By Dionne, Nadia en Danielle MailChimp By Dionne, Nadia en Danielle
Inhoudstafel Inleiding Prijzen Inschrijven Lijsten Templates Segmentatie Automatisering Integratie Merge tags Rapportage E-commerce
Inleiding Wat is MailChimp? Bedrijven/individuen B2B en B2C GROOTschalig Campagnes: no reply Doel
Prijzen
New business 2000 subscribers 1200 mails/maand Automatische data
Growing business Vanaf 10 euro per maand Ongelimiteerd Advanced tools
Pro marketeer Social media Prijs vanaf 199 euro
Android en iPhone
Inschrijven Grote meerwaarde Lijst gegevens Engageren merk/bedrijf Weinig of geen inschrijvingen? -> sign up form: lijst groeien -> form builder: structuur, opmaken en inhoud vertalen (50 talen!) Meerdere mogelijkheden: inschrijven, uitschrijven, profiel updaten Delen op social media: Facebook, Twitter, LinkedIn
voorbeelden
Lijsten Start: leeg, maar niet voor lang -> list import builder: makkelijk doelpubliek uploaden en organiseren -> auto-update import feature: snel nieuwe mensen toevoegen, informatie bestaande contacten updaten Enige vereiste: namen en mailadressen Optioneel: leeftijden, telefoonnummers Excel en Google Sheets: bestanden exporteren als .CSV format Lijsten dupliceren: dezelfde instellingen, lay-out en eigenschappen = tijdbesparend! Nieuwe lijst: neemt geen subscribers over, volledig nieuwe ID
voorbeelden
Templates Bestaande lay-out: campagne op bouwen Template naar keuze kiezen voordat je met content begint -> vaste templates: veel mogelijkheden, erg gemakkelijk in gebruik -> eigen template creatie: afbeeldingen, lettertypes, logo’s, kleuren (customizen) Hoe gebruiken voor campagne? HTML-code kopiëren URL-code importeren
voorbeelden
Segmentatie Onderverdelingen maken in gedeelde data Bepaalde voorwaarden om gegevens te filteren -> elk segment kan tot 5 voorwaarden voldoen Voorbeeld Nieuwe inschrijvingen voor webshop: segment creëren o.b.v. 2 voorwaarden -> mensen die zich laatste 30 dagen hebben ingeschreven -> tot zover geen aankoop gemaakt Na segmentatie Targetten met welkomstkorting of speciale actie -> via campaign builder of the list view
Segmentatie Zoveel segmenten als je wil Combinatie ook interessant! Voorbeelden -> leeftijden -> speciale voorkeuren -> geslacht -> ingeschreven contacten die elk van je laatste campagnes hebben geopend -> ingeschreven contacten die niet in je laatste campagne hebben doorgeklikt -> ingeschreven, uitgeschreven en niet ingeschreven contacten die recent een product gekocht hebben
Segmentatie Met advanced tools nog veel meer mogelijkheden MailChimp Pro Nog meer uitgebreid Segmenten maken op bezochte sites van doelpubliek of sociale netwerken
Automatisering Gratis automatiseringstool Doelgerichte mails verzenden: triggers -> specifieke datum, evenement, activiteit contact -> automation builder: segmenteren, plannen en lay-outen in één handige tool Emailcampagnes die informeren, belonen en contacten sterk engageren -> automatisch Vergelijking Gewone campagne: zelfgekozen timing Automatisering: trigger -> verjaardag korting, sollicitaties = efficiënt, hogere ROI
voorbeelden
Integratie andere app Social media Taken uitvoeren Optioneel en gratis GEEN codering skills
Wat kun je ermee doen? Subscribers toevoegen Data synchroniseren Content importeren Campagne bekijken Klanten uitnodigen => PayPal
Merge tags Lijst Info linken Omzetting
Voorbeeld
Rapportage E-mails aangekomen? Nee! Hard bounces Soft bounces Ja!
voorbeelden
E-commerce ROI Automatische mails Advertenties Facebook, Instagram, Google ROI
voorbeelden
EINDE