Krachtige Leeromgeving Tomas Michelena - Astrid Van Dyck - Laura Willekens
Overzicht Lesverloop Didactisch materiaal Didactische verantwoording
LESVERLOOP
Lesbegin 1. Terugkoppeling online tool: woordzoeker 2. Energizer: naam in lucht schrijven
Lesmidden 3. Groepsverdeling (4groepen van 5 lln) 4. Lk houdt overzicht en begeleidt 5. Namen per groep op A2-papier schrijven 6. Demonstratie 7. Boeken over popart kunstenaars kiezen 8. Figuur of woord zoeken 9. Schilderen
Leseinde 10. Eindevaluatie 11. Opruimfase
DIDACTISCH MATERIAAL
Online tools Woordzoeker Herhaling Essentie (kenmerken popart) Invuloefening Huistaak Controle
DIDACTISCHE VERANTWOORDING
Didactische Basisprincipes
Aanschouwelijkheidsprincipe Visueel (Boeken met foto’s) Kinesthetische (Al doende schrijven in de lucht) voorkeur
Activiteitsprincipe Namen in lucht schrijven Letterstijl kiezen Popart boek kiezen Techniek kiezen Voeren hun ideeën uit
Belangstelling en motivatieprincipe Marvel strip voorbeeld Linken aan popart Kleuren en techniek kiezen Zelfreflectie eindevaluatie
Integratieprincipe (Wie leest er strips, vertel) Afronding: kenmerken werk Massaproductie linken aan popart
Herhalingsprincipe Inleiding: kenmerken herhalen → woordzoeker met kenmerken Energizer: letterstijl in de lucht schrijven Opdracht: letterstijl in opdracht verwerken Demonstratie: kenmerkend kleurengebruik Eindevaluatie: opdracht voldoen aan kenmerken → Herhalen op verschillende manieren
Beperkings- en geleidelijkheidsprincipe Oefenen Tekenen Techniek zoeken Verven Online tool: kenmerken
Individualisatie- en differentiatieprincipe Individuele reflectie tijdens de verfopdracht
Taalontwikkelend lesgeven of taalgericht vakonderwijs
Context Moeilijke woorden (massaproductie) laten uitleggen door leerlingen Zelf aanvullen in woorden die leerlingen al kennen
Interactie Uitleg van medeleerling sneller begrijpen Vragen of iedereen mee is Demonstratie
Taalsteun Uitleg van lln bevestigen/bekrachtigen → “Goed zo!” Door uitleg verhelderen de lln zich → eindreflectie (nadenken) → open vragen stellen Verbeteren impliciet: overcompenseren, lln zelf fout laten ontdekken expliciet: lln maakt taalfout, lkt verbeterd Schooltaal
Het geheugen
Factoren die de werking van het geheugen beïnvloeden Fysieke toestand: koorts en moeheid → lln naar huis of ziekenboeg sturen Aandacht en concentratie: → lk blijft interessant door enthousiast te zijn Stoorzenders: → lk zorgt voor een beperkt aantal krachtige prikkels
Mogelijkheden op de kans om vergeten te beperken Context: strips linken aan popart Leefwereld van lln betrekken (strip) Popart kenmerken toepassen in opdracht Herhaling: woordzoeker en invul oefening Visueel: boeken, foto’s, strips Naam in de lucht schrijven, later op papier Deelinformatie: vragen naar hun beginsituatie (wie weet er iets over popart, wie leest er strips,...)
Coderen van de prikkels die we waarnemen Actief: bewust zelf zoeken naar popart voorbeeld Passief: onbewust voorbeelden die gegeven worden tijdens uitleg posters op de muur