Verlegen om woorden, over taalonderwijs op school

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Huiswerktips.
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Verborgen vormen van pesten
Thuis leren en studeren. Tip Oktober © Have Tip November Tip December Tip Januari Tip Februari Tip Maart Tip April.
Presentatie bij Lezing prof.dr. H. Swaab
Algemene ouderavond Leerjaar 3 Leren & Werken 9 september 2013
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Algemene ouderavond Leerjaar 1 Augustus 2013
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Betere prestaties op het gebied van LEZEN & MEDIAWIJSHEID Samen sterk met.
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
voor familie en vrienden van
De weg van de leerling met specifieke
Een prachtige kans voor uw kinderen
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Laaggeletterdheid & De apotheek
Communicatie 2 Docent: Johan v.d. Sloot Kwartaal: 1 Les: 3 – week 4 Kamer: L
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Woordjes leren.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Spreekbeurt in groep 4.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school 2015 School X.
Presentatie Nederlands Over 4 stellingen Naam: xx Klas: 4vmbo bk Datum:
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Stoornis/beperkingen Laaggeletterdheid Thema 8 les 3
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Spreekbeurt in groep 4.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
VEEL MENSEN HEBBEN WEL EENS WAT GEHORD OVER DIABETES,
Passend onderwijs.
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Spreekbeurt in groep 4 en 5
© UNIEK IN DE KLAS.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Spreekbeurt in groep 4 en 5
blok 2 les 4: contact met elkaar
Aanpak van laaggeletterdheid
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Klas: Mentor:.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
blok 1 les 4: samen praten samen leren
[powerpoint openen, openen]
<naam bedrijf> & <naam school>
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
BoekStart en vrijwilligers in de Bibliotheek
Transcript van de presentatie:

Verlegen om woorden, over taalonderwijs op school Ouderbijeenkomst Verlegen om woorden, over taalonderwijs op school

Welkom Waarom deze bijeenkomst? Belang van lezen en schrijven Taalonderwijs bij ons op school Help uw kind beter presteren Begeleiding door betrokkenheid Toelichting Welkom op deze ouderbijeenkomst. Mijn naam is… (naam, functie).   Deze presentatie gaat over het belang van lezen en schrijven en het taalonderwijs bij ons op school. Wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen weten hoe belangrijk het is om goed te kunnen lezen en schrijven in het Nederlands. Daarom besteden we veel aandacht aan taal en taalonderwijs. In deze presentatie krijgt u meer informatie over hoe we dat doen én hoe u ons daarbij kunt helpen. Samen kunnen we uw kind helpen om lekker in zijn vel te zitten en goed te presteren op school. 19 september 2018

Als je goed kunt lezen en schrijven… Zit je beter in je vel Wordt leren en school leuker en makkelijker Vind je sneller een leuke baan Kun je beter communiceren Ben je zelfstandiger Toelichting We leggen aan de leerlingen uit dat je door goed te kunnen lezen en schrijven…   - Beter in je vel zit - Dat kunnen lezen en schrijven belangrijk is voor alle vakken. - En dat je voor élke baan een diploma nodig hebt. - Dat je dankzij taal beter kunt communiceren, bijvoorbeeld ook via Facebook en e-mail - En het fijn is als je je eigen boontjes kunt doppen. 19 september 2018

Feiten en cijfers 1 op de 9 Nederlanders moeite met lezen en schrijven 14,3% van de 15 jarigen is laaggeletterd Veel 15-jarigen hebben hekel aan lezen, vooral jongens 72% van de jongens in de vmbo brugklas leest niet 63% van de meisjes in de vmbo brugklas leest niet Toelichting Goed kunnen lezen en schrijven is niet vanzelfsprekend.   We rekenen in Nederland 14,3 % van de 15-jarige leerlingen tot de laaggeletterden (PISA 2010). De meeste van die leerlingen bevinden zich in het vmbo en praktijkonderwijs. De leesattitude van 15-jarigen is in Nederland erg slecht (ook PISA). Recent onderzoek (Nielen, Bus, 2016): een grote groep leerlingen ontwikkelt een leesweerstand. Dat leidt tot niet lezen. 72% van de jongens in de brugklas vmbo leest niet (meisjes 63%) 1 op de 9 Nederlanders heeft moeite met lezen en schrijven. Het komt veel vaker voor dan de meeste mensen denken. Een paar voorbeelden: 19 september 2018

