Rittensport voor beginners Philippe Vallaeys Caroline D’Haese
Navigeren kan je leren !
Agenda Kennismaking Rittensport is … Benodigdheden De wegcode Navigatietechnieken Bol-Pijl Kaartfragmenten Regularity Controlekaart Klassement Goed om te weten Om af te sluiten
1. Kennismaking Rittensport … een voorsmaakje
1. Kennismaking Wie zijn wij ? Philippe Vallaeys Piloot Caroline D’Haese Co-piloot Rittensport (Recreatie & Toerisme) VAS-Classics Belgian Oldtimer Trophy (BOT) Rally & Rallysprint – Divisie 4 (Historics)
2. Rittensport is… Een vorm van autosport Rally - Rallysprint Karting Slalom Rallycross Circuit Rittensport
2. Rittensport is … De wegcode primeert altijd. Gebruik maken van de openbare weg De wegcode primeert altijd. Het parcours is niet voor verkeer afgesloten. Verboden wegen worden niet gebruikt. Hou rekening met de wegmarkeringen.
+ 2. Rittensport is … Navigeren en tijd beheren NAVIGATIE REGULARITY Maximale rijtijd Gemiddelde snelheid = Max. 25 Km/uur Van A B met roadbook Kaartleesopdrachten Getekende situaties Wedstrijdreglement Geen voorkennis
2. Rittensport is … Een combinatie van vaardigheden % NAUWKEURIGHEID TEMPO TEAM SPIRIT 33,3% 33,3% 33,3% 0,1% NAVIGATIE REGULARITY TEAMSPORT GELUK ‘CHANCE’ Vaardigheden
2. Rittensport is … De bereden wegen controleren Controlebordjes (steeds rechts van de weg) Andere controle vormen Tijdscontroles STR AFST.
2. Rittensport is … Een competitie Elke deelnemer moet zo nauwkeurig mogelijk de route dat de inrichter heeft uitgezet, berijden binnen een bepaalde tijd. De inrichter gebruikt hierbij controles (bordjes, straatnamen, bemande of onbemande stempels, kilometers, …) Stafpunten worden toegekend bij gemiste/foute controle maar ook op tijd en afstand. Wie het minste strafpunten heeft opgelopen, is de winnaar.
3. Benodigdheden Verplicht Handige hulpmiddelen
4. De wegcode Niet toegelaten wegen Niet toegelaten wegen, worden niet getekend, tenzij als herkenningspunt: Wegen niet toegankelijk voor voertuigen Autowegen en autosnelwegen Private wegen Doodlopende wegen Parkings UPV (tenzij toelating voor de inrichter) Tijdelijk afgesloten wegen (werken) Wegen verboden door de inrichter
4. De wegcode Opdracht 1 Het roadbook geeft aan dat je links moet afslaan. VRAAG : Kan je deze opdracht uitvoeren in de volgende tien situaties ? (JA / NEE) Indien NEE, hoe los je dit op ?
4. De wegcode Opdracht 1 Situatie 1 Situatie 2 Situatie 3 Situatie 4
4. De wegcode Opdracht 1 - Oplossing Situatie 1
4. De wegcode Opdracht 2 Het roadbook geeft aan dat je rechts moet afslaan. VRAAG : Kan je deze opdracht uitvoeren in de volgende vijftien situaties ? (JA / NEE) Indien NEE, hoe los je dit op ?
