De communicatie na de brand bij Chemie-Pack

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters.
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
Waar Openbaar Ministerie en burgemeester elkaar treffen
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Dutch Bird Alerts Blijf op de hoogte van alle zeldzame vogelwaarnemingen in NL Ontvang waarnemingen op je vaste adres, maar ook op je mobiele .
Getroffen gebied, stroomstoring Bommelerwaard
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Presentatie nieuwe media
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Crisiscommunicatie 16 november 2012
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Prokkelen Laagdrempelig, participatie, inclusie Marian Geling.
Praktijkvoorbeeld Horizontale disseminatie en mainstreaming Theo van de Veerdonk Projectleider Young Professionals Gemeente Den Bosch.
1 Selfservice binnen een grote organisatie Leerpunten / terugblik Harold van der Hoeven Projectleider TPG Post
DENK VOORUIT de nieuwe rampencampagne
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Basis communicatieplan
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Communicatie en Digitale media, Hogeschool Rotterdam.
Kennismanagement & Sociale media
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Interne communicatie (IC) binnen ANB is een aandachtspunt. Er was al een degelijke basis aanwezig. Die wordt nu verder geoptimaliseerd en spoort samen.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Groepsdynamica & Interactief communiceren
PR & Communicatie BIG Challenge BIG Challenge deelnemers uit de veehouderij en andere agrarische sectoren die samen fietsen en strijden tegen kanker.
Samenwerkingen festivals & ondernemers >> Inzichten vanuit onderzoek.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Special. Startpagina Profiel.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Mantelzorgkaart Aan de slag op het werk Aan de slag met mijzelf Aan de slag thuis mede mogelijk gemaakt door het ministerie van VWS en het ministerie van.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
 ‘Hoe maak ik een goed filmpje?’ En hoe kan ik hem gebruiken?
1 André Jacobi Landelijke Coördinatie Infectieziektebestrijding Cib/RIVM Ciska Stom - Oefenen, waarom zou je? -De kracht van het kleine -Oefenbank.
#pmocongres #rankingthepmo Het PMO Congres wordt mogelijk gemaakt door Impact mapping.
Team Communicatie 6 enthousiaste vrijwilligers Eind 2012 gestart Persvoorlichting, sociale media, evenementen, Kampong TV, interne communicatie, evenementen.
Workshop PR en communicatie. Marketingplan Analyse van de omgeving (SWOT analyse = sterke kanten, zwakke kanten, kansen en bedreigingen) Analyse van de.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Hoe profileer ik mezelf digitaal? -minilecture-.
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
MAAK HET ONDERNEMERS MAKKELIJK! MET EEN REGELHULP IN 7 STAPPEN.
Lessen uitval vitale infrastructuur Sabine van Rossenberg Coördinerend inspecteur, Inspectie Veiligheid en Justitie.
Inbound marketing en bloggen
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Afhankelijkheden van Telecom
Witte kolom vanuit burgemeestersperspectief Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters 1.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Project Interculturele Palliatieve Zorg
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Sociale media inzetten
Oprichting van de BIZ Krabbepolder/Zeehavengebied (Zuid)
Voorbereiding op opdracht
Integriteit Dilemmatraining.
Getroffen gebied, stroomstoring Bommelerwaard
Media is er altijd en overal
H1 Media en communicatie
Les: Online Marketing Keuzevak Marketing.
De ramp na de ramp voorbereiding op de nafase
Basics over communicatie
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Open Access Waarde van onderzoek voor het MKB
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Retail Hoeksche Waard Communicatie.
Korte inleiding + inhoudt
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Welkom! Kennisbijeenkomst ‘Free publicity en social media’
Transcript van de presentatie:

De communicatie na de brand bij Chemie-Pack Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters 1

Spreekpunten: Wouter Jong en Roy Johannink werken bij het Nederlands Genootschap van Burgemeesters Beroepsvereniging van burgemeesters Ondersteunen burgemeesters bij crises door ervaringen van collega’s door te geven

Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website www.burgemeesters.nl

