Welkom! Ruben Vanderlinde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eureko Academy Life & Pensions Inspirerend leren.
Advertisements

Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
SURF: Internationalisering en ICT
Integreren van onderzoek in onderwijs
Leer- werkplaats MPG aanpak
Geert Kelchtermans Katrijn Ballet
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Dag van de kennisuitwisselin g Annelieke van Schie 19 januari 2010.
Kenniswerkplaats Rotterdams talent
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Auditing Instrument for
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
“Let’s talk about you & me”
Zorg voor de Toekomst Noord- en Oost-Groningen Marieke van Ginkel
Het opleidingsprofiel:
Professionele zorg van Palet
Bachelor Sociaal werk Forum Flanders Knowledge Area 6 november 2014 Els De Ceuster Windows for Mobility: Windows of opportunity? INTERNATIONALE LEERWEKEN.
Europese subsidiemogelijkheden Ellen Hanselman. Leven Lang Leren Programma Wat is het? Wat zijn de mogelijkheden? Waarom deelnemen? Hoe werkt het?
De lerarenopleider gepositioneerd
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Welkom. Programma Welkom Keynote Debat Project-resultaten Lunch Workshop 1,2,3 Slot Receptie.
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Professional Development Schools - Rijnmond
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
LEERBEHOEFTEN VAN LERARENOPLEIDERS Jurriën Dengerink - Vrije Universiteit Amanda Berry – Universiteit Leiden Quinta Kools – Fontys Hogeschool Mieke Lunenberg.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Werkplekleren in lerarenopleiding
EDO-platform Inspiratieboek voor de NME/EDO professional Tentoonstelling Kies je klimaat 29 oktober PIME.
Community Service Learning VU Amsterdam 2 december 2015.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
EPALE With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union Wat? Voor wie? Waar? Waarom? Hoe? En jullie?
Conferentie Studiesucces Nieuwe Verbindingen 14 december 2012.
OPEN brainstorm.
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Collectieve transitie en veerkracht
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
Co-Teaching: Hype of blijvertje?
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Academics For Companies Leuven
Dé Vlaamse beroepsvereniging voor lerarenopleiders
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
SVZ Leerbehoeften en ondersteuning van de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders in Nederland Jurriën Dengerink AMSTERDAM 16 JANUARI 2018.
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
STRATEGISCHE PARTNERSCHAPPEN
HBO Netwerk Ruimtelijke Adaptatie
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Roundtable Diversiteitsbeleid: Hoe werkt het wèl?
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Flexibel programmeren van onderwijs en toetsen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Welkom! Ruben Vanderlinde

Doelen multiplier event Focus op uitwisseling Oog voor netwerken Input en feedback To ask for input and feedback (O2.1, O2.2, O3. and O4.) To strengthen connections between national networks To strengthen connection between national networks and activities and InFo-TED

Programma 10.45 – 11.10 Stand van zaken professionele ontwikkeling en leerbehoeften lerarenopleiders Vlaanderen – Nederlands 11.10 – 11.45 Info over InFo-TED Conceptueel model + building blocks Hoofdlijnen, doel en programma Summer Academy 11.40 – 12.00 Pauze 12.00 – 13.00 Keynote door Ann MacPhail (University of Limerick – Ireland) 13.00 – 14.00 Lunch 14.00 – 15.15 Workshops in verschillende groepen 15.15 – 16.00 Plenaire wrap-up 16.00 - … Borrel 14:00 – 15:15 Workshops Groep A, ruimte Z-021 (met Paulien Meijer, Helma Oolbekkink, Geert Kelchtermans en Ann Deketelaere), Proeven aan de inhoud van het programma van de Summer Academy. Sluit het programma aan op behoeften en hoe kunnen we duurzame verbindingen maken? Groep B, ruimte Z-009 (met Mieke Lunenberg, Jurriën Dengerink, Ruben Vanderlinde): Naar optimale condities voor capacity-building in Nederland en Vlaanderen in een internationale context. De groep formuleert aanbevelingen voor a. wat kan (e)-inFo-TED bijdragen aan nationale activiteiten / infrastructuur van professionele ontwikkeling van lerarenopleiders b. wat kunnen deelnemers / gerepresenteerde organisaties bijdragen aan de activiteiten / het programma van (e)-inFo-TED. 15:15 – 16:00 Paulien Meijer Plenair wrap up, a.. wat neemt eenieder mee b. wat geeft eenieder mee c. wat is een vervolg samen 16:00 Borrel  professionele ontwikkeling van lerarenopleiders   nogal veranderd elk een kwartiertje opleiding ritsprincipe leerbehoeften EVALO PPT 15minuten SLIDES Ruben infoted trondheim Keynote VELON/VELOV (InFo-TED) Uitwisseling Netwerken Feedback op het te ontwikkelen werk  INFO-TED Presentatie ontbreekt nog Erasmus+ verhaal 3 presentaties welkom doel van de dag en voorstelling rond korte stand van zaken (e)INFO-ted als een geheel (Erasmus +) Summer academy / Website Twee grote dingen: conceptueel model + building blocks Hoofdlijnen en doelen programma summer academy kort doorverwijzen naar Paulien en Mieke Brede context van hoe het zat Waar we naartoe gaan en wat beslist werd in Vlaanderen Vertalen

