karel Jonckheere: Vlaams schrijver en dichter.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Internering – 22 oktober 2010.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Strafrechtsketen – Brussel,
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Tom Vander Beken – Gemeentelijke.
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Straffen in Vlaanderen – Gent,
JUSTITIEPLAN EEN EFFICIËNTE JUSTITIE VOOR MEER RECHTVAARDIGHEID Naar een rechtspositie voor de geïnterneerde Koen Geens minister van Justitie 23 oktober.
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
Strafrechten DHANI & RAMON. Inleiding  Wetboek van Strafrecht + Wetboek van Strafvoordering = basis Nederlandse strafrecht  Misdrijven & overtredingen.
Basistraining: Verklaring van Genève 1940 Januzs Korczak 1959 VN Verklaring inzake Rechten van het Kind 1989 VN Verdrag inzake Rechten van het Kind.
Recht in Gedwongen Kader WIGK Recht WIGK. 2 Regelgeving in het strafrecht geeft duidelijk aan welke handelingen van personen ontoelaatbaar of onrechtmatig.
Jeugdstrafrecht Wetboek van strafvordering: Regelt wat er gebeurt als er een strafbaar feit is gepleegd. Het beschrijft de rechten van de verdachten, de.
Tom Vander Beken Vijftien jaar elektronisch toezicht in België. Van vette vis tot dieetpil? Studienamiddag “De machines van Justitie“ Gent | 29 november.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Voor de rechter”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over “Het strafrecht”.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Voor de rechter”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Hoe ruikt een potpourri en hoe ziet een mozaïek eruit ?
Criminaliteit Criminaliteit als sociaal en politiek probleem
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over “Van politie naar officier”
5.1 Uitgangspunten van het stafrecht 5.2 De rechten van een verdachte
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Waarom straffen we”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Thema 2: De rechtsstaat.
Hoofdstuk 15 paragraaf 15.6 en 15.7
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
Crossborder 03/07/20217 Ministers Demo Website Q&A.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Het beleid van de overheid”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
De sociaal-maatschappelijke dimensie
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over “Van politie naar officier”
Huisvredebreuk en ambtelijke huisvredebreuk
Strafuitsluitingsgronden
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Longstay en levenslang: overeenkomsten en verschillen
Hoeveel rechten en plichten hebben verdachten en gevangenen?
Misdrijven die tegen een BOA gepleegd kunnen worden
Omgaan met vertrouwelijke informatie
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Info-avond aanmelden Welkom LOP/SO Gent.
Opgepakt.. en dan? Criminaliteit.
Aantekening van: De gevangenis in
Transcript van de presentatie:

Strafuitvoering in België. Dweilen met de kraan open? PROBUS Gent Melle | 4 juni 2013

Inhoud 4 juni 2013 | Strafuitvoering 1. Strafrechtsbedeling 2. Vier componenten 3. Een enorme filter 4. Straffen is uitzonderlijk 5. Gevangenispopulatie en – capaciteit 6. De gevangenen 7. Het Belgisch gevangenisbeleid 8. Nieuwe gestraften 9. En steeds meer gevangenen 10. Meer criminaliteit en onveiligheid? 11. Langer straffen? 12. Een dolgedraaide carrousel 13. Beleidsmatige uitdagingen

1. Strafrechtsbedeling 4 juni 2013 | Strafuitvoering Wie bedeelt? Voor wie? Tegen wie? Welk doel? Neutraal? Onafhankelijk? Voor iedereen (gelijk)? It is not a Justice System. It is just a system.

2. Vier componenten 4 juni 2013 | Strafuitvoering Opsporing: Kennisname van strafbare feiten en vastleggen van bewijzen ervan. Gebeurt hoofdzakelijk door politie. In België moet politie in principe elk strafbaar feit dat ze vaststelt in een proces-verbaal vastleggen en aan het parket bezorgen. Vervolging: Beslissing over het gevolg dat aan deze vaststelling moet worden gegeven: naar de rechter of niet. In België is dit de rol van het parket (openbaar ministerie/procureur) waarbij dat parket kan beslissen om een zaak (eventueel om opportuniteitsredenen) niet naar de rechter te sturen (seponeren) of de seponering aan bepaalde voorwaarden te koppelen. Berechting-straftoemeting: Beslissing over de schuld en de straf of sanctie in geval van veroordeling. In de regel gebeurt dit door de strafrechter. Strafuitvoering: Beslissing m.b.t. de uitvoering van een opgelegde straf. Niet alle straffen worden immers (volledig) uitgevoerd zoals ze zijn opgelegd. Dit is de bevoegdheid van de Minister van Justitie (straffen tot 3 jaar) en van de strafuitvoeringsrechtbanken (straffen meer dan 3 jaar).

