Krachtige Leeromgeving

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HAVISTEN COMPETENT
Advertisements

schooltuinmedewerkers en de taalontwikkeling van kinderen
Dertien doelen vertaald
Begeleid zelfstandig leren
BattleBots The school battle.
RALFI en begrijpend lezen
Wie ben ik?. Wie ben ik? Wat is dyslexie? ‘Dyslexie is een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie.
Kunst bij de Mussen. Wij zijn de kunstenaars We bedenken zelf allerlei dingen.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Focus-Fontys Sneed het mes van twee kanten?.
Kwaliteit van bestaan. Ondersteunen..
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Taalbeleid in zaakvakken
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Aandacht voor taal raakt de hele school
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
NLT modules en excellentiebevordering
De inleiding van de les Functie? Aanpak?.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Taalcoaching voor beroepsopleidingen met laagtaalvaardige cursisten
Taalontwikkelend Lesgeven in de eerste graad en tweede graad ASO
Effectief rekenonderwijs
HELPWIJZER Have a break, Have a LightBite Have a break, have a LightBite Dit project kwam tot stand.
Bespreking PAV-les ‘Een vakantiejob zoeken’
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
1. Inleiding.
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
Taalarmoede = Kansarmoede Een inspiratiegids om taalgericht en taalontwikkelend aan de slag te gaan binnen tutoring 12 mei 2015.
MIDDELEN - TOOLS - WERKVORMEN
Toepassing van ICT Martijn De Vlaemynck.
Taalontwikkelend lesgeven: hoe doe je dat?
BEOORDELING VOLGENS HET ERK
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
verhoudingen – breuken – procenten - kommagetallen
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Wiskunde op het Cygnus OPEN HUIS.
Mark Manders. Oriënteren & Categoriseren Consensus Verdelen begrippen Werkgroepen maken Uitleg opdracht Vandaag.
Bijeenkomst September 2015
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Virtual Reality in de les
Docentvaardigheden ICT
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Waar gaat deze workshop over?
Dide Breuer.
Godinnen Op school.
Word onderdeel van de bloedsomloop!
Train your brain.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Bram De Bie Initiatie Webquests.
Kennisclip Web toepassingen
Spreken en gesprekken 2.2 en 2.3 Schrijven 1.5 en 1.6 Grammatica 3.3
taal speelt een rol in alle vakken
Het succes van de taalbewuste docent
…. Is een verzameling van dankbare momenten
Project Algemene Vakken
Activernde didactiek & passende werkvormen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Welkom.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Links met de programma’s
Transcript van de presentatie:

Krachtige Leeromgeving Tomas Michelena - Astrid Van Dyck - Laura Willekens

Overzicht Lesverloop Didactisch materiaal Didactische verantwoording

LESVERLOOP

Lesbegin 1. Terugkoppeling online tool: woordzoeker 2. Energizer: naam in lucht schrijven

Lesmidden 3. Groepsverdeling (4groepen van 5 lln) 4. Lk houdt overzicht en begeleidt 5. Namen per groep op A2-papier schrijven 6. Demonstratie 7. Boeken over popart kunstenaars kiezen 8. Figuur of woord zoeken 9. Schilderen

Leseinde 10. Eindevaluatie 11. Opruimfase

DIDACTISCH MATERIAAL

Online tools Woordzoeker Herhaling Essentie (kenmerken popart) Invuloefening Huistaak Controle

DIDACTISCHE VERANTWOORDING

Didactische Basisprincipes

Aanschouwelijkheidsprincipe Visueel (Boeken met foto’s) Kinesthetische (Al doende schrijven in de lucht) voorkeur

Activiteitsprincipe Namen in lucht schrijven Letterstijl kiezen Popart boek kiezen Techniek kiezen Voeren hun ideeën uit

Belangstelling en motivatieprincipe Marvel strip voorbeeld Linken aan popart Kleuren en techniek kiezen Zelfreflectie eindevaluatie

Integratieprincipe (Wie leest er strips, vertel) Afronding: kenmerken werk Massaproductie linken aan popart

Herhalingsprincipe Inleiding: kenmerken herhalen → woordzoeker met kenmerken Energizer: letterstijl in de lucht schrijven Opdracht: letterstijl in opdracht verwerken Demonstratie: kenmerkend kleurengebruik Eindevaluatie: opdracht voldoen aan kenmerken → Herhalen op verschillende manieren

Beperkings- en geleidelijkheidsprincipe Oefenen Tekenen Techniek zoeken Verven Online tool: kenmerken

Individualisatie- en differentiatieprincipe Individuele reflectie tijdens de verfopdracht

Taalontwikkelend lesgeven of taalgericht vakonderwijs

Context Moeilijke woorden (massaproductie) laten uitleggen door leerlingen Zelf aanvullen in woorden die leerlingen al kennen

Interactie Uitleg van medeleerling sneller begrijpen Vragen of iedereen mee is Demonstratie

Taalsteun Uitleg van lln bevestigen/bekrachtigen → “Goed zo!” Door uitleg verhelderen de lln zich → eindreflectie (nadenken) → open vragen stellen Verbeteren impliciet: overcompenseren, lln zelf fout laten ontdekken expliciet: lln maakt taalfout, lkt verbeterd Schooltaal

Het geheugen

Factoren die de werking van het geheugen beïnvloeden Fysieke toestand: koorts en moeheid → lln naar huis of ziekenboeg sturen Aandacht en concentratie: → lk blijft interessant door enthousiast te zijn Stoorzenders: → lk zorgt voor een beperkt aantal krachtige prikkels

Mogelijkheden op de kans om vergeten te beperken Context: strips linken aan popart Leefwereld van lln betrekken (strip) Popart kenmerken toepassen in opdracht Herhaling: woordzoeker en invul oefening Visueel: boeken, foto’s, strips Naam in de lucht schrijven, later op papier Deelinformatie: vragen naar hun beginsituatie (wie weet er iets over popart, wie leest er strips,...)

Coderen van de prikkels die we waarnemen Actief: bewust zelf zoeken naar popart voorbeeld Passief: onbewust voorbeelden die gegeven worden tijdens uitleg posters op de muur