Hoofdstuk 4 Schrijven en formuleren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktisch verkeersexamen
Advertisements

Vraag het maar als je jarig bent
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
Het Debat Opbouw en inhoud.
Beweging en gezonde voeding voor kinderen
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
UITLEG PARAGRAAF 4.2 Klas: 2M5.
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
Mondeling Nederlands nieuw het verhaal
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Opvoeden in het onderwijs © 2009 | Noordhoff Uitgevers bv.
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #4 EEN GRIEZELIG VOORBEELD.
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
Hoofdstuk 1 Grammatica zinsdelen
Reclame Masters | Ik en reclame!
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Waarom? Je hebt ontdekt wat je interesses zijn. Behalve dat het van belang is dat je doet wat je leuk vindt, is het ook belangrijk om te doen waar.
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
Woordjes leren.
H3.6, Nieuwe kansen 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat hun.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Beroepenwerkstuk.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
IJsster maken.
S/k/l interviewen.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
Het Potlood.
Lucas 15: Een vader had twee zonen..
Alcohol Door: Kirsten de Wit 2VC.
2 VMBO-T/HAVO deel Haakjes wegwerken De regel a(b + c) = ab + ac
Nee Zeggen!.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Loopbaan en burgerschap les 2
Een instructie schrijven
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Het Potlood.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Uitleg bij de vragenlijst ZIEN. Leerling 5-8 Leer- en leefklimaat ZIEN
Bij HM Sportmassage ben je in vertrouwde handen!
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Mondeling Nederlands Cursus 1 – Module 5 Dag 1.
Voel je wel in je vel !.
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
volgende bladzijde terug
Betoog.
Oorcheck op het mbo 8 Over Gehoor & gehoorschade
Schrijven Zakelijke brief.
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Loopbaan en burgerschap les 3
Creëer je zelf!.
SEL Les 2: normen en waarden.
Les 8: Samenwerkingsvaardigheden 1
lezen Feiten, meningen en argumenten
Hoofdstuk 4 Taalverzorging
Hoofdstuk 5 Taalverzorging
Hoofdstuk 2 Taalverzorging
Creëer je zelf!.
Opdrachten in de klas bij het boek: Gonzend gevaar van Tanja de Jonge
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 4 Schrijven en formuleren Argumenten geven © Noordhoff Uitgevers bv 2013 2 T/HAVO 2F

Bedenk bij de vraag wat je ervan vindt. Stap 1 Bedenk bij de vraag wat je ervan vindt.

? … Dat is heel erg vies en dat moet je niet doen, bah. Wat vind jij van kauwgom onder de tafels plakken? Dat is heel erg vies en dat moet je niet doen, bah.

Geef aan waarom je dat vindt. Gebruik als of omdat en maak de zin af. Stap 2 Geef aan waarom je dat vindt. Gebruik als of omdat en maak de zin af. Je mening geven met argumenten –EXTRA-

Ik vind kauwgom onder de tafels plakken heel erg vies, want dan zit je ineens met je handen in andermans kauwgom.

Geef met argumenten aan waarom je die mening hebt. Stap 3 Geef met argumenten aan waarom je die mening hebt.

Ik vind dat je nooit kauwgom onder de tafels moet plakken, omdat… ik het zelf ook niet leuk zou vinden als mijn broek of andere kleding onder de kauwgom zou zitten. je dan ineens met je handen in andermans kauwgom zit.

Geef bij je argumenten een voorbeeld. Stap 4 Geef bij je argumenten een voorbeeld.

Ik vind dat je nooit kauwgom onder de tafels moet plakken, omdat… Vorige week zat Mehmed onder de kauwgom toen hij met zijn knie tegen de onderkant van het tafelblad kwam. In de les ervoor had iemand zijn vers gekauwde kauwgom onder de tafel geplakt. Hij is een uur met pindakaas bezig geweest de broek weer kauwgom vrij te krijgen. Bah! Ik vind dat je nooit kauwgom onder de tafels moet plakken, omdat… ik zou het zelf ook niet leuk vinden als mijn broek of andere kleding onder de kauwgom zou zitten. je dan ineens met je handen in andermans kauwgom zit.