Feiten en cijfers Grote gevolgen in het dagelijks leven Communicatie naar de buitenwereld is moeilijker Hulp vragen bij: invullen formulieren, e-mails schrijven Moeite met lezen en begrijpen van: folders, rapporten en belastingformulieren Toelichting Goed kunnen lezen en schrijven is niet vanzelfsprekend.   We rekenen in Nederland 14,3 % van de 15-jarige leerlingen tot de laaggeletterden (PISA 2010). De meeste van die leerlingen bevinden zich in het vmbo en praktijkonderwijs. De leesattitude van 15-jarigen is in Nederland erg slecht (ook PISA). Recent onderzoek (Nielen, Bus, 2016): een grote groep leerlingen ontwikkelt een leesweerstand. Dat leidt tot niet lezen. 72% van de jongens in de brugklas vmbo leest niet (meisjes 63%) 1 op de 9 Nederlanders heeft moeite met lezen en schrijven. Het komt veel vaker voor dan de meeste mensen denken. Een paar voorbeelden: 19 september 2018

Taalonderwijs op onze school [eigen invulling] Programma Taal Effect Nieuwsbegrip (begrijpend lezen via krantenartikelen) Woordenschatonderwijs Vergroten van leesmotivatie en leesplezier Toelichting Om volop mee te doen in de maatschappij, moet je vlot kunnen lezen en schrijven in het Nederlands. Onze school zet extra in op taalonderwijs (eigen voorbeelden, Programma Taal Effect, Nieuwsbegrip, woordschatonderwijs, basislijst schooltaalwoorden).   In de les besteden we veel aandacht aan lezen en schrijven en het verbeteren van de taalvaardigheid. Dat doen we bijvoorbeeld door de leerlingen tijdens alle lessen nieuwe woorden aan te leren. Daarnaast oefenen we veel met begrijpend lezen via Nieuwsbegrip, waarbij aan de hand van speciale krantenartikelen geoefend wordt met taal en (begrijpend) lezen. Daarnaast besteden we op school veel aandacht aan het vergroten van het leesplezier. Lezen is leuk om te doen; lekker ontspannen met een tijdschrift, de krant of een spannend boek. Maar goed en vlot kunnen lezen is ook belangrijk bij het kijken van een film met ondertiteling of activiteiten op internet. 19 september 2018

Dennis: automonteur in de dop Filmpje over Dennis Handig met zijn handen, moeite met lezen en schrijven Toekomstperspectief voor Dennis Voor elke baan heb je een diploma nodig Toelichting Dit filmpje wordt in de klas getoond om met de kinderen te praten over het belang van taal, lezen en schrijven. Dennis is handig met zijn handen en hij vindt sleutelen aan auto’s geweldig. Het liefst wil hij automonteur worden. Uit het filmpje blijkt dat hij ook voor dit vak een diploma moet halen en moet kunnen lezen en schrijven.   Mogelijke werkvorm tijdens de ouderavond: praten over de toekomst Maak kleine tafelgroepjes en bespreek het videoclipje over Dennis met elkaar. Ouders kunnen zo ervaringen delen en tips aan elkaar geven. De insteek van het gesprek zou kunnen zijn: ‘hoe praat je met je kind over zijn/haar toekomst’. Herkennen de ouders de situatie van Dennis? Dennis zag eerst het nut van school niet in, nu is dat veranderd. Weet uw kind dat je voor elke baan moet kunnen lezen en schrijven? Praat u wel eens met uw kind over zijn of haar toekomstplannen? Hoe voer je een gesprek met je puberzoon of dochter over lezen en schrijven? Wanneer is een goed moment? En hoe? Hoe doen andere ouders dat? U kunt als gespreksleider tips verzamelen op geeltjes en die op een groot vel of flipover plakken als inspiratievel voor andere ouders. In alle gevallen is de insteek positief. Wilt u de filmpjes nu laten zien? Voeg dan een link toe naar de filmpjes op de dvd-rom of op internet: https://www.youtube.com/playlist?list=PLO7Qb0INMIY9-Cond9a4HXboEeGYgLM2H 19 september 2018