4. De wegcode Opdracht 2 Situatie 1 Situatie 2 Situatie 3 Situatie 4
4. De wegcode Opdracht 2 - Oplossing Situatie 1 Situatie 2 Situatie 3 Situatie 4 Situatie 5 Situatie 6 Situatie 7 Situatie 8 Situatie 9 Situatie 10 Situatie 11 Situatie 12 Situatie 13 Situatie 14 Situatie 15
5. Navigatietechnieken Bol-Pijl Ingetekende lijn Blinde lijn Puntenrit SOORT OPDRACHTEN R T S V-CL Bol-Pijl X Ingetekende lijn Blinde lijn Puntenrit Pijlenrit Pijlen- en puntenrit Blokkaderit Visgraat Grensbenadering Pijlenbenadering Cross-the-lines
6. Bol-pijl Hoe lees je een bol-pijl situatie ? Startpunt = bol Eindpunt = richting van de pijl Kortste weg tussen de bol en de pijl Volgens numerieke volgorde ! Situaties kunnen ver van elkaar liggen maar soms ook op enkele meters ! 1 2 3 4 5 6
6. Bol-pijl Met herkenningspunten Herkenningspunt wordt door de inrichter op de bol-pijl situaties getekend Zonder of met (tussen)afstanden Te berijden volgens numerieke volgorde ! 1 2 3 4 5 6 7 0,125 8 0,750 9 3,175 6,825
6. Bol-pijl Aard van de weg Doorlopende lijn = verharde weg Onderbroken lijn = onverharde weg Ook gevarentekens, voorrangtekens en opmerkingen Onverharde wegen worden enkel bereden wanneer ze door de inrichter worden getekend. 1 2 3 4 5 6 Vettig Cassis
6. Bol-pijl Ontbinding van situaties WERKELIJKHEID BOL-PIJL ONTBONDEN BOL-PIJL 1 1 2 3 1 1 2 3
6. Bol-pijl Meest Rechtdoorlopende weg (MeRD) (1) Na een bol-pijl situatie blijf je de weg volgen tot je volgende getekende situatie werkelijk tegenkomt. Je moet denkbeeldig ervan uitgaan dat de weg die je daarbij volgt, recht loopt. Bij bepaalde situaties, die niet in het roadbook worden opgenomen, zal je de weg moeten volgen waar je het minst aan je stuur moet draaien. Er is geen sprake van MeRD weg wanneer een obstakel de weg verspert of wanneer het wettelijk niet toegelaten is.
6. Bol-pijl Meest Rechtdoorlopende weg (MeRD) (2) Werkelijkheid Denkbeeldige aslijn Te volgen route
6. Bol-pijl Gestileerde bol-pijl (1) Zelfde systeem als bol-pijl maar alle wegen worden loodrecht getekend (geen richting). Teken in linker of rechter bovenhoek (*), te bepalen door de inrichter (briefing). Meestal getekend zonder herkenningspunten en zonder (tussen)afstanden. MeRD principe is hier niet van toepassing!
6. Bol-pijl Gestileerde bol-pijl (2) WERKELIJKHEID BOL-PIJL GESTYLEERDE BOL-PIJL
6. Bol-Pijl Opdracht 3
6. Bol-Pijl Opdracht 3
6. Bol-Pijl Opdracht 3 - Oplossing
6. Bol-pijl Zichtbare doodlopende weg Altijd negeren, dus NOOIT berijden ! Aangegeven door een verkeersbord Aangegeven door de inrichter Duidelijk zichtbaar voor de deelnemer
6. Bol-pijl Niet zichtbare doodlopende weg Geen enkele aanwijzing dat de weg doodloopt ALTIJD berijden! Weg berijden tot duidelijk blijkt dat de weg doodloopt of overgaat in een onverharde weg. Pas dan moet er gekeerd worden. Terugkeren naar begin van de uitgevoerde opdracht. Controleletters niet vergeten te noteren !!! De uitgevoerde situatie moet genegeerd worden en er moet naar deze situatie verder worden gezocht tot deze volledig kan worden uitgevoerd.