Stap 5 Schrijf in de juiste volgorde je mening en voorbeeld bij het argument op.

Ik vind dat je nooit kauwgom onder de tafels moet plakken, omdat… Ik vind dat je nooit kauwgom onder de tafels moet plakken. Je zit dan ineens met je handen in andermans kauwgom. Ik zou het zelf ook niet leuk vinden als mijn broek of andere kleding onder de kauwgom zou zitten. Vorige week bijvoorbeeld zat Mehmed onder de kauwgom. Hij was toen met zijn knie tegen de onderkant van het tafelblad gekomen. In de les ervoor had iemand zijn vers gekauwde kauwgom onder de tafel geplakt. Hij is een uur met pindakaas bezig geweest de broek weer kauwgom vrij te krijgen. Bah! Dan zit je ineens met je handen in andermans kauwgom. Ik het zelf ook niet leuk zou vinden als mijn broek of andere kleding onder de kauwgom zou zitten. Vorige week zat Mehmed onder de kauwgom toen hij met zijn knie tegen de onderkant van het tafelblad kwam. In de les ervoor had iemand zijn vers gekauwde kauwgom onder de tafel geplakt. Ze is een uur met pindakaas bezig geweest de broek weer kauwgom vrij te krijgen. Bah!

Hoofdstuk 4 Schrijven en formuleren Argumenten geven © Noordhoff Uitgevers bv 2013 2 T/HAVO 2F

Je mening geven doe je met argumenten Noteer want of omdat achter je mening en maak de zin af.

want Ik vind bellen op de fiets gevaarlijk, Wat vind jij van bellen op de fiets? je bent dan niet meer geconcentreerd op de weg en je kunt daardoor een ongeluk krijgen.

Probeer persoonlijke argumenten te geven Probeer persoonlijke argumenten te geven. (Leg uit dat het in belang van jou is.) Probeer argumenten te geven voor algemeen belang. (Leg uit dat het in belang voor een groep is.)

Vind jij dat reclames van McDonalds verboden moeten worden? Ja dat vind ik, want iedere keer als ik zo’n reclame zie, krijg ik trek in iets dat niet gezond is. Ik probeer te letten op wat ik eet. En… Vind jij dat reclames van McDonalds verboden moeten worden? Reclames voor sigaretten en alcohol zijn ook verboden, omdat die slecht voor de gezondheid zijn.

Bedenk goede voorbeelden bij je argumenten.

Vind jij dat reclames van McDonalds verboden moeten worden? Ja dat vind ik, want iedere keer als ik zo’n reclame zie, krijg ik trek in iets dat niet gezond is. Ik probeer te letten op wat ik eet. Laatst was ik… Vind jij dat reclames van McDonalds verboden moeten worden? televisie aan het kijken en het viel mij op dat er in hetzelfde uur op dezelfde zender vier keer een reclame was van McDonalds, dat is absurd veel!

Heb je meerdere argumenten Heb je meerdere argumenten? Geef met signaalwoorden aan dat je meer argumenten noemt.

Ik vind ze niet zo leuk en ik heb daar twee redenen voor. Ten eerste… Wat vind jij van die nieuwe band die laatst optrad? wil ik zeggen dat ze geen bijzondere show gaven, omdat er geen lichteffecten waren of vuurwerk. Daarnaast spelen ze muziek die ik niet leuk vind. Ik vind alle nummers hetzelfde klinken.

Geef bij de voorbeelden een argument. En nu zelf! Geef bij de voorbeelden een argument.

Terug naar argumenten geven Ik vind computerspelletjes leuk, omdat… Ik vind dat jongens en meisje gewoon samen lichamelijke opvoeding moeten krijgen, want… Ik vind niet dat ze de zomervakantie moeten inkorten, omdat… Terug naar argumenten geven