Gebruik van muziekinstrumenten in de psychomotorische therapie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Advertisements

1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Boss RC-50 Guide Beats laten horen Beats aanpassen Instructie voor leerlingen Guide is één van de mogelijkheden met de Boss RC-50.
Creatieve start (opwarming)
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Les 10 Hoofdstuk 15: Het speelplan.
Les 7 Deze les duurt 90 minuten
First ID project OVER-Y College Samen werken aan een veilige omgeving
First ID project Huygens College Samen werken aan een veilige omgeving.
Voorlichtingsavond groep 3
Quiz Start.
Zingen Vers 1 Dank U voor deze nieuwe morgen,
Mondeling Nederlands nieuw het verhaal
Muzische vorming 1 Balo Les 1
Dictee 5.2 Succes.
Een moeder stond in de keuken toen ze haar vijfjarige zoontje met zijn treintjes in de huiskamer hoorde spelen.
voor familie en vrienden van
DEEL 1 LES 5 De basis Les 5 Spelen met troef versie
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
Etappe 1 De eerste stappen.
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Hallo, ik ben Lina. Vandaag ga ik naar de speelzaal. Ga je met mij mee? Wenboekje Speelzaal Tierelier.
Ritme, zang, Engels, discussie.. Luister naar het liedje ik ga het eerst klappen en dan mogen jullie het nadoen en daarna zeggen we het op, dan met woorden.
Welkom in groep 2!.
Even voorstellen Marion Hijmensen Eigenaar 2toGrow, staat voor samen groeien Borging en transfer naar de praktijk Certified Professional Jump Movement.
Luisteren en begrijpen
Kies een boek en laat horen welke letters je al kent.
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
Balans Jezus vertelt dat we stevig staan als we naar Zijn woorden luisteren en er ook wat mee doen. En dat we minder stevig staan als we alleen Zijn woorden.
Een moeder stond in de keuken toen ze haar vijfjarige zoontje met zijn treintjes in de huiskamer hoorde spelen.
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
1. Kan je objectief kijken?
HOOFDSTUK 12 HERWAARDERING, VERLIEZERS HERWAARDERING,VERLIEZERS TELLEN, MISFIT en STOP-KAART LEER WEDSTRIJDBRIDGE.
Kabouters Kies een leuk spel
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst.
Neem de tijd…... Het is vandaag samedi 21 juillet 2018samedi 21 juillet 2018 en het is precies 18:38.
Special X Onderzoek naar de sociale en mentale ontwikkeling van kinderen met het Fragiele X Syndroom Contactdag Fragiele X vereniging
Nee Zeggen!.
Thema 4: Zo bereik je meer
Thema Zintuigen.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
De deur vliegt open. Poes Muis rent naar binnen. Ze huilt
Didactische structuren
Ouderbijeenkomst.
Ouderbijeenkomst ©Rezulto Onderwijsadvies in opdracht van de PO-Raad.
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
Mondeling Nederlands Cursus 3 – Module 4 Dag 1.
Iedereen heeft z’n eigen locker om
Thema Zintuigen.
Arbitragecafé Datum Plaats
Iedereen heeft z’n eigen locker om
DEEL 1 LES 4 De basis Les 4 Snijden versie
Iedereen heeft z’n eigen locker om
TIPS en TRUCS: Speeltechniek Gewijzigde kansen
Bridge onder begeleiding
De juiste laag Legt de verantwoordelijkheid (nog meer) bij de coachee
Pythagobord.
Twee gezegdes Er bestaan twee gezegdes:
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
EEN SPEL MAKEN MET SCRATCH
Denken en doen.
Vorm 1: 1v1 na coördinatie/snel voetenwerk
Transcript van de presentatie:

Gebruik van muziekinstrumenten in de psychomotorische therapie Musicamova Gebruik van muziekinstrumenten in de psychomotorische therapie Jan Cherlet Griet Dewitte 10 december 2016

Inhoud Opwarmertje Musicamova binnen ICF Bewegingen oefenen met muziekinstrumenten Handenspelletjes Ritmesong Pauze Bewegingsspelletjes

Wat is psychomotoriek?

Principes Slagwerk Beter bewegen Mondeling Input kind Toonmoment

Voor wie? Kinderen met ontwikkelingsstoornissen tussen 5 en 12 j: kinderen met lichte CP en milde neuromotore aandoeningen (DCD, ASS, ADHD, mentale beperking, leerstoornissen) Ook bij typisch ontwikkelende kinderen uitgeprobeerd

Een oefening….

Bewegingen oefenen met instrumenten

Handenspelletjes Groep van 5 Paradiddle Molentje …

Ritmesong Gebaseerd op taal 2 klanken per instrument ABA – unisono – ABA (telkens 2 ritmes)

Bewegingsspelletjes Ik speel op de trom Instrumentenverstoppertje Instrumententwister Als de muziek stopt… Hoepeltrom Tamboer-majoor Tellenspel zonder/met staptegels Storm op komst Muziekmachine Handsignalen Roffelbal Eiershaker Ik ga op reis en neem mee…

Ik speel op de trom De leider zegt het zinnetje 'ik speel op de trom'. Op het woordje 'trom' spelen alle deelnemers op hun instrument. Hiermee worden allerlei variaties gedaan: langzaam, snel, zacht, luid. In een volgende stap zegt de leider de zin niet meer, maar speelt ze op zijn instrument.

Instrumentenverstoppertje Verschillende muziekinstrumenten zitten verstopt, ze maken af en toe geluid. De zoeker duidt de plaats aan én zegt de naam van het instrument.

Instrumententwister Elk muziekinstrument staat voor een kleur. Bv. tamboerijn is rood. De spelleider zegt 'Rechterbeen op…' en schudt dan met de tamboerijn. Je gebruikt hiervoor een twistermat of een stel hoepels.

Als de muziek stopt… De leider speelt muziek, intussen geeft hij een opdracht: 'Als de muziek stopt leg je je linkerhand op je rechteroor.' De opdrachten kunnen zich richten op het visuele, coördinatie, samenwerking, planning,…

Hoepeltrom De hoepel is een muziekinstrument. Als de leider in de hoepel(s) springt speelt de groep op zijn instrument. Verschillende hoepelkleuren staan voor verschillende instrumenten.

Tamboer-majoor De groep vormt een stoet met instrumenten en stappen een vooraf vastgelegd parcours.

Tellenspel zonder/met staptegels We tellen samen tot 4 (of tot 8) en spelen één slag op één tel. Eerst allemaal samen, later kiezen de deelnemers elk hun eigen tel.

Handsignalen Spelen op tel één, twee, drie of vier. Afhankelijk van de signalen van de aangevers.

Storm op komst Geluiden van een storm nabootsen met muziekinstrumenten. Een oefening in expressie, maar ook in beheersing (zachte regendruppels, harder regenen, stortregen,…)

Muziekmachine Iedereen bedenkt een beweging en koppelt die beweging aan een geluid. Samen vormt de groep een enorme machine.

Roffelbal De bal is een muziekinstrument. Als hij botst spelen de djembé's, als iemand de bal vangt spelen de cowbells, terwijl hij door de lucht vliegt spelen de shakers,…

Eiershaker We geven een hoop shakers door in de kring.

Ik ga op reis en neem mee… We spelen het spelletje, maar in plaats van de woorden te zeggen, spelen we ze op onze instrumenten.

Dank voor uw aandacht! Veel succes!