De kracht van eenvoud Woudschoten 2004

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deeltjesmodel oplossingen.
Advertisements

Excel in het voortgezet onderwijs
Energie Wanneer bezit een lichaam energie ?
Newton - HAVO Energie en beweging Samenvatting.
Nicole Ezendam1, Anke Oenema1, Johannes Brug1,2
RALFI en begrijpend lezen
Sport en verkeer Hoofdstuk 3 Nova Klas 3H.
RBVO, rekenbewust vakonderwijs rekenen in andere vakken
Dynamische Modellen NLT-module vwo startmodule modelleren
Momenten Vwo: paragraaf 4.3 Stevin.
Newton - VWO Kracht en beweging Samenvatting.
Kracht en beweging Versnelde en vertraagde beweging Cirkelbeweging
Newton - VWO Energie en beweging Samenvatting.
Newton - HAVO Kracht en beweging Samenvatting.
Newton - VWO Arbeid en warmte Samenvatting.
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
College Fysisch Wereldbeeld 2
Kosmische Stralen onderzoek met middelbare scholen
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
De wetten van Newton en hun toepassingen
We leren % van waar we over gediscussieerd hebben met anderen
WELP, wat hebben we geleerd? Implementatie en ontwikkeling afsluiting studie(mid)dag.
Op de grens van Wiskunde D en NLT: Dynamische modellen
Opgave 1 a) b) zwaartekracht (N) massa (kg)
Opgave 1 a) b) De resulterende kracht heeft de richting van de weerstand De fiets+fietser remt af.
Newton - VWO Kracht en beweging Samenvatting.
Kennis - Intelligentie
Momenten Havo: Stevin 1.1 van deel 3.
Leerstrategie Oud chinees gezegde: Wat ik hoor, vergeet ik
Nieuwe mechanica? Woudschotenconferentie december 2007
Samen mechanica onderwijs vernieuwen Verkennen van mogelijkheden Frank Lacroix Peter Dekkers Workshop Woudschoten 2009.
BÈTAVAKSTEUNPUNTEN. Docent-activiteiten Meestal vakgericht, soms vakoverstijgend (Beta) Netwerkbijeenkomsten – ca. 4 maal per jaar Cursussen en workshops.
Kracht en beweging De nettokracht of resulterende kracht F res heeft invloed op de snelheid waarmee het voorwerp beweegt: Als de nettokracht nul is, blijft.
Natuurkunde in de bovenbouw
Presentatie kennisbank natuurkunde Ruud de Moor Centrum (RdMC) Pleincollege Eckart, Eindhoven Wim Maagdenberg Karel Stevens Huub van Wunnik Raimond Franssen.
Bijeenkomst September 2015
Conceptversie.
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
Hoofdstuk 3: Kracht en Beweging. Scalars en vectoren Grootheden kun je verdelen in 2 groepen  Scalars  alleen grootte  Vectoren  grootte en richting.
Rekenen © Ing W.T.N.G. Tomassen Na deze les kan je: De 3 wetten van newton.
Ontdekken Begrijpen Beheersen
Natuurkunde Overal Hoofdstuk 11: Bouw van ons zonnestelsel.
Onderzoeksvraag Is er een belangrijke oorzaak te vinden, voor de afnemende stroom studenten die interesse hebben en/of zich uiteindelijk inschrijven, voor.
Hoofdstuk 8: Natuurkunde Overal (havo 5)
Freudenthal Instituut Universiteit Utrecht Programma  Inleiding
Stopafstand = Reactieafstand + Remweg
Hoofdstuk 6: Natuurkunde Overal (vwo 4)
Herhaling H8 : arbeid Arbeid: de energie die door een krachtbron geleverd wordt bij verplaatsing van een voorwerp. Dit geeft energie toename/afname ALGEMENE.
(V,t) diagram en (s,t) diagram
De ontwikkeling van een beoordelingsinstrument
Concept-contextvenster in het bèta-onderwijs
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
H1 §2 krachten meten §3 netto kracht
Massa, Kracht en gewicht.
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
LEERDOELEN Uitleggen wat het begrip moment inhoudt
René Alberts, Cito, 5 februari 2018
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
Leerjaar 3 Nask1 H3 §4 Waterkracht.
De didactiek van vandaag
Voorlichting VWO 4 Natuurkunde 14 februari 2018 Natuurkunde.
HV2 Pulsar hoofdstuk 4 Deel §4.1 en §4.z
Verschillende Soorten krachten
Hoofdstuk 11 – les 2 Optrekken en Afremmen
Interactieve powerpoint
De deelname aan het hoger onderwijs is in Nederland hoog
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Hoofdstuk 8: Natuurkunde Overal (havo 5) versie: september 2018
Transcript van de presentatie:

De kracht van eenvoud Woudschoten 2004 Kees Hooyman Marjolein Vollebregt Natuurkundeleraren St. Bonifatiuscollege

Natuurkunde is een lastig vak! Een van de moeilijkste studies, zelfs voor zeer goede studenten Te moeilijk voor een grote groep leerlingen? Ook goede leerlingen hebben begripsproblemen Kunnen = begrijpen? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Recente ontwikkelingen Basisvorming 2e fase Studiehuis Examens Is natuurkunde nu aantrekkelijker? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Leerpiramide van Bales 5% van wat we horen 10% van wat we lezen 20% van wat we zien 30% van een demonstratie 50% van een discussie 75% van wat we uitvoeren 80% van wat we uitleggen maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Wat doen we in de natuurkundeles? Leerlingen zijn in discussie Leerlingen leggen elkaar uit Leerlingen praten over natuurkunde Eenvoud is het motto Onderbouw: groepswerk Bovenbouw: probleemgericht leren maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Probleem: Bierkrat heffen (4v) Twee personen tillen samen een bierkrat.        Op welke foto moeten ze de grootste kracht leveren? Waarom? Lukt het om het bierkrat zo hoog te tillen dat hun armen horizontaal zijn?   maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Bierkrat heffen Op de volgende foto’s trekken ze het krat aan een touw omhoog.      Kunnen ze nu het touw horizontaal trekken? Waarom wel/niet? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Probleem: Gravitatie (6V) De aarde is 81 maal zo zwaar als de maan, maar dat geldt niet voor de zwaartekracht. g = 1,63 N/kg g = 9,81 N/kg maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Probleem: Gravitatie (6V) g = 9,81 N/kg g = 1,63 N/kg De straal van de aarde is 3,7 maal zo groot als de straal van de maan. maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Probleem: Gravitatie (6V) g = 1,63 N/kg g = 9,81 N/kg maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Gravitatie Trekken de aarde en de maan ook aan elkaar? Hoe merk je dat? Welke trekt het hardst? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Gravitatie Welke trekt het hardst? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Probleem: Gloeilamp (doc) Het inschakelen van een gloeilamp gaat veel sneller dan het uitschakelen. Hoe kan dat? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Probleem: Gloeilamp (doc) Het probleem lijkt op een leeglopend vat, maar dan met energie (warmte) in plaats van water. maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Probleem: Gloeilamp (doc) Uitstroom = straling maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Probleem: Gloeilamp (doc) Resultaten met PowerSim uitstraling  T uitstraling  T4 maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Leerlijn Instapprobleem ontwikkelen van informeel begrip Vervolgopdracht noodzaak voor theorievorming Theorieblokken formele begrippen en formules Oefenen met opgaven toepassen en trainen Verwerkingsprobleem vaardigheid probleemoplossen Complexe opgaven Voortgangstoets maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Theorieblokken Gravitatieconstante G Valversnelling g Begrippen   Gravitatieconstante G Valversnelling g Actie- en reactie   Formulelijst     maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Verwerkingsprobleem Remweg auto: van (v,t)- naar (s,t)-diagram t (s) 1 2 3 4 5 10 15 20 25 v (m/s) s (m) Remweg auto: van (v,t)- naar (s,t)-diagram Welk (s,t)-diagram hoort bij deze beweging? Leg uit. De totale remweg bedraagt 57,6 m. Hoe groot is de snelheid halverwege de remweg? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Opbrengst Zwakke leerlingen Minder zelfstandige leerlingen Goede leerlingen Relatief veel gekozen Relatief weinig onvoldoendes maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Toekomst Verbetering van de problemen Bruikbaar voor iedereen en bij elke methode Geschikt maken voor internet maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud

Wat kunnen docenten hiermee? Zelf starten met eenvoudige problemen Met collega’s in gesprek komen Samenwerkingsverband? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud