Hoofdstuk 3 Bevolking en ruimte in China

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 3A: Wonen in de stad
Advertisements

Transport en Infrastructuur
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Paragraaf 4. Schaalvergroting na 1945.
Hoofdstuk 3 Stedelijke gebieden
Steden: van hier tot Tokyo
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Hoofdstuk 5 Werelden van verschil
§15 Japan, een oude tijger Dichtbevolkt: 130 miljoen inwoners.
HOOFDSTUK 10 ONTWIKKELINGSPEIL.
1 havo/vwo H3 ontwikkeling §2
§6 Grote steden beleid.
§3.2 – De huidige migranten
Inzoomen op Zuidoost-Azië Astrid Cijsouw
Indonesië.
Brugklas hoofdstuk 4.
AFRIKA.
Hfst 1: de wereld; Het wereldbeeld
Over steden en verstedelijking
Terra Tweede Fase havo © Wolters-Noordhoff bv
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
2 havo/vwo H3 steden, §2 1.
Hoofdstuk 2 Patronen op de wereldkaart: wereldbeeld Paragraaf 1 t/m 4
Hoofdstuk 4 Aardrijkskunde, economie en maatschappij
Migratie in Nederland Migratie.
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
2 vmbo-T/havo 2 steden, §6 en 7
2 vmbo-T/havo 4 steden, §2 en 3
Historisch Overzicht Paragraaf 1.
Hoofdstuk 1: Nederland Historisch Overzicht Hoofdstuk 1: Nederland
Hoofdstuk 1 Arme en rijke Nederlanders.
Een wereld van verschil
Een wereld van verschil
2C Vrijdag 20feb2015 2C en 2B Dinsdag 03maa2015
Door Fleur Bel en Lotte Heijnen
Nakijken lesbrief Opdracht 5: Gebied E (Laagland v. Oost-China)
1 TH Hoofdstuk 1 Bevolking § 6 en 7
1 TH Hoofdstuk 1 Bevolking § 2 en 3
1 vwo Hoofdstuk 1 Bevolking, §7 - 9
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 7-8.
3/4 vmbo 1 Arm en Rijk § 6-8.
Titel wereld moet weg. 1 havo/vwo 1 Bevolking § 2-4.
1 VWO Hoofdstuk 1 Bevolking § 2 - 4
Hoofdstuk 5 Bevolking en ruimte in Duitsland en Nederland.
Hoofdstuk 4 Bevolkingsontwikkelingen in de wijk.
Hoofdstuk 6 De Chinese bevolking.
2 hv Steden, van hier tot Tokyo § 1-4
2TH Hoofdstuk 3 Steden, van hier tot Tokyo §2 en 3
1. globalisering. 1 Weg uit Nederland a Daar zijn de lonen lager. Daar is de productie dus goedkoper. Tot 1989 bestond het IJzeren Gordijn nog. De uitwisseling.
Instructie hoofdstuk 8 Internationale ontwikkelingen.
Nascholingsmiddag vmbo bovenbouw Utrecht, 17 juni 2014.
De stad verandert Blok 3.
Kinderarbeid..
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Hoofdstuk 3 Bronnen van energie: Brazilië
Over steden en verstedelijking
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Hoofdstuk 2 Nederland als industriële samenleving § 4
Cursus 4.3 Ander soort samenleving Klas 2 KGT Lesweek 2
De toekomst van het milieu
Blok 3 Op vakantie naar Turkije
Cursus 6.3 : Europese Eenwording 2 KGT Lesweek 3
1 vmbo-T/havo 1 bevolking, §2 en 3
Globale ontwikkeling steden
Blok 3 De stad verandert Deelvraag: Hoe de stad verandert na 1870?
Wie wonen er in Nederland?
1TH Hoofdstuk 1 | Steden.
Niet alleen op de wereld
1BK Hoofdstuk 3 | Arm en rijk
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 3 Bevolking en ruimte in China

Het lege westen, het volle oosten China: enorm groot land. 3.1 Bevolking in China Het lege westen, het volle oosten China: enorm groot land. Bevolking ongelijkmatig verdeeld: westen: lage bevolkingsdichtheid; oosten: hoge bevolkingsdichtheid. Verklaring: In het westen zijn de natuurlijke factoren erg ongunstig  te hoog/koud en te droog (gebergten en woestijnen). In het oosten is bevolkingsdichtheid hoog, hier liggen de grote steden van China. China is het 4e land van de wereld (als je naar de oppervlakte kijkt): 1 Rusland 17.098.242 km² 2 Canada 9.984.670 km² 3 Verenigde Staten 9.629.091 km² 4 China 9.596.961 km² 5 Brazilië 8.514.877 km² 6 Australië 7.692.024 km² 7 India 3.287.263 km² 8 Argentinië 2.780.400 km² 9 Kazachstan 2.724.900 km² 10 Algerije 2.381.741 km² 135 Nederland 37.354 km² Het westen kent een geringe bevolkingsdichtheid, dit is te verklaren door natuurlijke factoren: bergachtig gebied en woestijngebieden (te hoog/te koud en te droog). Het oosten is over het algemeen vlakker. Meer mogelijkheden voor landbouw. In dit gebied liggen de grote steden van China.

