PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Advertisements

Aanvang eerste leerjaar
Eindwerk zesde jaar.
Schoolcijfers, een tweede natuur
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Connect Woordherkenning
Leswijzer Nieuwsbegrip
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Connect Vloeiend Lezen
AMARANTIS EXAMEN Medewerker Marketing Communicatie.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Structureel Coöperatief Leren
Passende perspectieven: Visie en uitgangspunten
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
STagebegeleiding Bijeenkomst 8 Blok 2.
Wie ben ik? Zoë Kol juf van groep 5 en 6.
WELKOM IN GROEP 4A.
Informatieve bijeenkomst
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Studiedag Kindcentrum IJsselmonde 10 november 2015.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
WELKOM IN GROEP 4/5B. DE JUFFEN MAANDAG T/M VRIJDAGOCHTEND Linsey van Haastregt VRIJDAGMIDDAG Femke Lammerse.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Koffieochtenden met professional. Betekenis * Ouders hebben soms te weinig zelfvertrouwen. * Ouders kunnen veel steun hebben aan elkaar; deze mogelijkheid.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
INTERDIOCESANE PROEFWERKEN Wat is de bedoeling van IDP? Met peilproeven, zoals de interdiocesane proeven, wordt gefocust op de realisatie van.
Basiscursus Onderzoekend en Ontwerpend Leren De rol van taal Carmen Damhuis & Heleen van Ravenswaaij.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Netwerk IB WSNS Tilburg
Luisteren en begrijpen
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Aantrekkelijk formuleren
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
PowerPoint Taal Bijeenkomst 2: Leerlingen plaatsen in leerroutes
Schrijfvaardigheid Doelen:
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
PABO 4 TMS BCDE model.
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 1: Visie en uitgangspunten
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 2: leerlingen plaatsen in leerroutes
PowerPoint Taal Bijeenkomst 1: Visie en uitgangspunten
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Rekenen en wiskunde op Het Segment
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 1: Visie en uitgangspunten
Didactiek Lesformulier.
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 5: Onderwijsaanbod uitvoeren/evalueren
Didactiek Lesformulier.
Living lab & Storytelling
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
PowerPoint Taal Bijeenkomst 2: Leerlingen plaatsen in leerroutes
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 1: Visie en uitgangspunten
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 2: leerlingen plaatsen in leerroutes
PowerPoint Rekenen Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen
GOK in BuO Korte geschiedenis
blok 1 les 4: samen praten samen leren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Workshop videobegeleiding
Onderwijskundige visie BS De Regenboog
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

PowerPoint Taal Bijeenkomst 3: Doelen selecteren en vastleggen

Overzicht bijeenkomsten Bijeenkomst 1 Visie en uitgangspunten Bijeenkomst 2 Beginsituatie bepalen en leerling plaatsen in leerroute Bijeenkomst 3 Doelen selecteren en vastleggen (werkgroep) Bijeenkomst 4 Formuleren van onderwijsaanbod Bijeenkomst 5 Uitvoeren en evalueren van onderwijsaanbod Bijeenkomst 6 Evalueren op leerlingniveau Bijeenkomst 7 Evalueren op schoolniveau

Doel van bijeenkomst 3 Vastleggen van gezamenlijke keuzes in doelen voor een vooraf vastgestelde periode aan de hand van de overzichten van leerroutes. NB Bij het selecteren van doelen is het van belang om te inventariseren in hoeverre taaldomeinen met elkaar kunnen worden geïntegreerd Geselecteerde doelen worden opgenomen in een document, bijv. het groepsplan

Inhoud bijeenkomst 3 Presentatie Opdracht 1: Selectie van doelen Opdracht 2: Filmfragment

Wat op te nemen in groepsplan leerroute domein groepsplan keuze in subdoelen activiteiten en materialen

Format domeindeling: ingevuld vanuit bijeenkomst 2 Bijlage 2.3: Format Domeinindeling Bijeenkomst 2 leerroute 1 leerroute 2 leerroute 3 domein: spreken &gesprekken   domein: luisteren domein: lezen domein: schrijven

Voorbeeld uitwerking Voorbeeld van een leerdoel lezen uit groep 5/6

Leerroute 2 : lezen Tot en met eind groep 6 beheersingsniveau: Herkent specifieke informatie (personen, dieren, gebeurtenissen, plaats) Haalt belangrijke informatie uit de tekst Leeft mee met de personage Andere doelen allemaal ook aanbieden!

Beheersen/aanbieden: eind groep 6 Legt relatie tussen informatie in de tekst en de werkelijkheid. Herkent emoties in de tekst, zoals verdriet, boosheid en blijdschap (fictie) Herkent tekstsoorten (bijvoorbeeld verhalende tekst en advertentie) Past alfabetische volgorde toe bij het zoeken Beheerst steeds meer technieken en strategieën voor woordherkenning Leest langere woorden en langere zinnen Kan een eenvoudige tekst op passend AVI-niveau goed voorlezen op toon en ritme

Opbouw in complexiteit (lezen)

Onderwerpen Concreet, alledaags en contextgebonden Abstracter, blijft wel dicht bij de leefwereld

Leerroute 2: Voorbeelden van soorten teksten, eind groep 6 Kinderenencyclopedie Eenvoudige schema’s Inhoudsopgave Spelregels Lesopdrachten aanwijzingen op websites Een kinderkookboek Reclame Fictie: verhalen, stripboeken, sprookjesboeken

Opdracht 1: Selectie van doelen Doel: Taaldoelen selecteren en in groepsplannen vastleggen Werkvorm: gebruik van formats in bijlages 3.2, 3.3, 3.4

Voorbeeldformat Bijlage 3.2 Clustering van leerroutes

Voorbeeldformat Bijlage 3.3: Clustering per domein

Voorbeeldformat Bijlage 3.4: Clustering cirkels

Opdracht 2: Bekijken filmfragment Doel: Inzicht in welke werkwijze een school heeft gehanteerd om doelen te selecteren. Werkvorm: Filmfragment bekijken, aan de hand van de volgende kijkvragen: Hoeveel leerlingen zitten er in een leerroute? Welk(e) domein(en) is/zijn door jullie school gekozen? De leerkracht vertelt over het werken met betekenisvolle taalsituaties met behulp van thema`s. Is dat op jullie school ook de manier van aanpak? Hoe lijkt het je om op deze manier te werken met behulp van leerroutes/domeinen en doelen?