poreuze grenzen en de taak van de filosofie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Woord van Leven April 2011 “Laat niet gebeuren wat Ik wil, maar wat U wilt.” Marcus 14,36.
Advertisements

Filosofie Op HAVO en VWO.
Jezus vol liefde, U wilt ons leiden. Wij prijzen U als onze Heer
Ethiek Welkom! Waarden & normen kritisch bekeken.
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
“Een reis naar Licht”.
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Denk aan de sociale competentie
Vanaf oktober verkrijgbaar: Muiswerk Uitdrukkingen 1
Altijd heen en weer. Het wereldbeeld van kinderen met gescheiden ouders. Machteld Reynaert.
Libertarisme Sartre Quantum mechanica Kant.
Risico’s en gevaren van techniek
Mythen Natuurwetenschap Creationisme Evolutie
Wetenschapsfilosofie
Op een dag besloot een universiteitsprofessor zijn studenten uit te dagen.
Michel Foucault ( ) De moed tot [de] waarheid “er bestaat geen vaststelling van de waarheid zonder een wezenlijke (op)stelling (position) ten opzichte.
Woord van Leven Februari 2010.
Woord van Leven November 2009.
Redelijkheid en lichamelijkheid Marc Slors. Wat ik wil gaan beweren.....
Gezag en autoriteit De Bron 20 februari 2011.
Spreuken en gezegdes Muziek…Faith Hill…I believed in you.
Onderwerp Filosofie 1BaMV
Na de verschillende «grappen » die we mekaar toesturen om te kunnen lachen,is dit een beetje anders. Het is niet de bedoeling je aan het lachen te brengen,
Romeinen Maar de gerechtigheid uit het geloof… nl. in Gods onvoorwaardelijke BELOFTE 2.
ALSJEBLIEFT! Romeinen 10.
Inleiding Filosofie en Ethiek Vierde Bijeenkomst: De tweede wetenschappelijke revolutie (2) Dinsdag 28 september 2004.
Identificeren. INHOUD Aan de orde komen identiteitsontwikkeling aspecten identiteitsbeleid werkwijze identiteitsontwikkeling IBA Studiemiddag 11 juni.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Zingen Vers 1 Dank U voor deze nieuwe morgen,
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Wat voor werk doe je (of: deed je)
Griekenland De Geleerde Grieken.
Thema: mijn Schepper is mijn Vader
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Preek psalm 115 Niet ons, HEER, niet ons, geef uw naam alle eer,
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
Boedhisme: Het Leven van Sidartha Gautama De Dharma: De Leer.
H2.1 De Griekse Democratie
Huisregels opstellen en handhaven
Les 2 Sociale Hygiëne / 2-12 Jacob van Wieren. Hoe kun je er als ondernemer voor zorgen dat gasten zich goed gedragen jouw horeca-gelegenheid?
Bedrijfsstijlen in de Multifunctionele Landbouw. Multifunctionele landbouw Afbouwstrategie? Toekomst van de Nederlandse landbouw? Leuk voor erbij? Uitlaatklep.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Paulus op reis Handelingen 17. Paulus in Athene Athene, godin van de wijsheid de wetenschap en de oorlog.
Les 4 voor 22 oktober Mozes schreef de boeken van Job en Genesis toen hij in Midian woonde. Dus Job is een van de eerste boeken van de Bijbel. In.
Ethische Visies.
Identiteit en Zelfregie
1.
Geur van Christus.
Het werk van de Geest.
Wetenschap en politiek in de Griekse stadstaat
Delen van Jezus lichaam
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Coping.
Zo vrij als een vogel, in de naam van de HEER. 1
You Only Die Once Lammert Kamphuis
Pruiken en revoluties 3.1 De pruikentijd
Wat doe ik hier vandaag? Ik zie dat christenen van alle tijden en alle plaatsen zich verbonden voelen met dezelfde God. Ik denk na over de manier waarop.
Les 2 Geloven in… Wat doe ik hier vandaag?
Keuzeblok I Wat valt er te geloven?
1.
Dienen in de gemeente.
De toekomst van God volgens de filosofen
Onze (geestelijke) zintuigen oefenen
Schepping en Evolutie in de Bahá’í geschriften (1)
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
BEELD “ DE VOORSTELLING VAN HET GEHEEL, VOOR ZOVER HET IN HET GEHEEL VAN HET AANSHOUWBARE IS GEBRACHT”
Wat doe je hier?.
Het nieuwe leven in Christus
Christus en de gemeente
Transcript van de presentatie:

