Workshop Sociale Media

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
TWITTEREN = KWETTEREN DOOR EDITH HELWEGEN & HEIDY AMORY.
Advertisements

SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
Social Media met boswachters Het geheim achter het succes Jeffrey van Heck Adviseur Online Marketing & Social Media.
Effectieve Internet Marketing voor MKB- ondernemers
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Arteveldehogeschool Office management
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Facebook Zie de kansen!.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
 Facebook pagina (219 likes)  Hyves pagina  LinkedIn  Twitter (1617 volgers)  Youtube.
Meer bekendheid via Linkedin Stella Maaswinkel Verseau trainingen.
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Social Media Fleur van Scharenburg 1. Opzet voor vanavond Snelcursus Social Media Social Media gebruiken 2.
Inbound Marketing Plan
Social media presentatie
#kennisdelen | #samenwerken | #durftevragen
Social Media 1 maart 2011 Vissen in je netwerkvijver.
Training voorbeeld voor
PROMO VIA SOCIAL MEDIA Versie SOCIALE MEDIA De grote spelers anno 2015 Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Whatsapp, Pinterest, …
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie Regionale kenniskringen (IT-)kennis delen tussen lokale besturen in Vlaanderen.
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:  Betrokkenheid  Vindbaarheid  Bereikbaarheid  Community bouwen Zichtbaarheid  Mensen.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Erfgoed connectie Utrecht Verjonging vrijwilligers.
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Natuurmonumenten test Jeroen ‘s-Gravendijk (The New Media Factory)
Gastvrije Social Media Communiceren met uw omgeving. twitter.com/nbovtweets facebook.com/nbovbakkerij youtube.com/nbovbakkerij.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Patrick Vermaercke 17 maart  Tot 1 oktober 2015 kinesist in WZC Mariahuis - Gavere  Nu centrumleider in LDC Den Oever – Gavere  Sinds 2012 Zorgambassadeur.
Zakelijk twitter inzetten Zakelijk Twitter inzetten.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
6/3/ Waarom Facebook? Wie zit er op? Grootste sociale netwerk in België Bijna 4,5 miljoen accounts in België Sneeuwbaleffect Opleiding: Facebook.
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Internetmarketing in de toeristische sector TORECO
Maak je website beter vindbaar!
Stap 1: stel een doel Welke doel wil je Ga verder met je doel.
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Campagne-middelen Hoe in te zetten? Yvonne Polman Relatiemanager.
Sociale Media in de toeristische sector Bijeenkomst Blauwe Lint
Introductie social media
Sociale media inzetten
‘Boost je Business met LinkedIn’
Social Media & Sport Deel I
Social Media Marketing Petra Kamping |Ellen Engbers
Wie is wie? Roze = Ik ben Laura Ophof – Bosch, Marketing- en communicatiemanager NPO Zapp en Zappelin Geel = Ik ben Liesbeth Demmenie – Lergner, Productmanager.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
TRADITIONELE MEDIA TRADITIONELE MEDIA
Binnenkort start hier het webinar Facebook Marketing voor je groep - Deel II: ‘Je Scoutinggroep op Facebook’
Hoe bereiken we jongeren?
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
TRADITIONELE MEDIA TRADITIONELE MEDIA
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Sociale Media Doelen van Sociale Media voor kennisoverdracht:
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Berichten in de media Mediaboodschappen.
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Social media voor statenleden/politici
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Leiderschapsontwikkeling
Power up your fundraising
Welkom! Kennisbijeenkomst ‘Free publicity en social media’
Transcript van de presentatie:

Workshop Sociale Media Zin Ja! Netwerk Hasselt 21 april 2016 Lokaal ACV zaal 6

Aan de slag met sociale media in een professionele context

Wie gebruikt welke kanalen? Wat is jullie ervaring? Rondvraag Facebook Twitter LinkedIn YouTube Instagram Slideshare Pinterest … VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

