Organisatiebeheer en Informatiebeheer:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Basispakket: Stappenplan Informatiemanager
Informatiebeveiliging
Orde en structuur in de schooladministratie
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Doel informatievergadering
Beleidsregel vervanging archiefbescheiden Provincie Zuid-Holland 2008
Digitale procesondersteuning van collectief particulier opdrachtgeverschap “Ontwikkeling van de cpo-module” Auteur:Dennis Bottram Afstudeercommissie: Datum:
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
Efficiënt archiefbeheer in een AW-omgeving
WIE KLASSEERT, DIE VINDT
Kennisnetwerk Informatiemanagement, sessie 11, november 2013
Rol van de ankerpunten Mogelijke invullingen Netwerk Interne Organisatiebeheersing 9 juni 2011 Dany Dewulf.
Informatiebeheer.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
OHSAS certificatie Frans Stuyt 24 september 2009.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
1 Conferentie Archieven In het kader van de ontmanteling Land en Eilandgebieden augustus 2007 Plaza Hotel Bonaire ARCHIVO, NOS MEMORIA Mw. M.L..
Enterprise Document Management Fase
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
International Business Adviser
onder controle! Trashweek 17 tot 21 maart.
Project Proceshuis Road show
Vlaamse Reguleringsinstantie voor de Elektriciteits- en Gasmarkt Ervaringen bij opmaak stappenplan en organisatiebeheersing Netwerking organisatiebeheersing.
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Het INK-managementmodel: inhoud, filosofie, toepassing
Juridische Dienst/Algemene diensten 1 OVAM.
Veldenmodel Selectielijst
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Exploïtatie van een bedrijfsgebonden of gemeentelijke TOP.
ARBO.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
To substitute or not to substitute: een kwestie van gezond verstand Lieve Van Geldre Departement Landbouw en Visserij.
Naar een duurzaam HRM beleid
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
15 maart 2016 TKI Gas Programmalijn LNG Tender 2016, sluiting 14 juni Jeroen van Hengstum, RVO
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
On(der)wijs archief Archiefpraktijk op de Haagse Hogeschool.
Great Place To Work ® © Great Place To Work ® Institute Nederland, 2009 VGN voorlichtingsbijeenkomsten 11 november november november 2009.
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Dries Vandaele Quincy Oeyen Data: 14 & 19 april 2016 Workshop Informatiebeheersplan.
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
1 Terugkomdag VGM-antenneleden mei / juni Agenda 1.Onthaal en begeleiding 2.Denkmodel risico-evaluatie en analyse 3.Evaluatie VGM-antennes Pauze.
Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi
Verwijzen naar kookboek.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
SVB-BGT.
Tineke de Vries Even voorstellen Particuliere beheerder
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Kluwer The end of Publishing
DAGINDELING (Elke sessie duurt ca. 1,5 uur)
IBP-beleid en AVG mei 2018.
VAC Brugge Opstart WG Archivering
Om organisatiecomponenten schematisch voor te stellen
Infosessie projectoproep
Het E-depot van Rotterdam
IBP-beleid en AVG mei 2018.
Duurzaamheids-criteria en afwegingskader voor houtstromen
Ontwikkelen bijeenkomsten
Logistieke kwaliteitsprocessen
Transcript van de presentatie:

Organisatiebeheer en Informatiebeheer: Samen maken we morgen mooier Simons, Lindsay en Felix Kucnerowicz

Overzicht Presentatie van de OVAM Aanpak archiefbeheer bij de OVAM Triggers en Aanpak Verbanden tussen informatiebeheer en organisatiebeheersing Praktische toepassingen Synthese Vragen

OVAM – Missie (1/2) De OVAM zet haar schouders onder: het verkleinen van de afvalberg; het hergebruiken en recycleren van afval; Het milieuvriendelijk verwerken van afval; de omslag naar kringloopeconomie – een economie waarin goederen duurzaam worden geproduceerd en hergebruikt – inzetten; het saneren van verontreinigde gronden; het voorkomen van nieuwe bodemverontreinigingen.

OVAM – Missie (2/2) Never make predictions, Risico’s = bedreigingen + opportuniteiten Economie Beleidsmatige ontwikkelingen Demografie Technologie Ecologie Sociaal-Cultureel Never make predictions, especially about the future Casey Stengel (1890-1975)

OVAM - Middelen Mensen 368 medewerkers Risico’s Mensen + hun kennis = kapitaal van de OVAM Financiën 104,3 mio EUR/jaar Risico’s Dalende budgetten Taken nemen toe in: aantal complexiteit

