Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Interactieve versie mbv DSB
Interactieve versie mbv DSB
Handleiding Interactieve versie mbv DSB Onderwerp 5 – Stedelingen.
Les 1 - ICT in het Onderwijs Digitale didactiek - K. De Schuyteneer en B. Bastiaensen.
Werkvormen in de klas Onderwijsassistent Leerjaar 2 Periode 3, week 1
CENTER-TBI has received funding from the European Union Seventh Framework Programme (FP7/ ) under grant agreement n° PERSCONFERENTIE 20 LANDEN.
Lezen: doe het goed voor
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Praktijkervaring en reflectie
Geïntegreerde schoolverbetering
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Wat is een goede onderzoeksvraag?
Het opstellen van goede onderzoeksvragen
+ Gevalideerd beoordelen van een gepersonaliseerd portfolio Marieke van der Schaaf Department of Education, Utrecht University
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
 Hoe ga je op een pedagogische manier om met leerlingen die ongevraagd reageren op jouw als leerkracht tijdens een les?  Toelichting.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
S/k/l interviewen.
Instructie geven en uitvoeren
Tool IC-2 Toetsen en beoordelen van onderzoekend leren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren?
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Tool IE-3: Kenmerken van probleem-oplosopdrachten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool IF-1: Onderzoekend leren plannen bij wiskunde
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool WF-1: Docenten natuurwetenschappen en carrièreadvies
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Beroepscontext Hoe wordt wiskunde toegepast in de beroepscontext?
Tool WE-1: Beroepscontext in wiskunde
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
HR in tijden van GDPR/AVG – 6 februari 2018 – VAC Gent
Voeren en verzorgen Blok 2, Paard en ezel.
Tool IE-1: Het verkennen van onderzoeksopdrachten en -activiteiten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-2: Verbinden van opdrachten aan de beroepscontext
Historisch redeneren + taalgericht vakonderwijs (bijeenkomst 3)
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Onderzoekend leren Wat zijn de uitdagingen in het gebruik van onderzoekend leren? Tool IC-1: Het identificeren en classificeren van barrières en dillema’s.
Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas?
Tool IG-2: Onderzoekend leren en waarden in wiskundeonderwijs
Gedragsproblemen en stoornissen
Tool IG-1: Onderzoekend leren en de eisen van het wiskundecurriculum
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Kritiek geven en krijgen
Nijntje en de fotosynthese
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Doel van oefening - het klinkt als en lijkt op
SO bespreken: wat was moeilijk?
Transcript van de presentatie:

Onderzoekend leren Wat gebeurt er in een onderzoekend-leren-klas? Tool IA-1: Een onderzoekend-leren-klas karakteriseren © 2016 mascil project (G.A. no. 320693). Lead partner University of Nottingham; CC-NC-SA 4.0 license granted. The project mascil has received funding from the European Union’s Seventh Framework Programme (FP7/2007-2013).

Overzicht Doel: Nadenken over de kenmerken van een onderzoekend-leren-les. We zullen: Bespreken wat docenten en leerlingen doen in een onderzoekend leren-les; Kenmerken identificeren van een onderzoekend-leren-les. Het doel van deze tool is om na te denken over wat voor kenmerken te vinden zijn in een onderzoekend-leren-les. De tool begint met een discussie over hoe leerlingen en docenten zich gedragen in een klas waar onderzoekend leren de werkwijze is. Docenten werken vervolgens in tweetallen om na te denken over wat zij verwachten en zij noteren hun reacties.

Onderzoekend-leren-les Wat voor docentengedrag en leerlingengedrag verwacht je te zien in een onderzoekend-leren-les? Bespreek samen docenten- en leerlingengedrag die kunnen voorkomen en verwacht wordt in een onderzoekend-leren-les.

Docenten en leerlingen in een onderzoekend-leren-les Bespreek antwoorden op de volgende vragen: Wat doen leerlingen in een klas waar onderzoekend gewerkt wordt? Wat doen docenten in een klas waar onderzoekend gewerkt wordt? Noteer de antwoorden. Vraag docenten om in tweetallen te werken aan het beantwoorden van de twee onderstaande vragen. Elk tweetal noteert hun reacties:   Wat doen leerlingen in een klas waar onderzoekend gewerkt wordt? Wat doen docenten in een klas waar onderzoekend gewerkt wordt?

Discussie Er is een consensus dat de volgende kenmerken te zien zijn in een onderzoekend-leren-les Leerlinggestuurd onderzoek; Het aanpakken van ongestructureerde problemen; Het leren van concepten op een onderzoekende manier; Het stellen van vragen die denken en redeneren bevorderen; Leerlingen die samenwerken; Voortbouwen op wat leerlingen al weten; Zelfbeoordeling en beoordeling door groepsgenoten. Kom weer met de groep bij elkaar en vraag de docenten om hun bevindingen te delen. Ze komen wellicht met een aantal suggesties, het wordt algemeen gedeeld dat klassen met onderzoekend leren wordt gewerkt, het volgende te zien is. Leerlinggestuurd onderzoek; Het aanpakken van ongestructureerde problemen; Het leren van concepten op een onderzoekende manier; Het stellen van vragen die denken en redeneren bevorderen; Leerlingen die samenwerken; Voortbouwen op wat leerlingen al weten; Zelfbeoordeling en beoordeling door groepsgenoten

Finishing off Een goede vervolgtool is Tool IA-2: Een onderzoekend leren les observeren. Het kan nuttig zijn aanvullende video’s te bekijken: http://primas.mathshell.org.uk/pd.htm Een goede vervolgtool is Tool IA-2: Een onderzoekend leren les observeren. Moedig de docenten ook aan om een aantal van de video’s te bekijken met lessen waarin onderzoekend gewerkt wordt op http://primas.mathshell.org.uk/pd.htm