Sociale mediastrategie VLM VLM liet zich hiervoor begeleiden door een externe consultant DearMedia, nu deel van Duval Union Consulting Facebook: bedrijfsaccount sinds september 2011, ook projectpagina op FB voor project de Merode (449 volgers) (+ 2 projecten in opmaak: De Vlaamse Rand en Green4Grey) – 718 volgers Twitteraccount: @woordvoerderVLM (1.224 volgers) sinds januari 2011, @VLMtweet (348 volgers) sinds maart 2015 Youtube-kanaal Pinterest en Whatsapp op de planning Deontologische code ivm gebruik sociale media bij VLM (doelgroep zijn de medewerkers) VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

Sociale media strategie - VLM Beheerders: kernteam sociale media (woordvoerder, 2 vervangers en directiesecretaris) Sinds 2015: gebruik contentkalender voor planning inhoud Monitoring via Engagor (betalend), vanaf medio 2016 nog meer inzetten op meten en weten VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

Tips om zelf aan de slag te gaan Bepaal het ambitieniveau binnen je organisatie, wat wil je bereiken? Story-telling: authentiek, betrokken, dialoog, … Agenda setting: naar overheden en opinion leaders (breng nieuws op je eigen kanalen ipv perstekst te versturen) Informatieverzameling: expertise en inspiratie binnen onze sector Expertise claimen: consistent delen van info, ambassadeurschap Dialoog rond projecten: faciliteren en participeren stimuleren Klanten informeren Reclame maken voor evenementen … VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

Tips om zelf aan de slag te gaan 2. Denk na over de boodschappen die je wil brengen als organisatie Niveau bedrijfscommunicatie: VLM algemeen: expertise tonen, netwerken, nieuwe contacten leggen,… Niveau projectcommunicatie: voor, tijdens en na de werken: informeren en draagvlak vergroten, aanspreekbaar zijn Niveau van de medewerker: expertise tonen, blik werpen achter de schermen, persoonlijke verhalen VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

Tips om zelf aan de slag te gaan 3. Stel een redactieteam samen en maak afspraken over beheer Redacteurs VLM (publiceren op website: alle communicatieverantwoordelijken en layouters in alle afdelingen en een heel beperkt aantal inhoudelijk verantwoordelijken voor specifieke thema’s) Social media team Facebook: meeste communicatieverantwoordelijken en layouters Twitter: kernteam sociale media (3-4 personen: woordvoerder VLM – eigen account, 2 celhoofden communicatie en directiesecretaris gedelegeerd bestuurder) Specifiek mailadres: socialemedia@vlm.be waar alle personeelsleden suggesties kunnen doen (interne communicatiecampagne) – ook adres van Twitteraccount Zoek ambassadeurs/early adopters binnen je eigen organisatie (buiten de communicatiedienst) en vraag om actief te re-tweeten en berichten op Facebook te delen VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

Tips om zelf aan de slag te gaan 4. Zorg voor inhoud! Streef naar dagelijks nieuws Plan je boodschappen, werk met een contentkalender Zet in op een variatie aan boodschappen: wie, wat, waarom, wanneer, waar? Schrijf je boodschap op maat van je kanaal (Twitter is niet FB) Gebruik sprekende beelden, met mensen erop Deel inhoud van anderen (maak gebruik van kansen) Speel in op de actualiteit (toptopicals): vb. gedichtendag, het weer, wereldkoffiedag,… VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

Tips om zelf aan de slag te gaan 4. Zorg voor inhoud (vervolg) Werp een blik achter de schermen: collega in beeld, herinrichting kantoorgebouw,… Formats: uit de oude doos, tips en lijstjes, cijfer van de dag, medewerker in de kijker,… Monitor wat er over jou wordt gezegd, wat partners zeggen,.. en speel daarop in. Reageren op inhoud? Steeds vanuit de organisatieaccount (kunnen verschillende beheerders zijn), doe het snel (liefst de dag zelf), informeer jezelf bij inhoudelijke medewerkers, bij twijfel: stem af met de woordvoerder, stel je vriendelijk en coöperatief op, bij negatieve reacties: afwegen (persoonlijk contact opnemen, neutraal antwoorden, negeren) VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