6. Bol-pijl Opdracht 4 A Je staat op punt A. Voer volgende situatie uit. 1) Noteer de controleletters 2) Geef aan waar je staat op de kaart. R S A T Q U
6. Bol-pijl Opdracht 4 - Oplossing A Q - T Je staat op punt A. Voer volgende situatie uit. 1) Noteer de controleletters 2) Geef aan waar je staat op de kaart. R S Q - T A T Q U
6. Bol-pijl Opdracht 5 A Je staat op punt A. Voer volgende situatie uit. 1) Noteer de controleletters 2) Geef aan waar je staat op de kaart. R S A T Q U
6. Bol-pijl Opdracht 5 - Oplossing A Q Je staat op punt A. Voer volgende situatie uit. 1) Noteer de controleletters 2) Geef aan waar je staat op de kaart. R S Q A T Q U
6. Bol-pijl Straatnamen (STR) Om de gebruikte route te controleren, kan de inrichter vragen om de straatnamen te noteren. Wordt met een rechthoek getekend in de bol-pijl situatie, soms worden de letters STR vermeld. De eerste drie letters van de straatnaam moeten in één vakje van het controleblad genoteerd worden.
6. Bol-pijl Straatnamen (STR) Plaats en richting van de rechthoek moet overeenstemmen met de werkelijkheid.
6. Bol-pijl Opdracht 6 ? ? ?
6. Bol-pijl Opdracht 6 - Oplossing LAN FRA NAM
7. Kaartfragmenten Kaartleesmateriaal Kaartfragment, meestal IGN-NGI Kaarten Enkel de wegen die de inrichter heeft aangeduid mogen bereden worden (zie briefing inrichter). Schaalvermelding is verplicht (1/25.000, 1/20.000 of 1/10.000) Vb: Kaart met schaal 1/20.000 1 cm op de kaart = 20.000 cm in werkelijkheid of 1 cm = 200 meter.
7. Kaartfragmenten Principes Wat op de kaart getekend is, primeert altijd ! Wat niet getekend is, kan niet worden bereden! Werkelijke situaties kunnen afwijken van de kaart maar moeten door de inrichter worden aangegeven (meestal door een cirkel of ellips). Tekens op de kaart onderbreken de weg niet. Wegen met onderbroken bermlijnen op de kaart kunnen niet worden bereden. Wegen met getekende stippen of blokken op de kaart mogen niet worden bereden.
7. Kaartfragmenten Berijdbare wegen Niet berijdbare wegen
7. Kaartfragmenten Ingetekende lijn De ingetekende lijn moet zo nauwkeurig mogelijk van het begin tot het einde in voorwaartse richting bereden worden. Onder de ingetekende lijn bestaat er een weg (verhard of onverhard). Rijrichting wordt aangegeven (Rij van A naar B) Soms moet er geconstrueerd worden maar er mag in geen geval tegen de rijrichting worden gereden. In geval van constructie moet steeds de kortste weg worden bereden.