Het lege westen, het volle oosten 3.1 Bevolking in China Het lege westen, het volle oosten Han-Chinezen (in het oosten) zijn met 90% de grootste bevolkingsgroep. Naast de Han-Chinezen nog 55 andere bevolkingsgroepen met elk een eigen cultuur. Politiek stimuleert migratie van Han-Chinezen (‘verchinezen’) naar het lege westen. Bijv. door een gratis huis. De Han-Chinezen wonen vooral in het oosten. De 55 overige groepen wonen vooral in het westen. Politiek meer invloed op het westen als daar Han-Chinezen naartoe verhuizen.

China: 1,4 miljard inwoners. 3.1 Bevolking in China Eénkindpolitiek China: 1,4 miljard inwoners. Per jaar groeit de bevolking met 6,5 miljoen inwoners. Laag geboortecijfer: Chinese vrouwen krijgen gemiddeld 1,5 kinderen Eénkindpolitiek vanaf 1970. Tot 1970 groeide de bevolking snel, gemiddeld vijf kinderen per vrouw. Door deze maatregel zijn er 400 miljoen Chinezen minder geboren. 1,4 miljard: 1.400.000.000 inwoners (850x zoveel als Nederland) Geboortecijfer 2011 China: 12,3 kinderen / 1000 inwoners per jaar NL: 10,9 kinderen / 1000 inwoners per jaar Duitsland: 8,3 kinderen /1000 inwoners per jaar Bevolkingsgroei 2011 China 0,48% Nederland 0,45% Duitsland -0,2% Door de éénkind-politiek zie je de basis van de bevolkingsdiagram versmallen (ontgroening en vergrijzing).

Laatste jaren soepeler regels. 3.1 Bevolking in China Soepeler regels Laatste jaren soepeler regels. Op platteland mogen ouders een tweede kind als het eerste kind een meisje is. Nadelen éénkindpolitiek: vergrijzing van de bevolking (dit komt ook door gestegen levensverwachting); kleine keizertjes. Jongensoverschot: zie bevolkingsdiagram. Er zijn 40 miljoen meer jongens dan meisjes in China. Jongensoverschot op het platteland. Veel abortussen als mensen weten dat eerste kind een meisje is.

Eénpartijstelsel: de communistische partij beslist alles. 3.2 Migratie in China Meer openheid Eénpartijstelsel: de communistische partij beslist alles. Tot 1980 een geïsoleerde staat. Na 1980 meer openheid. Buitenlandse bedrijven zijn nu ook welkom. Goed voor de Chinese economie: werk en inkomen. Ook Chinezen hebben iets meer vrijheid gekregen. Briljante studenten mogen zelf in het buitenland studeren. Niet alle studenten keren terug naar China. Dit noemen we brain drain (het weglekken van kennis). Na 1980 werden de buitenlandse bedrijven alleen toegelaten in SEZ (Speciale Economische Zones) aan de kust. Tegenwoordig ook in het binnenland. Ze profiteren vooral van de lage lonen.

1980: 20% van de bevolking woont in de stad. 3.2 Migratie in China Snelle urbanisatie 1980: 20% van de bevolking woont in de stad. In 2000 woont 50% van de bevolking in de stad. Nu: 110 steden van > 1 miljoen inwoners en 7 megasteden (steden van . 10 miljoen inw.). Snelle urbanisatie door: - armoede op het platteland. De snelle urbanisatie zorgt voor een grote tweedeling in het land. Het arme platteland versus de rijke steden. Regels van hukou-systeem minder streng. Overheid verleent makkelijker toestemming om te verhuizen naar de stad.

Binnenlandse migratie 3.2 Migratie in China Binnenlandse migratie Trek van het platteland naar de stad (of trek van het binnenland naar het kustgebied). Werkgelegenheid in industrie en bouw. Binnenland loopt leeg. Maatregelen Chinese overheid: - Verbeteren van de infrastructuur - Belastingvoordelen (Chongqing en Chengdu zijn twee groeipolen in het binnenland).