Edward: kansen op de werkvloer Filmpje Edward Nieuwe kansen Uitdagender werk Hogerop dankzij taalcursus Toelichting Edward is een Poolse arbeider die naar Nederland kwam om hier te werken. Via zijn werkgever heeft hij een taalcursus gevolgd om de Nederlandse taal te leren. Hij kan nu Nederlands lezen en schrijven. Hij merkt dat dit zijn werk veel leuker en interessanter maakt en dat hij nu hogerop kan.   Mogelijke werkvorm tijdens de ouderavond: praten over motivatie Maak kleine tafelgroepjes en bespreek het videoclipje over Edward met elkaar. Ouders kunnen zo ervaringen delen en tips aan elkaar geven over motivatie en het veranderen van patronen. Zou Edward ook een taalcursus hebben gevolgd als het niet verplicht was geweest vanuit zijn werkgever? Het leverde hem tenslotte veel op. Waarom hebben mensen vaak een zetje nodig om iets te doen waarvan ze eigenlijk wel weten dat het goed voor ze is? (voorbeelden: meer sporten, gezonder leven, moeilijke dingen uitstellen). Wat is het verschil tussen motivatie vanuit jezelf of van buitenaf? Wat werkt beter? Hoe doorbreek je motivatiegebrek om iets te doen? Hoe kun je je kind (of jezelf) motiveren om iets te doen waar het geen zin in heeft? U kunt als gespreksleider tips verzamelen op geeltjes en die op een groot vel of flipover plakken als inspiratievel voor andere ouders. 19 september 2018

Corrie: helpen met schoolwerk Filmpje Corrie Helpen bij huiswerk Schaamte zit in de weg Erover praten helpt Een taalcursus volgen Toelichting Moeder Corrie wilde graag haar kinderen helpen met huiswerk, maar ze had zelf moeite met lezen en schrijven. Ze vond het moeilijk om daar over te praten. Ze zocht toch hulp en volgt nu een taalcursus in de buurt. Corrie kan nu veel beter lezen en schrijven en ze heeft meer zelfvertrouwen. Ze is blij dat ze haar kinderen nu wél kan helpen bij het huiswerk maken.   Mogelijke werkvorm tijdens de ouderavond: durf te vragen Maak kleine tafelgroepjes en bespreek het videoclipje over Corrie met elkaar. Ouders kunnen zo ervaringen delen en tips aan elkaar geven. Hoe kun je je kind het best begeleiden? U kunt eraan refereren dat de situatie ook wel eens andersom is; dat het kind de ouder helpt, bijvoorbeeld bij de computer of soms bij lezen en schrijven. Tegen welke problemen liep Corrie aan? Hoe probeerde ze dat te verbergen? Waarom vond ze het zo moeilijk om er over te praten, zelfs met haar man? Corrie wilde haar kinderen graag helpen, maar in de praktijk waren de rollen vaak omgedraaid en moesten de kinderen Corrie helpen met lezen en schrijven. Wat zou u in haar geval hebben gedaan? U kunt kiezen voor de ‘Durf te vragen’ werkvorm. Hierbij stelt iemand een vraag en geven de anderen in de groep positief advies, tips en contacten. Een voorbeeld kan zijn: mijn kind wil niks vertellen over school, hoe maak ik contact en kan ik hem/haar helpen met schoolwerk? Andere ouders geven dan tips zonder oordeel, maar vanuit eigen ervaring. De insteek is altijd positief, met de boodschap: je bent nooit te oud om te leren. U kunt als gespreksleider tips verzamelen op geeltjes en die op een groot vel of flipover plakken als inspiratievel voor andere ouders. 19 september 2018

Help uw kind beter presteren Ouderbetrokkenheid is belangrijk Helpen met huiswerk Online leerlingvolgsysteem bekijken Praten met uw kind over school Toelichting Het is goed voor uw kind als u regelmatig eens meekijkt met het huiswerk. Wat moet het kind doen, heeft het ergens moeite mee, heeft uw kind ergens hulp bij nodig? Voelt het zich goed op school?   Ook via het leerlingvolgsysteem (bijvoorbeeld Magister) kunt u op de hoogte blijven van de vorderingen van uw kind. We horen het graag als er iets is waar uw kind mee zit, we helpen dan graag om een oplossing te zoeken. 19 september 2018

Zelf beter lezen en schrijven? Bel: 0800-023 44 44 (gratis) www.taalzoeker.nl   Toelichting Heeft u zelf moeite met lezen en schrijven of spreekt u onvoldoende Nederlands om uw kind te helpen? Ook bij u in de buurt kunt u een taalcursus volgen. Bel gratis naar de Nationale Bellijn van Stichting Lezen & Schrijven voor meer informatie, ook als u voor iemand anders belt. Op de website www.taalzoeker.nl vindt u snel welke taalcursussen er bij u in de buurt te vinden zijn. 19 september 2018