THEMA 3 – LES 3 HET KLOOSTERLEVEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 2 - Investituurstrijd.
Advertisements

Tijd van monniken en ridders ( n. Chr.)
Karel en grote problemen
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
SlagTeuterburgerwoud
Hoofdstuk 4 De middeleeuwen 1
Een nieuw geloof Grieken en Romeinen
3 Van Mohammed tot Karel de Grote
3.4 Islam en Europa kenmerkend aspect: het ontstaan en de verspreiding van de islam La Mezquita, Cordoba, Spanje.
Tijd van monniken en ridders
Kerstening van Noordwest-Europa - werkwijze
Christendom in Europa.
De middeleeuwen 1 De Germanen.
Middeleeuwen: Monniken en Ridders
De kerk in de Middeleeuwen
Kenmerk 9: De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 1: Clovis, de Kloosters en Tijdvak 3: Vroege Middeleeuwen; de tijd van ridders en.
Kenmerk 9: De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 11: Het Christendom in Europa Tijdvak 3: Vroege Middeleeuwen; de tijd van ridders.
Strijd tussen De Kerk en De Staat Les 8 - Investituurstrijd
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 13 - Investituurstrijd.
Hoofdstuk VI: De Middeleeuwen Les 2: Karel de Grote
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
Europa wordt christelijk
Verbreiding van het Christendom in Europa.
Paragraaf 5.6 Islam.
Middeleeuwen.
3.3 Christendom in Europa.
Opdracht 1 Missionarissen en lokale vorsten die de nieuwe godsdienst en kerk wilden gebruiken om hun eigen macht te versterken. Voorbeeld van een goed.
De christelijke kerk valt uiteen
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
H2 Ontdekking en verovering
Pabo instroom geschiedenis
DE VROEGE MIDDELEEUWEN
Goed voorbereid naar de Pabo!
De vroege middeleeuwen, 500 – 1000
Een Christelijke samenleving
Jagers, verzamelaars, boeren en stedelingen
H2 De tijd van Grieken en Romeinen
Wat moet je weten aan het einde van de les?
Katholieke kerk Rond 1500 is bijna iedereen in Europa christen
Cultuur van de Kerk 11e t/m 14e eeuw.
Ka11. het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur
§4 Christendom in Europa
Waarom bekeert Clovis zich tot christendom?
H3.2 Europa wordt Christelijk
Op naar feodaal Europa (een strijd om macht) (feodaal stelsel = Leenstelsel, adel regeert)
5.1 Leenheren en leenmannen Tijd van monniken en ridders ( ) Middeleeuwen ( )
Tijd van Grieken en Romeinen v.Chr. – 500 na Chr.
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
§ 3.4 Verspreiding van de Islam
De vroege middeleeuwen
Monniken en ridders 5.5 Moors Spanje
De verbreiding van de islam
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Monniken en ridders 5.2 De kerstening van Europa
Europa wordt christelijk
Monniken en ridders 5.5 Moors Spanje
HV1B H5 MONNIKEN & RIDDERS.
Thema 2 – les 3 Een nieuw geloof.
OPKOMST VAN HET CHRISTENDOM
Woord weg Omdat (argumenten) 1 Autarkie Agrarisch-urbane samenleving
THEMA 3 – LES 2 KERK EN KLOOSTER.
Cursus 5.3 : Het ontstaan van de Arabische Wereld 1 BB Lesweek 2
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur
Cursus 5.2 : Monniken en Ridders 1 KB Lesweek 1
Begin Er is geen God dan Allah en Mohammed is zijn profeet
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur KA 09 - De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 22: Karel de Grote.
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 28 - Investituurstrijd.
§2.3 De opkomst van het christendom
Tijd van monniken en ridders ( n. Chr.)
Transcript van de presentatie:

THEMA 3 – LES 3 HET KLOOSTERLEVEN

EVEN TERUGKIJKEN Wat weet je nog over: Willibrord & Bonifatius Wat is een heiden? Waarom werden er kloosters gebouwd?

DOELEN VANDAAG Aan het einde van deze les weet je: Welke regels er in het klooster golden en hoe er geleefd werd; Wie Karel de Grote is en wat hij wilde voor het christendom; Wie de Moren waren en wat zij deden.

REGELS IN KLOOSTER Benedictus bedacht de regels: Verder nog: ARMOEDE KUISHEID GEHOORZAAMHEID Verder nog: 8 uur bidden 8 uur werken 8 uur rusten

LEVEN IN EEN KLOOSTER Monniken gingen in een klooster wonen, omdat het buiten het klooster moeilijk was om een goed christen te zijn Het leven in een klooster was iedere dag hetzelfde: Bidden, werken en studeren (boeken lezen en boeken schrijven) Monniken schreven veel, omdat na de grote volksverhuizing veel kennis van de Romeinen verloren was gegaan. Monniken schreven de boeken uit het Latijn over in een andere taal. Hierdoor bleven de ideeën van de Romeinsen bestaan.

Karel de Grote Werd omstreeks 771 na Chr. koning van de Franken. Zijn rijk omvatte een groot deel van Europa Vocht tegen heidense Saksen en tegen islamitische Moren Karel de Grote

Karel de Grote & de Paus Karel werd gekroond tot Keizer van het Westen door de Paus; Voerde een strijd tegen de Paus, maar werkte ook samen; Werkte vooral samen om over geheel Europa 1 godsdienst in te voeren: het christendom

Karel de Grote Hechtte veel waarde aan onderwijs, cultuur en wetenschap Hij was erg goed in rekenen en in sterrenkunde Hij sprak veel verschillende talen Hij kon alleen niet schrijven (dit deden de monniken voor hem) Toen hij contact legde met de islamitische wereld, kreeg hij een olifant van de kalief van Bagdad.

Moren Heersten in Spanje en Portugal Zij waren moslims. Hun godsdienst is de islam Ze leefden samen met joden en met christenen Karel beschouwde hen als vijanden (ze hadden namelijk een ander geloof) Hij wilde ze ook christen maken , maar verloor de strijd