Veel mensen wonen in oude traditionele wijken (hutongs). 3.3 Wonen in de stad Hutongs Veel mensen wonen in oude traditionele wijken (hutongs). Rondom een hofje (binnenplaats) wonen meerdere gezinnen. Elk gezin heeft 20 – 25 m2 woonoppervlak. Gemeenschappelijke toiletgebouwen en wasvoorzieningen. Hoge leefbaarheid door (positieve) kenmerken van: sociale controle; participatie. Participatie: bewoners helpen actief mee om de leefbaarheid van de wijk te vergroten door huisvuil of te halen of de wc’s schoon te maken.

Hutongs worden vervangen door nieuwe dure (woon)flats. 3.3 Wonen in de stad Oprukkende flats Hutongs worden vervangen door nieuwe dure (woon)flats. Bouwprojecten in het centrum dus hoge grondprijzen: dure woonflats (te duur voor hutongbewoners); winkelcentra; kantoren. Hutongbewoners krijgen een nieuwe, goedkope flat aan de rand van de stad aangeboden (vaak meer dan een uur reizen van het centrum). Vergelijk figuur 8 en 9 (hutong) met de hoogbouw (flats) van figuur 11. Veel Chinezen zijn blij met de nieuwe (luxe) flat. Anderen willen niet verhuizen (bijv. winkel of sociale contacten)

Geen inspraak (overheid regelt alles). 3.3 Wonen in de stad Rol van de overheid Geen inspraak (overheid regelt alles). Hoogbouw staat voor de Chinese overheid gelijk aan modern. Hutongs horen bij Chinese cultuur. De Chinese overheid heeft door dat je niet alle hutongs moet afbreken. Het heeft waarde voor de cultuur en het toerisme. De overheid heeft steeds meer aandacht voor de woonomstandigheden van (seizoens-)migranten. Eerst moesten ze zelf onderdak regelen (familie of slaapzalen of barakken van het werk). Nu bouwt de overheid goedkope woonruimte voor migranten, met voorzieningen. In democratische landen als Nederland en Duitsland kennen we inspraakprocedures bij planologische beslissingen. In China regelt de overheid alles (samen met de projectontwikkelaar). Hoogbouw is synoniem voor modern.

In 2010 per dag 2000 nieuwe auto’s in de stad Beijing! Gevolg: 3.4 Bronnen: Werken, verkeer en milieu Groeiend autoverkeer In 2010 per dag 2000 nieuwe auto’s in de stad Beijing! Gevolg: Congestie: het verkeer in de stad loopt helemaal vast Luchtvervuiling Loterij De overheid wil het bezit en gebruik van auto’s regelen. Voorbeelden: Laatste cijfer van de kentekenplaat bepaalt op welke dag je de auto mag gebruiken. Loten of je een nieuwe auto mag kopen. Vergelijk het aantal auto’s van Beijing met het totaal van Nederland: totaal aantal personenauto’s in Nederland (1-1-2012) : 7 858 712

Andere (mogelijke) maatregelen van de overheid: 3.4 Bronnen: Werken, verkeer en milieu Tunnelbus Andere (mogelijke) maatregelen van de overheid: alleen ‘groene’ (niet vervuilende) auto’s in het centrum; infrastructuur verbeteren; beter en snel openbaar vervoer (idee: de tunnelbus).

Naast de vervuiling door het verkeer is er 3.4 Bronnen: Werken, verkeer en milieu Smog Naast de vervuiling door het verkeer is er ook luchtvervuiling (smog) door: fabrieken; huishoudens. Hier smog-foto plaatsen Schoner milieu? Grootste vervuilers zijn de energiecentrales gestookt op steenkolen. Oplossingen: filters; om kolenstof op te vangen); hogere schoorstenen, zodat de vervuiling buiten de stad neerslaat. China heeft zelf een grote voorraad steenkolen. China bezit weinig aardolie en aardgasvelden.

Werkomstandigheden zijn lang niet altijd even goed. 3.4 Bronnen: Werken, verkeer en milieu Misstanden Werkomstandigheden zijn lang niet altijd even goed. Werkweken van 80 tot 100 uur per week zijn geen uitzondering. En de werknemers verdienen vaak minder dan het wettelijke minimum loon. Jasmine Jasmine is 16 jaar. Ze werkt als draadjesknipper in een jeansfabriek. Ze heeft geen eigen kamer, maar slaapt met 16 werknemers op een slaapzaal. Ze moet soms overwerken tot 2.00 uur ‘s nachts. Ze verdient 100 euro per maand. Ze is best tevreden over het loon. Ze stuurt (al het) geld op naar haar ouders op het platteland. Ze vindt haar leven saai. Ze ziet alleen de fabriek, de slaapzaal en de kantine.