7. Kaartfragmenten Ingetekende lijn Eenvoudige ingetekende lijn !! !! Einde !! Start
7. Kaartfragmenten Ingetekende lijn Ingetekende lijn met constructie ?
7. Kaartfragmenten Ingetekende lijn Construeren : tellen en/of meten 1. Tellen: fractie van de weg 2. Meten: volledige traject meten met meetlat of trip 6 2 3 3 2 7 OUT OUT 1 4 4 5 1 5 IN IN
7. Kaartfragmenten Opdracht 7 Rij van A naar B A B
7. Kaartfragmenten Opdracht 7 - Oplossing Rij van A naar B ? A B
7. Kaartfragmenten Opdracht 7 - Oplossing Rij van A naar B A B 9 17 8 16 A 2 7 15 10 18 1 6 14 3 11 5 13 4 12 B
7. Kaartfragmenten Opdracht 7 - Oplossing Rij van A naar B A B 10 15 9 14 A 4 11 16 3 8 13 12 5 1 6 2 7 B
7. Kaartfragmenten Opdracht 7 - Oplossing Rij van A naar B A B 6 7 2 12 5 4 14 1 11 3 8 13 10 9 B
7. Kaartfragmenten Opdracht 7 - Oplossing Rij van A naar B A B 11 12 2 10 9 14 1 6 3 8 13 5 4 B
7. Kaartfragmenten Opdracht 7 - Oplossing Rij van A naar B A B
7. Kaartfragmenten Opdracht 7 - Oplossing Rij van A naar B A B
8. Regularity Werking TK1 TK2 48 min 36 min Start Aankomst 20 km 25 km/u 48 min 36 min GTK (15 km)
8. Regularity Werking Officieel uur is aangeduid door moederklok. Tijden worden altijd tot op de minuut berekend. Tijden worden altijd naar beneden afgerond. Vb. Berekening 51 min 55 sec = 51 min Vermijd rekenen, maak gebruik van tijdstabellen. Tijd wordt geregistreerd in de controlezone (voorbij het geel bord) Tijd wordt de tijd binnen de lopende minuut geregistreerd (maximum = 59 sec) 1 minuut te laat inklokken = 1 strafpunt 1 minuut te vroeg inklokken = 1 strafpunt x 2
8. Regularity Opdracht 8 Start TK 1: 19u15 Gemiddelde snelheid = 25 km/uur AFSTAND BEREKENING IDEALE TIJD GTK 1 12,50 km GTK 2 24,50 km GTK 3 33,30 km TK 2 51,40 km
8. Regularity Opdracht 8 - Oplossing Start TK 1: 19u15 Gemiddelde snelheid = 25 km/uur AFSTAND BEREKENING IDEALE TIJD GTK 1 12,50 km GTK 2 24,50 km GTK 3 33,30 km TK 2 51,40 km 12,5 / 25 x 60 = 30 = 30 min 19u45 24,5 / 25 x 60 = 58,8 = 58 min 20u13 33,3 / 25 x 60 = 79,92 = 79 min 20u34 51,4 / 25 x 60 = 123,36 = 123 min 21u18
9. Controlekaart Algemeen Vermelding teamnaam, startnummer en klasse. Routecontroles dienen in onuitwisbare inkt worden ingevuld in het eerste vrije vakje. Overschrijvingen, schrappingen, dubbele inschrijving worden als fout aanzien. Verlies van controlekaart = maximum aantal strafpunten. Tijden bij GTK en TK worden enkel door organisatie ingevuld !
9. Controlekaart Hoe invullen ? Q FLA 12,50 T In te vullen door team voor de start VALLAEYS – D’HAESE 12 RECREATIE In te vullen door inrichter 19 15 20 13 20 34 21 18 Q FLA 12,50 T In te vullen door team gedurende de rit
10. Klassement Strafpunten Per gemiste of foute controle worden 20 stafpunten toegekend. Per minuut te laat / 100 meter te veel bij afstandscontrole wordt er 1 stafpunt toegekend. Per minuut te vroeg / 100 meter te weinig bij afstandscontrole worden er 2 stafpunten toegekend. In geval van ex-aequo worden de tijden van de GTK’s in numerieke volgorde in achting genomen.
11. Goed om te weten De valstrikken Het verkeersreglement Het VAS-reglement Het bijzonder wedstrijdreglement De briefing De volgorde van de bol-pijl Het MeRDE-principe Het wissen op kaartfragmenten De TK borden … Altijd rijden van TK tot TK ! De regels inzake bol-pijl
12. Om af te sluiten … Tips Rittensport is geen rallywedstrijd ! Gierende banden en ronkende wagens horen niet thuis bij rittensport … Wannabe rallypiloten blijven beter thuis! Hou rekening met andere weggebruikers, wees hoffelijk. Stoppen om te overleggen kan … parkeer op plaatsen waar je andere deelnemers niet belemmert en liefst links van de baan. Concentratie en rust in de wagen … van begin tot einde !
Meer info ? www.vas.be www.verenigderittensporters.be www.bfov.be Blijf ons volgen op : www.autostal-atlantic.be/
Veel succes ! En vooral (heel) veel plezier ! Vergeet niet onze paasactie te steunen !