3. Een enorme filter en aan het parket bezorgd 23 oktober 2012 | Internering We doen heel veel dat anderen niet appreciëren. Sommige daden zijn fouten, die juridisch verwijtbaar zijn, waardoor individuen die daardoor schade hebben geleden voor een burgerlijke rechter schadevergoeding kunnen vragen. Sommige van die fouten wordt zo ingrijpend geacht dat een maatschappelijke reactie in de vorm van een straf wenselijk is en ze als misdrijf worden benoemd. Een (heel klein) deel van de misdrijven die worden begaan, wordt opgespoord (dark number) en vastgesteld en aan het parket bezorgd (750.000/jaar correctioneel – 1.500.000/jaar politieparket). Een (heel klein) deel daarvan wordt door de strafrechtbanken behandeld (55.000/jaar correctioneel – 290.000/jaar politierechtbanken). Een (klein) deel daarvan leidt tot hechtenis of gevangenisstraf (18.000 opsluitingen/jaar)

4. Straffen is uitzonderlijk 4 juni 2013 | Strafuitvoering Justitie in cijfers 2011

5. Gevangenispopulatie en -capaciteit 4 juni 2013 | Strafuitvoering Jaarverslag Penitentiaire inrichtingen 2012

6. De gevangenen 4 juni 2013 | Strafuitvoering Vreemdelingen: België (55,6%), Marokko (10,5%), Algerije (6,7%), Roemenië (2,9%), Nederland (2,4%), Frankrijk (2%) Man (95,7%) Jong (75% jonger dan 40 jaar) Laaggeschoold (53,1 %): waarvan 18,2 % lager secundair onderwijs, 28,8 % lager onderwijs en 6,1 % geen of onvolledig lager onderwijs. Werkloos (52,2% van de categorie 25 tot en met 49 jaar) Psychische stoornis (56,6%) Druggebruik (meer dan de helft)

7. Het Belgisch gevangenisbeleid 4 juni 2013 | Strafuitvoering 1996: Oriëntatienota Stefaan De Clerck – capaciteitsproblemen niet op te lossen met capaciteitsuitbreiding (expansionisme), maar met alternatieven voor de opsluiting (reductionisme) – zie (slecht) voorbeeld VS 1999: Marc Verwilghen: reductionisme 2003: Onkelinx: reductionisme maar toch ook wat expansionisme 2008: Vandeurzen-De Clerck: expansionisme 2011: Turtelboom: expansionisme

8. Nieuwe gestraften 4 juni 2013 | Strafuitvoering Werkstraf (ingevoerd ter vervanging gevangenisstraf) van 556 (2002) tot 10.530 (2010) Elektronisch toezicht 14 (2000) tot 1.071 (2013)

9. En steeds meer gevangenen 4 juni 2013 | Strafuitvoering Daems, Maes en Robert, 2013

10. Meer criminaliteit en onveiligheid? 4 juni 2013 | Strafuitvoering 2000: 993.796 geregistreerde misdrijven of 97,1/1000 inwoners 2011: 1.081.477 geregistreerde misdrijven of 98,8/1000 inwoners diefstal met geweld (+ 17,3% of van 10,2 tot 11,2 per 1000 inwoners) misdrijven tegen fysieke integriteit (+ 37,4% of van 6,3 tot 8,1 per 1000 inwoners) 2000: 12,4% “ik voel mij altijd of vaak onveilig” 2008: 7,9% “ik voel mij altijd of vaak onveilig”

11. Langer straffen? 4 juni 2013 | Strafuitvoering Bijna 10 maal meer veroordeelden tot vijf jaar een meer: 220 (1980) tot 2071 (2005) Bijna vier maal meer veroordeelden tussen drie en vijf jaar: 374 (1980) tot 1406 (2005) Bijna drie maal meer levenslang: 75 (1980) tot 235 (2005) Geïnterneerden: 589 (1999) tot 1.158 (2011) Overschrijdingstermijn voorwaardelijke invrijheidstelling: 5,2 maanden (1990), 14,5 maanden (2007)

12. Een dolgedraaide carrousel 4 juni 2013 | Strafuitvoering Achtergrond: Dutroux (1996) leidt tot hervorming van de voorwaardelijke invrijheidstelling (2008 en 2006) waarbij niet de minister maar een nieuwe rechtbank (strafuitvoeringsrechtbank) beslist over strafuitvoering Omdat minister vreest voor te weinig beleidsruimte, wordt de hervorming enkel uitgevoerd voor straffen van meer dan drie jaar. Rechters anticiperen (straffen van drie jaar en een dag, voorlopige hechtenis als straf) waardoor langer wordt gestraft en steeds minder (geen) capaciteit over blijft voor « kortere » (tot drie jaar) gevangenisstraffen. « Straffeloosheid « voor straffen tot drie jaar. Sterk inzetten op elektronisch toezicht, met steeds minder begeleiding. Geloofwaardigheid van het systeem?

13. Beleidsmatige uitdagingen 4 juni 2013 | Strafuitvoering Geef toe dat: straffen en gevangeniscapaciteit niet iets is wat « gebeurt » of het land overkomt, maar het gevolg is van keuzes; er niet meer criminaliteit is maar langer wordt gestraft (met alle problemen vandien m.b.t. keuze strafeinde); het onzinnig is om de invrijheidstelling van langgestraften nog moeilijker te maken (Wet Martin, 2013); er geloofwaardiger kan worden gestraft en (veel) capaciteit kan worden gewonnen (zie Nederland) door na te denken over de lange straffen. En zorg voor: een nieuw strafwetboek waarin de straffen zijn aangepast aan de tijd (en dus niet meer van 1810); en minstens een langgestraftenbeleid dat perspectieven biedt voor langgestraften én capaciteit voor kortere gestraften.