De kracht van eenvoud Woudschoten 2004 Kees Hooyman Marjolein Vollebregt Natuurkundeleraren St. Bonifatiuscollege
Natuurkunde is een lastig vak! Een van de moeilijkste studies, zelfs voor zeer goede studenten Te moeilijk voor een grote groep leerlingen? Ook goede leerlingen hebben begripsproblemen Kunnen = begrijpen? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Recente ontwikkelingen Basisvorming 2e fase Studiehuis Examens Is natuurkunde nu aantrekkelijker? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Leerpiramide van Bales 5% van wat we horen 10% van wat we lezen 20% van wat we zien 30% van een demonstratie 50% van een discussie 75% van wat we uitvoeren 80% van wat we uitleggen maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Wat doen we in de natuurkundeles? Leerlingen zijn in discussie Leerlingen leggen elkaar uit Leerlingen praten over natuurkunde Eenvoud is het motto Onderbouw: groepswerk Bovenbouw: probleemgericht leren maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Probleem: Bierkrat heffen (4v) Twee personen tillen samen een bierkrat. Op welke foto moeten ze de grootste kracht leveren? Waarom? Lukt het om het bierkrat zo hoog te tillen dat hun armen horizontaal zijn? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Bierkrat heffen Op de volgende foto’s trekken ze het krat aan een touw omhoog. Kunnen ze nu het touw horizontaal trekken? Waarom wel/niet? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Probleem: Gravitatie (6V) De aarde is 81 maal zo zwaar als de maan, maar dat geldt niet voor de zwaartekracht. g = 1,63 N/kg g = 9,81 N/kg maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Probleem: Gravitatie (6V) g = 9,81 N/kg g = 1,63 N/kg De straal van de aarde is 3,7 maal zo groot als de straal van de maan. maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Probleem: Gravitatie (6V) g = 1,63 N/kg g = 9,81 N/kg maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Gravitatie Trekken de aarde en de maan ook aan elkaar? Hoe merk je dat? Welke trekt het hardst? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Gravitatie Welke trekt het hardst? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Probleem: Gloeilamp (doc) Het inschakelen van een gloeilamp gaat veel sneller dan het uitschakelen. Hoe kan dat? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Probleem: Gloeilamp (doc) Het probleem lijkt op een leeglopend vat, maar dan met energie (warmte) in plaats van water. maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Probleem: Gloeilamp (doc) Uitstroom = straling maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Probleem: Gloeilamp (doc) Resultaten met PowerSim uitstraling T uitstraling T4 maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Leerlijn Instapprobleem ontwikkelen van informeel begrip Vervolgopdracht noodzaak voor theorievorming Theorieblokken formele begrippen en formules Oefenen met opgaven toepassen en trainen Verwerkingsprobleem vaardigheid probleemoplossen Complexe opgaven Voortgangstoets maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Theorieblokken Gravitatieconstante G Valversnelling g Begrippen Gravitatieconstante G Valversnelling g Actie- en reactie Formulelijst maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Verwerkingsprobleem Remweg auto: van (v,t)- naar (s,t)-diagram t (s) 1 2 3 4 5 10 15 20 25 v (m/s) s (m) Remweg auto: van (v,t)- naar (s,t)-diagram Welk (s,t)-diagram hoort bij deze beweging? Leg uit. De totale remweg bedraagt 57,6 m. Hoe groot is de snelheid halverwege de remweg? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Opbrengst Zwakke leerlingen Minder zelfstandige leerlingen Goede leerlingen Relatief veel gekozen Relatief weinig onvoldoendes maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Toekomst Verbetering van de problemen Bruikbaar voor iedereen en bij elke methode Geschikt maken voor internet maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud
Wat kunnen docenten hiermee? Zelf starten met eenvoudige problemen Met collega’s in gesprek komen Samenwerkingsverband? maandag 17 september 2018maandag 17 september 2018 De kracht van eenvoud