Maar eerst… Wie is wie? Naam? Organisatie? Functie? Reden aanwezigheid?

Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders in Vlaanderen Ruben Vanderlinde Korte inleidingen op stand van zaken mbt de leerbehoeften en ondersteuning van de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders in Vlaanderen en Nederland

Hoe zit het in Vlaanderen? Geen formele voorwaarden om lerarenopleider te worden: Succesvolle leraren Vakspecialisten Onderwijskundigen Onderzoekers (PhD) Diversiteit in achtergrond + diverse werkcontexten No preconditioned role demands to become a teacher educator Successful classroom teachers Subject specialists “General” educationalists Researchers (PhD) Diversity in backgrounds Different contextual working contexts No governmental policy setting quality standards or professional development benchmarks The Flemish Teacher Educator Development Profile (VELOV, 2015)

Vlaamse lerarenopleiding Hogescholen Geïntegreerde lerarenopleiding Specifieke lerarenopleiding CVO’s Universiteiten ACADEMISCH PROFESSIONEEL

Hoe zit het in Vlaanderen? Geen formeel beleid met kwaliteitsstandaarden voor professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Ontwikkelingsprofiel Vlaamse Lerarenopleider (VELOV, 2015) Beperkte aandacht voor professionele ontwikkeling Ad hoc initiatieven Zonder formele erkenning Zie EVALO, 2011 (Tack et al., 2018) Limited attention for teacher educators’ professional development (Tack et al., 2017) Ad hoc initiatives Without formal recognition or accreditation One-off workshops with little long-term impact and no formal recognition But... Times are changing for the better...

Maar… De tijden zijn aan het veranderen … in positieve zin Limited attention for teacher educators’ professional development (Tack et al., 2017) Ad hoc initiatives Without formal recognition or accreditation One-off workshops with little long-term impact and no formal recognition But... Times are changing for the better...

Professionele ontwikkeling in Vlaanderen in evolutie Ad hoc Lokaal Kortdurend Single-shot Opleiding Vlaanderenbreed Langdurig Duurzaam Limited attention for teacher educators’ professional development (Tack et al., 2017) Ad hoc initiatives Without formal recognition or accreditation One-off workshops with little long-term impact and no formal recognition Educational programme Local -> Region wide Short term -> Long term Single-shot -> Durable But... Times are changing for the better...

Opleiding voor lerarenopleiders Vlaanderen 20 studiepunten Gespreid over 1 à 2 academiejaren Vlaanderen-breed Stakeholders Alle Vlaamse lerarenopleidingen (CVO’s, hogescholen en universiteiten) Departement Onderwijs VELOV 20 ECTS Post-master level Spread over 1 or 2 academic years Flanders ‘width’ Stakeholders All teacher education institutions (universities, colleges of higher education, centre for adult education) VELOV Ministry of Education

Zeven designprincipes Coherent en evidence-based Gelinkt aan de dagelijkse praktijk van de lerarenopleider Eigenaarschap Een langdurig karakter Gericht op het ontwikkelen van een onderzoekende houding Belang van (inter)nationale samenwerking Met oog voor kwaliteit van de coaching/begeleiding tijdens de opleiding De visie op de uitwerking van een opleiding voor lerarenopleiders is gebaseerd op zeven principes: (1) coherent en evidence-based; (2) gelinkt aan de dagelijkse praktijk van de lerarenopleider; (3) eigenaarschap; (4) een langdurig karakter; (5) gericht op het ontwikkelen van een onderzoekende houding; (6) belang van (internationale) samenwerking; (7) met oog voor kwaliteit van de begeleiding/coaching tijdens de opleiding. Deze basisprincipes zijn richtinggevend bij het ontwerp van een opleiding voor lerarenopleiders, maar bieden ook houvast voor andere effectieve professionaliseringsinitiatieven voor lerarenopleiders. Hiernavolgend wordt elk van deze principes uitvoerig besproken en geconcretiseerd.