Vertrouwen in overheid bij crises Vertrouwen in overheid bij crises. Hoe groter de onzekerheid, hoe belangrijker het vertrouwen wordt. Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website www.burgemeesters.nl

Vertrouwen in overheid kan bij crises anders liggen Vertrouwen in overheid kan bij crises anders liggen. Weinig vertrouwen kabinet-Balkenende, wel vertrouwen in aanpak SARS-epidemie

Kort op de bal zitten qua communicatie Kort op de bal zitten qua communicatie. Probleem: interne crisisstructuur, overleggen, afstemming regio’s en landelijk. Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website www.burgemeesters.nl

Ja maar… Moet je dan de hele dag op internet zitten ofzo Ja maar… Moet je dan de hele dag op internet zitten ofzo? Hoe zorg je voor 24/7 aanwezigheid op social media? Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website www.burgemeesters.nl

Apps en rss-feeds en andere middelen om op de hoogte te raken van een crisis van jouw eigen organisatie. Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website www.burgemeesters.nl

Belangrijk om “radar” aan te zetten Belangrijk om “radar” aan te zetten. Het gaat niet om de feiten maar om de perceptie van de feiten. De feiten komen uit de hulpdiensten. Burgemeester slaat in communicatie de brug tussen feiten en perceptie. Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website www.burgemeesters.nl

Percepties bepalen de werkelijkheid

Wie bepaalt of bewonersbijeenkomst nodig is?

Laat omgeving ‘scannen’ om niet verrast te worden door informatie die buiten rondgaat. Sluit aan op informatie die buiten rondgaat en stel vast wat de perceptie is. Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website www.burgemeesters.nl

Scannen? Hoebedoelu? Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website www.burgemeesters.nl

Google Realtime

Grip op de situatie krijgen door advies in te winnen, in scenario’s te denken en interactie met buitenwereld vast te houden Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website www.burgemeesters.nl

Hoe zorg je ervoor dat iedereen op dezelfde wijze communiceert Hoe zorg je ervoor dat iedereen op dezelfde wijze communiceert? Niet dat de een iets totaal anders zegt dan de ander bijv.? Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website www.burgemeesters.nl

Communicatie als professie neerzetten

Zou deze boodschap niet aangepast moeten worden Zou deze boodschap niet aangepast moeten worden? 'Ga direct naar binnen, sluit deuren en ramen, zet (regionale) radio of tv aan' Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website www.burgemeesters.nl

Brand Kijfhoek in Zwijndrecht Hoe bereik je mensen zonder Twitter tijdens crises? Twitter is niet zaligmakend, toch? Leren van Amber Alert Brand Kijfhoek in Zwijndrecht Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website www.burgemeesters.nl

Betekent wel dat je moet weten wie smaakmakers op twitter zijn Betekent wel dat je moet weten wie smaakmakers op twitter zijn. Zonder retweet geen impact. Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website www.burgemeesters.nl

Hoe bereik je mensen zonder Twitter tijdens crises Hoe bereik je mensen zonder Twitter tijdens crises? Twitter is niet zaligmakend, toch? Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website www.burgemeesters.nl

“Zet iemand met een iPhone in een opvanghal en iedereen is geinformeerd.” Maar ook: tickertape RTV Rijnmond, bewonersbrieven, bijeenkomsten etc. Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website www.burgemeesters.nl

Hoe bereik je mensen zonder Twitter tijdens crises Hoe bereik je mensen zonder Twitter tijdens crises? Twitter is niet zaligmakend, toch? Leren van Amber Alert Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website www.burgemeesters.nl

Sluit aan op kennisniveau buitenwereld Sluit aan op kennisniveau buitenwereld. Bevestig wat klopt en ontkracht geruchten die niet kloppen. Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website www.burgemeesters.nl

Resumerend: De buitenwereld bepaalt of iets een crisis is Resumerend: De buitenwereld bepaalt of iets een crisis is. Communicatie via gemeente of crisis.nl moet toegevoegde waarde hebben. Houdt snelheid erin met communicatie. En: er is meer dan social media alleen. Veel informatie terug te vinden in publicaties: interviewbundels, bundel “Als het op communiceren aankomt” over crisiscommunicatie en op de website www.burgemeesters.nl