Content kalender VLM (sinds feb 2015) VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

Tips om zelf aan de slag te gaan 5. Breng je digitale en traditionele kanalen met elkaar in verbinding (8-lus) -> Traditionele media (radio, TV, krant) Maximale digitale connectie De eigen website Volledig in eigen beheer, centrale positie in het communicatieverhaal. Ieder item is ook deelbaar via sociale media Sociale media Krachtig maar geen volledige controle over, maximaal doorlinken naar eigen website VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

Tips om zelf aan de slag te gaan 6. Hoe het aantal volgers laten stijgen? Regelmatig posten Interessante inhoud posten, vanuit het perspectief van de klant Sterke nieuwswaarde (persberichten lanceren op je eigen some) Interactie opzoeken met anderen (dmv taggen vb @woordvoerderVLM) Gebruik zoektermen dmv gebruik hashtag # Reclame maken voor je eigen kanalen dmv links Berichten boosten door ze te sponsoren/promoten VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

Monitoring en reactieschema Via Engagor Betalend slechts enkele personen, nog te weinig ervaring veel mogelijkheden maar nog niet optimaal benut (planning) permanent bijwerken en opvolgen (nieuwe zoekwoorden of personen toevoegen ifv actualiteit) bv Boerenbond (account woordvoerder vs Piet Vanthemsche) Gratis: hootsuite, tweetdeck, … Persoonlijke accounts Wie reageert? Sociale media kernteam ism inhoudelijke personen Trial & error VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

Valkuilen CAPACITEIT! Taak moet aan iemand, en liefst meerdere mensen, worden toegewezen, trekker is noodzakelijk Te weinig content: start niet als je weet dat je niet op regelmatige basis nieuws kunt posten Statische, saaie berichten: posten zonder interactie op te zoeken, weinig dynamiek, weinig volgers tot gevolg Gooi je andere kanalen niet overboord. Some zijn niet heiligmakend, niet iedereen heeft een account, niet iedereen heeft alles gezien: En/En-verhaal! VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

4 retweets 4 vind-ik-leuks Paul De Ligne heeft geretweet VLM ‏@VLMtweet  18 mrt. Tof artikel over de samenwerking tussen 6 beleidsdomeinen http://bit.ly/21z5jDq  (via @13_nieuws ) #grondbeleid 4 retweets 4 vind-ik-leuks VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

Paul De Ligne heeft geretweet VLM ‏@VLMtweet 23 feb. Schrijf nu in voor het voorjaarscongres 'Open ruimte, open blik' https://www.vlm.be/nl/nieuws/Pages/schrijfinvoorvoorjaarscongres.aspx#.VsxeX3fBLEI.twitter … @vvsg @VRPvzw @RuimteVL 13 retweets 2 vind-ik-leuks VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

Vragen? VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

Content kalender – opdracht in groepjes kennis en ervaringen delen Brengen jullie verschillende types van boodschappen? Hoe steek je variatie in de boodschappen die je brengt via sociale media? Ligt de focus op een specifiek thema en is dit een bewuste keuze? Hoe pas je je boodschap aan volgens het kanaal dat je gebruikt? Maak je gebruik van communicatiemix, pas je de 8-lus toe? Ga je op zoek naar goede en passende beelden? Hoe doe je dit? Deel je content van anderen? Speel je in op de actualiteit? Monitoren jullie wat er gebeurt op sociale media? Hebben jullie afspraken i.v.m. wie reageert en hoe er gereageerd wordt? Kennen jullie de kanalen van anderen (partners, belangengroepen, influentials, …) VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

Meer informatie www.vlm.be info@vlm.be https://twitter.com/woordvoerdervlm en https://twitter.com/VLMtweet https://www.facebook.com/VlaamseLandmaatschappij https://www.linkedin.com/company/vlaamse-landmaatschappij VLAAMSE LANDMAATSCHAPPIJ

www.vlm.be