Het GPMI: een praktijkvoorbeeld

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Advertisements

Prof. dr. Harry Martens voorzitter Raad Hoger Onderwijs
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Sofie Similon, Stafmedewerker Registratieverantwoordelijke
Besluitvorming in OCMW
Het doen van onderzoek in klas 4
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Onderzoeksresultaten Project CVLZ Projectcoördinator:Projectmedewerkers: Hugo VanheeswijckKarolien Colson Tanya Daniels Omgaan met kwetsbaarheid.
Sociale activering in OCMW Gent
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Beroepsgeheim en cliëntperspectief
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
OCMW’s en activering Een discussie binnenshuis… VVSG-studiedag
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Budgetbegeleiding (vs) Budgetbeheer
As 1: Maatschappelijke integratie Jocelyne Julémont, Diensthoofd Activering-ESF Programmatorische Federale Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie,
Pilootproject Arbeidszorg.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
1 Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek Huize Ter Walle VZW C.I.G.B. ompetent van kop tot teen!
Toegankelijke jeugdhulp Nog veel werk aan de winkel
Samenwerking OCMW-VDAB in Gent Werkgroep activering POD-MI,
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Competentieprofielen
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Communicatie met ouders
Meetinstrument Professionele & Sociale Activering Werkgroep sociale activering 28/11/2014.
Audit van de OCMW's in het kader van de door de POD MI gesubsidieerde materies.
Presentatie ledenbijeenkomst Viteria d.d dagen decentralisaties, Een zegen of een vloek? Tonny van Hensbergen, Federatie Opvang “Ieder mens.
Provinciale toelichtingsvergadering Jobkanaal. Agenda 1. Inleiding 2. Inhoudelijke verfijningen 3. Technische aspecten 4. Gezamenlijke onderrichtingen.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Coaching week Rotterdam Academy.
GEINDIVIDUALISEERD PROJECT VOOR MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE (Voorlopig) Rapport Jan Depauw – Prof. Kristel Driessens (KdG) Louise Méhauden – Prof. Abraham.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
ICF gegevens-set ‘werk’ HOE KWAM DEZE VDAB-GEGEVENS-SET TOT STAND?
Wet gemeentelijke schuldhulpverlening door: Hans de Vroome (beleidsadviseur W&I en projectleider armoedepact BPV) 13 november 2012.
Groentenieren met kansengroepen een experiment van Velt-Asse m.m.v. reg. Volkshogeschool en O.C.M.W. Trefdag Velt te Berchem van 4 sept
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
GEINDIVIDUALISEERD PROJECT VOOR MAATSCHAPPELIJKE INTEGRATIE Jan Depauw – Prof. Kristel Driessens (KdG) Louise Méhauden – Prof. Abraham Franssen (USL) Een.
VERHOOGDE STAATSTOELAGE Focus op sociale activering.
Werkgroep Sociale Activering 8 december Agenda 1.Goedkeuring verslag van 13 oktober Voorstelling conclusies studie GPMI (door Kristel Driessens,
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
AANBOD STARTERSLABO FASE 4
Visie op medewerkers vanuit talentgerichte invalshoek
WELKOM Werkgroep Activering 28 juni 2016
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Bevraging GPMI Eerste korte evaluatie bij de OCMW’s van de gewijzigde regelgeving van het GPMI vanaf 01/11/2016 Periode van bevraging: 17 juni 2017 –
Werkgroep sociale activering
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Workshop DUO Verzuimregistratie
Regie bij de gebruiker: nieuwe kansen
Evaluatie in CMW & LDE.
jaarlijkse bijeenkomst verenigingen aangesloten bij het lokaal fonds
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Activering OCMW Halle Leen Borremans - Diensthoofd Sociale Dienst
Groot Forum 05/02/2018.
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
Groei dossiers/ lokale opleg
Geïntegreerd breed onthaal
De algemene omzendbrief betreffende het recht op maatschappelijk integratie Wijzigingen.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Betrokken ouder, tevreden ouder
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
JEUGDzorg - voor wie?.
Verantwoord vertrouwen
Zelfredzaamheid-Matrix (ZRM)
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Een sociaal proces: van 20 blz. papier, naar 20 minuten aandacht…
Transcript van de presentatie:

Het GPMI: een praktijkvoorbeeld OCMW Gent

Voor wie een GPMI ? Wettelijke verplichting = Studenten -25 jarigen Andere Activering = NT2 traject, tenzij ook inburgeringscontract Taalles bij taalaanbodverstrekkers Voortrajecten voor anderstaligen Trajecten sociale activering ikv subsidie Het activeringstraject loopt niet goed wegens gebrek aan medewerking cliënt Gelijkschakeling gerechtigden LL / eq. LL Wettelijke verplichting = Studenten -25 jarigen Daklozen met LL cat. 2 * NT2 traject: Geen GPMI bij inburgeraars < er is al een contract dat wordt afgesloten met Inburgering rond NT2, geen over-kill door van OCMW uit ook nog eens een contract aan de cliënt op te leggen rond dezelfde verplichtingen Keuze voor GPMI ikv handhavingsbeleid: NT2 trajecten zijn belangrijke, langdurige trajecten die duurzame activering voorafgaan. Door van bij aanvang met een GPMI te werken, kan korter op de bal gespeeld worden. * Sociale activering: enkel GPMI tijdens periode die recht geeft op subsidie, na afloop van periode van 1 jaar wordt GPMI stopgezet * gelijkschakeling LL en equivalent LL = bovenstaande regels rond afsluiten GPMI gelden zowel voor gerechtigde op LL als eq. LL. Zonder onderscheid, er is dus voor beide een GPMI in de gevallen waarin de RMI wet dit voorschrijft als in de gevallen waarin het OCMW deze verplichting zelf heeft uitgebreid. Keuze omwille van uniformiteit in behandeling van cliënten. 17/9/18 Dienst

Recente aanpassingen Waarom ? administratieve vereenvoudiging ! Wat ? Duur GPMI Studenten: duur studies Andere: maximaal zolang recht op (eq) LL, nieuw GPMI als situatie wijzigt en bijsturen afspraken nodig is  doel: GPMI wordt meer dynamisch instrument (aanpassen GPMI cf. traject cliënt ipv kunstmatige koppeling duur GPMI aan duur toekenningsbeslissing (eq) LL) Zie nota “overzicht wijzigingen kaderovereenkomst GPMI” 17/9/18 Dienst

Recente aanpassingen 2. Ondertekening GPMI voortaan door maatschappelijk werker en hoofd-mw doel: verkorten tijd tussen onderhandelen GPMI en moment waarop cliënt GPMI in handen krijgt 3. Herwerken tekst ism werkgroep ‘klantenparticipatie’ doel: leesbaarheid voor cliënt verhogen 4. Nieuw intern afsprakenkader mbt opmaak en beheer GPMI  Administratieve last ‘herverdelen’ tussen mw en trajectbegeleider: wie de afspraken met de cliënt maakt, volgt ze ook op, inhoudelijk en administratief. (4) Wanneer afspraken worden gemaakt met meerdere partijen (dit is maatschappelijk werker en trajectbegeleider), is er toch steeds slechts 1 persoon die eindverantwoordelijke is, en dat is hetzij de mw, hetzij de tb. Het afsprakenkader legt dit vast. Deze eindverantwoordelijke is degene die het GPMI in naam van het OCMW tekent. 17/9/18 Dienst

Recente aanpassingen 5. Verkorten GPMI Beperkt tot verplichte vermeldingen, vooral aandacht voor mondelinge toelichting door mw! Einddoel GPMI duidelijk geformuleerd (doel traject/ perspectief cliënt)  Veel aandacht voor wederzijdse afspraken: systeem biedt templates aan ter ondersteuning van mw, maar verfijning door mw nodig cf. individuele noden en situatie cliënt Vroeger extra bijlage bij GPMI ‘meer uitleg over uw integratieproject’. Deze bijlage werd geschrapt: veel herhaling, weinig meerwaarde. Vooral belangrijk dat mw mondeling doel en draagwijdte van het GPMI naar de cliënt kadert en dat beide in onderling overleg er nadien een invulling aan geven. 17/9/18 Dienst

Recente aanpassingen 6. Opmaak en evaluatie GPMI integreren in ons cliëntvolgsysteem Dubbel werk vermijden: meenemen inhoud GPMI in sociaal verslag voor Bijzonder Comité (toekomst) Systeem vult aantal gegevens automatisch in het GPMI in (naam, adres, mw, …) Betrouwbare registratie en betrouwbare cijfers (wie heeft GPMI/wie is vrijgesteld/welke inhoud heeft GPMI) Toekomst? Evaluatie GPMI automatisch ophalen uit geregistreerde cliënt-contacten gedurende te evalueren periode 1° pijltje: GPMI is “bouwsteen”, cliëntvolgsysteem (New Horizon) werkt in de toekomst als volgt: het verslag BCSD wordt opgebouwd vanuit een aantal ‘bouwstenen’ = alle info mbt de diverse levensdomeinen van de cliënt dat door mw wordt neergeschreven in het systeem, wordt door het systeem slim opgepikt om het sociaal verslag samen te stellen: zo moet de maatschappelijk werker geen dubbel werk doen: registreren (m.o.o. samenstellen dossier en genereren cijfers voor beleidsmatige doeleinden) en een sociaal verslag schrijven. 3° pijltje: cijfers: Wie heeft GPMI/wie is vrijgesteld: omdat inhoud GPMI meegenomen wordt in verslag BCSD is gegarandeerd dat de registratie klopt (vroeger discrepantie tussen geregistreerde trajecten GPMI en effectief aantal GPMI’s omdat trajecten niet steeds aangepast werden) inhoud GPMI kan men achterhalen obv ‘contacten’: 8 soorten contacten: dakloos/vorming/sociale activering/student/arbeid/taal/stage/voortraject anderstaligen/zelfstandigen 17/9/18 Dienst

Houding tov GPMI: visie MW Eerder negatieve houding door: Administratieve belasting implementatie nieuw GPMI loopt, nog geen evaluatie mogelijk Link met sanctioneren werpt schaduw op GPMI als empowerend begeleidingsinstrument Vertrouwensrelatie opbouwen <-> onmiddellijk contract afsluiten bij aanvang hulpverlening schept wantrouwen bij cliënt Sluitend activeringsbeleid en uitgebreid activeringsaanbod in Gent voor alle cliënten: recht op MI / plicht tot inzet gegarandeerd ook zonder GPMI! Problematiek anderstalige cliënten Link met sanctioneren zit vooral in de hoofden, bv. bij invoeren GPMI in sociale activering, leidde dit tot ongenoegen bij veel mw’s in EW. Zij dachten dat dit ook een nieuwe visie met zich meebracht op vlak van handhaving/sanctioneren, want als het traject sociale activering misloopt en dus het GPMI niet nageleefd wordt, moet men dan niet sanctioneren? Laatste punt: GPMI is ingevoerd als instrument met als doel participatie van maatschappelijke kwetsbare individuen aan de samenleving te ondersteunen. In Gent blijkt dat dit doel ook kan bereikt worden via andere middelen dan een administratieve verplichting om voor iedereen een contract af te sluiten. 17/9/18 Dienst

Houding tov GPMI: visie MW Maar ook positieve ervaringen: Schept duidelijkheid: wat wordt van cliënt verwacht? Wat kan de cliënt van het OCMW verwachten? Men wordt verplicht om een perspectief voor de cliënt te formuleren en op papier te zetten, ook de weg ernaartoe! Instrument om slecht lopend traject weer op de rails te krijgen: wake-up call! 17/9/18 Dienst

Houding tov GPMI: visie cliënt Onderzoek Klantenparticipatie 2015 Instrument van OCMW, niet van cliënt Voor sommigen logisch als uitdrukking van wederkerigheid hulp, voor anderen uiting van ‘bemoeizucht’ Leesbaarheid GPMI kan beter Meer tijd nodig om GPMI op te maken zodat inhoud meer gedragen is GPMI moet ook melding maken van mogelijkheden cliënten als OCMW zijn verplichtingen niet naleeft Zie nota klantenparticipatie ‘besluiten’ 17/9/18 Dienst

Conclusie Vaststelling: GPMI = maatwerk 17/9/18 Dienst

Conclusie Belang randvoorwaarden voor slagen GPMI! (Cf. onderzoek K. Driessens, J. Depauw, A. Franssen, L. Méhauden!) M.a. heeft voldoende tijd om bedoeling GPMI uit te leggen en haalbaar actieplan uit te werken samen met cl. Ondersteuning m.a.’s via vorming, intervisie, … Respect voor de discretionaire ruimte van de m.a., vertrouwen in de cliënt én in de begeleiding van de m.a. (liefst geen verplichte verhalen! – liever “kaders” dan “reglementen”) Moeilijk punt: “gelijkwaardige contracterende partijen” Hoe realiseren ? Randvoorwaarden zoals geformuleerd in onderzoek: De mw heeft voldoende tijd om de talenten en mogelijkheden van de cliënt te ontdekken, om samen haalbare doelen een concreet actieplan te kunnen uitwerken. Voldoende ondersteuning voor maatschappelijk werkers via vorming, supervisie en teamoverleg Voldoende professionele ruimte om op maat te kunnen werken Werken aan integratie en inschakeling cliënt vanuit ruime samenwerkingsverbanden Ruimte om te werken vanuit de interesse en noden van de cliënt, een verplicht verhaal dat hier geen rekening mee houdt is gedoemd om te mislukken Werken vanuit vertrouwen in de cliënt en de begeleiding vanwege de maatschappelijk werker: respect voor de discretionaire ruimte van de maatschappelijk werker! Extra belangrijke randvoorwaarde: - Ondersteuning cliënt nodig om evenwicht binnen GPMI te garanderen en werkelijk in een verhaal van gelijkwaardige contracterende partijen te komen! Eindconclusie van het onderzoek: advies tot verdiepen en vereenvoudigen ipv veralgemenen en verplichten. <-> Wetgever voert algemene verplichting in om GPMI af te sluiten met alle LL-gerechtigden! Spreekt dit mekaar tegen, of kunnen deze twee visies toch met elkaar verzoend worden? 17/9/18 Dienst

Vragen? 17/9/18 Dienst