Assumpties Opleiding > in-service workshops of sessies Ritsprincipe Coherentie Verbindingen tussen opleidingsonderdelen Ritsprincipe Persoonlijke biografie Curriculum van het programma Onderzoekende houding van lerarenopleiders centraal Professionele ontwikkeling als ontwikkelen van een onderzoekende houding Educational program > training or in-service activities Coherent Connections between modules “Zipper principle” Personal biography Curriculum of the program Learning attitude and researcherly disposition of teacher educators Become a scholar in the field Research journey

Vijf opleidingsonderdelen

Professionaliteit van de lerarenopleider Wat betekent het om lerarenopleider te zijn? Vertrekkend vanuit de eigen professionele ervaringen Geconfronteerd met verschillende theoretische invullingen van professionaliteit Doel: meer bewust, expliciet en onderbouwd te oordelen, te handelen en professionele verantwoordelijkheid op te nemen

Praktijkonderzoek Focus op de onderzoekende houding als lerarenopleider Verdiepen methodologische kennis en vaardigheden Deelnemers doorlopen cyclus van praktijkonderzoek Oog voor onderzoekscultuur in eigen instelling en transfer naar leraren-in-opleiding

Coaching en reflectief ervaringsleren Focus op begeleiden van toekomstige leraren tijdens processen van werkplekleren of leren uit (praktijk)ervaringen Aanbod van verschillende coachings-, trainings-, en reflectiemodellen Deelnemers worden uitgenodigd deze te verbinden met hun eigen praktijkervaringen als coach/begeleider

Curriculumontwikkeling Thema’s: educatief ontwerpen, creëren van krachtige leeromgevingen, kiezen en ordenen van leerinhouden, zinvol hanteren en integreren van educatieve technologie en vormen van blended learning Met oog voor dubbel niveau van werken als lerarenopleider

Samen leren, samen opleiden Teamwerk en samenwerking Zowel binnen de eigen instelling als met scholen en instanties erbuiten Focus op verschillende vormen van samenwerking, moeilijkheden en mogelijkheden Aandacht voor noodzakelijke voorwaarden in de organisatiecultuur of collegiale relaties om samenwerking te laten bijdragen aan een betere opleiding

Conclusie Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders is in volle ontwikkeling – niet altijd even evident proces – maar … de toekomst ziet er veelbelovend uit!

(e)InFo-TED: wat, waarom, waartoe? Ruben Vanderlinde Korte inleidingen op stand van zaken mbt de leerbehoeften en ondersteuning van de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders in Vlaanderen en Nederland

InFo-TED 2013 Vanuit ervaren noodzaak Netwerk van onderzoekers en lerarenopleiders Mensen samenbrengen om onderzoek en praktijk uit te wisselen met betrekking tot de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Korte inleidingen op stand van zaken mbt de leerbehoeften en ondersteuning van de professionele ontwikkeling van lerarenopleiders in Vlaanderen en Nederland

Partners

Activiteiten Organisatie wetenschappelijke symposia Kenniscentrum Publicaties / website / LinkedIN Maatschappelijk debat Europese ‘summer school’ voor lerarenopleiders Ontwikkeling conceptueel model Activiteiten Bij Summer school verwijzen naar Paulien

Conceptueel model Belang van ontwikkelen gemeenschappelijke taal Positiebepaling Descriptief model ipv normatief Startpunt = praktijk van lerarenopleiders “How I teach is the message” Belang van reflectieve en onderzoekende houding Activiteiten Bij Summer school verwijzen naar Paulien

Conceptueel model Activiteiten Zie ook Kelchtermans, Smith & Vanderlinde, 2017

Uitgangspunten conceptueel model “How I teach is the message!” Gesitueerd in= Lerarenopleiding Curriculum Nationale referentiekaders Europese en globale ontwikkelingen Verschillende domeinen van professioneel leren Brede definitie van lerarenopleiders Erkenning van diversiteit en achtergronden Gesitueerd in: Lerarenopleiding Curriculum Nationale referentiekaders Europese en globale ontwikkelingen

Erasmus plus Kern? Summer academy met links naar nationale/regionale programma’s Virtuele leeromgeving En verder ook… Beleidsaanbevelingen Evaluatierapporten Multiplier events …