Informatiebeheer - Triggers Recupereerbaarheid Plaats (Wettelijke) Verplichting

Onze werkzaamheden Frequentie Aard werkzaamheid Meten/beoordelen Eenmalig Project Stap per stap: Afstand tot doel Vorderen verbruik van: Menselijke inzet Financiën TIjd Meermalig Proces Per ‘batch’: Hoeveel doorlopen? Steekproeven voor kwaliteit van een product of dienst

Onze werkzaamheden link met informatiebeheer

Onze werkzaamheden link met organisatiebeheersing De OVAM wenst: resultaten te halen => EIKE Vooruitgang te boeken => PDCA De OVAM levert af: Producten Diensten ondersteund door documenten Weergave beleid Verantwoording Weergave huidige situatie Interne belanghebbenden Directie Medewerkers

Informatiebeheer – meer dan hfdst 7 van de Leidraad Procesbeheer Belanghebbenden-mgt Risicobeheer Financieel beheer Human Resources Facility-mgt Organisatiestructuur

PDCA - cyclus Motivatie eigen organisatie Informatiebeheersplan (IBP) Aanpassen aan nieuw sjabloon IBP - Iteratie 2 Enkele voorbeelden: Ordening Organisatie DMS Klaarmaken voor digitalisatie Email aanpak (test) OVOP Aanpak HR Logboek IBP Steekproefgewijze opvolging filenames, folders,…

Plan - Motivatie Informatiebeheer  Werkzaamheden  Organisatiebeheersing Informatiebeheerder  omvangrijk takenpakket Samenwerking vereist binnen de organisatie Directie: goed informatiebeheer => bijdrage tot organisatiebeheersing Collega’s: moeten werken overeenkomstig werkwijze zoals blijkt uit organisatiebeheersing + hulp mbt efficiëntieverbetering

Plan – Optimalisatie archiefbeheer

Plan – Opmaak IBP Sjabloon – zie website CA Hulpsjabloon gebruikt: Informatie over het werkgebied Informatie over het informatie-object Informatie over de spelregels

DO – dossiers ordenen Model dossier als test Startdatum dossier 1985 Opgeslagen in 30 verhuisdozen Wordt geregeld gereactiveerd tgv juridische geschillen Wordt door onze advocaten regelmatig (sinds het begin) bevraagd Wie? Informatiebeheerder Verschillende dossierhouders Eindresultaten: Geordend dossier (circa ¼ zijn dubbels of documentatie) Rijp voor digitalisatie Leidraad voor het ordenen van dossiers

DO – klaarmaken voor digitalisatie IBP => Verwijderen Bewaren Digitaal geschikte opbouw van dms Analoog (substitutie? – Risico-analyse) Wie? Informatiebeheerder: basis-ordening toegepast op informatieobjecten die van toepassing/nut zijn voor de ganse organisatie Afdelingsverantwoordelijken Op basis van IBP en voorbeelden Ondersteund door hulplijn naar informatiebeheerder Toegepast op specifieke informatieobjecten voor die afdeling

DO – Organisatie DMS

DO – Beheer e-mails - test

DO - Overheidsopdrachten

DO – Beheer HR-dossiers Beheerd digitaal per proces Beheerd op vertrouwelijke wijze Vloeit voort uit toepassen OVAM-informatieveiligheidsbeleid Privacy wetgeving Raadpleegbaar per persoon op basis van een specifiek script = haalt de informatie voor een bepaalde persoon uit de verschillende folders

Check middelen- logboek

Check resultaten – kwaliteit opslag Gericht op verbetering - Steekproefsgewijze Filenamen (geïnspireerd op ISO 9660 – afw. Lengte tot 31 char) Naleving ordening – ref. IBP Leerproces Ifv meerwaarde Ifv automatisatie

ACT – Volgende stappen Verbetering en overbrengen IBP in sjabloon CA Organisatie van de opruimoperatie 2015 Inventarisatie 6000 verhuisdozen (nu reeds 750 geïnventariseerd) Verwijderen documentatie (nu reeds 75 dozen) Triage en ordenen van dossiers (per serie) Aanpak via series die niet gaan mogen vernietigd worden Voorbereiden IBP iteratie 2 Goedkeuren IBP iteratie 1 Verdere triage Evaluatie iteratie 1 – aandachtspunt nieuwe doc> verwijderen

Besluiten - Aanbevelingen Gebruik als informatiebeheerder een leidraad organisatiebeheersing omdat je belanghebbenden in deze context werken Wees coach, maak afspraken over deelresultaten, geef aanbevelingen en wees een helplijn Vertaal externe werkwijzen naar de omstandigheden van je eigen organisatie Informatiebeheer is ondersteunend m.a.w. tracht het niet bovenaan de agenda te plaatsen

Dank voor uw aandacht Zijn er nog vragen? Vlaamse overheid Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij Stationsstraat 110 2800 Mechelen T: 015 284 284 F: 015 203 275 www.ovam.be info@ovam.be 25 25