Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Paragraaf 4.2: Verschuivende werelden.
Advertisements

Transport en Infrastructuur
Hoofdstuk 4 Azië en globalisering (voortdurend proces van wereldwijde economische, politieke en culturele integratie)
P3.2 Irak, arm olieland Irak al ver terug in de geschiedenis leverancier van olieproducten. Tegenwoordig is Irak (op een smal strookje na) een land-locked.
Hst 4: De wereld indelen.
In de vaart der volkeren
Cultuur en mensen in de bewoonde wereld
Hoofdstuk 2 Verbanden tussen patronen Paragraaf 6 t/m 9
In welke fase van het transitiemodel bevindt
Hst 4: De wereld indelen.
Beeldvorming (inleiding)
Dit hoofdstuk is (ook) onderdeel van het
Aantekening §2 B-nummers.
De grens tussen Mexico en de VS
7. Bevolking en cultuur B
Patronen: Bevolkingsspreiding en cultuurgebieden
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
Demografische transitie
Beeldvorming (inleiding)
Hst 4: De wereld indelen.
Indonesië.
Hst 4: De wereld indelen.
Hst 4: De wereld indelen.
AARDRIJKSKUNDE.
Dit hoofdstuk is (ook) onderdeel van het
Hoe ontstaat bevolkingsontwikkeling?
Samenvatting: hoofdstuk 1
Hfst 1: de wereld; Het wereldbeeld
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Bevolking en welvaart over de wereld
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Hoofdstuk 3 Gebieden: Indonesië Paragraaf 7 t/m 12
Hoofdstuk 2 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 4
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
1. Grensgebied tussen Mexico en de VS
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
AARDRIJKSKUNDE.
Hoofdstuk 2 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 4
Hoofdstuk 2 Verbanden tussen patronen Paragraaf 6 t/m 9
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Mexico & VS Een grens tussen … & ….
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
2050: 9 miljard mensen Bevolkingsgroei.
Een wereld van verschil
Een wereld van verschil
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Situering van Europa in de wereld
Een wereld van verschil
2C Vrijdag 20feb2015 2C en 2B Dinsdag 03maa2015
1 VWO Hoofdstuk 1 Bevolking § 2 - 4
Hoofdstuk 5 Bevolking en ruimte in Duitsland en Nederland.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Hoofdstuk 6 De Chinese bevolking.
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
1. globalisering. 1.1 Het economisch wereldbeeld.
1.4 Een geglobaliseerde wereld Welke gevolgen heeft globalisering?
Aardrijkskunde in de bovenbouw
Hoofdstuk 1 Bevolking §3 Steeds maar meer?.
Hoofdstuk 1 Patronen op de wereldkaart: bevolking Paragraaf 9 t/m 11
Wereldbevolking.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
1 vmbo-T/havo 1 bevolking, §2 en 3
Cursus 6.1 : Europa in Delen 2 BK Lesweek 3
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Wie wonen er in Nederland?
Niet alleen op de wereld
Islamitisch land in Zuidoost-Azië
Transcript van de presentatie:

Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting De Geo - Globalisering Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting

H3: De wereld in delen

3.1. cultuur en mensen in de bewoonde wereld Spreidingspatronen van bepaalde verschijnselen tonen overeenkomsten maar ook verschillen tussen deze verschijnselen. Als de patronen van ruimtelijke spreiding samenvallen kun je de wereld daarop indelen in macro-regio’s

Dit roept de vraag op waarom bepaalde verschijnselen eenzelfde spreidingspatroon hebben en andere niet.

regionaliseren Regionaliseren (=indelen in regio’s) doet men aan de hand van hetzelfde kenmerk. Een kwalitatief kenmerk maakt men meetbaar door er getallen aan te hangen (kwantitatief). Bv. Welvaart en BNP

Geografische regio’s altijd op grond van ruimtelijke indicatoren, die eigenschappen aangeven die per gebied verschillen. Bij regionaliseren is ook de schaal van belang. Mondiaal of nationaal bij macroregio’s. Tussen regio’s altijd overgangsgebieden

Cultuur en cultuurgebieden Cultuur = alles wat de mens zich heeft aangeleerd en gemaakt. Cultuur bepaald voor een deel de manier waarop het landschap wordt ingericht. Dat is het studieonderwerp van de geograaf.

Cultuurgebieden zijn aan veranderingen onderhevig ook al zijn ze vaak eeuwen oud. Belangrijke voorbeelden van cultuur zijn: taal en godsdienst. Lees blz. 108/109 Koran mag alleen in het Arabisch gelezen worden dus mooie manier van diffusie van een taal d.m.v. de godsdienstverspreiding Vgl. Latijn en Bijbel

Demografische kenmerken en criteria Bevolkingsdichtheid = gemiddeld aantal mensen per km2 Bevolkingsspreiding Bevolkingsgroei is een goed demografisch begrip om de ontwikkeling van een land te meten.

Bevolkingsgroei gunstig (innovatie) of ongunstig (oorlog/honger - Malthus)? Welvaart blijkt beste voorbehoedsmiddel.

leeftijdsgrafieken Leeftijdsgrafiek geeft de samenstelling naar leeftijd en geslacht van de bevolking weer. = leeftijdsopbouw Jong = piramidevorm Oud = urn-/ui-vorm Hierbij is sprake van grote demografische druk. Aantal 16-67 jarigen kleiner dan de bejaarden en de jongeren. . Bevolking in evenwicht/stationair = granaatvorm

Demografische transitie (=overgang) Fase 1: agrarisch-ambachtelijke fase. Geboorte en sterfte hoog. Nauwelijks groei Fase 2: proletarische fase. Sterftecijfer daalt. Bevolking groeit. Fase 3: moderne fase. Ook het geboortecijfer gaat dalen. welvaart stijgt. Kinderen worden economische last. Fase 4 en 5: post-industriële fase, vergrijzing, sterfteoverschot

Ook het bevolkingszwaartepunt verschuift naar de minder ontwikkelde landen (bv. Azië en Afrika) Opdrachten: maak vr. 9, 11, 17, 18