Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat Voorstellen Beperkte inleiding toetsen in Wat maakt oefentoetsen leuker dan Facebook Toetsen maken Mijn fouten.
Advertisements

Waarom Edu-gaming? Presentatie over Edu-gaming door MAD multimedia.
Idee voor App Rob Schuit © 2013 Rob Schuit 1 Didac Rekenmagneet.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Work shop nieuwe functionaliteit Roy-data Nieuwe bevragings- en procesmogelijkheden release voorjaar 2014 Tjeerd Wierda.
Feedback • Wat – Feedback betekent "terugkoppelen" en is onlosmakelijk verbonden aan leerprocessen: het is bedoeld om cursisten inzicht in hun eigen leerproces.
Feedback Wat Soorten Door wie
Toetskwaliteit LAW onderwijsmiddag Leendert van Gastel, Amstel Instituut 24 mei 2005.
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Entiteit-Relatie Model
© Flipside On-Line Reserveringssysteem Reserveren via uw eigen site, snel en eenvoudig.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Collegeweek 4/5 Datapreparatie
Base: bewerkingen 2 soorten - Oplopend- Aflopend.
E-pensioen Online antwoord op al je pensioenvragen.
Het construeren van valide MC-vragen
Fast and Effective Query Refinement B. Velez, R. Weiss, M.A. Sheldon, D.K. Gifford SIGIR 1997.
Meer bewegen via internet 28 juni 2011 – OU Open Kennisavond Denise Peels Stijn Friederichs.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Presentatie UKB Digitale Toets informatievaardigheden Marjolein Drent en Bert Boxem Bibliotheek & Archief, Universiteit Twente.
Interpretatie van statistiek bij toetsen en toetsvragen
Toetsomgeving voor MINERVA: Snelgids. Waarvoor kan Curios gebruikt worden? Onbewaakt toetsen van deelnemers (pretests, posttests, …) –Deelnemer voert.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Kwantitatief onderzoek
Centrummaten en Boxplot
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Digitaal toetsen met adaptieve vragen Ervaringen bij WB1631
MEETING SYSTEMS BV VOOREFFECTIEFVERGADEREN.  Meeting Systems bv levert software als hulpmiddel om het vergaderen te ondersteunen met de volgende kenmerken:
11 december DTL: een eerste concept Een aanzet Han Smolenaars Marieke Reijken.
Welkom bij digiDUIF! Jouw school heeft gekozen om gebruik te maken van digiDUIF. Deze korte animatie helpt je met het aanmaken van jouw account en het.
Feedback Wat Soorten Door wie
Feedback Wat Soorten Door wie
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
Workshop evalueren Dcp
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Werken met de TI-84 Lianne Dirven: “Leer je net als auto rijden alleen maar door het (veel) te doen!”
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
H4 Statistiek Beelddiagram
Woordjes leren.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Expertiseteam Toetsenbank 1. Doel van vragen stellen 2. Welke soorten vragen zijn er 3. Veel voorkomende fouten 4. Zelf een vraag maken 5. Zelf een vraag.
Hoe maakt u de juiste keuze?. Drie populaire begrippen die bij elke demonstratie genoemd worden…
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Informatica-Actief I&I-conferentie, november 2007.
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Centraal Examen Nederlands
Inleiding….. NetOp School brengt een complete oplossing voor lesgeven op de computer voor het klaslokaal met een netwerk. NetOp School brengt een complete.
Aubid Sarwar 4FD Betalen via Internet Waarom dit onderwerp? Wij kozen dit onderwerp omdat er tegenwoordig veel inkopen via internet gedaan worden en.
Spel Politiek Nederland
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Snel en eenvoudig nakijken en feedback geven met Turnitin
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
TF GRAFIEKEN TEKENEN : Oefening
ETUDE Toetsservicesysteem
Hoofdstuk 4 Voorraadbeheer
Les 2: gegevens samenvatten
Les 13: Herhaling 1) Spelen en tegenspelen 2) Het bieden
De grafiek van een lineair verband is ALTIJD een rechte lijn.
Welkom bij de nieuwe versie van PowerPoint
De basis Les 11 1) Herhaling bieden: de tweede biedronde
Software Development fundamentals
Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen. Hoofdstuk 20 Grafieken en tabellen.
Transcript van de presentatie:

Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen Toetsspiegel.nl Het online opzetten, afnemen, beoordelen en verwerken van toetsen

Toetsspiegel.nl Inleiding Doel Soorten vragen Multiple evaluation vragen Beveiliging Conclusies / Aanbevelingen Vragen

Inleiding Aanleiding tot opdracht Opdracht opdracht toetsdeskundig Fontys: Dr. Ir. P. Holmes Opdracht online webapplicatie Door de HBOspiegel in contact gekomen met toetsdeskundige Zelf afgestudeerd met onderwerp ME Dit was op papier wat 2 keuzes tot beperking heeft Dus Opdracht op een online webapplicatie te maken met 2 of meer ME keuzes En andere vragen

Snel en eenvoudig meten wat de cursist weet Doel toetsspiegel Snel en eenvoudig meten wat de cursist weet - Methode zekerheid aangeven , cursist geeft zelf aan wat hij wel en niet weet SNEL: omdat resultaten direct beschikbaar EENVOUDIG: je maakt een toets, neemt af