poreuze grenzen en de taak van de filosofie Apollo & Dionysos poreuze grenzen en de taak van de filosofie door Rob van de Ven robvandeven@gmail.com

De filosofie begon, toen Periander (587 BC) zei: meleta to pan (heb zorg om het geheel) en toen Plato (424 BC) vroeg naar de identiteit der dingen - wat verschillende dingen die onder één noemer vallen gemeen hebben. Een filosoof bekommert zich nooit om concrete dingen, case studies of specifieke gevallen, maar bezint zich enkel en alleen op de structurering van de wereld waarin hij leeft.

Apollo Dionysos twee Griekse goden: God van de maat / controle / beheersing Het redelijke en het rationele Strikte afbakeningen Heldere onderscheidingen Het theoretische / conceptuele weten De afstandelijke beschouwing Dionysos God van de mateloosheid / roes / extase Het irrationele en de chaos Opheffing van alle tegenstellingen Vervaging van alle grenzen Ongedaan maken van alle bepalingen De directe ervaring

“Als het niet Dionysos was, voor wie zij een optocht hielden en een lied voor de phallus zongen, zou het een zeer schaamteloos optreden zijn. Maar Hades [de god van de dood en de onderwereld] en Dionysos, voor wie zij razen en tekeergaan zijn dezelfde.” (Heraclitus, fragment 15)

Alleen in de dood of het niet-zijn zijn alle tegenstellingen werkelijk opgeheven.

“Wanneer alles hetzelfde is en zonder meer in elkaar overgaat, heeft niets nog betekenis. Betekenis bestaat namelijk slechts op grond van veelvuldigheid en onderscheid. Het dionysische opheffen van elk verschil leidt uiteindelijk tot een totale ontbinding. Tegelijkertijd zijn de vaste tegenstellingen verstikkend. Voor het behoud van zin en betekenis is het dan ook evenzeer noodzakelijk deze tegenstellingen ongedaan te maken en ruimte te scheppen voor het andere dan de gevestigde orde. Dit geschiedt wanneer Dionysos verschijnt.” (IJsseling 1994, p. 16)

Apollo Dionysos wetenschap, kennis, verlichting filosofie, afgrondelijk vragen, verzwaring

“De filosofie kan de goede grens niet trekken maar opent denkend elke grens die het kennen trekt.” (Berns 1998, p. 103)

Friedrich Nietzsche noemde zichzelf ‘de laatste discipel van Dionysos’. Hij filosofeert met de hamer. Niet opbouwend, maar destructief. De filosofie trekt de bestaande orde in twijfel; laat haar uit elkaar vallen door een ander aspect te onthullen, dat niet bestendig, stabiel en vastomschreven is maar vreemd, ongrijpbaar en van de wijs brengend.

“De filosofie komt alleen op gang door een eigenaardige sprong van de eigen existentie in de grondmogelijkheden van het bestaan in z’n geheel. Beslissend voor deze sprong is: allereerst zichzelf loslaten in het Niets, dat wil zeggen vrij te worden van de afgoden die een ieder heeft en waarin hij pleegt te vluchten; ten slotte het zweven in het Niets uit te houden.” (Heidegger 1929, p. 45)

“De mens doet alsof hij de schepper en de meester van de taal is, terwijl zij toch de mens regeert. In werkelijkheid spreekt de taal. De mens spreekt eerst en alleen, voor zover hij aan de taal beantwoordt door haar toespraak te beluisteren.” (Heidegger 1950, p. 97)

“Kunnen vragen betekent: kunnen wachten, desnoods een heel leven.” (Heidegger 1935, p. 157)

Hartelijk dank