HERSENGYMNASTIEK in de forensische zorg voor LVB

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lotgenotencontact.
Advertisements

Spelend leren, leren spelen Een training in sociale vaardigheden
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
- vaardigheden: luisteren en spreken - basiswoordenschat - woorden lezen / afdekken - woorden schrijven / controleren - moeilijke woorden meermaals.
Dieta Brandsma, neuroloog NKI-AvL 19e AvL symposium
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Cultuursensitief werken
Een lessenserie van drie lessen
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Autisme en ICT Henric Bezemer – FPO Rijnmond
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
PAD Mindfulness en Yoga
CanDo Coaching.
Denk en doe Steven Degrieck.
Schrijven met een strategie
“Samenwerken is een keuze”
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Het syndroom van Asperger
Presentatie Bijeenkomst 3
voor familie en vrienden van
Psychiatrie, Somatiek en Verstandelijke Beperking
Laaggeletterdheid & De apotheek
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Project oriëntatie op het beroep
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Bewustwording en herkenning laaggeletterdheid
Methodiek: Plancyclus
Welkom! 1300korte kennismaking 1315korte inleiding Social Work 1330aan de slag met een concrete beroepssituatie 1530presentatie a.d.v. een postersessie.
De kracht van positief opvoeden
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Heel gewoon maar toch anders.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
MEDEWERKERSDAG YEK WEGWIJZERKAMPEN 28 MEI 2016 ANNELIES VAN PELT Tieners en hun verhalen.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Gedragscode Koninklijke Landmacht
Communicatie 7e les.
Lage gezondheidsvaardigheden en laaggeletterdheid
Wat zijn de effecten van (intersectorale) samenwerking?
Reflecteren even pas op de plaats
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 2e ouderbijeenkomst PP1
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Laaggeletterdheid en beperkte gezondheidsvaardigheden
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Agressie door honden. Agressie door honden Enkele oorzaken van agressie bij honden Agressie is communicatie voor hond Reactie op prikkel of trigger.
Coaching.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Workshop Paniek de Baas
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Onterechte overtuigingen
BOM-model PV 25/03/2014.
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Lectoraat Verslavingskunde
Klare Taal Bedrijf X Klare Taal maakt je bewust van je eigen mentale stemmingen. Spreek een ander aan in groen, dan heb je het hoogste rendement.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Images avec sagesse Ppsx-meta.
Wat leer je allemaal op school?
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

HERSENGYMNASTIEK in de forensische zorg voor LVB Denksport: HERSENGYMNASTIEK in de forensische zorg voor LVB Festival forensische zorg 2018 Nelly Kok Bianca Nieuwenhuizen De Waag Utrecht

Warming up

https://www.youtube.com/watch?v=hZBHkJFcYII

Kennismaking

Welkom in de wereld van de LVB Kranten artikel Volkskrant: (psychiater in de verslavingszorg) “Moet je me toch eens vertellen wat dat zijn, emoties?” Huisartsen en de uitleg van bijsluiters “ een diabetes patiënt die de uitleg totaal verkeerd begrijpt..” #durftezeggen! (actie in Rotterdam m.b.t. Laaggeletterdheid)

Voor wie is de Waag? Mensen die strafbaar gedrag hebben gepleegd/dreigen te plegen Aanmelding via de reclassering of vrijwillig Intake, risicotaxtie, diagnostiek en behandeling

Hoe herken je een LVB? IQ tussen de 55 + 85 punten EN problemen met zelfredzaamheid Moeite met plannen en organiseren Moeite met de sociale context Moeite met chronologisch vertellen wat er is gebeurd Sociaal aangepast gedrag Bepaalde uitspraken van spreekwoorden en gezegdes Moeilijke woorden verkeerd uitspreken Beperkt in lezen, schrijven en rekenen

Enkele uitspraken van cliënten “ik kom voor huishoudelijk geweld” “ik spreek vloeibaar Nederlands” “ik heb een afspraak met de spiegiaater” “er moet geld op de plank komen”

Zijn LVB cliënten eigenlijk vaak ook daders? JA! > 30% is LVB in de forensische GGZ 14% van de algemene bevolking heeft een IQ lager dan 80

DENKSPORT = Kennismaking met cognitief gedragsmatig model Hoe los je op een goede manier problemen op? En hoe voorkom je problemen in de toekomst?

Wat doen we met DENKSPORT? Handelen: laat ervaren, voelen, beleven Visualiseer: plaatjes, filmpjes (niet praten maar doen!) Voordoen: laat zien, sta model Concreet: Rome… leuk!..., maar hoe kom je er? Herhalen: check! Lager tempo: ‘babysteps' Netwerk: omgeving betrekken, buurtteam Bekrachtiging: beloon en begrens Structuur: blijf bij je onderwerp

DENKSPORT

OEFENING : zelfspraak Niet helpende gedachten “De vorige keer ging het ook al mis…” “Ik ben op, ik kan het nu niet…” “Deze keeper laat nooit iets door...” “Ik hoef het niet eens te proberen” Geluid van vol stadion eronder zetten!!

Niet-helpende gedachten

Helpende gedachten “Ik ben hier goed in” “ Vorige keer heb ik ook gescoord, dus het gaat me lukken” “ Ik ben de penalty specialist” “ Wat een watje die keeper” Geluid van vol stadion eronder zetten

Wat denk je wat er aan de hand is?

https://www.youtube.com/watch?v=CnieXDdK5Y4

En wat gebeurt er hier denken jullie?

https://www.youtube.com/watch?v=jfPbQZdUsBo Hondenpoep: https://www.youtube.com/watch?v=CACKFD81EdI

Kortom: Door DENKSPORT leer je hoe je anders (beter!) met moeilijke situaties kunt omgaan! Wees je bewust van je helpende en niet-helpende gedachten. Je kunt jezelf de put in praten. Je kunt jezelf oppeppen. Door DENKSPORT blijf je uit de problemen en kan je beter nadenken en doen!

Tot slot Vragen en opmerkingen? Nelly Kok: nkok@dewaagnederland.nl Bianca Nieuwenhuizen bnieuwenhuizen@dewaagnederland.nl De Waag Utrecht: 030-2720685