Soorten vragen Open Ja / nee Numeriek Multiple choice Multiple evaluation Open met tekst een antwoord gegeven nadeel: zelf nakijken Ja/nee een antwoord goed MC meerdere keuzes, een antwoord goed ME meerdere keuzes, een antwoord goed en per antwoordkeuze ook aangegeven wat je weet. NUM antwoord is een getal antwoord kan 3 zijn, maar ook tussen 2 en 4

Multiple evaluation

Multiple evaluation

Multiple evaluation

Multiple evaluation Wat zijn multiple evaluation vragen? cursist geeft aan hoe zeker hij van zijn antwoord is hierdoor geeft de cursist zelf aan hoeveel hij weet met weinig vragen een goed beeld van zijn kennis Verschil met multiple choice leergedrag toetsaanpak leergedrag: bij MC is ‘oppervlakkig leren’ de optimale strategie (overal wat van af weten); bij ME krijg je de beste resultaten als je (delen van) de stof goed beheerst (en dus met zekerheid kunt beantwoorden), en verder heel goed weet wat je niet weet (en dus ook niet moet gokken!). toetsaanpak: bij MC werkt gokken meestal in je voordeel (bluffers scoren hoger); bij ME moet je nooit gokken, want dat wordt flink afgestraft! De hoogste score krijg je bij ME als je realistisch bent; je moet je kennis niet overschatten, maar ook niet onderschatten.

Multiple evaluation Aangeven zekerheid Voorbeeld 1 Voorbeeld 2 Vraag is dus: Hoe combineer ik het antwoord en de zekerheid van het antwoord naar een beoordeling (=punt 1..10) Voorbeeld 3

Multiple evaluation Score berekening ME bepaling in 2 stappen 2: score omzetten in punt Legenda s score per schuifbalk n aantal schuifbalken v waarde van schuifbalk t tolerantie

Multiple evaluation Tolerantie Tolerantie tabel n=2 n=3 n=4 n=5 T=3 Soepel 0.0804 0.0134 0.0041 0.0016 T=4 Streng 0.0362 0.0043 0.0010 0.0003 Tolerantie: mate waarin je gestraft wordt voor een fout antwoord Legenda t Tolerantie n aantal schuifbalken

Multiple evaluation Originele grafiek Horizontaal (score) Verticaal (cijfer) ME bepaling in 2 stappen 1: score berekening 2: score omzetten in punt Zekerheid laten zien beloning, onzeker bestraf

Multiple evaluation ME = aangegeven score (5) Mc = schakel (2,5) M1 = maximum (10) S0 = minimum cijfer (1) S1 = maximum cijfer (10) Sc = schakel (5,5)

Multiple evaluation Geoptimaliseerde grafiek Uit toetstpraktijk Paul Holmes blijkt dat het beter kan: Score eerlijker in een cijfer uit te drukken 3 vlak en 6 stijl

Multiple evaluation Origineel en geoptimaliseerd Weet van je weet Neutraal laten eerst en nu. Nu lager punt voor weet niet en hoger punt voor weet zeker 3 en 6

Multiple evaluation Evaluatie Terugkoppeling naar cursist realisme Terugkoppeling examinator totale realisme r.i.t. r.i.r. interactief vraag mee laten tellen of laten vervallen r.i.t.: "correlatie item-test", d.w.z. tussen vraagscore en overall toetsscores. r.i.r.: "correlatie item-rest", d.w.z. tussen vraagscore en totaalscore voor alle overige restscores.

Multiple evaluation Evaluatie (realisme < 0.5) toe1 = "OVERSCHATTING" (realisme > 0.5 en realisme < 0.8) toe1 = "Overschatting" (realisme >= 0.9 en realisme < 1.1) toe1 = "Realistisch" (realisme > 1.1 and realisme < 1.25) toe1 = "Vrij realistisch" (realisme > 1.25 and realisme < 1.5) toe1 = "Onderschatting" ANDERS toe1 = "ONDERSCHATTING"

Beveiliging Webapplicatie Database account Gebruikers account Tijdelijk account Database account: -- voordelen - bepaalde informatie kan niet aan de gebruiker worden getoond -- nadelen - user/pwd in ieder request Gebruikers account - flexibel - een programmeer foutje en gebruiker heeft toegang Tijdelijk account -- waarneer deze wordt aangemaakt, wordt een code gegenereerd. Deze code komt in een tabel waaraan het nummer van de cursist ziet. Hierdoor weet je met welke cursists je te maken hebt en aan welke toets hij deelneemt

Beveiliging Fraude Afkijken Chatten Opzoeken informatie op internet willekeurige volgorde Chatten niet te voorkomen met de webapplicatie Opzoeken informatie op internet gedeeltelijk te voorkomen Afkijken - willekeurige volgorde Chatten - kan niet Opzoeken

Conclusies / aanbevelingen Beveiliging oefenen certificerend Oefenen - ja Toetsen evalueren - ja Certificerend - nee

Conclusies / aanbevelingen Mogelijke uitbreidingen / verbeteringen toetslokaal monitoren invulhulp trefwoorden in open vragen uitbreiding beoordeel en verwerk mogelijkheden koppeling naar leerlingenadministratie Toetslokaal Monitoren Invulhulp trefwoorden in open vragen uitbreiding beoordeel en verwerk mogelijkheden Meerdere antwoorden goed bij multiple choice Numerieke vragen meerdere gebieden goed Handmatig overschrijven automatische scores

Conclusies / aanbevelingen Implementatie Stap 1 gebruik door examinatoren Stap 2 gebruik door cursisten met oefentoetsen Stap 3 gebruik door cursisten met certificerende toetsen

Vragen